دانلود پایان نامه با فرمت word : مقالات و پایان نامه ها درباره :شناسایی وتبیین الگوی ... |
ی - از تجزیه و تحلیلهای منظم و بررسیهای خاص، اطلاعات مورد نیاز جهت تصمیم گیری را در تمام سطوح مدیریت ارائه نماید (گل محمدی، ۱۳۷۹).
ویژگیهای دیگری که می توان برای یک سیستم بودجه ریزی مطرح کرد عبارتست از ساختار بودجه باید به گونه ای باشد که همرا با شفافیت اطلاعات, مصالح اجتماعی را تامین کند (بشیری نژاد،۱۳۸۱).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۱۳- عوامل عمده ناکام کننده سیستم بودجه ریزی
این عوامل، عمدتاً به مدیران مربوط می شود، که عبارتند از :
۱- ناتوانی مدیریت در درک سیستم سازمانیاش، یعنی این که مدیران در تلاشند مؤلفه هایی را کنترل کنند که عوامل فرعی یا جعلی هستند.
۲- فقدان حمایت مدیران از سیستم بودجه ریزی، به عبارت دیگر مدیریت حمایت یا مشارکت معنادار در فعالیتها ندارد.
۳- قصور در درک نقش حساس بودجه در فرایند مدیریت.
۴- تعهد بیش از حد و چسبندگی به فرایند بودجه و یا جایگزین نمودن قضاوت مدیریت به جای بودجه.
۵- درک نادرست از شرایط سازمانی و عوامل خارج از سازمان.
۶- سیستم باید قادر باشد مشارکت مدیران واحدها را برای تهیه بودجه فراهم نماید.
اگر مدیریت بالغ باشد و اگر فرایند برنامه ریزی، بودجه ریزی به خوبی اجرا شود، تصمیم گیری برای اهداف بودجه سالانه اگر چه مشکل است اما یک تصادم پیچیده و عمده و یا یک امر ناممکن نیست. ولی چنانچه این فرایند به خوبی اجرا نشود، بودجه ریزی یک تجربه نامیمون و دردآور خواهد شد و تعریف اهداف را پر دردسر و مشکل خواهد ساخت (محمدی، ۱۳۸۳).
۲-۱۴- روشهای تنظیم بودجه
بودجه دو طرف دارد : درآمد و هزینه. هر یک از این دو طرف باید با دقت بسیار و صحت هر چه بیشتر سنجیده شوند، زیرا برآورد ارقامی که پایه و اساس منطقی نداشته باشد نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند زیانبار نیز باشد .
چون بودجه نوعی برنامه است و بودجه ریزی نیز نوعی برنامه ریزی، تا حد امکان باید این برنامه را استواری بخشید، از اینرو برای پیشبینی در درآمدها و برآورد هزینهها روشهای مختلفی ابداع شده است که روز به روز از نظر علمی و فنی به اهمیت آنها افزوده می شود. تجزیه و تحلیل درآمدها مرحله ای اساسی در بودجهبندی است.
روش تهیه و تنظیم درآمد ( پیش بینی درآمد )، یعنی پیش بینی چگونگی و محل کسب درآمد سازمان است که به چهار روش ارائه می شود که عبارتند از:
۲-۱۴-۱- روش سال ما قبل آخر:
در این روش از بودجه سال مالی گذشته یعنی سالی که بلافاصله قبل از سال مالی جاری قرار دارد استفاده می شود، زیرا اجرای بودجه سال مالی جاری هنوز خاتمه نیافته است و برآورد درآمدها از آخرین بودجهای که اجرای آن خاتمه پذیرفته است گرفته می شود . برای پیش بینی درآمدهای سال آتی درآمدهای قطعی سال گذشته ملاک عمل قرار میگیرد. این روش دارای مزایا و معایبی است. از محاسن این روش آن است که چون درآمدهای سال قبل قطعاً وصول شده است، بودجه، تعادل و استحکام خواهد یافت. عیب این روش نیز آن است که در این بین یک سال مالی فاصله دارد. علاوه برآن اوضاع و احوال اقتصادی هر روز تحت تاثیر پدیده های جدیدی است که با گذشته تفاوت دارد .
۲-۱۴-۲- روش حد متوسطه ها:
در این روش حد متوسطه افزایش یا کاهش هر یک از انواع درآمدها را در یک دوره قبلی ( سه تا پنج سال ) به دست آورده است. بر اساس آن درآمد سال آینده را پیش بینی می کنند .
۲-۱۴-۳- روش پیش بینی مستقیم:
در این روش کارشناسان با مطالعه و تجزیه و تحلیل گرایشهای اقتصادی، مبالغ وصول شده درآمد در سالهای قبل و سایر آمارها و اطلاعات، اثر عوامل گوناگون را بر هر یک از انواع درآمدها در مدت محدودی از زمان می سنجند و سپس با تکیه بر تخصص و تجارب خویش مبادرت به پیش بینی درآمد برای دوره آتی مینمایند.
۲-۱۴-۴- روش سنجیده منظم:
این روش دارای فنون و فرمولهای خاص است و پیشبینی درآمد بر اساس تجزیه و تحلیل همبستگی و جمع آوری پرسشنامههای نمونه و غیره انجام می شود. در تجزیه و تحلیل همبستگی، ارتباط میان وصول مالیاتها و منایع مختلف درآمد در طی دوره یا دوره های معین اقتصادی مورد مطالعه قرار میگیرد و سپس بر اساس آن و با توجه به پیش بینی وضع اقتصادی در دوره آتی میزان درآمدهای پیشبینی میگردد.
۲-۱۵- انواع روشهای بودجه ریزی
از نظر تکنیک تهیه و تنظیم بودجه بر حسب هدفها و انتظاراتی که در طی دوران متمادی سپری کرده است سیر تحولی گوناگونی داشته است که به ترتیب تکامل بصورت ذیل میباشد.
۲-۱۵-۱- بودجه ریزی خطی(سنتی یا متداول)[۷]
بودجه متداول یا سنتی یعنی بودجهای که در آن اعتبارات هر سازمانی به تفکیک فصول و موارد هزینه مشخص میگردد. در این روش بودجه ریزی، نوع و ماهیت هزینهها نشان داده می شود. ولی مشخص نمیگردد که هر هزینه برای نیل به کدام هدف و یا برای اجرای کدام برنامه و یا فعالیت خاص انجام شده است .
یکی از علل اصلی استفاده گسترده از روش بودجه ریزی متداول، سالها قبل از به کار گیری سایر روش های بودجه ریزی، ارتباط نزدیک این روش با حسابداری و امکان اعمال کنترل بودجه مناسب در آن است، زیرا در طبقه بندی اعتبارات بر حسب فصول و مواد، برای هر یک از انواع مخارج جاری و سرمایه اعتباری معین تصویب می شود تا هزینه های مربوط به کالا و خدمات خریداری شده در سال اجرای بودجه در محدوده اعتبارات مصوب انجام شوند. بدیهی است هر اندازه اعتبارات مصوب به فصول و مواد هزینه بیشتری تقسیم شوند، به همان میزان ان
عطافپذیری در اجرای بودجه و اختیارات موسسات و سازمانها در مصرف اعتبارات کاهش خواهد یافت و بر عکس، تقسیم اعتبارات به فصول و مواد هزینه کمتر، موجب انعطافپذیری بیشتر در اجرای بودجه و وسیعتر شدن اختیارات مسئولان اجرایی خواهد شد.
همانطورکه اشاره شد در بودجه متداول بر خلاف بودجه برنامهای و عملیاتی هدفها و وظایف چندان روشن نیست، هر چند که به طور غیر مستقیم نوع هزینه مشخص است (مثل حقوق و دستمزد). این طرز تهیه بودجه خطوط اساسی و روابط برنامه ها و هدفها را نشان نمیدهد. آنچه در بودجه متداول اهمیت دارد، عبارت است از سازمان و مواد هزینه.
در بودجه متداول برآورد هزینه معمولاً بر مبنای هزینه های قطعی سال ما قبل آخر و نیمه اول سال جاری به عمل می آید و تغییرات حجم کار در پیش بینی هزینه دقیقاً مورد بررسی قرار نمیگیرد. معذالک تصویب اعتبار در قالب موارد هزینه محدودیتی در خرج به وجود می آورد و از اینرو همان طور که اشاره شد هر قدر اعتبارات به موارد ریز بیشتری تقسیم شود قابلیت انعطاف بودجه کمتر می شود (فرزیب ،۱۳۸۰).
بودجه متداول یا سنتی یعنی بودجهای که در آن اعتبارات هر سازمانی به تفکیک فصول ومواد هزینه مشخص میگردد. در این روش بودجه ریزی نوع وماهیت هزینهها نشان داده می شود ولی مشخص نمیگردد که هر هزینه برای کدام هدف و منظور یا اجرای کدام برنامه یا فعالیت خاص انجام شده است، به تعبیر دیگر توجه عمده روی درون داد متمرکز است (فرجوند، اسفندیار، ۱۳۸۰).
مراحل تهیه و تنظیم بودجه متداول: مراحل تهیه و تنظیم بودجه متداول را میتوان به شرح زیر بیان نمود:
۱- شناسایی کامل وضع موجود دستگاه اجرایی :
شناسایی کلیه اموال و دارایی های سازمان: شامل شناسایی کلیه اموال و دارایی های متعلق به سازمان در حال حاضر و استفاده کامل از تمام آنها و در غیر اینصورت علت عدم استفاده از آنهاست.
هزینه های دستگاه به تفکیک: هزینه های پرسنلی، اداری، سرمایهای، درصد هر یک از آنها به کل هزینه در سه سال متوالی، پرداختهای انتقالی و درصد آن به کل هزینه را شامل می شود.
اطلاعات مربوط به استخدام کارکنان: چون در غالب دستگاهها هزینه های پرسنلی رقم عمدهای است لازم است اطلاعات کافی را موارد زیر تهیه شود:
تعداد کارکنان موجود، تقاضای دستگاه در سال قبل، علل نیاز به کارکنان اضافی، نوع استخدام از نظر تخصیص اعتبار مورد نیاز، بازنشستگان .
اطلاعات مربوط به درآمدهای سازمان: در تهیه بودجه دستگاهها نخست تنوع درآمدهای آنها را مورد رسیدگی قرار میگیرد. در رسیدگی به این درآمدها باید این نکات مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار گیرد:
چه مقدار از درآمد به وسیله سازمان وصول می شود و چه راه هایی برای افزایش اینگونه درآمدها وجود دارد؟ در صورت امکان هزینه های اضافی مزبور با افزایش درآمد مقایسه گردد. همچنین لازم است بررسی گردد در آمدهای اختصاصی سازمان و علل افزایش یا کاهش آنها در سال بودجه نسبت به سال جاری چیست، و چه درآمدهای جدید را می توان پیش بینی نمود که قسمتی از هزینه های سازمان را جبران کند؟
۲- پیش بینی نیازها برای سال بودجه:
پس از شناسایی وضع کلی، باید نیازها را برای سال بودجه پیش بینی کرد. نقص عمده بودجه متداول این است که چون بر خلاف بودجه برنامهای و عملیاتی هدف مشخص و روشنی در آن وجود ندارد و بحث و تصمیمگیریها بر اساس وضع موجود صورت میگیرد در بررسی علت تغییرات به پاسخهای ناقص و مبهم اکتفا می شود.
۳- تبدیل نیازهای پیش بینی شده به ارزش پولی:
در این مرحله باید ارزش پولی آنچه از نیازهای مختلف پرسنلی و اداری و سایر موارد برآورد شده است با توجه به قوانین و مقررات ( مثل قوانین استخدامی و وضع حقوق و دستمزد)، امکانات جابه جا کردن و انتقال و نظایر آن برآورد گردد و در هر مورد به هر ماده یا جزء ماده و ریز ماده از هزینههایی که لازم باشد منظور شود. مجموع این هزینهها که به صورت مواد هزینه و فصل تجلی می کند بودجه سازمان را به صورت متداول نشان می دهد (فرزیب، ۱۳۸۰).
نارساییها و مشکلات بودجه ریزی سنتی
بطورکلی بودجه ریزی و بویژه بودجه ریزی سنتی دارای نارساییها و مشکلات متعددی است که به برخی از آنها بطور اجمال در ذیل پرداخته خواهد شد:
بودجه، بیانگر راهبردهای سازمان نیست و عموماً به ارقام مالی برای یک دوره۱۲ماهه متکی است. عوامل اساسی ارزشزایی سازمان، مانند سرمایه های فکری و نیروهای کارآمد سازمان، فرآیندهای سازمانی و عملیاتی و به طور کلی دارایی های نامشهود و نقش آنها در درآمدزایی شرکت مورد توجه قرار نمیگیرد. گفتنی است اینگونه عوامل امروزه در بسیاری از شرکتها ۵۰ تا ۹۰ درصد ارزش بازار شرکتها را تشکیل می دهند.
وظیفه عمده بودجه ریزی عبارت است از تعیین سقف و حد معینی برای رشد و کیفیت و حداقلی برای هزینهها، به عبارت دیگر بودجه ابزار کنترل اهداف و برنامه های عملیاتی و مالی از پیش تعیین شده است و به لحاظ مغایرت با شرایط متحول و پر رقابت کنونی است.
در شرایط و کشورهایی که نرخ تورم بالا است، ارقام بودجه به سرعت معنا و اعتبار خود را به عنوان ابزار سنجش از دست میدهد. تغییرات سریع در برنامه ها و فعالیتها نیز تاثیر مشابهی بر کارآمدی بودجه می گذارد. در تهیه بودجه عموماً گرایش به بازی با ارقام و بودجهسازی است به ترتیبی که نتایج فعالیتها و سطح عملکرد مورد انتظار پایینتر ازحد قابل دستیابی برآو
رد گردد و منابع مورد نیاز بیش از حد معقول برآورد شود، لذا در بسیاری موارد پاداشهای بیرویه براساس مقایسه نتایج واقعی و بودجه کاذب پرداخت میگردد (فخاریان،۱۳۸۴) .
۲-۱۵-۲- بودجه ریزی متمرکز
در این نوع بودجه ریزی، بودجه به وسیله سطوح بالای مدیریت به صورت یکجا برای منابع سازمان در نظر گرفته می شود. از زمانی که این بودجه نتوانست اهداف سازمان را برآورده کند مدیران سعی کرده اند بیشتر از نوع دیگر بودجه استفاده کنند. اگرچه بودجه ریزی متمرکز می تواند دارای انعطافپذیری سطح بالا و کنترل برروی سازمان باشد ولی مدیران سازمان کمتر از آن استفاده می کنند. بودجه ریزی متمرکز به این منوال میباشدکه به طور یکجا برای سازمان تخصیص داده می شود و مدیر سازمان آنرا به سطوح پایینتر بین برنامه ها و خدمات تخصیص میدهد.
الف) محاسن بودجه ریزی متمرکز :
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 02:36:00 ق.ظ ]
|