۷۰/۰

دسترسی افراد به جهان اجتماعی دنیوی

۲۴

۹۸/۰

۲) روایی(Validity):
روایی گویای این است که آیا پرسشهای تحقیق آنچه را مورد نظر پژوهشگر است اندازه میگیرد. شایان ذکر است که در این زمینه، تحقیقات مشابه مکفی صورت نگرفته تا یک معیار معتبر بیرونی استاندارد برای مقایسه و اعتباریابی در دسترس باشد. برای اعتبار طیفهای استفاده شده در این پژوهش به اعتبار صوری از نظر صاحبنظران و اساتید راهنما، مشاور و کارشناسان و همکاران تحقیق توجه شده است. برای حصول اطمینان از دقت مقیاس سنجش، نسخۀ اولیۀ پرسشنامه در اختیار اساتید راهنما و مشاور و تعدادی از صاحبنظران و پژوهشگران قرار گرفت و نظرات اصلاحی آنان در تنظیم پرسشنامه اعمال شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

علاوه بر این از روش اعتباریابی شاخصها نیز استفاده شده است. معمولاً برای ساختن یک شاخص معتبر باید هم اعتبار معرفهای مربوط و هم اعتبار درونی آن بررسی و تأیید گردد. برای انتخاب معرفهای معتبر در ساختن یک شاخص ابتدا همبستگی دو به دوی معرفها را محاسبه میکنند در صورتی که بین معرفها همبستگی مثبت و معنیداری، حداقل در سطح ۰۱/۰ وجود داشته باشد، میتوان آنها را در ساختن شاخص به کار برد. در این تحقیق برای ساختن همه شاخصها تعیین اعتبار معرفها با محاسبه ماتریس، همبستگی معرفهای مورد نظر انجام شد و معرفهای نامناسب حذف شدند.
پس از تعیین معرفهای معتبر برای ساختن هر شاخص، اعتبار درونی شاخصها از روش(item analysis) بررسی شد و بدین طریق همبستگی بین هر کدام از شاخصهای اصلی و فرعی و یکایک عناصر سازندۀ آنها محاسبه گردید که اعتبار درونی همه آنها بالاتر از ۰۱/۰ بوده است.
۳-۴- تحلیل داده ها:
با توجه به فرضیات تحقیق و سطح سنجش متغیرها از روش‌های مختلف آماری برای توصیف و تبیین داده ها استفاده شده است.
برای توصیف داده ها از آمارههای توصیفی فراوانی، درصد و درصد تراکمی و میانگین استفاده شده است.
برای تبیین روابط بین متغیرها و آزمون فرضیات از آزمونهای مختلف استفاده شده است.
فصل ۴
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
فصل چهارم /تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
۴-۱- توصیف متغیرهای مستقل
۴-۱-۱- متغیرهای فردی
جنسیت
مجموع افراد مورد مطالعه این پژوهش ۱۵۰ نفر میباشند. در این میان۳/۳۳ درصد(۵۰ نفر) را زنان و ۷/۶۶ درصد(۱۰۰نفر) را مردان تشکیل میدهند. نامساوی بودن تعداد مردان و زنان تقریباً متناسب با سهم آنان در جامعه آماری است. البته در نمونهگیری، جنسیت از متغیرهای تعیین کننده نبوده است ولی با این وجود تعداد زنان مورد مطالعه به نسبت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بالاست که دلیل آن را شاید بتوان در ضریب بازگشت پرسشنامه ها دید. ضریب بازگشت پرسشنامه های توزیع شده در میان زنان بیشتر از مردان مورد مطالعه بوده است. تقریباً تمامی پرسشنامه های توزیع شده میان زنان جمعآوری شده است.
سن
بررسی وضعیت سنی نشان میدهد که حداقل سن در میان افراد مورد مطالعه ۲۸ سال و حداکثر سن برابر با ۶۹ سال است. «میانگین» سن آنان ۷/۴۵ سال و «میانه سنی» برابر با ۴۵ سال و «نما یا مد» برابر با ۳۹ سال است. برای گزارش سن افراد در قالب جدول یکبعدی به گروهبندی آنها پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ۱۸ درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها کمتر از ۳۵ سال سن دارند و ۵۷ درصد از آنان بین ۳۶ تا ۵۰ سال و ۴۴ درصد از آنان در گروه ۵۱ سال و بیشتر قرار دارند. اگر گروه اول را جوان، و گروه دوم را میانسال و گروه سوم را کهنسال بدانیم بیشتر افراد مورد مطالعه افراد میانسال میباشند که عمدتاً پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت هیأت علمی دانشگاه‌ها درآمدهاند.

معیار

حداقل

حداکثر

میانگین

میانه

مد

سن

۲۸

۶۹

۷۳/۴۵

۴۵

۳۹

هوش
۱-۴- معدل پاسخگویان برحسب مقاطع تحصیلی

دیپلم

کارشناسی

کارشناسی ارشد

دکتری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...