۸٫حفظ نتایج برجسته

متنی از مفهوم بنیادین، مستقیماً در این زیرمعیار آورده شده است.
متنی تطبیق داده شده از مفهوم بنیادین، در این زیرمعیار آورده شده است.
۲-۳۴٫ منطق رادار و فرایند کلی ارزیابی در مدل تعالی سازمانی
منطقی که برای اندازه‏گیری یک سازمان نسبت به معیارهای مدل EFQM وجود دارد، منطق رادار[۵۵] است که از اول کلمه‏های نتایج، رویکرد، جاری‏سازی، ارزیابی و اصلاح بدست می‏آید. این منطق بیان می‏کند که سازمان برای رسیدن به نتایج مورد نظر بایستی برنامه و رویکرد مناسبی داشته باشد. این برنامه و رویکرد باید در ارکان مرتبط سازمان تسری داده شده و به اجرا درآید و نهایتاً عملکرد سازمان نسبت به برنامه بایستی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت لزوم رویکردها یا جاری‏سازی آنها در طول زمان اصلاح شوند (نجمی، ۱۳۹۱، ۵۳).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

منطق رادار یک چارچوب ارزیابی پویا و یک ابزار قدرتمند مدیریتی است که رویکردی ساختار یافته را جهت ارزیابی عملکرد سازمان فراهم می‏کند. در بالاترین سطح، منطق رادار بیان می‏کند که یک سازمان به مورد زیر نیاز دارد:
تعیین نتایجی که سازمان قصد دارد به عنوان بخشی از استراتژی خود به آن دست یابد.
برنامه‏ ریزی و ایجاد مجموعه یکپارچه از رویکردهای مناسب جهت دستیابی به نتایج مورد نیاز فعلی و آتی.
تسری رویکردها به صورت نظامند جهت حصول اطمینان از اجزای ان.
ارزیابی و اصلاح رویکردهای تسری یافته براساس پایش و تحلیل نتایج حاصل و فعالیت‏های یادگیری مستمر (باقری و علیزاده و علاءالدینی، ۱۳۹۲،۷۲-۷۱).
نتایج:
*مربوط و قابل استفاده بودن
اندازه‏گیری
یادگیری و خلاقیت
بهبود و نوآوری
*عملکرد
روند
اهداف
مقایسه‏ها
علت‏ها
ارزیابی و اصلاح:
اندازه‏گیری
یادگیری و خلاقیت
بهبود و نوآوری
جاری‏سازی:
اجرا شده
نظامند
رویکرد:
مناسب
یکپارچه
شکل۲-۸٫ شماتیک منطق رادار در مدل EFQM (نجمی، ۱۳۹۱، ۱۳۳).
بخش دوم :
پیشینه تحقیق
مقدمه
در رابطه با ارزیابی عملکرد، مدل تعالی سازمانی EFQM و جوانب آنها، تحقیقات مختلفی انجام شده است که به چند مورد از این تحقیقات در قالب دو دسته بشرح زیر اشاره می‏گردد:
الف) تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور
ارزیابی تجربی از مدل سرآمدی EFQM: ارزیابی بعنوان چارچوبی برای مدیریت کیفیت جامع و ارتباط با مدل مالکوم بالدریج، در سال ۲۰۰۸ توسط جی کارلوس بو- لیوزار و دیگران. در این پژوهش دو بعد فنی و اجتماعی مدیریت کیفیت جامع در دستیابی به نتایج متعالی مورد بررسی قرار گرفتند. هدف دیگر این تحقیق تجزیه و تحلیل وسعت و اندازه‏ای که مدل سرآمدی EFQM از مفروضات مدیریت کیفیت جامع را در بر می‏گیرد، می‏باشد.
یافته‏های این پژوهش که از طریق پرسشنامه ساختار یافته‏ای که با پاسخگویی مدیران ۴۴۶ شرکت اسپانیایی بدست آمده عبارتند از: الف) ابعاد اجتماعی و فنی در مدل ریشه‏دار می‏باشند. ب) هر دو بعد وابستگی متقابل دارند. ج) هر دو بعد (فنی و اجتماعی) مشترکاً نتایج را ارتقا می‏دهند. و همچنین به این نتیجه رسیده که مدل‏های جایزه کیفیت را می‏توان بعنوان چارچوبی واقعی برای مدیریت کیفیت جامع قلمداد کرد (بهبودی، ۱۳۸۸، ۱۱۲).
کاربرد عوامل توانمندساز مدل EFQM در مدیریت مؤسسات آموزش عالی، توسط آرتور کالومورا و همکارانش در دانشکده علوم اقتصادی و بازرگانی دانشگاه سویل اسپانیا در سال ۲۰۰۶٫ هدف از تحقیق تجزیه و تحلیل روابط پیچیده مابین عوامل توانمندساز مدل EFQM و بکارگیری این مدل بعنوان چارچوبی برای مدیریت و بهبود کیفیت در مؤسسات آموزش عالی بیان شده است. این پژوهش دارای ۸ فرضیه می‏باشد که برای آزمون این فرضیه‏ها از روش PLS استفاده شده است که منجر به تأیید تمام فرضیه‏ها شده است. همچنین این پژوهش در جامعه آماری که متشکل از ۱۱۱ مرکز دانشگاهی ملی اسپانیا می‏باشد صورت گرفته است.
Asuman Akyuz مدیر خدمات فنی دانشگاه سابانسی استانبول - ترکیه، در تحقیقی با عنوان کاربرد مدل EFQM در آن دانشگاه نتیجه گرفت؛ استفاده از مدل تعالی، سرعت فرایند تصمیم‏ گیری را افزایش و تعداد مسیرها در هر فرایند را کاهش می‏دهد و به سازمانها کمک می‏کند تا بدانند در کجای مسیر موفقیت قراردارند. همچنین آنها را قادر می‏سازد تا نقاط قوت و نواحی قابل بهبود خود و میزان پیشرفت سایر سازمانهای سرآمد را شناسایی نمایند.
ب) تحقیقات انجام گرفته در داخل از کشور
ارزیابی عملکرد شرکت قطارهای مسافری رجاء با بهره گرفتن از مدل تعالی سازمانی EFQM توسط مریم رحمتی به راهنمایی دکتر حسنعلی آقاجانی در دانشگاه مازندران در سال ۱۳۸۵ انجام شده است. این تحقیق با هدف بررسی و شناخت مدل تعالی سازمان EFQM به ارزیابی عملکرد شرکت قطارهای مسافری رجاء با بهره گرفتن از مدل مذکور پرداخته که در این تحقیق از جامعه آماری ۶۰ موردی کارکنان، ۱۵ مورد به عنوان نمونه آماری انتخاب کرده است و نتیجه تحقیق نشان داده است که نمره عملکرد شرکت قطارهای مسافری رجاء ۱۹۴٫۳۲ از ۱۰۰۰ امتیاز موجود در مدل EFQM می‏باشد که این نمره نشان دهنده عملکرد ضعیف شرکت رجاء در حوزه ‏های مختلف عملکرد می‏باشد (رحمتی، ۱۳۸۵).
ارزیابی، تعیین و اولویت‏بندی پروژه‏های بهبود براساس مدل تعالی EFQM در شرکت برق منطقه‏ای یزد در قالب مقاله‏ای توسط محمد صالح‏اولیاء استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه یزد انجام شده است که در این مقاله به منظور ارزیابی، تعیین و اولویت‏بندی پروژه‏های بهبود، از بین روش‏های ارزیابی عملکرد، ارزیابی عملکرد براساس مدل تعالی سازمانیEFQM انتخاب شد. لذا در راستای این هدف فرایند تدوین اظهارنامه عملکرد سال ۱۳۸۴ شرکت برق منطقه‏ای یزد به همراه جمع‏آوری مستندات و بر اساس معیارهای تعیین شده وزارت نیرو جهت ارزیابی انجام گردید. در ادامه روش شبه جایزه براساس بلوغ سازمانی و شواهد با توجه به موقعیت شرکت برق منطقه‏ای یزد و میزان ارزشمندی صحت اطلاعات، انتخاب شد. پس از آن با بهره گرفتن از ماتریس امتیازدهی، نمرات هر زیر معیار داده شد و به همراه آن، نقاط قوت و نواحی قابل بهبود، امتیاز کل سازمان و مقایسه بین امتیاز معیارها و همچنین زیر معیارها صورت گرفت (صالح‏اولیاء، ۱۳۸۴).
تحقیقی تحت عنوان حرکت به سوی تعالی با بهره گرفتن از مدل تعالی سازمانیEFQM در شرکت مهندسی سازه فرافن توسط آقای محمدامین دشتی‏زاده در قالب پایان نامه به راهنمایی دکتر اکبر عالم‏تبریز در دانشکده علوم اداری دانشگاه بهشتی در سال ۱۳۸۳ انجام شده است.
از مهمترین اهداف اساسی تحقیق فوق می‏توان به موارد ذیل اشاره نمود:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...