همانطور که در جدول بالا مشخص است میزان توافق نظر بر سر اولویت و ارجحیت عوامل محتمل بروز دعاوی در هر دو حوزه زمان و هزینه بین کارفرما و مشاور بیش از سایر گروه ها است.
(در دعاوی زمان ۶۲% و در دعاوی هزینه ۵۶%)
و این بدان معنی است که این دو گروه در رتبه دهی و اولویت بندی تعداد بیشتری از عوامل به یکدیگر نزدیک بوده اند. چرا که توافق نظر ناشی از عواملی است که از نظر گروه ها رتبه های نزدیک به هم آورده اند. به عنوان مثال عامل دقت پایین در برآورد احجام در حوزه زمان در رتبه ۱۲ کارفرما، ۳ پیمانکار و ۱۵ مشاور قرار دارد . به وضوح مشخص است که رتبه کارفرما و مشاور به هم نزدیکتر می باشد.
همچنین RAF رتبه بندی میزان توافق را نشان می دهد که هرچه کمتر باشد یعنی توافق نظر بیشتر است. که این موضوع نیز در جدول فوق مشخص می باشد.
۵-۴ ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از بروز دعاوی
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

برای انتخاب و ارئه راهکارهایی پیشگیری از بروز دعاوی در صنعت ساخت از طریق برقراری جلسه توافق جمعی اقدام گردید. لذا از تعدادی از خبرگان صنعت ساخت در زمینه مشاوره، کارفرما، پیمانکار دعوت به عمل آورده شد. برای این منظور سعی گردید تا حتی الامکان از مدیران ارشد سازمانها که هم قدرت تصمیم گیری دارند و هم تصمیماتشان ضمانت اجرایی لازم را دارد دعوت به عمل آورده شود. بدین ترتیب از سه نفر از مدیران شرکتهای ساختمانی هر گروه دعوت شد.(قبلا” به این شرکتها پرسشنامه هم توزیع گردیده بود) وجلسه توافق جمعی با حضور نه نفر از مدیران و محققان برقرار گردید. نتایج اهم دعاوی و همچنین راهکارهای پیشین در اختیار آنها قرار داده شد و پس از بحث و گفتگو و رد و بدل شدن نظرات، نتایج حاصله گردآوری گردید. که در ذیل به اختصار به این راهکارها اشاره می گردد.
- دقت در انتخاب پیمانکار و احراز صلاحیت او
-تشکیل کمیته رفع معرضین
- بکارگیری نیروهای متخصص و مرتبط در زمینه طراحی ، مشاوره و نظارت پروژه
- پیاده سازی نظام منسجم سیستمهای برنامه ریزی و کنترل پروژه
-جذب بودجه مورد نیاز از طرف کارفرما و تزریق به موقع به پروژه
-رسیدگی به موقع به اسناد پیمانکار اعم از صورت وضعیتها، نقشه ها، دستورکارها و ….
-برگزاری جلسات تعامل و شفاف سازی، گزارش گیری، رفع ابهامات و نواقص
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
پژوهش حاضر برای پاسخ دهی به سوال زیر بوده است:
شناسایی و ریشه یابی عوامل بحرانی ادعا در حوزه های زمان و هزینه از دیدگاه مشاورین، کارفرمایان و پیمانکاران در مدیریت پروژه های ساخت
در سالهای اخیر افزایش تقاضای اجرای پروژه های ساخت باعث شده که سیاست گذاری هایی در خصوص اجرای بهینه آنها صورت گیرد. اینگونه پروژه ها دارای اهدافی چون هزینه و زمان و کیفیت هستند. از عوامل مهم تأثیر گذار بر آنها طرح دعاوی میباشد ،که بطور عمده در دو حوزه زمان و هزینه و از طرف طرفهای اصلی درگیر در پروژه های ساخت یعنی کارفرما، پیمانکار و مشاور قابل طرح میباشد. بنابراین شناسایی عوامل بروز دعاوی برای مدیران پروژه های ساخت به منظور بکارگیری تمهیدات لازم در زمان عقد قرارداد یا در حین پروژه امری ضروری است.که متاسفانه تاکنون بررسی در زمینه شناسایی علل بوجود آورنده دعاوی به طور مجزا در دو حوزه زمان و هزینه و از دیدگاه سه گروه اصلی در کشور صورت نپذیرفته است. در این تحقیق ، بررسی و ارزیابی عوامل بروز دعاوی بر دو حوزه زمان و هزینه با لحاظ نمودن دو فاکتور احتمال و میزان اثر هر عامل از دیدگاه کارفرمایان، پیمانکاران و مشاوران در پروژه های ساخت در تهران صورت پذیرفته است.از نکات بارز این تحقیق تعیین میزان درصد توافق نظر و اشتراک نظر بر سر ارجحیت عوامل بروز دعاوی از دیدگاه طرفهای درگیر در پروژه در هر دو حوزه زمان و هزینه بطور مجزا میباشد.
در راستای دستیابی به هدف تحقیق یک پرسشنامه که تاکیدی بر عوامل شناسایی شده بود تهیه و تنظیم و بین خبرگان و صاحب نظران امر ساخت و ساز توزیع و جمع آوری گردید و داده های حاصل از آن از طریق تحلیل های ریاضی و همچنین فرمول اوکپالا مورد تحلیل قرار گرفت که نهایتا” منجر به شناسایی ۱۵ عامل برتر محتمل بروز دعاوی در حوزه دعاوی زمان و هزینه و تعیین میزان اشتراک نظر بر سر رتبه و اهمیت عوامل بحرانی ادعا مابین مشاورین و کارفرمایان ، مشاورین و پیمانکاران و کارفرمایان و پیمانکاران گردید. همچنین با برگزاری جلسه توافق جمعی با حضور منتخبین امر ساخت از هر سه گروه کارفرما، پیمانکار و مشاور و با تکیه بر نتایج تحقیق راهکارهایی با هدف کاهش ادعا در پروژه های شاخت ارائه گردید.
در این فصل نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد. مطالب در سه بخش زیر تنظیم گردیده است:
-بخش اول این فصل خلاصه یافته ها و نتایج پژوهش را در بر می گیرد.
- بخش دوم تحقیق شامل پیشنهادات و راهکارهایی اجرایی مبتنی بر نتایج حاصله و توصیه به پژوهشگران برای تحقیقات آتی می باشد.
-بخش سوم به محدودیتهای مسیر تحقیق اشاره می گردد.
۵-۱ خلاصه یافته ها و نتایج حاصل از تحقیق
-۱ از بین عوامل مختلف مورد بررسی ، ۱۵ عامل برتر که در بین سه گروه دارای میانگین بیشتری بودند انتخاب گردیدند .که این عوامل در جداول (۵-۱) و (۵-۲ )نشان داده شده اند .
(جدول ۵-۱)-۱۵ علل برتر محتمل بروز دعاوی هزینه

علل محتمل بروز دعاوی هزینه رتبه
عدم انتخاب صحیح پیمانکار که منجر به عدم تناسب بین توانایی فنی و مالی و اجرایی پیمانکار انتخاب شده با نوع و حجم کارپروژه خواهد شد ۱
موانع قانونی مربوط (جواز ساخت،پروانه ساخت)و طولانی شدن بروکراسی اداری در نهادهای دولتی در جهت حل موضوع و رفع معارفین (ملکی،ترافیکی)و یا توقف پروژه از سوی نهادها و سازمان ها ۲
دقت پایین برآورد احجام و زمان مناسب برای پروژه بر اساس مطالعات علمی ۳
تغییرات(در محدوده کاری، سفارشات،دستورالعمل ها ، ابعاد کارگاه) ۴
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...