فهرست ضعف ها(W)

فهرست فرصت‌ها ( O)

ناحیه ۱
(SO)

ناحیه ۲
(WO)

فهرست تهدیدها ( T)

ناحیه ۳
(ST)

ناحیه۴
(WT)

امیرکبیری ،۱۳۸۱
۳-۵ روش‌های جمع آوری داده‌ها
جهت جمع آوری داده‌ها دراین تحقیق ، از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است . برای نگارش ادبیات تحقیق از روش کتابخانه ای ،‌مجلات علمی و پایگاه های علمی مختلف بر روی شبکه اینترنت استفاده شده است اما داده‌های اصلی تحقیق با روش میدانی و از طریق مصاحبه با مدیران ارشد و کارشناسان شرکت و توزیع پرسشنامه بین آنها جمع آوری شده است .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

داده‌های اولیه برای تهیه ماتریس نقاط قوت و ضعف ، فرصت‌ها و تهدیدها ، از طریق مصاحبه اولیه با کارشناسان و مدیران فعال در صنعت موسیقی(در حوزه پژوهش) جمع آوری شده و سپس تهیه پرسشنامه جامع برای این امر صورت گرفت . برای سنجش روایی پرسشنامه ، از نظرات استاد راهنما و مشاور و پرسشنامه های مشابه که در تحقیقات دیگربه کارگرفته شده ، استفاده شد . همچنین با تدوین یک برگ دستورالعمل برای تکمیل پرسشنامه ، نحوه پرکردن پرسشنامه به کارشناسان و مدیران آموزش داده شده و به هنگام پرکردن پرسشنامه ، نحوه پرکردن پرسشنامه به مدیران و کارشناسان آموزش داده شده به هنگام پرکردن پرسشنامه ها ، محقق درصورت وجود ابهام احتمالی پاسخگو بوده‌است. در نهایت به منظور گویا بودن چارچوب و ساختار پرسشنامه، ابتدا به صورت آزمایشی بین چند تن از کارشناسان توزیع شد و بر اساس مشکلاتی که افراد در تکمیل پرسشنامه با آن مواجه بودند ، اشکالات موجود برطرف شد.
۳-۶ ) روش پژوهش
اصولا پژوهش فرآیندی است نظام مند که همواره با طرح موضوع یا پرسش آغاز شده و هدف آن پاسخ به موضوع عنوان شده به روش علمی است. این پژوهش از نوع پژوهش توصیفی بوده و شامل مجموعه روش هایی برای توصیف شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. پژوهش توصیفی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:
پژوهش پیمایشی، همبستگی ، اقدام پژوهی ، بررسی موردی و پژوهش پس رویدادی.
پژوهش حاضر از نوع مطالعه موردی است. از نظر هدف کاربردی ، از نظر اجرا توصیفی، نحوه گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه، مصاحبه ، مطالعات اسناد و مدارک و جلسات کارشناسی بوده‌است.
۳- ۷ ) جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران، کارشناسان و کارکنانی که در حوزه صادرات محصولات موسیقایی ایرانی فعالیت دارند، می باشد. به منظور افزایش قابلیت اعتبار نتایج پژوهش، از بین اعضای جامعه آماری ذکر شده، نمونه گیری به عمل نیامده و تمامی مشاهدات مورد بررسی قرار می‌گیرد، لذا جامعه و نمونه آماری برابر می‌باشد.
۳-۸) نمونه آماری
در ابتدا به منظور تعیین عوامل فرعی SWOT از ۸ تن از خبرگان مصاحبه به عمل آمد و با توجه به جمع بندی حاصل اقدام به تهیه پرسشنامه شد و این پرسشنامه توسط ۲۳ نفر از کارشناسان ، بازرگانان و فعالان عرصه موسیقی سنتی ایرانی تکمیل گردید.
۳- ۹) معرفی نرم افزار مورد استفاده
نرم افزار Excel و Expert Choice جهت تحلیل مسائل تصمیم‌گیری چند معیاره با بهره گرفتن از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی طراحی شده است.
۳-۱۰) خلاصه فصل
به طور کلی در این فصل که به روش شناسی تحقیق اختصاص داشت ، عنوان شد که ابتدا برای تدوین استراتژی‌های ایمنی باید ماتریس نقاط قوت و ضعف ، فرصت‌ها و تهدیدها تهیه گردیده و سپس بر اساس آن استراتژی‌های کلی تدوین شود. ولی باید به این نکته توجه داشت که تدوین استراتژی به تنهایی کافی نیست. زیرا منابع سازمان نامحدود نیستند. آنچه درتحقیق حاضر اهمیت می یابد ، تلفیق تکنیک هایی به منظور تدوین استراتژی و شناسایی اولویت این استراتژی ها به منظور اجرا می باشد.
فصل چهارم : تحلیل یافته های پژوهش
۴-۱ مقدمه
هدف غایی از انجام هر مطالعه و پژوهشی، رسیدن به نتایج و اهداف مورد نظر پژوهش، پس از اجرای و بکارگیری الگوها و ابزارهای مشخص شده می‌باشد. در این پژوهش با توجه به نظرسنجی و مصاحبه با خبرگان عرصه موسیقی سنتی ایرانی و با مشاهدات میدانی در نمایشگاههای تخصصی موسیقی داخلی و خارجی و با مطالعه مستندات موجود از جمله مقالات و کتب موجود در این زمینه اقدام به کسب اطلاعات اولیه در این موضوع شد.
مدیریت استراتژیک عبارت است از فرایند تضمین دستیابی سازمان به فواید ناشی از به کارگیری استراتژی‌های سازمانی مناسب، همچنین هنر و علم فرمول بندی، اجرا و ارزیابی تصمیمات چند بعدی با تاکید بر یکپارچه‌سازی عوامل مدیریت،‌بازاریابی،‌امور مالی،‌تولید و خدمات و غیره می‌باشد (پهلوانیان، ۱۳۸۵، ۲۵). استراتژی یک برنامه نیست بلکه یک طرز نگرش است که اساس آن بر تشخیص فرصت‌های اصلی و محقق ساختن منافع نهفته در آن قرارداد (غفاریان، ۱۳۸۰، ۳۶).
رویکردها و فنون بسیاری در فرایند مدیریت استراتژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند (دینسر[۴۹]، ۲۰۰۴، ۱۱). در میان آن‌ها، تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف،‌ فرصت‌ها و تهدیدها (SWOT) متداول‌ترین است (هیل[۵۰] و وستبروک[۵۱]، ۱۹۹۷، ۴۸).
تجزیه و تحلیل SWOT[52] یک ابزار پشتیبانی مهم برای تصمیم‌گیری می‌باشد و معمولا ً‌به عنوان ابزاری برای تجزیه و تحلیل نظام‌مند محیط‌های درونی و بیرونی سازمان به کار می‌رود (کاتلر[۵۳]، ۱۹۸۸، ۸۷ کورتیلا[۵۴] و همکاران، ۲۰۰۰،۴۳ و استوارت[۵۵] و همکاران ۲۰۰۲، ۶۸۴). سازمان از طریق شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، با تدوین استراتژی‌هایی از نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، با تدوین استراتژی‌هایی از نقاط قوت خود استفاده نموده، نقاط ضعفش را از پیش روبرداشته، از فرصت‌ها بهره برداری می‌کند و همچنین به مواجهه با تهدیدها می‌پردازد.
تجزیه و تحلیل SWOT مهمترین عوامل درونی و بیرونی سازمان را خلاصه می‌کند. این عوامل تحت عنوان عوامل استراتژیک تاثیر‌گذار بر آینده سازمان شناخته می‌شوند (کانگاس[۵۶] و همکاران، ۲۰۰۳، ۳۵۲).
محیط درونی و بیرونی شامل تمام متغیرهای درونی و بیرونی سازمان می‌شود. تجزیه و تحلیل جامع محیطی در شناخت انواع نیروهای درونی و بیرونی تاثیر‌گذار برروی سازمان مهم می‌باشد. این نیروها ممکن است محرک بالقوه‌ای برای موفقیت سازمان باشند و یا ممکن است محدودیت بالقوه‌ای را برای عملکرد و موفقیت سازمان ایجاد کنند (هوبن و همکاران، ۱۹۹۹، ۱۲۷). بر مبنای اطلاعاتی که به طور منظم جمع‌ آوری شده‌اند،‌ یک ماتریس تشکیل می‌شود (یولگن و میرز، ۲۰۰۴)، ترکبیات متفاوت چهار عامل در این ماتریس (دینسر، ۲۰۰۴، ۳۶؛ هوبن و همکاران، ۱۹۹۹، ۱۲۷) برای تعیین استراتژی‌های سازمان در بلند‌مدت به کار می‌روند.
اگرچه به کارگیری مناسب و منطقی SWOT، مبنای خوبی را برای تنظیم استراتژی‌های موثر ایجاد می‌کند، ولی تجزیه وتحلیل SWOT در مراحل اندازه‌گیری و ارزیابی بدون نقطه‌ضعف نیست (هیل و وستبروک،‌۱۹۹۷، ۴۸؛ مک دونالد، ۱۹۹۳، ۸۴). در تجزیه و تحلیل SWOT سنتی، اهمیت عوامل برای تعیین اثر هر عامل برروی برنامه یا استراتژی پیشنهادی کمی نمی‌شد (ماسوزرا و همکاران، ۲۰۰۶، ۲۰۸). به عبارت دیگر،‌تجزیه و تحلیل SWOT در این حالت ابزار مناسبی را برای تعیین اهمیت نسبی هر یک از عوامل فراهم نمی‌کرد (کاجانوس و همکاران، ۲۰۰۴، ۵۰۳) در حالی که تجزیه و تحلیل SWOT عوامل مورد نظر را در فرایند تحلیل مشخص می‌کند،‌اما هریک از عوامل (به صورت مجزا و جداگانه) به طور خلاصه و خیلی کلی توصیف می‌شوند (هیل و وستبروک، ۱۹۹۷، ۴۸).
در بیشتر مواقع نتیجه تجزیه و تحلیل SWOT صرفاً فهرستی ناقص از عوامل کیفی درونی و بیرونی می‌باشد (کانگاس و همکاران، ۲۰۰۳، ۳۵۲). به همین خاطر، تجزیه و تحلیل SWOT به صورت جامع قادر به ارزیابی فرایند تصمیم‌گیری استراتژیک سازمان نیست.
در این پژوهش محقق طی چند نوبت جلسه با تنی چند از تولید‌کنندگان ، کارشناسان ، نوازندگان و بازرگانانی که به نحوی در امر صادرات ابزار آلات موسیقی ایرانی فعالیت داشته‌اند به طرح موضوع پرداخته که بر همکاری کامل با محقق از طرف خبرگان موافقت کامل شد، چراکه تاکنون پژوهشی تحت این عنوان در این صنعت صورت نپذیرفته است و حتی برنامه و طرحی که در آن به مطالعه وضعیت فعلی و ارائه استراتژی برای این موضوع پرداخته باشد وجود نداشته است.
۴-۲ ) مراحل مدیریت استراتژیک
فرایند مدیریت استراتژیک در بر‌گیرنده سه مرحله می‌شود: تدوین استراتژی‌ها، اجرای استراتژی‌ها و ارزیابی استراتژی‌ها‌.
مقصود از تدوین استراتژی‌ این است که ماموریت شرکت تعیین شود، شناسایی عواملی که در محیط خارجی، سازمان را تهدید می‌کنند یا فرصت‌هایی را به وجود می‌آورند، شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان، تعیین هدف‌های بلند مدت، در نظر گرفتن استراتژی‌های گوناگون و انتخاب استراتژی‌های خاص جهت ادامه فعالیت (دیوید، ۱۹۹۹).
۴-۳ )تلفیق فرایند تحلیل سلسه مراتبی با SWOT
کورتیلا و همکاران (۲۰۰۰) برای از پیش رو برداشتن نقاط ضعف مراحل اندازه‌گیری و ارزیابی تجزیه و تحلیل SWOT از یک روش ترکیبی استفاده نمودند (هیل و وستبروک، ۱۹۹۷، ۴۹؛ مک دونالد، ۱۹۹۳، ۷۴) فن به کارگیری AHP[57] در SWOT در مطالعات مختلف به عنوان A’WOT شناخته می‌شود (کاجانوس، ۲۰۰۴،۵۰۴؛ لسکینن و همکاران، ۲۰۰۶، ۲۷۱). تحقیقات بسیاری در ادبیات تحقیق از روش ترکیبی کورتیلا و همکاران (۲۰۰۰) استفاده کرده‌اند. برای مثال تحقیقات استوارت و همکاران (۲۰۰۲)، شرسزا و همکاران (۲۰۰۴)، لسکینن و همکاران (۲۰۰۶) و ماسوزرا و همکاران (۲۰۰۶) از این جمله‌اند.
۴-۴ )تلفیق فرایند تحلیل شبکه‌ای با SWOT
اگرچه تکنیک AHP، بعضی از کمبودهای مراحل ارزیابی و اندازه‌گیری تجزیه و تحلیل SWOT را مرتفع می‌کند، اما قادر به ارزیابی وابستگی‌های ممکن میان عوامل نیست، روش AHP فرض می‌کند که عوامل مورد‌نظر در ساختار سلسله مراتبی، مستقل از هم هستند، در حالی که این فرض همیشه منطقی نیست. از طریق تجزیه و تحلیل محیط‌های درونی و بیرونی می‌توان وابستگی‌های ممکن میان عوامل پی برد.
سازمانی می‌تواند از فرصت‌هایش به بهترین نحو استفاده کند که دارای قابلیت‌ها و امکاناتی باشد که با بهره گرفتن از آن‌ها بتواند به برتری دست یابد، در غیر اینصورت فرصت‌ها از دست رفته و یا توسط رقیب تصاحب می‌شوند (یولگن و میرز، ۲۰۰۴، ۵۴). رابطه مشابهی میان تهدیدها و نقاط‌قوت وجود دارد. توانایی غلبه بر تهدیدها به نقاط قوت سازمان بستگی دارد. یک سازمان قوی با بهره گرفتن از نقاط قوت خود قادر به حذف یا حداقل کردن اثرات تهدیدهای محیطی است. رابطه میان نقاط ضعف و قوت نیز به این صورت قابل تبیین است: سازمان‌های با نقاط قوت بیش‌تر دارای نقاط ضعف کم‌تری هستند و به همین خاطر کم‌تر با موقعیت‌های ناشی از نقاط ضعف مواجه می‌شوند.
در میان عوامل استراتژیک، ترکیبات دو متغیره دیگر وابستگی‌های درونی ممکن،‌ترکیبات تهدید، ضعف و فرصت – ضعف می‌باشند. سازمان‌های با نقاط ضعف بیشتر و برجسته‌تر نسبت به سازمان‌های رقیب در برابر تهدیدهای پیش رو آسیب پذیرترند. بنابراین، سازمان‌ها هنگام تبیین استراتژی‌های خود باید رابطه میان نقاط ضعف خود و تهدیدهای محیطی را مورد توجه قرار دهند. برای سازمانی با نقاط ضعف متعدد، استفاده مناسب و بهینه از فرصت‌ها مشکل‌تر است. در صورتی که سازمان دارای قابلیت‌ها و امکانات کافی باشد، از فرصت‌های خود بهره‌برداری خواهد ‌نمود (یولگن و میرز، ۲۰۰۴، ۵۴). در حالی که اگر فاقد چنین قابلیت‌هایی باشد،‌قادر به استفاده مناسب از فرصت‌های محیط بیرونی نخواهد ‌بود (دینسر، ۲۰۰۴، ۴۵).
همانطور که در بالا بیان شد، عوامل مورد نظر در تجزیه و تحلیل SWOT نه تنها از هم مستقل نیستند، بلکه گاهی اوقات میان بعضی از عوامل روابط و وابستگی‌هایی وجود دارد. از آنجا که وزن‌های محاسبه‌شده از طریق روش سنتی با فرض استقلال حساب شده‌اند، بنابراین محاسبه وزن عوامل با فرض وابستگی تفاوت‌هایی را با حالت قبل نشان می‌دهد. تغییرات احتمالی در وزن عوامل باعث تغییر اولویت‌های استراتژی‌های جایگزین خواهد شد، و این تغییرات به نوبه خود استراتژی‌های انتخابی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین،‌ برای اندازه‌گیری و ارزیابی عوامل باید توجه لازم را مبذول داشت.
در این مطالعه، تحلیل SWOT با بهره گرفتن از ANP انجام می‌شود و وابستگی‌های ممکن میان عوامل در نظر گرفته می‌شود.
۴- ۵ )پیاده سازی تکنیک SWOT-ANP

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...