جدول۷-۴- آزمون F لوین برای بررسی مفروضه یکسانی واریانس ها در متغیر اضطراب پنهان

متغیرها

شاخص های آماری

درجه آزادی۱

درجه آزادی۲

F

سطح معناداری

اضطراب پنهان

۱

۲۸

۱۷/۳

۰۶۸/۰

با توجه به جدول ۷-۴- آزمون F لوین برای بررسی مفروضه ی یکسانی واریانس ها در دو گروه در متغیر اضطراب پنهان با وسطح معناداری ۰۶۸/۰ تأیید شد (p>0/05).

جدول۸-۴-آزمون واریانس بر ای بررسی شیب رگرسیون در متغیر اضطراب پنهان در دو گروه

شاخص آماری

منبع

مجموع مجذورات

درجه آزادی

F

سطح معناداری

گروه

۶۲/۵۲

۱

۸۲/۰

۳۷/۳

پیش آزمون

۴۹/۱۴۲۵

۱

۳۸/۲۲

۰۰۱/۰

گروه*پیش آزمون

۰۹/۱۸۳

۱

۸۷/۲

۱۰/۰

خطا

۷۲/۱۶۵۵

۲۶

کل

۰۰/۴۹۴۷۰

۳۰

با توجه به جدول۸-۴- آزمون واریانس برای بررسی شیب رگرسیون در در دو گروه در متغیر اضطراب پنهان با و سطح معناداری ۱۰/۰ تأیید شد. (p>0.05).

جدول ۹-۴-نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بر روی نمرات تعدیل شدۀ متغیر اضطراب پنهان بین دو گروه

شاخص آماری

متغیرها

مجموع مجذورات
درجه آزادی
F
سطح معناداری
اندازه اثر

توان آزمون

پیش آزمون

۹۰/۱۴۲۶

۱

۹۵/۲۰

۰۰۱/۰

۴۳/۰

۹۹/۰

گروه

۷۱/۸۲۴

۱

۱۰/۱۲

۰۰۲/۰

۳۱/۰

۹۱/۰

خطا

۸۲/۱۸۳۸

۲۷

کل

۰۰/۴۹۴۷۰

۳۰

با توجه به جدول۹-۴- نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بین دو گروه بر روی نمرات تعدیل شدۀ متغیر اضطراب پنهان با و سطح معناداری ۰۰۲/۰ تفاوت معناداری را بین دو گروه با ۹۹ در صد اطمینان نشان می‌دهد. (P<0.01).

میانگین تعدیل شدۀ این متغیر در گروه آزمایش ۶۸/۳۳ و در گروه کنترل ۱۸/۴۴ بود که گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل عمل ‌کرده‌است. نتیجه گرفته می شود آموزش مؤلفه های تربیت جنسی در کاهش اضطراب پنهان دختران پایه پنچم و ششم مؤثر بوده است.

فرضیۀ دوم: آموزش مؤلفه‌ های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب حالت ( آشکار ) دختران پایه پنجم و ششم مؤثر است.

جدول۱۰-۴- آزمون F لوین برای بررسی مفروضه یکسانی واریانس ها در متغیر اضطراب آشکار در دو گروه

متغیر

شاخص های آماری

درجه آزادی۱

درجه آزادی۲

F

سطح معناداری

اضطراب آشکار

۱

۲۸

۶۶/۳

۰۶۶/۰

با توجه به جدول ۱۰-۴- آزمون F لوین برای بررسی مفروضه ی یکسانی واریانس ها در دو گروه در متغیر اضطراب آشکار با وسطح معناداری ۰۶۶/۰ تأیید شد (p>0/05).

جدول۱۱-۴- آزمون واریانس بر ای بررسی شیب رگرسیون در متغیر اضطراب آشکار در دو گروه

شاخص آماری

منبع

مجموع مجذورات

درجه آزادی

F

سطح معناداری

گروه

۱۵/۰

۱

۰۷/۰

۷۸/۰

پیش آزمون

۸۱/۴۴۴

۱

۶۸/۲۱۱

۰۰/۰

گروه*پیش آزمون

۲۲/۰

۱

۱۰/۰

۷۴/۰

خطا

۶۳/۵۴

۲۶

کل

۰۰/۳۶۵۸۴

۳۰

با توجه به جدول۱۱-۴- آزمون واریانس برای بررسی شیب رگرسیون در در دو گروه در متغیر اضطراب آشکار با و سطح معناداری ۷۴/۰ تأیید شد. (p>0.05).

جدول ۱۲-۴- نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بر روی نمرات تعدیل شدۀ اضطراب آشکار بین دو گروه

شاخص آماری

متغیرها

مجموع مجذورات
درجه آزادی
F
سطح معناداری
اندازه اثر
توان آزمون

پیش آزمون

۵۱/۲۰۶۷

۱

۹۹/۴۲

۰۰۱/۰

۶۱/۰

۱

گروه

۷۲/۱۵۲۴

۱

۷۰/۳۱

۰۰۱/۰

۵۴/۰

۱

خطا

۳۵/۱۲۹۸

۲۷

کل

۰۰/۴۸۴۸۷

۳۰

با توجه به جدول ۱۲-۴- نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری بین دو گروه بر روی نمرات تعدیل شدۀ متغیر اضطراب آشکار با و سطح معناداری ۰۰۱/۰ تفاوت معناداری را بین دو گروه در سطح ۹۹ درصد اطمینان نشان می‌دهد. (P>0.05).

میانگین تعدیل شده این متغیر در گروه آزمایش ۰۸/۳۱ و در گروه کنترل ۳۸/۴۵ بوده است که میانگین گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل بوده است پس در نتیجه آموزش مؤلفه های تربیت جنسی در کاهش اضطراب آشکار دختران پاسۀ پنجم و ششم مؤثر بوده است.

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

دوره نوجوانی دوره ی پرتنش و بسیار مهمی در زندگی است؛ چرا که نه تنها جسم بلکه توان روانی نیز در طی این دوره ی حساس زندگی دچار تحول اساسی می شود و سازگاری با چنین تغییرات اساسی ، بر جسم و روان فشار می آورد. رشد جنسی در دوره نوجوانی ، یک معیار و شاخص مهم رشد در این مرحله از زندگی است . این معیار نشانه ای از بلوغ و تغییرات دیگری است که در این دوره رخ می‌دهد. همین تغییرات مهم و سریع در بسیاری از جنبه‌های رشد در سال های نوجوانی باعث شده است تا بسیاری از متخصصان این دوره را یک مرحله ی بی همتا در رشد تلقی کنند. آنچه مهم است توجه ‌به این نکته است که بسیاری از دختران یا اطلاع و آمادگی برای رویارویی با تغییرات بلوغ را ندارند یا گاهاً اطلاعات نامناسب در این باره کسب می‌کنند که باعث می شود فشارهای روانی گوناگونی را تجربه کنند و دچار مشکلات اضطرابی شوند، ‌بنابرین‏ اضطراب از پدیده‌های شایع این دوره است. تحقیقات نیز مؤید این مسئله هستند که یکی از عوامل ایجاد استرس و اضطراب در دوره ی نوجوانی بحران ناشی از تغییرات دوره بلوغ می‌باشد. با توجه به اهمیت رشد جنسی به عنوان یک جنبه ی مهم تغییرات دوره بلوغ و ضرورت آموزش مناسب به نوجوانان در این زمینه ، هدف محقق در این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه‌ های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب دختران در آستانه ی ورود ‌به این دوره بود. محقق طی ۶ جلسه مؤلفه‌ های تربیت جنسی را که با توجه به شرایط فرهنگی کشورمان از جدول راهنمای بین‌المللی تربیت جنسی یونسکو استخراج کرده بود به مادران گروه نمونه آموزش داد و نتایج تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش نشان دهنده موارد زیر بود:

فرضیه اصلی پژوهش:

آموزش مؤلفه‌ های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب دختران پایه پنجم و ششم مؤثر است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...