تعداد شرکت­های مورد بررسی قرار گرفته در مدل اول این تحقیق ۱۰۱ شرکت و دوره زمانی تحقیق ۱۰ سال بوده است و این یعنی اینکه تعداد سال – شرکت مورد مشاهده برابر ۱۰۱۰ بوده است که از ضرب شرکت­ها در دوره زمانی تحقق به دست آمده است. پس از حذف داده ­های پرت تعداد مشاهداتی که مورد آزمون قرار گرفتند به ۹۹۱ مشاهده رسیدند. همچنین تعداد شرکت­های مورد بررسی در مدل دوم نیز ۱۰۱ شرکت و دوره زمانی آن ۹ سال بوده است که تعداد سال – شرکت مورد مشاهده برابر ۹۰۹ مشاهده می­گردد. تعداد مشاهدات برای آزمون این مدل نیز پس از حذف داده ­های پرت به ۸۸۹ مشاهده رسیدند.

در ادامه به بررسی جدول­های ۴-۱ و ۴-۲ می­پردازیم.

همان‌ طور که در جدول ۴-۱ مشاهده می­گردد میانگین اقلام تعهدی اختیاری برابر ۰۱۴/۰ و دارای میانه ۰۰۴/۰ ‌می‌باشد همچنین ماکزیمم و مینیمم به ترتیب برابرند با ۶۴۸/۱ و ۲۶۸/۳-. بازده سهام نیز دارای میانگین و میانه به ترتیب ۶/۲۱ و ۷۷/۷ و دارای ماکزیمم ۴۱/۲۴۱ ‌درصد و مینیمم ۲۸/۱۳۲- درصد ‌می‌باشد. میانه محاسبه شده برای متغیر مصنوعی برابر صفر ‌می‌باشد که بیانگر کمتر بوده شرکت­های با رشد بالا نسبت به شرکت­های با رشد پایین در تحقیق ‌می‌باشد.

جدول شماره ۴-۱:آمار توصیفی برای متغیرهای مدل اول

انحراف معیار

مینیمم

ماکزیمم

میانه

میانگین

علامت اختصاری

عنوان متغیر

۲۲۱/۰

۲۶۸/۳-

۶۴۸/۱

۰۰۴/۰

۰۱۴/۰

DAC

اقلام تعهدی اختیاری

۰۳۶/۰

۳۸۷/۰-

۵۶۷/۰

۰۲۱/۰

۰۲۳/۰

NDAC

اقلام تعهدی غیر اختیاری

۲۵۹/۳

۹/۱۲-

۴۸/۴۵

۰۸۵/۰

۷۳/۰

OCF

جریان وجوه نقد عملیاتی

۴۳/۵۲

۲۸/۱۳۲-

۴۱/۲۴۱

۷۷/۷

۶/۲۱

RI

بازده سهام

۴۹۸/۰

۰

۱

۰

۴۵۴/۰

GROW

رشد

جدول شماره۴-۲: آمار توصیفی برای متغیرهای مدل دوم

انحراف معیار

مینیمم

ماکزیمم

میانه

میانگین

علامت اختصاری

عنوان متغیر

۱۹۲/۰

۸۶۸/۲-

۳۴۲/۱

۰۰۴۶/۰

۰۱۸۶/۰

DAC

اقلام تعهدی اختیاری

۰۳۲/۰

۳۸۷/۰-

۵۱۹/۰

۰۲۱/۰

۰۲۳/۰

NDAC

اقلام تعهدی غیر اختیاری

۴۹۹/۰

۰

۱

۰

۴۷۱/۰

GROW

رشد

۲۱۵/۳

۶۸۴/۷-

۴۸/۴۵

۰۸۴/۰

۷۱۷/۰

OCFt+1

جریان وجوه نقد عملیاتی آتی

۲۲۶/۳

۹۰/۱۲-

۴۸/۴۵

۰۸۱/۰

۶۹۷/۰

OCF

جریان وجوه نقد عملیاتی

۰۶/۵۱

۴۵/۸۲-

۴۱/۲۴۱

۳۲/۷

۱۸/۲۱

RI

بازده سهام

۶۲۴/۰

۰

۹۶۰/۷

۸۴۶/۰

۹۵۵/۰

SALE

فروش

۴۷۴/۰

۸۰۸/۶-

۲۹۲/۷

۱/۰

۱۲۱/۰

ΔSALE

تغییرات فروش

۱۵۳/۰

۰۰۰۰۱۱۱/۰

۶۲۳/۲

۰۰۸/۰

۰۳۶/۰

PRICE

قیمت سهام

۷۴۳/۰

۹۲۴/۵-

۲۳۲/۷

۶۱۰/۰

۷۴۲/۰

B/P

ارزش دفتری به قیمت

۸۵/۱۲

۰۰۰۸/۰

۱/۱۷۱

۵۷۶/۰

۲۱۲/۴

SIZE

اندازه

همان‌ طور که در جدول ۴-۲ مشاهده می­گردد میانگین اقلام تعهدی اختیاری برابر ۰۱۸۶/۰ و میانه برابر ۰۰۴۶/۰ ‌می‌باشد. همچنین ماکزیمم و مینیمم به ترتیب برابرند با ۳۴۲/۱ و ۸۶۸/۲-و همچنین میانگین و میانه برای جریان وجوه نقد آتی به ترتیب برابر است با ۷۱۷/۰ و ۰۸۴/۰ و دارای ماکزیمم ۴۸/۴۵ و مینیمم ۶۸۴/۷- ‌می‌باشد. میانه محاسبه شده برای متغیر مصنوعی رشد برابر صفر ‌می‌باشد که در اینجا نیز بیانگر کمتر بودن شرکت­های با رشد بالا نسبت به شرکت­های با رشد پایین است. کمتر از ۵/۰ بودن میانگین متغیر مصنوعی رشد نیز نشان دهنده کمتر بودن شرکت­های با رشد بالا ‌می‌باشد. آمار توصیفی مربوط به سایر متغیرها نیز در جدول ۴-۲ مشاهده می­گردد.

۴-۳٫ آزمون فرضیه ­ها و تجزیه و تحلیل داده ­ها

در این بخش، به تجزیه و تحلیل متغیرهای مطرح شده در فصل سوم پرداخته و فرضیه ­های تحقیق مورد آزمون قرار خواهند گرفت. برای آزمون فرضیه ­های تحقیق حاضر از رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است.

معمولاً استفاده از داده ­های آماری به سه روش مقطعی، سری زمانی و ترکیبی امکان­ پذیر است:

۱-داد­ه­های مقطعی: در داده ­های مقطعی، مقادیر یک یا چند متغیر برای چندین واحد اقتصادی (مشاهدات نمونه ­ای) برای یک زمان مشخص جمع ­آوری می­ شود.

۲-داده ­های سری زمانی: در داده ­های سری زمانی، مقدار یک یا چند متغیر در طول یکدوره زمانی مشاهده می­ شود.

۳-داده ­های ترکیبی: در داده ­های ترکیبی، عناصر هر دو دسته از داده ­های سری زمانیو مقطعی وجود دارد. یعنی، اطلاعات مربوط به داده ­های مقطعی در طول زمان مشاهده می‌شود. به بیان دیگر،چنین داده­هایی دارای دو بعد هستند که یک بعد آن مربوط به واحدهای مختلف در هر مقطع زمانی خاص است و بعد دیگر آن مربوط به زمان می‌شود. یعنی، روش داده ­های ترکیبی، روشی برای تلفیق مشاهدات مقطعی در خلال چندین دوره زمانی است (گجراتی، ۱۳۷۸).

در این پژوهش با توجه به نوع داده ­ها و روش­های تجزیه و تحلیل موجود، از روش »داده های ترکیبی« استفاده شده است. روش داده های ترکیبی خود دارای دونوع روش تلفیقی و روش تابلویی می‌باشد. برای انتخاب بین روش داده های تلفیقی و تابلویی از آزمون چاو استفاده شده است. چنانچه سطح معناداری حاصل از آزمون چاو کمتر از ۰۵/۰ باشد، روش داده های تابلویی پذیرفته می‌شود در غیر این صورت روش داده های تلفیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین روش داده های تابلویی خود دارای دوروش اثرات ثابت و اثرات تصادفی می‌باشد که برای انتخاب بین این دوروش از آزمون هاسمن استفاده می‌شود. در صورتی که سطح معناداری حاصل از آزمون هاسمن کمتر از ۰۵/۰ باشد، روش اثرات ثابت پذیرفته می‌شود و در غیر این صورت روش اثرات تصادفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از آزمون فرضیات بایستی با بهره گرفتن از آزمون چاو (Fلیمر) و آزمون هاسمن نوع تخمین مدل را تعیین نمود. نتایج حاصل از این آزمون‌ها در جدول شماره ۴-۳ ارائه شده است.

جدول شماره۴-۳: آزمونچاووهاسمنبرایتخمیننوعمدل

مدل

آزمون چاو

آزمون هاسمن

نتیجه

آماره F

سطح معناداری

آماره کای دو

سطح معناداری

مدل اول

۸۹۴/۰

۷۵۶/۰

داده های تلفیقی

مدل دوم

۱۲۹/۲

۰۰۰/۰

۷۱۱/۱۹۴

۰۰۰/۰

داده های تابلویی به روش اثرات ثابت

۴-۳-۱٫ آزمون فرضیه ­های اول و دوم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...