هوسوآن[۱۳۳] و چی هانگ[۱۳۴](۲۰۰۸) در تحقیقی ‌در مورد انواع افرادی که دست به انتخاب دانشگاه می­زنند با روشی که آن را فرایند طبقه ­بندی تحلیلی می­نامند اظهار می­دارند که نتیجه­ فرایند طبقه ­بندی تحلیلی تأیید می­ کند دانش ­آموزان داوطلب دانشگاه ملی شیلیی به شهریه­ی کمتر، موضوعات کمتر برای آزمون ورودی، نمره­ی حد نصاب قبولی پایین­تر، و فارغ­التحصیلی آسان­تر اهمیت می­ دهند.

ای وی(۲۰۰۹) در مقاله­ای تحت عنوان یک آمیخته بازاریابی جدید در دانشگاه برای رشته MBA[135]، P7 را پیشنهاد داد که به شرح زیر است: پاداش عمل(پاداش عمل چیزهایی هستند که به عنوان یک تشویقی عمل می­ کند. مانند توانایی اقامت در محوطه پردیس دانشگاه، فرصت­های بین ­المللی تبادل دانشجو، تنوع نژادی دانشجویان ثبت­نام شده در این رشته. برتری(ایجاد تصویری ذهنی از دانشگاه در نظر دانشجو برای جذب آن­ها. مانند شهرت و اعتبار کارکنان آکادمیک، و جایگاه دانشگاه در میان جداول اتحادیه یا مجلات انتشاراتی و وب­سایت مؤسسه. ترفیع(ارتباطات بازاریابی به دوسطح شکافته می­ شود. اطلاع­نامه(شامل پست مستقیم مرتبط با ترفیعات، پست مستقیم از سوی دانشگاه و مدت زمان دوره آموزش). قیمت (انعطاف­پذیری پرداخت در هزینه­ های تدریس و انعطاف­پذیری رویکرد تدریس). مردم(مهیاسازی تدریس چهره به چهره درجایی که شخص زندگی می­ کند، تماس شخصی با فارغ­ التحصیلان این رشته، و روزهای باز). در این آمیخته مهمترین عنصر برنامه بود، عامل برتری مدرک، دومین عنصر مهم بود. ترفیع و اطلاع­نامه سوم و چهارم بودند، عنصر قیمت در آمیخته بازاریابی جدید همانند عنصر قیمت در آمیخته سنتی بوده و بدون تغییر باقی مانده است. سپس عنصر مردم و کم­اهمیت­ترین عنصر نیز آمیخته پاداش عمل پیشنهاد شد.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ برای چند دانشگاه انگلستان سو و الیوت انجام دادند، بررسی کردند که آیا شهریه دانشگاه بر تمایل دانشجویان به ثبت­نام اثر می­ گذارد یا خیر؟ نتایج این تحقیق که برای دوره­ زمانی ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ است؛ نشان می­دهد که در انگلستان نمی­ توان ارتباط معناداری را بین شهریه و میزان ثبت­نام یافت، بلکه ارتباط قوی­تری بین کیفیت و رتبه دانشگاه و میزان تمایل برای ثبت­نام وجود دارد(سو[۱۳۶] و الیوت[۱۳۷]،۲۰۱۰).

کی­مینگ[۱۳۸]، (۲۰۱۰) در پژوهش خود عنوان “چارچوب مفهومی تأثیر عوامل دانشگاهی بر تصمیم ­گیری دانش ­آموزان ‌در مورد انتخاب دانشگاه مالزی” عوامل مؤثر بر انتخاب را طی ده عامل بررسی می­ کند و گزارش می­دهد که کشور مالزی رقابتی فزاینده را در دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی برای جذب دانشجو چه در سطح محلی و چه در سطح بین ­المللی تجربه ‌کرده‌است. محقق با استناد به پژوهش­های پیشین ۱۰ فرضیه را آزمون ‌کرده‌است. وی در این تحقیق ارتباط میان مکان دانشگاه، برنامه ­های دانشگاه، شهرت دانشگاه، تسهیلات آموزشی، هزینه­ دانشگاه، دسترسی به کمک­های مالی دانشگاه، فرصت­های اشتغال، تبلیغات دانشگاه، میزان نفوذ دانشگاه بر دانش ­آموزان و زیبای فضای دانشگاه با تصمیم بر انتخاب دانشگاه از سوی داوطلبان را بررسی می­ کند و همه ده عامل را در قالب ده فرضیه به تأیید می­رساند.

در مطالعات بیکرین[۱۳۹](۲۰۱۱) نشان داده شد که دانش ­آموزان بر مبنای عواملی همچون “محیط و خانواده و یا حتی بدون آگاهی” دست به انتخاب دانشگاه می­زنند(بیکرین، ۲۰۱۱).

در یک بررسی توسط اوزگاون[۱۴۰] (۲۰۱۱) مشخص شد که دلایل انتخاب یک دانشگاه بر حسب “شهریه”، “سهمیه” و “مؤسسه” بود. که بعلاوه “اعتبار دوره، تعداد سال­های که دانشگاه خدمات ارائه ‌کرده‌است، امتحان و نمره ورودی، ساختار فیزیکی ساختمان­ها، محوطه دانشگاه و فعالیت­های ساختاری دانشگاه بود”(اوزگاون، ۲۰۱۱). این نشان می­دهد که دانش ­آموزان از دانشگاه­ها و ادارات مختلف ممکن است اولویت­های را داشته باشند و دانشگاهی را بر دانشگاه ­های دیگر ترجیح دهند.

مطالعه­ ای در لتونی توسط زاکسا (۲۰۱۱) انجام شد، پنج گروه از عوامل آمیخته بازاریابی یا ۵P برنامه، محل، اعتبار یا شهرت ، قیمت و ارزش اضافی و یا حق بیمه معرفی ‌کرده‌است

برنامه، محل، که شامل مکان یا موقعیت جغرافیایی و محیط یادگیری در سازمان است. ارزش اضافی و یا حق بیمه. در این مورد به عنوان یک ارزش اضافی برای به دست­آوردن فرصت تجربه ­های بین ­المللی برای دانش ­آموزان اشاره کرده ­اند .تجزیه و تحلیل عوامل نیز نشان داد که ارزش افزوده توسط خدمات پشتیبانی، نگرش کارکنان اداری و فرصت برای دانش ­آموزان به کار در گروه ­های کوچک سمینار که به نوبه خود باعث ترویج یادگیری عمیق­تر و رویکرد فردی به آموزش می­ شود، ایجاد می­گردد .

اعتبار یا شهرت: آموزش عالی اهمیت فزاینده­ای به ارائه دهنده خدمات می­دهد، که معمولاً به عنوان یک محصول و یا شکل یک نماینده خدمات مهم است و جنبه مالی یا قیمت.

نتیجه ­گیری اصلی از مطالعه ذکر شده در بالا این ‌می‌باشد که برای دانش ­آموزان انتخاب یک دانشگاه و برنامه مطالعاتی به وسیله پنج عامل تعیین شده است :برنامه، مکان، قیمت، ارزش افزوده و یا حق بیمه، شهرت ارائه­دهنده خدمات و عوامل مالی و یا قیمت. علاوه بر این، مهمترین عامل برای دانش ­آموزان با تجربه در انتخاب یک برنامه مطالعه، محتوای برنامه(برنامه درسی با کیفیت) و کارکنان دانشگاه است، و پس از این عوامل ارزش اضافی، اعتبار، و جنبه­ های مالی و مکان یا محیط آموزشی) مورد بررسی قرار ‌می‌گیرد. این نتایج نشان می­دهد که دانش ­آموزان بالقوه برای انتخاب مناسب­ترین برنامه درسی، ارزیابی کیفیت و محتوای آن را مورد هدف قرار داده ­اند. این نتیجه ­گیری توجه به ارائه­دهندگان آموزش عالی برای توسعه استراتژی که بر کیفیت برنامه آموزش متمرکز شده است را نشان می­دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...