3-6) روش‌های آماری تجزیه و تحلیل داده‌ها
در تحقیق حاضر جهت تحلیل داده‌های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه از نرم­افزارهای Spss 20 و LISREL 8.54 استفاده شده است. روش‌های آماری با توجه به نوع و روش تحقیق و هدف محقق متفاوت است. با این وجود، استفاده از روش‌های آماری در تحقیق علمی به دو شکل توصیفی و استنباطی انجام می‌گیرد. آمار توصیفی به توصیف اطلاعات بدست آمده پرداخته و از آن برای تبیین وضعیت پدیده یا مسأله یا موضوع مورد مطالعه استفاده می‌شود و از آمار استنباطی جهت تعیین وجود یا عدم وجود رابطه میان متغیرهای مذکور استفاده شده است (حافظ نیا، 1387).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • آمار توصیفی : در بخش آمار توصیفی تحقیق، به بررسی اطلاعات مربوط به ویژگی‌های جمعیت شناختی قلمرو مورد مطالعه (جنسیت، سن و سطح تحصیلات) پرداخته می‌شود و تحلیل آماری از قبیل شاخص‌های فراوانی، فراوانی نسبی و درصد فراوانی تجمعی محاسبه می‌گردد. در این بخش جهت روشن نمودن آمارهای بدست آمده، علاوه بر جداول از نمودارهای متنوع نیز برای نشان دادن نتایج استفاده گردیده است.
  • آمار استنباطی : در بخش آمار استنباطی تحقیق، ابتدا با بهره گرفتن از نرم افزار LISREL 8.54، برازش مدل­های اندازه ­گیری و مدل مفهومی پژوهش مورد آزمون قرار گرفته و در مرحله دوم برای بررسی فرضیات تحقیق براساس هدف مقاله که «تاثیر شخصیت برند و سازگاری با خود بر وفاداری مشتریان به فروشگاه با تعدیل گری جنسیت » بود با بهره گرفتن از تحلیل مسیر، ضرایب رگرسیونی محاسبه و براساس آن نتایج پژوهش مشخص شد.

3-7) تحلیل مدل معادلات ساختاری
در تحقیقاتی که هدف، آزمودن مدل خاصی از رابطه‌ی بین متغیرها است، از تحلیل مدل معادلات ساختاری استفاده می‌شود. یا به عبارتی دیگر، برای بررسی روابط علّی بین متغیرها به صورتی منسجم کوشش‌های بسیاری در دهه اخیر صورت گرفته است. یکی از روش‌های نویدبخش در این زمینه مدل معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای پنهان است. از این روش تحت عنوان مدل علّی و تحلیل ساختار کواریانس یاد شده است. از طریق این روش می‌توان قابل قبول بودن مدل‌های نظری را در جامعه‌های خاص با بهره گرفتن از داده‌های همبستگی، غیرآزمایشی و آزمایشی آزمود (شوماخر و لومکس، 1388).
مدل‌های معادلات ساختاری، برای بررسی و آزمون نظریه طرح و توسعه داده شده‌اند که کمک فراوانی به برقراری رابطه میان متغیرهای پنهان یا سازه‌ها با در نظر گرفتن دیدگاهی نظری کرده‌اند. رویکرد مدل­سازی معادله ساختاری شامل طرح مدل‌های اندازه ­گیری برای تعریف متغیرهای پنهان و سپس برقراری روابط یا معادلات ساختاری در میان متغیرهای پنهان است.
فرضیه‌ی مورد بررسی در یک مدل معادلات ساختاری، یک ساختار علّی خاص بین مجموعه‌ای از سازه‌های پنهان است. این سازه‌ها از طریق مجموعه‌ای از متغیرهای مشاهده شده (آشکار) اندازه ­گیری می‌شود. یک مدل معادلات ساختاری کامل از دو مؤلفه تشکیل شده است: الف) یک مدل ساختاری که ساختار علّی خاصی را بین متغیرهای پنهان (متغیرهای مکنون) مفروض می‌پندارد و ب) یک مدل اندازه گیری که روابطی را بین متغیرهای پنهان و متغیرهای مشاهده شده (آشکار) تعریف می‌کند. هنگامی که داده‌های به دست آمده از نمونه‌ی مورد بررسی به صورت ماتریس همبستگی یا کوواریانس درآید و توسط مجموعه‌ای از معادلات رگرسیون تعریف شود، مدل را می‌توان با بهره گرفتن از نرم افزارهای مربوط (EQS، LISREL و PLS و Amos) تحلیل کرد و برازش آن را برای جامعه‌ای که نمونه از آن استخراج شده، آزمود. این تحلیل برآوردهایی از پارامترهای مدل (ضرایب مسیر و جملات خطا) و همچنین چند معیار یا شاخص برای نیکوئی برازش فراهم می‌آورد (شوماخر و لومکس، 1388).
برای برآورد پارامترهای مدل معادلات ساختاری یک مجموعه معادلات رگرسیون بر حسب متغیرهای مستقل و وابسته‌ی مدل تدوین می‌شود. تأثیر یک متغیر بر متغیر دیگر، هم می‌تواند مستقیم و هم از طریق تأثیرگذاری بر متغیر میانی دیگر، غیرمستقیم باشد. اکثر تغییرات مستقیم همان تغییراتی هستند که در یک نمودار تحلیل مسیر به وسیله‌ی پیکان‌های یک طرفه مشخص و توسط پارامترهای مدل برآورد می‌شوند. تأثیرات غیرمستقیم و کل یک متغیر بر متغیر دیگر طبق درخواست، در برنامه قابل محاسبه هستند. تأثیر کل عبارت است از تأثیر مستقیم، به علاوه‌ی تمامی تأثیرات غیرمستقیم که از همبستگی بین متغیرهای بیرونی و تأثیرات متقابل حاصل می‌شوند (قاسمی، 1389). یک مدل معادلات ساختاری کامل با یک نمودار مسیر که معرف روابط نظری مورد بررسی میان متغیرهای مستقل و وابسته است، شروع می‌شود.
3-8 دلیل استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم­افزار LISREL
یکی از قویترین و مناسب ترین روش های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل چند متغیره است. زیرا ماهیت این گونه موضوعات چندمتغیره بوده و نمی توان آنها را با شیوه دو متغیری حل نمود. تجزیه و تحلیل چندمتغیره به یک سری روش های تجزیه و تحلیل اطلاق می شود که ویژگی اصلی آنها تجزیه و تحلیل همزمان K متغیر مستقل و N متغیر وابسته است ( کارشکی، 1391).
مدل معادلات ساختاری چگونگی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای پنهان در مدل تحقیق بر سایر متغیرهای تحقیق را مشخص می کند و ارتباطات مفروض میان متغیرهای مستقل و وابسته را ارزیابی می کند. مهم ترین مزیت این تکنیک دقت اندازه گیری و تجزیه و تحلیل همزمان داده ها ( متغیر مستقل و وابسته) می باشد و هدف آن تایید و تثبیت مدل تحقیق می باشد که بر اساس اطلاعات به دست آمده به صورت اولیه و مفهومی ترسیم شده است.بنابراین از آنجایی که در تحقیق حاضر چند متغیر مستقل و تعدیل گر وجود دارد که می بایستی اثر آنها بر روی متغیر وابسته مورد بررسی قرار گیرد که استفاده از مدل معادلات ساختاری ضرورت می یابد( مومنی و همکاران،1392).
به دلیل وجود متغیرهای مرتبه دوم در مدل پژوهش جهت آزمون فرضیات از روش کمترین مربعات جزیی با بهره گرفتن از نرم افزار LISREL استفاده گردیده است.جهت دستیابی به نتایج نهایی آزمون فرضیات مراحل مختلفی جهت بررسی مقدمات و پیش نیازهای آزمون انجام گردید که شامل بررسی برازش مدل که شامل زیر سازه های 1. مدل های اندازه گیری 2. مدل ساختاری و 3.مدل کلی است و آزمودن فرضیه ها از طریق بررسی ضرایب استاندارد شده مسیرهای مربوط به فرضیه ها و بررسی ضرایب معناداری Z مربط به هریک از فرضیه ها می باشد.
3-9) خلاصه فصل
در این فصل به روش شناسی پژوهش پرداخته شده است، نوع پژوهش از لحاظ ماهیت کاربردی و از لحاظ هدف توصیفی است .جامعه آماری پژوهش را مشتریان شرکت پخش رازی تشکیل می دهند که از طریق روش غیراحتمالی نمونه گیری در دسترس و با بهره گرفتن از فرمول کوکران برای حجم جامعه نامحدود نمونه گیری صورت گرفته است. برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی و مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است.ابزار اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد داس (2013) می باشد که با سوالات بسته و با طیف پنجگانه لیکرت مورد سنجش قرار می گیرد.روایی پرسشنامه با بهره گرفتن از نظر اساتید و صاحبنظران و پایایی ابزاراندازه گیری با بهره گرفتن از آلفای کرونباج اندازه گیری می شود. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرم افزار LISREL استفاده می گردد.در فصل بعد تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه های جمع آوری شده خواهیم پرداخت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
4 – 1 ) مقدمه
تجزيه و تحليل داده ها به منظور بررسي صحت و سقم فرضيه ها براي هر نوع تحقيق، از اهميت خاصي برخوردار است.داده هاي خام با بهره گرفتن از فنون آماري مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختيار استفاده کنندگان قرار مي گيرند .براي تجزيه و تحليل داده ها و اطلاعات، مطابق اهداف ارايه شده،ابتدا ميزان و يا مقدار هر متغير بر اساس داده ها و امتيازات حاصل از پرسشنامه مشخص شد.سپس توصيف اطلاعات حاصل شده در قالب جداول و نمودارهاي توصيفي،ديدگاه کلي از چگونگي توزيع آن ها را ايجاد نموده که مي تواند در چگونگي استفاده از الگو هاي آماري گوناگون کمک نمايد. در گام بعدي به آزمون فرضيه هاي تحقيق پرداخته شد ودر نهايت با جمع بندي وتجزيه و تحليل اطلاعات خاتمه يافت. کليۀ اين تجزيه و تحليل ها به وسيلۀ نرم افزار Spss 20 و LISREL 8.54 انجام گرديده است.
4- 2) توصيف ويژگی های جمعيت شناختي پاسخ دهندگان
توصیف متغیرجنسيت پاسخ دهندگان
جدول 4 - 1) توصیف متغیر جنسيت پاسخ دهندگان

 

فراوانی
درصد

 

زن
134
1/35

 

مرد
248
9/64

 

کل
382
100

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...