سرمایه در گردش را می توان اینگونه تعریف نمود: «تفاوت دارایی ها و بدهی های جاری». هرچند بخشی از خالص سرمایه در گردش مثبت (خالص دارایی های جاری) ممکن است از محل بدهی های بلندمدت و یا حتی حقوق صاحبان سهام تامین مالی شده باشند. در صورتی که سرمایه در گردش مثبت و یا نسبت دارایی های جاری بیشتر از نسبت بدهی های جاری باشد، گفته می شود استراتژی سرمایه در گردش واحد اقتصادی، محافظه کارانه می‌باشد. در صورتی که سرمایه در گردش منفی و یا نسبت دارایی های جاری کمتر از نسبت بدهی های جاری باشد، استراتژی سرمایه در گردش واحد اقتصادی از نوع جسورانه می‌باشد (الشبیری، ۲۰۱۱).

خالص سرمایه در گردش عملیاتی با وجوه نقد آزاد و ارزش بازار مرتبط می‌باشد. اتخاذ نوع استراتژی سرمایه در گردش بر میزان ریسک واحد اقتصادی تاثیرگذار می‌باشد. اتخاذ استراتژی جسورانه، منجر ‌به این خواهد شد که واحد اقتصادی نتواند برای تسویه بدهی های جاری در موعد مقرر نقدینگی لازم را داشته باشد و ‌بنابرین‏، احتمال ورشکستگی واحد اقتصادی افزایش می‌یابد. ‌بنابرین‏، با توجه به اینکه هدف مدیریت سرمایه در گردش برقراری یک تعادل حساس بین حفظ نقدینگی برای پشتیبانی از عملیات روزانه و حداکثر سازی فرصت­های سرمایه ­گذاری کوتاه­مدت ‌می‌باشد، در این مطالعه سعی شده است که ارتباط بین استراتژی جسورانه سرمایه در گردش با مدیریت ریسک در صنعت بانکداری بررسی شود.

نتایج این تحقیق می‌تواند مدیران رده بالای بنگاه های اقتصادی (بانک) را در جهت تمرکز بیشتر بر استراتژی های سرمایه در گردش و بهبود عملکرد بنگاه اقتصادی و روابط آن با ریسک سازمان یاری رساند. همچنین نتایج مطالعه می‌تواند برای سرمایه گذاران بالقوه و بازیگران بازار سرمایه در اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری، مفید واقع شود.

با توجه به اینکه مطالعات گسترده ای در سطح بین الملل و ایران در زمینه روابط استراتژی ها و مدیریت سرمایه در گردش با عملکرد واحدهای تجاری صورت گرفته است؛ لیکن، در محیط اقتصادی ایران، اثر استراتژی سرمایه گذاری جسورانه و استراتژی تامین مالی جسورانه بر مدیریت ریسک در صنعت بانکداری به عنوان یک بنگاه اقتصادی بررسی نشده است. از طرفی معیارهای شناسایی ریسک نیز در این مطالعه جزء اولین معیارهای اندازه گیری ریسک می‌باشد که تا کنون در ایران در تحقیقات مشابه استفاده نشده است.

در مطالعات قبلی معمولاً برای شناسایی ریسک اوراق بهادار، از متغیر بتا استفاده می شد. در حالی که این مطالعه سعی دارد ریسک واحد اقتصادی را از طریق انحراف معیار بازده ها، اندازه گیری نماید. امید است که این مطالعه بتواند دیدگاه جدیدی را در بین محققین و پژوهشگران ایرانی ایجاد کند. علاوه بر این، محققین معمولاً در مطالعاتی که بر روی شرکت‌های بورسی انجام می‌دهند، شرکت‌های واسطه گری مالی را به دلیل ساختاری متفاوت، مورد آزمون قرار نمی دهند.

‌بنابرین‏ مطالعات معدودی در زمینه مالی در صنعت بانکداری صورت گرفته و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از وجوه در دسترس سرمایه گذاران ریسک گریز در اینگونه مؤسسات سرمایه گذاری می شود. لذا انجام پژوهش در این صنعت نیاز می‌باشد و استفاده کنندگان زیادی خواستار اینگونه مطالعات می‌باشند. ‌بنابرین‏ موضوعی حائز اهمیت است، که در پژوهش جاری به آن پرداخته شده است.

۱-۴٫اهداف تحقیق

این پژوهش هدف اصلی زیر را دنبال می‌کند:

هدف اصلی تحقیق: تعیین و مشخص شدن اثر استراتژی جسورانه سرمایه در گردش بر مدیریت ریسک در صنعت بانکداری می‌باشد.

هدف فرعی اول تحقیق: تعیین و مشخص شدن اثر استراتژی جسورانه سرمایه در گردش بر انحراف معیار بازده دارایی ها در صنعت بانکداری.

هدف فرعی دوم تحقیق: تعیین و مشخص شدن اثر استراتژی جسورانه سرمایه در گردش بر انحراف معیار بازده حقوق صاحبان سهم در صنعت بانکداری.

۱-۵٫ سؤال‌‌های تحقیق

سؤال‌‌های مطرح شده پیرامون موضوع به شرح ذیل است:

سوال اصلی تحقیق:

آیا بین استراتژی جسورانه سرمایه در گردش و مدیریت ریسک در صنعت بانکداری ارتباط معناداری وجود دارد؟

سوالات فرعی تحقیق:

سوال اول تحقیق: آیا بین استراتژی جسورانه سرمایه در گردش و انحراف معیار بازده دارایی ها در صنعت بانکداری ارتباط معناداری وجود دارد؟

سوال دوم تحقیق: آیا بین استراتژی جسورانه سرمایه در گردش و انحراف معیار بازده حقوق صاحبان سهم در صنعت بانکداری ارتباط معناداری وجود دارد؟

۱-۶٫ فرضیه‌های تحقیق

با توجه به سؤال‌‌های تحقیق، فرضیه‌ها به شرح زیر تدوین گردیده است:

فرضیه اصلی تحقیق:

بین استراتژی جسورانه سرمایه در گردش و مدیریت ریسک در صنعت بانکداری ارتباط معناداری وجود دارد.

فرضیه های فرعی تحقیق:

فرضیه اول تحقیق: بین استراتژی جسورانه سرمایه در گردش و انحراف معیار بازده دارایی ها در صنعت بانکداری ارتباط معناداری وجود دارد.

فرضیه دوم تحقیق: بین استراتژی جسورانه سرمایه در گردش و انحراف معیار بازده حقوق صاحبان سهم در صنعت بانکداری ارتباط معناداری وجود دارد.

۱-۷٫ روش تحقیق:

این تحقیق از نوع کمی و از شاخه تحقیقات شبه تجربی است. همچنین با توجه به اینکه داده های مورد استفاده در این پژوهش، اطلاعات واقعی و تاریخی است، روش تحقیق پس رویدادی است. پژوهشگر به دنبال کشف و بررسی روابط بین عوامل و شرایط خاص یا نوع رویدادی که قبلاً وجود داشته یا رخ داده، از طریق مطالعه نتایج حاصل از آن ها است. به عبارت دیگر، پژوهشگر در پی بررسی امکان وجود روابط علت ومعلولی از طریق مشاهده نتایج موجود و زمینه قبلی آن ها به امید یافتن علت وقوع پدیده می‌باشد. تحقیق حاضر بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و ‌بر مبنای‌ روش از نوع همبستگی است.

۱- ۸٫ جامعه و نمونه آماری:

در انتخاب جامعه آماری این تحقیق از بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره ۱۳۸۵ الی ۱۳۹۲ استفاده شده است. دلیل انتخاب بانک‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، علاوه بر وجود سیستم منظم و منسجم برای ثبت اطلاعات این بنگاه های اقتصادی، برخورداری از قابلیت اتکای بیشتر صورت‌های مالی این بنگاه ها نسبت به سایر بنگاه ها بوده که به دلیل نظارت سازمان بورس و سایر نهادهای نظارتی می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...