بسیجیان جان بر کف ایران، با وجود فقدان امکانات و تجهیزات کافی و تفوق قدرت های زورمدار برای جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی، بی وقفه علیه نابرابری ها، تبعیض ها و بی عدالتی های حاکم بر جهان مبارزه نمودند و به وسیله انتشار فرهنگی مبانی اسلام، اعتراض خود را از وضع موجود به گوش جهانیان رسانده اند، تا جایی که در رده بندی های جهانی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور معترض قلمداد می‌کنند(سریع القلم،۱۳۸۷).

بی شک هر کشوری تجهیزات و نیروهای برتر خود را به عنوان عقبه استراتژیکی برای شرایط بحران در نظر می‌گیرد که بالاترین آن سلاح های کشتار جمعی است. در کشور جمهوری اسلامی ایران عقبه استراتژیک آن عبارت است از عناصر مؤمن و فداکار به نام بسیجی که حماسه ساز قرن بیستم است.

حضرت امام خمینی (ره) با پیروی از مکتب سید الشهدا (ع) و با همت ملت ایران به احیای سیره ی رسول الله (ص) و اصلاح امور امت و تحکیم پایه های حکومت اسلامی پرداخت و نهادهای پرثمری را یکی پس از دیگری در جامعه‌ اسلامی ایران بنیاد نهاد. بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله ی همین نهادهاست .

نهاد پربرکت بسیج در پنجم آذر ماه ۱۳۵۹ ه.ش به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بنیان نهاده شد. به اقتضای گسترش و انسجام بیشتر سازمان، این ارتش بیست میلیونی در سال ۱۳۶۸ با نام نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از نیروهای ‌پنج‌گانه ی سپاه مورد تأیید مقام عظمای ولایت و فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای قرار گرفت.

در اصل ۱۵۱ قانون اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی اشاره شده است:«به حکم آیه ی “واعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم” (سوره انفال ، آیه ۶۰) دولت موظف است برای همه ی افراد کشور برنامه و امکانات آموزش نظامی را بر طبق موازین اسلامی فراهم نماید به طوری که همه‌ افراد توانایی دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی را داشته باشند» بدین ترتیب در زمان حال و آینده، گسترش بسیج و ایجاد آمادگی در توده های مردم به منظور حضانت و صیانت از جمهوری اسلامی ایران مواجه با هیچگونه خلاء قانونی از سوی قانونگذاران و کارگزاران نظام نخواهد شد. علاوه بر آن، آموزه های الهی که اساس تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران بر آن مبتنی است؛ حفظ آمادگی در برابر دشمن را در هر زمان و مکان برای اهل ایمان (بسیجیان) توصیه نموده است. قرآن کریم می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید! آمادگی خود را در برابر دشمن حفظ کنید و در دسته های متعدد، یا به صورت دسته ی واحد، طبق شرایط هر زمان و هر مکان به سوی دشمن حرکت نمایید» (سوره نسا، آیه ۷۱)

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در همین خصوص فرموده اند:«قضیه ی بسیج، همان مسئله ای است که در صدر اسلام بوده. وقتی جنگ می شد، طوایف مختلف می آمدند و به جنگ می رفتند. این مسأله ی جدیدی نیست و در اسلام سابقه داشته است» (امام خمینی،۱۳۸۰)

‌بنابرین‏ سازمان‌ها،و مراکز فرهنگی- آموزشی همچون بسیج از دو طریق به گونه ای کارآمد در بازسازی و توسعه موفقیت آمیز اقتصادی در بسیاری از جوامع توسعه یافته مشارکت می‌کنند: اول،تربیت نیروی انسانی با کیفیت از نظر علمی و فنی و به تعدادلازم؛دوم،ایجاد محیط و شرایط تحقیق و توسعه که پیشرفت پایداری را در توسعه صنعتی امکان پذیر می‌سازد(سینگ ،۱۹۹۶). با توجه به اینکه ، هنوز مدل ثابت و مناسبی به سازمان کارآفرینی ارائه نشده و از الگوی خاصی دنباله روی ندارد این مدل می‌تواند ،طرح اولیه جهت اقدامات بعدی باشد لذا لزوم توجه به کارآفرینی در این تحقیق با مطرح کردن این بحث مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بسیج به لحاظ مأموریت هایی که برای آن تعریف شده است در تمامی صحنه های سیاسی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی و… انقلاب حضور فعال دارد و بسیاری از گره ها و مشکلات را به دست توانای خود می گشاید. برخی از این مأموریت ها در کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به شرح زیر است:

۱ـ دفاع از انقلاب و ارزش های الهی:«امروز ما موظف به دفاع از ارزش های الهی که در این نظام اسلامی مجسم است ، هستیم. دفاع از استقلال این کشور اسلامی، دفاع از تمامیت ارضی آن است»

۲ـ دفاع از نظام اسلامی: «نظام جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف به نیروهای بسیج متکی است» (سخنرانی امام امت در سالروز تشکیل بسیج ۰۴/۰۹/۱۳۶۰).

۳ـ ایستادگی در برابر دشمن:«آماده بودن برای فداکاری در راه خدا و جلوگیری از کفر و هجوم بیگانگان ضروری است» (امام خمینی،۱۳۸۰)

۴ـ سازندگی کشور: «همه نیروهای بسیجی ما باید در سازندگی روستاها، کشاورزی، راه ها، صنایع و در خدمت آبادانی کشور به کار گرفته شوند»

بنا به تعریف مقام معظم رهبری از بسیجی، هر مسلمان مؤمنی که اهل تلاش برای اسلام باشد یک بسیجی مخلص قلمداد می شود و برای دفاع از اسلام و مسلمین هیچ مانعی نمی تواند سد راهش شود. این ویژگی‌های قانون‌مند و مشروع نوعی بازدارندگی در دشمنان ایجاد می کند.

به جرئت می توان گفت در هیچ یک از جنگ های تاریخ بشری چنین نیرویی با چنین وسعت و توان آن هم منبعث از آرمان‌های دینی و عقیدتی برای دفاع از یک سرزمین، متشکل و منسجم نشده است. تنها و تنها در طول حیات انقلاب اسلامی بوده که این نیروی عظیم با رسالتی عظیم تر پا به عرصه ظهور نهاده و در تمامی جوانب از جمله بازدارندگی و مقابله با تهدیدات سخت افزاری (رزمی)، سازندگی، علمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وارد شده و به بهترین نحو رسالت خود را به انجام رسانده است.

یکی از بارزترین این کارکردها، کارکرد رزمی در عرصه بازدارندگی و مقابله با تهدیدات سخت افزاری است و بسیج توانست با بهره گیری از تجربیات ارزشمند دفاع مقدس نقش بازدارندگی و مقابله با تهدیدات خود را به بهترین نحو ایفا کند. امروز تحقق دفاع همه جانبه و تنها راه مقابله و مقاومت در برابر تهدیدات دشمن، تقویت، توسعه و گسترش بسیج کارآفرینی و اشتغال است تا ضمن رسیدن به شکوفایی اقتصادی ، جوانان از تیر رس اهداف خصمانه و شوم بیگانگان که مهمترین آن ناشی از بیکاری و عدم اشتغال جوانان بسیجی است دور بمانند. چرا که حضرت امام (ره)، معتقد بود: « اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شود چشم طمع دشمنان و ‌جهان‌خواران از آن دور خواهد گردید.»

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...