• تحقيق پس رويدادي

تحقيق حاضر از نوع تحقيقات توصيفي پيمايشي و همبستگی می باشد. تحقیق توصیفی پیمایشی برای پیمایش نظر نمونه تحقیق در رابطه با ارزیابی سطح اعتماد و سطح تعهد سازمانی است. فرضیات اول و دوم تحقیق در این راستا می باشد. همچنین در تحقیق حاضر از روش تحقیق همبستگی نیز استفاده شده، چون به بررسی رابطه و همبستگی بین دو متغیر اعتماد و تعهد سازمانی پرداخته شده است. فرضیه سوم تحقیق در این راستا می باشد. (رضايي،1387،ص156)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

3-4) جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گيري
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد. (سکاران، 249،1385) در تحقیق حاضر جامعه آماری، کارکنان رسمی، پیمانی و قرارداد معین دانشگاه کاشان اعم از هیات علمی و کارمند می باشد. تعداد کل جامعه تحقیق 598 نفر می باشد.
بهترين حجم نمونه بزرگترين حجم ممكن است، يعني در صورت امكان نمونه‌اي كه تمام جامعه آماري را در بگيرد. با توجه به اينكه استفاده از تمام جامعه آماري نظام اداري در محدوده ذكر شده مقدور نيست، پس ناچار اقدام به نمونه‌گيري مي‌شود. بنا بر اصل كفايت داده‌ها نمونه­گيري را تا آنجايي ادامه مي‌دهيم كه حجم نمونه در طي فرايند تحقيق و براساس حصول کفايت يا اشباع اطلاعاتي/ نظري[122]تعيين خواهد شد.به اين معني که حجم هيچ يک از نمونه‌ها از پيش تعيين شده نيست و در مورد هريک از جوامع مورد بررسي، فرايند نمونه‌گيري تا زماني ادامه مي‌يابد که آزمودني‌هاي جديد، اطلاعات تازه‌اي به دست ندهند يا تاثيري در توسعه مدل يا نظريه پژوهش نگذارند. به عبارتي تاثير آنها در در بهبود نهايي[123] يا حاشيه‌اي نظريه و يا اطلاعات صفر باشد (گائوري، گرونهاگ و همكاران[124]، 1995؛ هير، ماني و همكاران[125]، 2007 به نقل از دانايي فر، 1385)
برای تعیین حجم نمونه نیز با توجه به معلوم بودن حدود تعداد جامعه آماری از فرمول حجم نمونه میانگین جامعه استفاده شده است و ضمناً بر اساس نمونه گیری 31 تایی مقدماتی، انحراف معیار 56/.0 (یا واریانس 32/0 ) به دست آمده است. بنابراین در سطح تشخیص 0.05 و خطای 6 درصد حجم نمونه تحقیق به صورت زیر محاسبه شد.
پارامترهای موجوددر فرمول به صورت زیر می باشد:
: مقدار متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان در نظر گرفته شده می باشد. در این تحقیق سطح اطمینان 95% درنظر گرفته شده است. در اینصورت Z متناظر با 95%، 96/1 می باشد.
d: میزان اشتباه مجازی می باشد که مقدار آن بر اساس تحقیقاتی که قبلاً صورت گرفته است مشخص می شود. در این تحقیق مقدار d برابر 0.06 در نظر گرفته شده است.
N: تعداد اعضای جامعه آماری می باشد که در این تحقیق 598 می باشد.
n: تعداد نمونه آماری.
: واریانس نمونه. در این تحقیق، انحراف معیار شاخص کل (که از میانگین تمامی شاخصها به دست آمده بود) عدد 0.32 می باشد.
بنابراین حجم نمونه بر اساس فرمول فوق، 217 نفر می باشد. روش نمونه گيري پژوهش حاضر، روش نمونه گيري تصادفي است. پس از توزیع و رفت و برگشتهای مجدد سرانجام 216 پرسشنامه جمع آوری شد.
(جدول3-1)جدول جامعه آماری و حجم نمونه

 

جامعه
حجم نمونه
درصد فراوانی

 

کارمند
330
154
71.5%

 

هئیت علمی
268
62
28.5%

 

جمع
598
216
100%

 

با توجه به قلمرو زمانی تحقیق که درتابستان بوده است دسترسی به اعضا هیئت علمی محدود بوده است.
3-5) روش­های جمع آوری اطلاعات
دراين پژوهش، به منظور بررسي مباني نظري، از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای استفاده شد. بدین ترتیب که با مراجعه به کتب مربوطه، مجلات، اینترنت، پایان نامه ها، آرشیو سازمان و … اطلاعات مورد نظر جمع آوری و در بخش میدانی نیز با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه برای اندازه گیری هریک از متغیرهای مدل تحقیق تهیه گردید.
3-6) ابزار جمع آوري داده هاي تحقيق
به منظور جمع آوري داده هاي تحقيق، از منابع اوليه و ثانويه استفاده مي شود. داده هاي ثانويه از اسناد تحقيقات گذشته، آمارهاي غيررسمي، و اسناد و مدارك سازماني به دست مي آيد. داده هاي اوليه، داده هايي هستند كه محقق به صورت دست اول و بيشتر از طريق مصاحبه و پرسشنامه به دست مي آورد. (رضايي، 1387،ص160) با توجه به اين تقسيم بندي، در تحقيق حاضر از هر دو نوع منبع اطلاعات اوليه و ثانويه استفاده شده است. براي گردآوري اطلاعات مورد نياز در زمينه ادبيات تحقيق و پيشينه تحقيق، از مطالعه كتابخانه اي و اطلاعات ثانويه، و براي گردآوري داده هاي آماري مورد نياز از مصاحبه، پرسشنامه و منابع اطلاعات اوليه استفاده شده است. تعيين ابزار تحقيق مهمترين مرحله ی طرح تحقيقاتي پيمايشي است، و بايد روشن، شفاف و واضح باشد.
به منظور جمع آوري اطلاعات پيرامون موضوع و هدف تحقيق از ابزار، دو پرسشنامه استفاده شد. و بر اساس اين اهداف و با توجه به مدل کلی و جزئی تحقيق كه در انتهای فصل دوم اين پايان نامه ارائه شد؛ محقق سؤالاتي را مطرح كرده كه پاسخ دهنده با مطالعه آن و انتخاب پاسخ هاي مناسب، داده هاي تحقيق را توليد كرده تا از طريق آن، محقق به باور ها، نگرش ها، و تجربه هاي آزمودني هاي گروه نمونه در رابطه با موضوع تحقيق پي ببرد. این پرسشنامه ها عبارتند از:
1 – پرسشنامه تعهد سازمانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...