۲-۴تئوری پذیرش فناوری

تئوری پذیرش فناوری بر اساس TRAوTPB،برای بررسی استفاده از تکنولوژی در محل کار توسعه پیدا کرد(یانگ[۱۲] و همکاران،۲۰۱۲،۲).[۱۳]TRMبا استفاده از TRA،ارتباط بین این دو سازه اصلی را نشان می دهد۱)سودمندی ادراک شده وسهولت ادراک شده ۲)نگرش کاربر ،قصد رفتاری ورفتار واقعی استفاده از فناوری(ماهورتاو همکاران،۲۰،۲۰۰۹).

نمودار ۲-۱ مدل کلی پذیرش فناوری

سودمندی

متغیر های بیرونی

نیت

نگرش

رفتار

سهولت

منبع:(Malhotra and etal,2009,20)

استفاده از فناوری اطلاعات از سوی کاربران ،حاصل یک فرایند چهار مرحله ای است:۱)متغیر های بیرونی ،برعقاید کاربران برای استفاده از فناوری تاثیر می‌گذارند،۲)عقاید کاربران ، نگرش آنان را در استفاده از فناوری تحت تاثیر می‌گذارند،۳)نگرش کاربران ،بر تمایل آنان به استفاده از فناوری تاثیر می‌گذارد،۴)تصمیم کاربران ،به استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات سطح استفاده از آن ها راتعیین می‌کند(رضایی،۱۳۸۸،۶۶). اساس این الگو بر این عقیده استوار است که برداشت ذهنی افراد از فناوری ،بر نگرش آنان به فناوری تاثیر می‌گذارد. این مدل بیانگر آن است که استفاده از فناوری،با میل به رفتار تعیین می شود که این تمایل ،خود بر اساس دو برداشت ذهنی (سودمندی ادراک شده و سهولت ادراک شده )تعیین می شود.

۲-۴-۱رابطه فناوری اطلاعات باERP

اطلاعات در جوامع صنعتی امروز از اساسی ترین عناصر تولید است .اطلاعات تولید ،اطلاعات فروش ،اطلاعات انبار همه وهمه منابع حیاتی شرکت به شمار می آیندودر برنامه ریزی منابع سازمانی تصمیم گیری ،از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند .بدون اجرای محاسبات بسیاری از شرکتهاو سازمان‌ها قادر به ‌پاسخ‌گویی‌ ‌به این سوال واینکه چگونه شرکتشان را مدیریت می‌کنند ونیز اینکه چگونه زمان بندی تولید شان را انجام می‌دهند،نخواهندبود امروزه سیستم‌های ERPاز نوادگانMRPبه شمار می‌آیند .سر تاسر عرصه سیستم‌های شرکتی را از زنجیره تامین تاخدمات مشتریان را در بر می‌گیرد و می‌توانند هوش مهندسی ‌و بازاریابی را در ساختارهای مختلف محصول ایجاد کنند،به طوری که نه تنها دید سنتی ساخت وتولید ،بلکه دید فروش با گزینه ها ‌و قیمت‌های متفاوت را نیز می توان مشاهده کرد (نجاتی ومستبصری،۲۶،۱۳۸۱).

اطلاعات همیشه در محیط کسب وکار به عنوان یک مزیت رقابتی مطرح بوده است .اما نکته مهم این است که تغییرات واقعی که می‌تواند ارزش بالقوه اطلاعات را افزایش دهد،توانایی سازمان ها در استفاده از این منبع مهم از طریق کاربرد فناوری جدید است.فناوری اطلاعات با ویژگی ذخیره سازی،پردازش ،بازاریابی و انتقال اطلاعات می‌تواند مدیران را در بهبود عملکرد ‌سازمان‌هایشان یاری نماید(ایمانی و همکاران،۴۹،۱۳۸۹).رایج ترین فناوری‌های اطلاعات با هدف جمع‌ آوری داده های مورد نیاز ازسیستم های ERP وسپس انتقال به پایگاه های داده و در نهایت اتصال به سیستم های[۱۴]BIبه کارگرفته می‌شوند که در نهایت گزارشهایی علمیتروهمسان ترایجاد شود.این چارچوب یکپارچه BIوERPبرای سیستم‌های سازمان ارزش افزوده ایجاد می‌کند(نالیچگروهمکاران،۷۶،۱۳۸۶).

با پیشرفت وتوسعه سیستم‌های ERPوایجاد قابلیت های جدید CRM[15]و[۱۶]SMEدرآن ها لازم است .سازمان ها بتوانند با مشتریان وعرضه کنندگان خود در ارتباط باشند. حال اگر این دو گروه از شرکای تجاری سازمان هااز سیستم های نرم افزاری دیگری متفاوت از آنچه سازمان ها استفاده می‌کنند،بهره گیرند باید این امکان در بسته نرم افزاری ERP وجود داشته باشد که اطلاعات مورد نیاز بین این سه گروه تسهیم شده و مورد استفاده قرارگیرد(نیکجوو همکاران،۶۲،۱۳۸۷). نیازهای کاربران واین که آیاERPبرای بررسی وکنترل روندهایک نوعی فناوری اطلاعات درتولیدوآزمون فروشنده به ‌در برگرفتن آخرین روندها درفناوری اطلاعات توسط محصول خودمتعهد بوده یانه بایداستفاده شود.شرکتهابایدازاین که تأمین کنندگان به روزرسانی وارتقای[۱۷]محصولات شان برای استفاده بهترازفناوریهایی که درآینده قابل دسترس هستند،‌متعهد می باشند،اطمینان حاصل کنند(بهبودی اصل و همکاران،۱۳۹۱،۱۴).

۲-۴-۲انواع سیستم‌های اطلاعاتی

ایجاد بستر ارتباطی مناسب جهت انتقال داده ها در سازمان و نصب تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز و ایجاد مدیریت پایگاه و سیستم های پردازش عملیاتی (TPS ها) ، می توان سیستم اطلاعات مدیریت MIS[18]را در سازمان مستقر کرد و از سه بخش اصلی آن یعنی

        • سیستم گزارشات مدیریت MRS[19]،

        • سیستم پشتیبانی تصمیم گیری DSS[20]

      • وسیستم اطلاعات مدیران عالی EIS[21]بهره مند شد (صارمی،۱۳۸۶،۵۶).

۲-۴-۲-۱سیستم گزارشات مدیریت MRS:

نحوه عملکرد این سیستم ها بدین صورت است که اطلاعات واقعی که توسط سیستم های پردازش عملیاتی یا (TPS ها) ایجاد شده است با اهدافی که توسط مدیران به عنوان استراتژی سازمان مشخص شده مقایسه می‌گردد. در حقیقت اطلاعات واقعی با شاخص های کلیدی موفقیت یا CSF[22]ها که اهداف عملیاتی واحدها هستند مقایسه می‌شوند و مسائل و مشکلاتی که در رسیدن ‌به این اهداف وجود دارد به مدیران سازمان گزارش داده می شود که بر مبنای آن بتوانند تصمیمات مقتضی را در رابطه با مشکل به وجود آمده اخذ نمایند.

۲-۴-۲-۲سیستم پشتیبانی تصمیم گیری DSS:

امروزه DSS مفهوم خاص تری را دنبال می‌کند با به کارگیری هوش مصنوعی و سیستم های خبره توانمندی سیستم های پشتیبان تصمیم گیری در یک سازمان رو به افزایش است. هوش مصنوعی به استفاده از کامپیوتر در ارائه دلیل، جهت حل مسئله بدون کمک انسان توجه دارد.سیستم های خبره یک زیر مجموعه ای از هوش مصنوعی است که در آن هدف ، فراهم کردن کامپیوتری با قابلیهای مشابه به عنوان یک متخصص و یک مشاور می‌باشد با ترکیب سیستم‌های خبره در DSS، کامپیوتر می‌تواند توسط مدیر در زمینه فرایند های تصمیم گیری بنحو (مؤثرتری)[۲۳] مورد مشاوره قرار گیرد مدیریت یک سازمان تصمیم دارد با توجه به مواد اولیه ای که در سازمان است حد مطلوبی از تولید را ایجاد کند سیستم پشتیبانی تصمیم گیری DSS با ارائه مدل های مختلف تصمیم گیری مانند مدل برنامه ریزی خطی LP- مدل برنامه ریزی غیر خطی NLP و یا مدل های سرانگشتی مدیر را در انتخاب مسیر راهنمائی می‌کند.

و یا اگر قرار است مدیری ‌بر اساس نظریات مشتریان و موقعیت سازمان در بازار نسبت به تغییر موقعیت سازمان در بازار اقدام نماید و یا موقعیت شرکت خود را در بازار تثبیت کند و یا سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرد می‌تواند از مدل QFD جهت تصمیم گیری بهره مند شود و یا اگر مدیریت یک سازمان می‌خواهد افراد مختلف سازمان و یا قسمت های مختلف سازمان را با یکدیگر مقایسه کند و راندمان کار آن ها را با توجه به همگن کردن ورودی ها و خروجی هایی که ایجاد کرده‌اند مشخص نموده و در جهت راهنمائی افراد و قسمت ها به منظور افزایش راندمان اقدام کند می‌تواند از مدل هائی که برای این منظور در سیستم پیش‌بینی شده است بهره مند شوند.

۲-۴-۲-۳سیستم اطلاعات مدیران عالی EIS:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...