فناوری اطلاعات
بهبود مستمر
پیامدهای عملکرد

۲-۲۳- بررسی پیشینه تحقیقاتی

در این قسمت ابتدا تحقیقات خارجی انجام شده بطور خلاصه توضیح داده می شود و بعد تحقیقات انجام شده در ایران مطرح می شود :

۲-۲۳-۱- تحقیقات خارجی

تحقیقات خارجی بسیاری در ادبیات مهندسی دوباره فرآیندهای کسب و کار وجود دارندکه به طور نمونه عبارتند از :
- المشاری و زئیری (۱۹۹۹)، دیدگاهی کلی نسبت به فرایند پیاده سازی BPR ارائه کرده اند. آنها ادبیات مربوط به عوامل سخت و نرمی که باعث موفقیت و شکست برای پیاده سازی BPR می شود را مرور کردن و این عوامل را در داخل زیر گروه هایی طبقه بندی کردند و عوامل مؤثر بر موفقیت و شکست BPR را شناساییکرده اند. در نهایت آنها توضیح داده اند که این عوامل چگونه فرایند پیاده سازی BPR را تحت تأثیر قرار می دهد. نتایج تحقیقات آنها نشان داده است که دو بعد نرم شامل؛ سیستم مدیریت تغییر، شایستگی مدیریت و سه بعد سخت شامل؛ ساختارسازمانی، مدیریت پروژه BPR، زیر ساخت فناوری اطلاعات در پیاده سازی BPR مؤثرند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

- کرو و همکاران (۲۰۰۲) در پژوهش خود سطح خطرپذیری تلاش های BPR را با بررسی عوامل موفقیت و شکست BPR برآورد کرده اند. نتایج تحقیقات آنها نشان داده است که عوامل موفقیت در پنج گروه اصلی و در مجموع در هفده زیر عوامل، گروه بندی شده اند. گروهای اصلی ” رهبری یکسان نگر"، ” همکاری در محیط کار"، ” تعهد مدیریت ارشد” ، ” حمایت مدیریتی ” و ” استفاده از IT ” است. عامل شکست فقط به عنوان” مقاومت کارکنان"، با چهار زیر عوامل معرفی شده است.
- مک آدام و دوناگی (۱۹۹۹) به بررسی درک کارکنان درباره عوامل مؤثر برای پیاده سازی موفقیت آمیز BPR در بخش دولتی پرداخته اند. روش شناسی پژوهش آنها شامل مصاحبه های نیمه ساختار یافته و نظرسنجی های کارکنان درون یک سازمان بخش دولتی بزرگ است. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که بسیاری از عوامل مؤثر بر پیاده سازی BPR در بخش خصوصی به همان اندازه در بخش دولتی شناخته شده هستند. نتایج تحقیقات آنها نشان داده است که مهمترین عوامل پنداشته شده برای موفقیت آمیز بودن BPR در بخش دولتی شامل آیتم هایی از قبیل : پشتیبانی مدیریت ارشد، تعهد و درک BPR، ارتباطات، توانمند سازی و رفع ترس از کوچک سازی است.
- منسار و ریجرز (۲۰۰۵) به مطالعه بهترین راهکارهای موجود در مواجه با چالش های فنی مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار پرداخته اند. آنها بر اساس پژوهش های پیشین یک چارچوبی را برای کمک به طراحی انتخاب مناسب بهترین راهکارها ارائه کرده اند. چارچوب ارائه شده در ایجاد طرح های فرایند بهبود یافته برای دو سازمان هلندی مورد استفاده قرار گرفت. نتیجه کلی این است که این چارچوب در حمایت از طراحی مجدد فرآیندها مفید واقع شده است.
در نهایت آنها قبل از ارائه بهترین راهکارها چارچوب ارائه شده را با توجه به زمینه ها و بخش هایی که در بازمهندسی فرآیندها مورد توجه قرار دارند در شش طبقه به شرح زیر معرفی کرده اند:
مشتریان داخلی یا خارجی فرایند کسب وکار
محصولات (یا خدمات) تولید شده بوسیله فرایند کسب و کار
فرایند کسب و کار از دو منظر(دیدگاه عملیاتی، دیدگاه رفتاری)
۴) در نظر گرفتن شرکت کنندگان در فرایند کسب و کار(ساختار سازمانی، افراد سازمانی)
۵) اطلاعاتی که بوسیله فرایند کسب و کار استفاده و یا ایجاد می شوند.
۶) تکنولوژی مورد استفاده فرایند کسب و کار و در نهایت می توان به محیط خارجی غیر از مشتریان اشاره کرد.
برخی از بهترین راهکارهای ارائه شده توسط منسار و ریجرز عبارتند از : کاهش تماسها، حذف وظایف از کار افتاده، مشارکت عددی، قدرت و اختیار دادن، ذخیره سازی، خودکار کردن کارها.
- ریجرز و منسار (۲۰۰۷) به بررسی رایجترین[۱۸۸] بهترین راهکارهای BPR با نظر سنجی از خبرگان و تحلیل گران پرداخته و ضمن شناسایی ده بهترین الگوی برتر به تحلیل آنها پرداختند. جدول ۲- ۱۸ فهرستی از رایجترین بهترین راهکارها در BPR است.
جدول ۲- ۱۸- رایجترین بهترین راهکارها در BPR

بهترین راهکارها شرح
۱٫ حذف وظایف حذف کردن وظایف غیر ضروری از یک فرایند کسب و کار
۲٫ ترکیب وظایف[۱۸۹] ترکیب وظایف کوچک در وظایف مرکب و تجزیه وظایف بزرگ در وظایف کوچکتر عملی
۳٫ تکنولوژی کامل[۱۹۰] تلاش در جهت مرتفع نمودن محدودیت های فیزیکی در یک فرایند بوسیله تکنولوژی های جدید
۴٫ قدرت و اختیار دادن اکثر تصمیم گیری ها را به کارکنان بدهید و مدیریت میانی را کاهش دهید
۵٫ واگذار کردن سفارش[۱۹۱] به کارکنان اجازه دهید در صورت داشتن توانایی، مراحل سفارشات منحصربفرد را خود انجام دهند
۶٫ ترکیب دهی مجدد[۱۹۲] جابجایی وظایف به محل های مناسب
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...