طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها | قسمت 15 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
پیش بینی پیشرفت تحصیلی از روی خودکارآمدی، خودتنظیمی و خلاقیت دانشجویان دانشگاه آزاد رودهن در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ ، عنوان پژوهشی است که در سال ۱۳۹۱ ، توسط حسنپاشا شریفی، نسترن شریفی و تنگستانی انجام شد. گروه نمونه از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با روش تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزارهای سنجش عبارت از ۳ آزمون خودکارآمدی شرر، خودتنظیمی بوفارد و خلاقیت عابدی بود. روش آماری بهکار رفته،تحلیل رگرسیون چندمتغیری بود. نتایج : در بین سه متغیر خودکارآمدی ، خودتنظیمی و خلاقیت ، متغیر خودکارآمدی تنها متغیری بود که پیشرفت تحصیلی دانشجویان را پیش بینی میکرد.همچنین طبق مقایسه ضرایب بتای دختران و پسران، علامت ضرایب بتای بهدست آمده در دختران نشان داد که متغیر خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد و در پسران متغیر خلاقیت با پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد.
پژوهشی توسط نوبریان، ابوالقاسمی، عشوری نژاد و موسوی در سال ۱۳۹۰، انجام شد که هدف آن بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بود. تحقیق توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید بهشتی بود. تعداد ۳۸۴ نفر از دانشجویان از میان ۱۵ دانشکده به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش دو پرسشنامه خودپنداره تنسی و یادگیری خودتنظیم بوفارد است و معدل نمرات دروس اختصاصی دانشجویان نیز به عنوان شاخص موفقیت تحصیلی آنان به کار گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون تحلیل مسیر و معیارهای برازش مدل با بهره گرفتن از نرم افزار (ایموس) استفاده شده است.نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین خودپنداره، یادگیری خودتنظیم و موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه ساختاری وجود دارد و خودپنداره به صورت مستقیم و غیر مستقیم (با میانجیگری یادگیری خودتنظیمی) با موفقیت تحصیلی رابطه دارد.
پژوهشی با هدف تعیین نقش واسطه ای راهبردهای انگیزشی در رابطه ویژگیهای فراشناختی محیط یادگیری با پیشرفت تحصیلی در سال ۱۳۹۰، توسط چماله و لطیفیان انجام شد. روش پژوهش از نوع پسرویدادی و جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع اول دبیرستان شهر شیراز بود که از میان آنها به روش خوشهای تصادفی چندمرحلهای ۵۱۰ دانش آموز (۲۵۱ پسر و ۲۵۹ دختر) انتخاب شد.
آزمودنیها به پرسشنامه محیط یادگیری فراشناختی توماس و پرسشنامه باورهای انگیزشی پنتریچ و
دیگروت پاسخ دادند. داده ها با بهره گرفتن از رگرسیون چندگانه به شیوه متوالی همزمان و با به کارگیری مراحل پیشنهادی بارون و کنی تحلیل شد. یافته ها حاکی از این بود که ویژگیهای فراشناختی محیط یادگیری پیش بینیکننده مستقیم پیشرفت تحصیلی است. نتیجه گیری: از آنجا که باورهای انگیزشی نقش واسطه ای را بین ویژگیهای فراشناختی محیط یادگیری و پیشرفت تحصیلی ایفا می کند ، میتوان با تقویت آن پیشرفت تحصیلی را افزایش داد.
کدیور، کاوسیان، عربزاده و نیکدل (۱۳۹۰) در مطالعهای به بررسی «رابطه جهتگیری هدف و استراتژیهای یادگیری با استرس تحصیلی در بین دانشجویان پرداختند. در این مطالعه که از نوع همبستگی بود و در نمونهای به حجم ۳۰۰ دانشجو (۱۵۰ دختر و ۱۵۰ پسر) که از ۴ دانشگاه به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، نتایج زیر به دست آمد:
۱- بین یادگیری اهداف پیشرفت با استراتژیهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) و استرس تحصیلی رابطه معنادار مثبت وجود دارد.
۲- بین استراتژیهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) با استرس تحصیلی رابطه منفی وجود دارد.
۳- استرس تحصیلی بر اساس مؤلفههای جهتگیری هدف و استراتژیهای یادگیری قابل پیشبینی است و این متغیرها در مجموع ۶/۹ درصد از واریانس استرس تحصیلی را در بین دانشجویان پیشبینی میکنند.
پژوهشی با هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و روشهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران توسط جعفری نژاد، سعدیپور، حاجی حسنی و محمدجانی در سال ۱۳۹۰ انجام شد. به روش نمونه گیری خوشهای تعداد ۱۱۰ نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش̜ پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو، پرسشنامه روشها و مهارت های مطالعه، و برای متغیر پیشرفت تحصیلی، از معدل کل دانشجویان استفاده شد. تحلیل داده ها با همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه بین ویژگی شخصیتی و روانرنجوری و روش مطالعه سطحی با پیشرفت تحصیلی منفی، رابطه بین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، سازگاری، وظیفه شناسی و روش مطالعه عمقی با پیشرفت تحصیلی مثبت و بین ویژگی شخصیتی گشودگی با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره حاکی از آن بود که روش مطالعه عمقی و سطحی و ویژگیهای شخصیتی وظیفه شناسی، روانرنجوری و برونگرایی توان پیشبینی پیشرفت تحصیلی را دارا میباشند. دانشجویانی که دارای ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، سازگاری و وظیفه شناسیاند و از روش مطالعه عمقی استفاده میکنند ، پیشرفت تحصیلی بیشتری دارند.
پژوهشی توسط تجری، کارشکی و عبدخدایی در سال ۱۳۹۰ انجام شد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ماهیت تکلیف و جنسیت در جهتگیری هدفی و خودتنظیمی دانشجویان شهر مشهد و نیز بررسی رابطه بین این دو متغیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سال تحصیلی ۸۹-۱۳۸۸ بود. نمونه پژوهش شامل ۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی و ۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد بود که به روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین اهداف پیشرفت و خودتنظیمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هر سه نوع اهداف تبحری و رویکردی و اجتنابی با خودتنظیمی رابطه مثبت و معناداری داشتند. همچنین بین زیرگروه های علمی از نظر خودتنظیمی تفاوت معناداری وجود داشت.دانشجویان گروه انسانی نسبت به دانشجویان گروه فنی و علوم پایه و دانشجویان گروه علوم پایه نسبت به دانشجویان گروه فنی از راهبردهای خودتنظیمی بیشتری استفاده میکردند. اما خودتنظیمی در زنان و مردان تفاوتی نداشت. همچنین دانشجویان گروه انسانی از دانشجویان دو گروه دیگر متبحرتر و اجتنابیتر بودند. در مجموع، زنان از مردان هدفمندتر بودند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 10:43:00 ق.ظ ]
|