دانلود پایان نامه با فرمت word : بررسی روایی و اعتبار آزمون دروس زیست شناسی و ... |
کجی
کشیدگی
کولموگروف - اسمیرنوف
آماره
خطای استاندارد
آماره
خطای استاندارد
آماره z
sig
ادبیات فارسی
۴۷/۰-
۱/۰
۵۷/۰-
۱۹/۰
۲۴/۲
۰۰/۰
زیست شناسی
۱۷/۰
۱/۰
۱۸/۱-
۱۹/۰
۳۳/۲
۰۰۰/۰
همانطور که در جدول (۴-۴۰) آمده است، در آزمون ادبیات فارسی میانگین نمرهی آزمودنیها در نمرهگذاری خام ۱۹/۱۳ است که حدوداً ۳ نمره بالاتر از ملاک قبولی (نمره ی ۱۰) میباشد. همچنین، میانگین نمرهی آزمودنیها در آزمون زیستشناسی برابر ۹۷/۹ است که در نقطهای پایینتر از نمرهی ملاک و نزدیک به آن قرار دارد و عملکرد ضعیف آزمودنیها در این درس را نشان میدهد. گفتنی است که پراکندگی نمرات در درس زیستشناسی بیشتر از درس ادبیات فارسی است.
کجی معیاری از تقارن یا عدم تقارن تابع توزیع و کشیدگی نشاندهنده ارتفاع یک توزیع است. به عبارت دیگر کشیدگی معیاری از بلندی منحنی در نقطه ماکزیمم است و مقدار کشیدگی برای توزیع نرمال برابر۳ میباشد. در حالت کلی گفته شده است؛ چنانچه کجی و کشیدگی در بازه (۲ ، ۲-) نباشند، دادهها از توزیع نرمال برخوردار نیستند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در توزیع نمرات خام درس ادبیاتفارسی با تقسیم آمارهی کجی و کشیدگی بر خطای استاندارد، به ترتیب مقادیر (۷۰/۴-) و (۳-) بدست آمد. با توجه به اینکه مقدار کجی در بازهی (۲،۲-) قرار ندارد، میتوان گفت که توزیع نمرات خام آزمودنیها در آزمون ادبیات فارسی نرمال نبوده، توزیع آن نامتقارن و نیز دارای کجی منفی است. از آنجا که کشیدگی این توزیع (۳-) نیز متفاوت با مقدار کشیدگی توزیع نرمال(۳) است میتوان گفت که توزیع دارای کشیدگی منفی است.
در آزمون زیست شناسی نیز با تقسیم آمارهی کجی و کشیدگی بر خطای استاندارد، به ترتیب مقادیر(۷/۱) و (۲۱/۶-) بدست آمد. با توجه به اینکه مقدار کجی در بازه (۲ ،۲-) قرار دارد، میتوان گفت که توزیع نمرات آزمودنیها در این آزمون، از لحاظ کجی نرمال بوده و توزیع آن متقارن است اما مقدار کشیدگی بدست آمده، نشان میدهد که توزیع دارای کشیدگی منفی است.
در دو آزمون مذکور، با توجه به سطح معناداری بدست آمده (۰۱/۰> p) در آزمون کولموگروف – اسمیرنوف، فرض نرمال بودن توزیع نمرات رد می شود که این نتیجه، تأیید کننده نتایج بدست آمده از شاخص های کجی و کشیدگی است. در قسمت زیر، منحنی توزیع نمرات هر کدام از دروس نشان داده شده است.
منحنی توزیع نمرات آزمودنی ها در درس ادبیات فارسی منحنی توزیع نمرات آزمودنی ها در درس زیست شناسی
نمودار۴-۱۵ : منحنی توزیع نمرات آزمودنی ها
سوال: آیا تفاوتی در عملکرد آزمودنیهای دختر و پسر در امتحاناتنهایی وجود دارد؟
جدول۴-۴۲ : شاخص های توصیفی توزیع نمرات آزمودنیها به تفکیک جنسیت
شاخص آماری
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 03:06:00 ق.ظ ]
|