سخنگو

 
 

۳. نقش تصمیم گیری

 

کارآفرین

 
 

مهارگر آشفتگی

 
 

تخصیص گر منابع

 
 

مذاکره گر

 

نقش میان شخصی[۲۷] : شکل دادن روابط بین مدیر و اشخاص دیگر
مقام تشریفاتی[۲۸] : ایفای وظایف تشریفاتی و نمادین مدیر برای واحد سازمانی مربوطه

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

رهبر[۲۹] : هدایت و هماهنگی زیر دستان به منظور تحقق هدف های سازمانی
رابط[۳۰] : برقراری ارتباط و تماس مستمر با افراد یا گروه های داخل و خارج سازمان
نقش اطلاعاتی[۳۱] : ایجاد شبکه ای از ارتباطات به منظور مبادله ی اطلاعات
خبرگیر[۳۲] : جستجو و دریافت اطلاعات
پخشگر[۳۳] : اخبار و اطلاعات دریافتی را به دیگران منتقل می کند.
سخنگو[۳۴] : پخش اطلاعات به افراد و یا گروه هایی که خارج از سازمان می باشند.
نقش تصمیمی[۳۵]: متعهد کردن سازمان خود در انجام کار و عمل
کارآفرین[۳۶]: اجرای طرحها و ابتکارات
مهارگر آشفتگی[۳۷]: حل مسائل و مشکلات و تضادها و تعارضات میان واحدها و کارکنان سازمان
تخصیص گر منابع[۳۸]: تصمیم گیری برای تقسیم و توزیع منابع میان واحدهای سازمانی
مذاکره گر[۳۹]: مذاکره و گفتگو کردن با مشتریان و ارباب رجوع ، اتحادیه ها، دولت و مقامات دولتی به عنوان نماینده سازمان خود
نقش مدیران در سازمان ها از این لحاظ اهمیت دارد که توجه ما را به محیط کار مدیریت جلب می کند. کار مدیر در محیطی متلاطم و نا مطمئن انجام می گیرد. به نظر مینتزبرگ رویدادها و موقعیت های واقعی سازمان ها فقط تا حدی قابل پیش بینی و کنترل هستند و مدیر غالباً هنگام وقوع با آنها سر و کار پیدا می کند. مدیران بیش از هر چیز باید به عنوان افرادی اهل عمل بتوانند از عهده یک سلسله رویدادها و چالش های شگفت انگیز و غافلگیرانه بر آیند. به این ترتیب مفهوم مینتزبرگ از کار مدیر یادآور این نکته ی مهم است که تعریف مدیریت به عنوان مجموعه ای از وظایف برنامه ریزی،سازماندهی، رهبری و کنترل تا اندازه ای شکل آرمانی از آنچه مدیران سعی می کنند انجام دهند به شمار می رود. در واقع محیط فعالیت مدیران به طور مستمر در حال دگرگونی است، گرچه آن ها می کوشند از رویه های عقلانی و منظم در کار خود پیروی کنند، ولی اغلب در انجام کار خود با رویدادهای غیر مترقبه و موانع ناطلبیده روبه رو می گردند(علاقه بند، ۱۳۸۴). بنابراین سازمان ها برای نیل به هدف های خود نیازمند مدیران خلاقی هستند که با بهره گرفتن از
توانایی های خود، ضمن بسیج امکانات، سازمان را به سوی هدف ها رهبری نماید. یکی از توانایی های لازم مدیران برای انجام کار اثر بخش هوش آنها می باشد.
تاریخچه هوش
هوش به عنوان یک ویژگی اساسی که تفاوت فردی را بین انسان ها موجب می شود از دیر باز مورد توجه بوده است. در علوم مختلف تعاریف متعددی از هوش بیان شده است. برای مثال زیست شناسان هوش را به عنوان یک عامل سازش و بقا مورد توجه قرار می دهند، فلاسفه اندیشه های مجرد را به عنوان معنای هوش بیان می کنند و متخصصان تعلیم و تربیت بر توانایی یادگیری تاکید دارند. اسپیرمن[۴۰] (۱۹۰۴) نخستین کوشش برای تحقیق در ساختمان هوش را با روش های تجربی و کمی تشریح کرد.
پیدایش مقیاس هوش بینه، سیمون[۴۱] (۱۹۰۵) و به دنبال آن تهیه و استاندارد شدن مقیاس استنفرد بینه (۱۹۱۶) در آمریکا از فعالیت های اولیه برای اندازه گیری هوش بود. ترستون[۴۲]، ثرندایک[۴۳]، سیریل برت[۴۴]، گیلفورد[۴۵]، فیلیپ ورتون[۴۶] از دیگر افرادی بودند که در زمینه هوش به تحقیق و بررسی پرداختند(گنجی،۱۳۸۴). تعاریف متعددی ازهوش وجود دارد که می توان آنها را به سه گروه تربیتی، تحلیلی و کاربردی تقسیم کرد.
تعریف تربیتی هوش : به اعتقاد روانشناسان تربیتی ، هوش کیفیتی است که موجب موفقیت تحصیلی می‌شود و از این رو یک نوع استعداد تحصیلی به شمار می‌رود. آنها استدلال می‌کنند که کودکان باهوش نمره‌های بهتری در دروس خود می‌گیرند و پیشرفت تحصیلی چشم گیری نسبت به کودکان کم هوش دارند. مخالفان این دیدگاه معتقدند کیفیت هوش را نمی‌توان به نمره‌ها و پیشرفت تحصیلی محدود کرد، زیرا موفقیت در مشاغل و نوع کاری که فرد انجام می دهد به طور کلی پیشرفت در موقعیت های زندگی بستگی به میزان هوش دارد.
تعریف تحلیلی هوش: بنابه اعتقاد نظریه پردازان تحلیلی، هوش توانایی استفاده از پدیده‌های رمزی، قدرت، رفتار موثر، سازگاری با موقعیتهای جدید و تازه یا تشخیص حالات و کیفیات محیط است. وکسلر[۴۷] (۱۹۵۸ ) هوش را تفکر عاقلانه ، عمل منطقی و رفتار موثر در محیط بیان می کند.
تعریف کاربردی هوش: از این دیدگاه ، هوش پدیده‌ای است که از طریق تستهای هوش سنجیده می‌شود . جدول شماره ی ۳-۲، این طبقه بندی را نشان می دهد.
جدول شماره ی ۳-۲ : طبقه بندی کلی هوش

 

انواع هوش

 

تعاریف

 
 

هوش تربیتی

 

کیفیتی که موجب موفقیت تحصیلی می گردد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...