-

۰۳/۴

۳۲/۲

-

-

-

-

-

-

Others

-

-

۳۴/۴

۴۳/۴

۵۰/۱۲

-

۵۹/۳

-

-

۷۸/۴۰

۱۸/۸

۸/۸

۶/۲

۹۳/۱۵

-

MH=Monoterpene Hydrocarbons, MO=Oxygenated Monoterpenes, SH=Sesquiterpene Hydrocarbons, SO=Oxygenated Sesquiterpenes

۷ (زنجان۳)، ۱۰ (آذربایجان غربی۴)، ۱۱(زنجان۲)، ۲۱ (کردستان۳)، ۲۲ (قزوین۲)، ۲۳ (کردستان۲)، ۲۷ (قزوین۱)، ۴۷ (لرستان)، ۵۰ (زنجان۱)، ۵۱ (تهران)، ۵۴ (آذربایجان غربی۱)، ۵۶ (کرمان)، ۵۸ (کردستان۱)، ۶۷ (آذربایجان غربی۲) و۷۰ (آذربایجان غربی۳).

۴-۲-۳- ضرایب همبستگی ترکیبات اسانس

ضرایب همبستگی ترکیبات شیمیایی اسانس بین جمعیت های مختلف نشان داد (جدول ۴-۹) که بیشترین همبستگی مثبت و معنی دار مربوط به آلفاترپینن با اژنول ( ۹۹/+۰r=)، تیمول متیل اتر با ژرانیال (۹۷/۰+r=)، میرسن با بتاپینن (۹۹/۰+r=) بود.
بین ترکیبات زد-کاریوفیلن با درصد اسانس، بتابوربونن با کامفر، ترپینن-۴-ال با بتابیسابولن، بتابیسابولن با کامفر و بتابیسابولن با ۱و۸- سینئول هیچگونه همبستگی مشاهده نشد.
همبستگی بین میزان اسانس با کاریوفیلن اکساید (۶۸/۰-r=) و ترپینن-۴-ال (۵۸/۰-r=) منفی بود )۰۱/۰P≤) همچنین همبستگی بین اسانس با کامفن (۵۳/۰-r=) و کامفر (۵۵/۰-r=) منفی و در سطح آماری پنج درصد معنیدار بود.
ضرایب همبستگی ترکیبات شیمیایی اسانس بین جمعیت های مختلف نشان داد که آلفاترپینن با اوژنول، تیمول متیل اتر با ژرانیال و میرسن با بتاپینن بیشترین همبستگی مثبت و معنی دار دارد، به طوری که با افزایش آلفاترپینن، تیمول متیل اتر و میرسن به ترتیب اوژنول، ژرانیال و بتاپینن افزایش می یابد به نظر می رسد ژن های تولید کننده این ترکیبات را در گیاه شناسایی و تحریک کنیم باعث هم افزایی مثبت در این ترکیبات خواهد شد. کمترین ضریب همبستگی در ترکیبات زد- کاریوفیلن با درصد اسانس، بتابوربونن با کامفر، ترپینن-۴-ال با بتابیسابلول، بتابیسابلول با کامفر و بتابیسابلول با ۱و۸- سینئول بودند، در این زمینه تحقیقات بیکدلو (۱۳۹۱) در تجزیه همبستگی ترکیبات اسانس در آویشن کرمانی(T. carmanicus) نشان داد که بیشترین همبستگی مثبت و معنی دار به ترتیب بین درصد آلفاتوجان با بورنئول (۹۵/۰r=)، پاراسایمن (۹۰/۰r=)، تیمول (۸۴/۰r=) وآلفاپیینن (۷۹/۰r=)؛ و بین تیمول با بورنئول (۸۴/۰r=) و پاراسایمن (۸۱/۰r=)؛ و همچنین بین بورنئول با پاراسایمن (۸۴/۰r=) بود. همچنین بیشترین همبستگی منفی و معنی دار بین درصد ترکیبات کارواکرول با تیمول (۹۹/۰-r=)، الفاتوجان (۸۶/۰-r=) و پاراسایمن (۸۰/۰-r=) بود. همبستگی مثبت و بالای میانگین دمای سالیانه با بازده تولید اسانس نشان دهنده تأثیرگذار بودن دما در افزایش تولید اسانس می باشد. بطور کلی افزایش دما در اغلب گونه های گیاهی باعث افزایش بیوسنتز اسانس ها می شود. در چنین شرایطی گیاه تحت تنش ملایم گرمایی و خشکی قرار می گیرد و برای مقابله با این تنش تولید ترکیبات محافظت کننده گیاه مانند مونوترپن ها افزایش می یابد (لوسیا و همکاران، ۲۰۰۶) و در تحقیقی دیگر توسط کومار و همکاران (۲۰۱۴) با ارزیابی ژنتیکی و مورفولوژیکی نعناع( M. piperita) نشان داد که همبستگی ژنوتیپی بیشتر از فنوتیپی بود به طوری که همبستگی مثبت و معنی دار بین لیمونن با ۱و۸- سینئول و منتون، بتامیرسن با لیمونن و ۱و۸ سینئول و منتوفوران با نمتول بدست آمد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۴-۹- ضرایب همبستگی بین ترکیبات شیمیایی جمعیت های آویشن کوهی.

ترکیبات

BetaBis

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...