عناصر واکنشگر از جدایش سولفور و سایر عناصر مضرر در فصل مشترک اکسید/فلز جلوگیری می‌کند. ایتریم در فصل مشترک پوسته و زیرلایه فلزی باعث افزایش قابل توجهی در استحکام پیوند می‌شود. عناصری مانند گوگرد (و احتمالاً کلر و فسفر) اثر مضری بر روی پیوند فلز/پوسته دارند (در سوپر آلیاژهای پایه نیکل) [۴۴].
اسمگل (Smeggil) و همکارانش با اشاره به نقش بسیار مهم افزودن ایتریم در آلیاژهای NiCrAl بیان کردند که این عنصر باعث جدایش و حذف گوگرد می‌شود. ‏شکل ۲-۱۰ اثر فجیع گوگرد (۳۰-۴۰ ppm) بر رفتار اکسیداسیون آلیاژهای NiCrAl با خلوص عادی و بهبود شرایط با اضافه کردن ییتریم را نشان می‌دهد [۴۵].
تاثیر گوگرد بر رفتار اکسیداسیون سیکلی آلیاژهای NiCrAl با خلوص عادی در دمای ۱۰۸۰ درجه سانتیگراد و بهبود شرایط با افزودن ییتریم
همان‌طور که در ‏شکل ۲-۱۰ ملاحظه می‌شود نمونه‌ای که به آن ییتریم اضافه شده مانند نمونه عاری از گوگرد با خلوص بالا رفتار می‌کند. بسیاری از آزمایشات جدایش ییتریم یا زیرکونیوم را در فصل مشترک فلز/پوسته را نشان می‌دهد که این پدیده می‌تواند پیوند میان زیرلایه فلزی و پوسته را تقویت کند.
فصل سوم: روش تحقیق
در این فصل کلیه مواد و تجهیزات مورد استفاده در این تحقیق، پارامترهای پوشش‌دهی، روش انجام آزمایش‌ها، آنالیز و شناسایی خواص پوشش‌ها قبل و بعد از آزمون معرفی می‌شوند. نمودار گردشی ‏شکل ۳-۱ روش انجام آزمایش­ها را بطور خلاصه نشان می­دهد. بخش­های مختلف این نمودار در ادامه تشریح خواهد شد.
تهیه مواد اولیه، برشکاری، و آماده ­سازی نمونه­ها
مرحله اول ایجاد پوشش: پوشش آبکاری نیکل و نیکل/نانو زیرکونیا
مرحله دوم ایجاد پوشش: پوشش نفوذی با روش مخلوط پودری
بررسی ریزساختاری با میکروسکوپ نوری و انتخاب پوشش مناسب
بررسی ریزساختاری پوشش ­های منتخب
میکروسکوپ نوری/الکترونی
آنالیز شیمیایی EDS
نتیجه گیری
نمودار گردشی مراحل انجام تحقیق
مواد اولیه و تجهیزات مورد نظر برای اعمال پوشش

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

آلیاژ زیر لایه
در این پژوهش آلیاژ پایه نیکل به عنوان زیرلایه مورد استفاده قرار گرفت. آلیاژ زیرلایه توسط برش با وایرکات به قطعات مستطیلی شکل تقسیم شد. قطعات ریختگی این آلیاژ توسط برش دقیق با وایرکات به قطعات مستطیلی شکل به ابعاد ۴۱۰۱۰ میلی­متر تقسیم شد و در آزمون­ها مورد استفاده قرار گرفت.
فرایند آبکاری الکتریکی

مواد مورد استفاده در فرایند آبکاری الکتریکی
مواد مورد استفاده برای ساخت حمام آبکاری نیکل واتز (Watts) با درجه خلوص صنعتی مورد استفاده قرار گرفتند. حمام با ترکیبی از موادی که در ‏جدول ۳-۱ آمده است ساخته شد.
مواد مورد استفاده در این فرایند عبارتند از:
سولفات نیکل (Nickel Sulfate): به عنوان یک منبع اولیه برای تولید یون‌های نیکل استفاده می‌شود.
کلرید نیکل (Nickel Chloride): دو وظیفه مهم را بر عهده دارد: الف) افزایش رسانایی محلول و بدان وسیله کاهش ولتاژ مورد نیاز ب) انحلال قابل قبول آند نیکلی
اسیدبوریک (Boric Acid): یک بافر است که وظیفه اصلی آن کنترل PH محلول است.
سدیم دودسیل‌سولفات (Sodium Dodecyl Sulfate): به عنوان سورفکتانت افزوده می‌شود که وظیفه اصلی آن حفظ پراکندگی پودرهای افزوده شده با پوشش می‍باشد.
نانوذرات زیرکونیا (ZrO2 Nanoparticles): با ابعاد ۱۰ تا ۳۰ نانومتر برای ایجاد پوشش آبکاری نانوکامپوزیتی از شرکت آمریکایی نانومواد تحقیقاتی آمریکا (US Research Nanomaterials) تهیه شد که از جمله تأمین کنندگان اصلی نانومواد برای دانشگاه­ها و صنایع در آمریکا است. در ‏شکل ۳-۲ آنالیزهای TEM، SEM و XRD نانو ذرات زیرکونیا که به عنوان مشخصات محصول توسط شرکت آمریکایی ارائه شده نشان داده شده است. مقدار پودر اکسید زیرکونیا در حمام آبکاری پس از تعدادی آزمایش اولیه و ارزیابی میزان مشارکت در پوشش، در مقدار ۱۵ گرم بر لیتر ثابت در نظر گرفته شد.
ترکیب حمام واتز مورد استفاده برای آبکاری نیکل

نوع ماده مقدار در حمام
(گرم بر لیتر)
نقش اصلی در حمام
سولفات نیکل ۳۲۰ تأمین یون Ni2+
کلرید نیکل ۴۰ افزایش رسانایی حمام و انحلال بهتر آند
اسید بوریک ۵۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...