کروی

۴۲/۰

۶۴/۰

۱۵۰۰

۶۵

متوسط

پتاسیم

گوسی

۱/۰

۲۸/۰

۴۰۰۰

۳۵

متوسط

تفسیر مؤلفه‌های نیم‌تغییرنماهای برازش داده شده بر ویژگی‌های خاک
در مقیاس نمونه برداری با متوسط فاصله معادل ۲۰۰ متر، کمترین دامنه تأثیر برای متغیرهای کربن آلی، ازت و فسفر (۱۵۰۰) مشاهده شد. بیشترین دامنه تأثیر در مورد متغیرهای شن و پتاسیم دیده شد که معادل ۴۰۰۰ متر بود (جدول ‏۴‑۴). سایر متغیرها از جمله رس (m3800)، سیلت (m 2000)، هدایت‌الکتریکی (m 2900)، واکنش خاک (m 3800) و آهک m)3500) دامنه‌ای تاثیر بین ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ متر داشتند. در انتخاب فاصله نمونه‌برداری در یک منطقه وسیع و به منظور بررسی وضعیت عناصر و ویژگی‌های پایه‌ای خاک (رس، سیلت، شن، اسیدیته، درصد کربن آلی و هدایت الکتریکی خاک ) باید به گونه‌ای نمونه‌برداری کرد که علاوه بر داشتن صرفه اقتصادی، ساختار مکانی متغیرهای خاک نیز نمایان گردد. خرمی و همکاران (۱۳۸۸)، در مطالعات خود با فاصله دو کیلومتر برای خواص پایه‌ در اکثر موارد به نتایج مشابهی دست یافته بودند. فاصله نمونه‌برداری انتخاب شده در تحقیق حاضر به خوبی توانسته ساختار مکانی خواص پایه و عناصر غذایی اصلی خاک را به خوبی نشان دهد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تغییر در دامنه تغییرنما، تأثیر اندکی بر وزن‌های کریجینگ معمولی دارد، اما واریانس کریجینگ با به کارگیری تغییرنمای با دامنه بلندتر، کاهش می‌یابد، بنابراین تغییرات دامنه اثرات محسوسی بر مقدار تخمین دارد. دامنه، حداکثر شعاع لازم که نمونه‌های همسایه در آن قرار می‌گیرند را برای درون‌یابی کریجینگ تعریف می‌کند. از سوی دیگر با افزایش دامنه تأثیر، فواصل نمونه‌برداری بیشتر و تعداد نمونه‌های لازم کم‌تر می‌شود. بنابراین در بسیاری از منابع حدود دو سوم دامنه تأثیر را برای شعاع همسایگی به کار می‌برند (محمدی، ۱۳۸۵).
نسبت اثر قطعه ای به سقف که به عنوان معیاری برای نشان دادن وابستگی مکانی به کار می‌رود، برای فسفر ۶۵ درصد است. همان‌طور که می‌دانیم چنانچه این نسبت بین ۲۵ تا ۷۵ % باشد، ساختار مکانی متوسط است، در نتیجه عوامل خارجی و مدیریتی مانند مدیریت کودی بر تغییرات این متغیر اثر گذار است. با توجه به این که منطقه مورد مطالعه شامل زمین‌های زراعی بوده و اکثراً تحت کشت چغندر‌قند می‌باشد، نحوه کوددهی تأثیر فراوانی بر چگونگی توزیع عناصر غذایی می‌گذارد.
ارزیابی اعتبار روش‌های درون‌یابی
تخمین‌گرهای مورد استفاده در این مطالعه روش کریجینگ معمولی و وزن‌دهی عکس فاصله بودند. در انتخاب تخمین‌گرها باید به این نکته توجه نمود که تخمین‌گرها بایستی دارای حداقل واریانس باشند و برآوردهای نااریب داشته باشند، به عبارت دیگر میانگین باقیمانده آن‌ها برابر با صفر باشد (حسنی پاک، ۱۳۸۹).
از آماره‌های متفاوتی چون میانگین خطا (ME)، میانگین مربعات خطا (MSE) و ریشه میانگین مربعات خطا (RMSE) برای انتخاب بهترین و دقیق‌ترین روش درون‌یابی استفاده شد. تخمین‌گری که دارای میانگین خطای نزدیک به صفر (میانگین خطای تخمین، معیاری از اریب بودن یا همان میانگین توزیع خطا در داده‌های تخمینی است و هر چه مقدار آن به صفر نزدیک‌تر باشد، نشان دهنده نااریب بودن تخمین است)، حداقل میانگین مربعات خطا و کمترین ریشه میانگین مربعات خطا باشد، از بیشترین توانایی در درون‌یابی دقیق متغیرها برخوردار خواهد بود. نتایج بدست آمده از آماره‌های ارزیابی خطا (ME, MSE, RMSE، RMSS و ASE ) مربوط به روش کریجینگ برای هریک از متغیرهای مورد مطالعه در جدول ‏۴‑۵ ارائه شده است.
جدول ‏۴‑۵ نتایج حاصل از آماره‌های ارزیابی خطا با روش کریجینگ معمولی

پارامتر

ME

RMSE

MSE

RMSS

ASE

رس

۰۵/۰

۳۲/۸

۰۰۵/۰

۹۸/۰

۴۴/۸

سیلت

۰۲/۰-

۴۱/۵

۰۰۶/۰-

۰۶/۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...