متغیر

شاپیرو- ویلک

مقدار آماره

درجه آزادی

سطح معنی داری

خودکارآمدی تحصیلی

با فوق برنامه بدون فوق برنامه

۱۱۹/۰

۱۵۴/۰

۳۰

۳۰

۲۰/۰

۰۶۸/۰

عملکرد تحصیلی

با فوق برنامه بدون فوق برنامه

۱۶۱/۰

۲۲۶/۰

۳۰

۳۰

۰۴۷/۰

۰۱/۰

۴-۳-۱- بررسی برابری واریانس متغیرهای تحقیق

طبق تحلیل یافته ها در جدول(۴-۳-۲)، بررسی فرض برابری واریانس ها با بهره گرفتن از آزمون لون[۴۳] نشان داد که مفروضه ی برابری واریانس خطای متغیر وابسته در گروه ها رعایت شده است که این آماره به ترتیب برای متغیر خودکارآمدی تحصیلی، ۰۵/۰<P ، ۶۲/۰=F(1,58) ، برای عملکرد تحصیلی ، ۰۵/۰<P ،۱۳=F(1,58) رعایت شده بود.

۴-۳-۲ جدول آزمون لون مربوط به پیش فرض برابری واریانس ها

تأثیر درونی

f

درجه آزادی ۱

درجه آزادی ۲

سطح معنی داری

خودکارآمدی تحصیلی

۲۴۳/۰

۱

۵۸

۶۲/۰

عملکرد تحصیلی

۵۸/۶

۱

۵۸

۱۳/۰

همان گونه که در جدول فوق آمده است، نتایج آزمون تی مستقل نشان می‌دهد که مقدار (۳۹/۵=t) با درجه آزادی (۳۰=df) در سطح ۰۱/۰ معنی دار است. در نتیجه با ۹۹% اطمینان می توان گفت که تفاوت معنی داری بین شاخص اضطراب در مادران گروه آزمایش (۵۶/۳=M، ۳۹/۲=SD) و گروه کنترل (۹۳/۹=M، ۰۷/۴=SD) وجود دارد و ‌بنابرین‏ فرضیه اول پژوهش تأیید می شود.

۴-۴- بررسی فرضیات تحقیق

۴-۴-۱ بررسی فرضیه اول تحقیق:

فعالیت های فوق برنامه برخودکارآمدی تحصیلی و ‌عملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس اثر دارد.

: فعالیت های فوق برنامه برخودکارآمدی تحصیلی و ‌عملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس اثر ندارد.

: فعالیت های فوق برنامه برخودکارآمدی تحصیلی و ‌عملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس اثر دارد.

با توجه به جدول(۴-۴-۱)، داده های مربوط به متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی مختلف به کمک تحلیل واریانس چند متغیری با دو عامل درون گروهی تحلیل شدند. آزمون های چند متغیری نشان دادند که اثر چند متغیری معناداری برای عامل گروه به صورت توصیفی وجود دارد، ۹۹/۰= η۲p، ۰۷/۰=P ، ۷۹/۲=F(2,58).

جدول ۴-۴-۱ آزمون معناداری چند متغیری

اثرات

مقادیر

F

درجه آزادی۱

درجه آزادی ۲

سطح معناداری

η۲p

توان

ثابت

رد پیلای

۹۹۹/۰

۳۷/۱۹۹۹۱

۲

۵۷

۰۰۰۱/۰

۹۹/۰

۱

لاندای ویلکس

۰۰۱/۰

۳۷/۱۹۹۹۱

۲

۵۷

۰۰۰۱/۰

۹۹/۰

۱

رد هتلینگ

۴۵/۷۰۱

۳۷/۱۹۹۹۱

۲

۵۷

۰۰۰۱/۰

۹۹/۰

۱

بزرگترین ریشه ی روی

۴۵/۷۰۱

۳۷/۱۹۹۹۱

۲

۵۷

۰۰۰۱/۰

۹۹/۰

۱

گروه

رد پیلای

۰۸/۰

۷۹/۲

۲

۵۷

۰۷۰/۰

۰۲۲/۰

۱۵۵/۰

لاندای ویلکس

۹۱/۰

۷۹/۲

۲

۵۷

۰۷۰/۰

۰۲۲/۰

۱۵۵/۰

رد هتلینگ

۰۹۸/۰

۷۹/۲

۲

۵۷

۰۷۰/۰

۰۲۲/۰

۱۵۵/۰

بزرگترین ریشه ی روی

۰۹۸/۰

۷۹/۲

۲

۵۷

۰۷۰/۰

۰۲۲/۰

۱۵۵/۰

همچنین طبق جدول(۴-۴-۲)، بررسی اثر های بین گروهی نشان داد که عامل گروه تأثیر معنی داری بر خودکارآمدی تحصیلی ۰۱۹/۰= η۲p، ۰۳/۰=P ،۸۲/۴=F(1,58) داشته است ولی تاثیر معنی داری بر عملکرد تحصیلی ۰۰۶/۰= η۲p ،۵۵۷/۰=P ، ۳۴/۰=F(1,58) نشان نداده است، پس فرضیه های مبنی بر عدم تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد تحصیلی تأیید می شود، و فرض های مبنی بر تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد تحصیلی رد می‌شوند، لذا می توان گفت که فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس تاثیر نداشته است.

جدول ۴-۴-۲ آزمون های اثر های بین آزمودنی ها

منبع تغییرات

متغیر وابسته

مجموع مجذورات

درجات آزادی

میانگین مجذورات

F

سطح معناداری

η۲p

توان

مدل تصحیح شده

خودکارآمدی تحصیلی

۴۱/۱۲۰

۱

۴۱/۱۲۰

۸۲/۴

۰۳/۰

۰۱۹/۰

۱۸۲/۰

عملکرد تحصیلی

۲۴۶/۰

۱

۲۴۶/۰

۳۴/۰

۵۵۷/۰

۰۰۶/۰

۰۸۹/۰

ثابت

خودکارآمدی تحصیلی

۸۱/۱۲۴۸۵۲

۱

۸۱/۱۲۴۸۵۲

۸۱/۵۰۰۱

۰۰۰۱/۰

۹۸۴/۰

۱

عملکرد تحصیلی

۸۷/۲۱۹۲۹

۱

۸۷/۲۱۹۲۹

۳/۳۱۰۷۹

۰۰۰۱/۰

۹۹۸/۰

۱

گروه

خودکارآمدی تحصیلی

۴۱/۱۲۰

۱

۴۱/۱۲۰

۸۲/۴

۰۳/۰

۰۱۹/۰

۱۸۲/۰

عملکرد تحصیلی

۲۴۶/۰

۱

۲۴۶/۰

۳۴/۰

۵۵۷/۰

۰۰۶/۰

۰۸۹/۰

خطا

خودکارآمدی تحصیلی

۷۶/۱۴۴۷

۵۸

۹۶/۲۴

عملکرد تحصیلی

۹۲/۴۰

۵۸

۷۰۶/۰

کل

خودکارآمدی تحصیلی

۰۰/۱۲۶۴۲۱

۶۰

عملکرد تحصیلی

۰۴/۲۱۹۷۱

۶۰

کل تصحیح شده

خودکارآمدی تحصیلی

۱۸/۱۵۶۸

۵۹

عملکرد تحصیلی

۱۷۱/۴۱

۵۹

۴-۴-۲ بررسی فرضیه دوم تحقیق:

فعالیت های فوق برنامه برعملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس اثر دارد.

: فعالیت های فوق برنامه برعملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس اثر ندارد.

: فعالیت های فوق برنامه برعملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس اثر دارد.

همان گونه که در جدول(۴-۴-۳) فوق آمده است، نتایج آزمون تی مستقل نشان می‌دهد که تفاوت در مقدار میانگین و انحراف معیار عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای فعالیت های فوق برنامه (۱۸/۱۹=M، ۶۲۷/۰=SD) و دانش آموزان بدون فعالیت های فوق برنامه (۰۵/۱۹=M، ۰۹/۱=SD) با مقدار (۵۹۰/۰=t) ودرجه آزادی (۵۸=df) در سطح معنی داری ۵۵/۰ معنی دار نیست. در نتیجه می توان گفت که فرض : مبنی بر عدم تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد تحصیلی تأیید می شود. یعنی فعالیت های فوق برنامه برعملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس تاثیر ندارد.

جدول ۴-۴-۳ مربوط به آزمون تی مستقل برای بررسی عملکرد تحصیلی دانش آموزان

مقیاس

گروه

پس آزمون

df

t

سطح معناداری

تعداد

میانگین

انحراف استاندارد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...