دانلود تحقیق-پروژه و پایان نامه – جدول ۱۲-۴- نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بر روی نمرات تعدیل شدۀ اضطراب آشکار بین دو گروه – 4 |
جدول۷-۴- آزمون F لوین برای بررسی مفروضه یکسانی واریانس ها در متغیر اضطراب پنهان
متغیرها
شاخص های آماری
درجه آزادی۱
درجه آزادی۲
F
سطح معناداری
اضطراب پنهان
۱
۲۸
۱۷/۳
۰۶۸/۰
با توجه به جدول ۷-۴- آزمون F لوین برای بررسی مفروضه ی یکسانی واریانس ها در دو گروه در متغیر اضطراب پنهان با وسطح معناداری ۰۶۸/۰ تأیید شد (p>0/05).
جدول۸-۴-آزمون واریانس بر ای بررسی شیب رگرسیون در متغیر اضطراب پنهان در دو گروه
شاخص آماری
منبع
مجموع مجذورات
درجه آزادی
F
سطح معناداری
گروه
۶۲/۵۲
۱
۸۲/۰
۳۷/۳
پیش آزمون
۴۹/۱۴۲۵
۱
۳۸/۲۲
۰۰۱/۰
گروه*پیش آزمون
۰۹/۱۸۳
۱
۸۷/۲
۱۰/۰
خطا
۷۲/۱۶۵۵
۲۶
کل
۰۰/۴۹۴۷۰
۳۰
با توجه به جدول۸-۴- آزمون واریانس برای بررسی شیب رگرسیون در در دو گروه در متغیر اضطراب پنهان با و سطح معناداری ۱۰/۰ تأیید شد. (p>0.05).
جدول ۹-۴-نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بر روی نمرات تعدیل شدۀ متغیر اضطراب پنهان بین دو گروه
شاخص آماری
متغیرها
مجموع مجذورات
درجه آزادی
F
سطح معناداری
اندازه اثر
توان آزمون
پیش آزمون
۹۰/۱۴۲۶
۱
۹۵/۲۰
۰۰۱/۰
۴۳/۰
۹۹/۰
گروه
۷۱/۸۲۴
۱
۱۰/۱۲
۰۰۲/۰
۳۱/۰
۹۱/۰
خطا
۸۲/۱۸۳۸
۲۷
کل
۰۰/۴۹۴۷۰
۳۰
با توجه به جدول۹-۴- نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بین دو گروه بر روی نمرات تعدیل شدۀ متغیر اضطراب پنهان با و سطح معناداری ۰۰۲/۰ تفاوت معناداری را بین دو گروه با ۹۹ در صد اطمینان نشان میدهد. (P<0.01).
میانگین تعدیل شدۀ این متغیر در گروه آزمایش ۶۸/۳۳ و در گروه کنترل ۱۸/۴۴ بود که گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل عمل کردهاست. نتیجه گرفته می شود آموزش مؤلفه های تربیت جنسی در کاهش اضطراب پنهان دختران پایه پنچم و ششم مؤثر بوده است.
فرضیۀ دوم: آموزش مؤلفه های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب حالت ( آشکار ) دختران پایه پنجم و ششم مؤثر است.
جدول۱۰-۴- آزمون F لوین برای بررسی مفروضه یکسانی واریانس ها در متغیر اضطراب آشکار در دو گروه
متغیر
شاخص های آماری
درجه آزادی۱
درجه آزادی۲
F
سطح معناداری
اضطراب آشکار
۱
۲۸
۶۶/۳
۰۶۶/۰
با توجه به جدول ۱۰-۴- آزمون F لوین برای بررسی مفروضه ی یکسانی واریانس ها در دو گروه در متغیر اضطراب آشکار با وسطح معناداری ۰۶۶/۰ تأیید شد (p>0/05).
جدول۱۱-۴- آزمون واریانس بر ای بررسی شیب رگرسیون در متغیر اضطراب آشکار در دو گروه
شاخص آماری
منبع
مجموع مجذورات
درجه آزادی
F
سطح معناداری
گروه
۱۵/۰
۱
۰۷/۰
۷۸/۰
پیش آزمون
۸۱/۴۴۴
۱
۶۸/۲۱۱
۰۰/۰
گروه*پیش آزمون
۲۲/۰
۱
۱۰/۰
۷۴/۰
خطا
۶۳/۵۴
۲۶
کل
۰۰/۳۶۵۸۴
۳۰
با توجه به جدول۱۱-۴- آزمون واریانس برای بررسی شیب رگرسیون در در دو گروه در متغیر اضطراب آشکار با و سطح معناداری ۷۴/۰ تأیید شد. (p>0.05).
جدول ۱۲-۴- نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بر روی نمرات تعدیل شدۀ اضطراب آشکار بین دو گروه
شاخص آماری
متغیرها
مجموع مجذورات
درجه آزادی
F
سطح معناداری
اندازه اثر
توان آزمون
پیش آزمون
۵۱/۲۰۶۷
۱
۹۹/۴۲
۰۰۱/۰
۶۱/۰
۱
گروه
۷۲/۱۵۲۴
۱
۷۰/۳۱
۰۰۱/۰
۵۴/۰
۱
خطا
۳۵/۱۲۹۸
۲۷
کل
۰۰/۴۸۴۸۷
۳۰
با توجه به جدول ۱۲-۴- نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بین دو گروه بر روی نمرات تعدیل شدۀ متغیر اضطراب آشکار با و سطح معناداری ۰۰۱/۰ تفاوت معناداری را بین دو گروه در سطح ۹۹ درصد اطمینان نشان میدهد. (P>0.05).
میانگین تعدیل شده این متغیر در گروه آزمایش ۰۸/۳۱ و در گروه کنترل ۳۸/۴۵ بوده است که میانگین گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل بوده است پس در نتیجه آموزش مؤلفه های تربیت جنسی در کاهش اضطراب آشکار دختران پاسۀ پنجم و ششم مؤثر بوده است.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
دوره نوجوانی دوره ی پرتنش و بسیار مهمی در زندگی است؛ چرا که نه تنها جسم بلکه توان روانی نیز در طی این دوره ی حساس زندگی دچار تحول اساسی می شود و سازگاری با چنین تغییرات اساسی ، بر جسم و روان فشار می آورد. رشد جنسی در دوره نوجوانی ، یک معیار و شاخص مهم رشد در این مرحله از زندگی است . این معیار نشانه ای از بلوغ و تغییرات دیگری است که در این دوره رخ میدهد. همین تغییرات مهم و سریع در بسیاری از جنبههای رشد در سال های نوجوانی باعث شده است تا بسیاری از متخصصان این دوره را یک مرحله ی بی همتا در رشد تلقی کنند. آنچه مهم است توجه به این نکته است که بسیاری از دختران یا اطلاع و آمادگی برای رویارویی با تغییرات بلوغ را ندارند یا گاهاً اطلاعات نامناسب در این باره کسب میکنند که باعث می شود فشارهای روانی گوناگونی را تجربه کنند و دچار مشکلات اضطرابی شوند، بنابرین اضطراب از پدیدههای شایع این دوره است. تحقیقات نیز مؤید این مسئله هستند که یکی از عوامل ایجاد استرس و اضطراب در دوره ی نوجوانی بحران ناشی از تغییرات دوره بلوغ میباشد. با توجه به اهمیت رشد جنسی به عنوان یک جنبه ی مهم تغییرات دوره بلوغ و ضرورت آموزش مناسب به نوجوانان در این زمینه ، هدف محقق در این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب دختران در آستانه ی ورود به این دوره بود. محقق طی ۶ جلسه مؤلفه های تربیت جنسی را که با توجه به شرایط فرهنگی کشورمان از جدول راهنمای بینالمللی تربیت جنسی یونسکو استخراج کرده بود به مادران گروه نمونه آموزش داد و نتایج تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش نشان دهنده موارد زیر بود:
فرضیه اصلی پژوهش:
آموزش مؤلفه های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب دختران پایه پنجم و ششم مؤثر است.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 11:04:00 ق.ظ ]
|