– نصیری (۱۳۸۹)پژوهشی با عنوان تعیین عوامل مؤثر بر رشد بازار بیمه مسئولیت محصول انجام داد. بررسی صورت گرفته نشان می‌دهد که بیمه های مسئولیت محصول در ایران رش مطلوبی نداشته است.در این تحقیق سعی بر این بوده که عواملی که می‌توانند بر رشد بازار بیمه های مسئولیت محصول مؤثر باشند بررسی شوند.در این جهت عوامل مؤثر بر رشد بازار بیمه های مسئولیت محصول به دو دسته عوامل محیطی و عناصر آمیخته بازاریابی تقسیم شدند.عوامل محیطی کمتر کنترل شرکت‌های بیمه قرار دارند اما عناصر آمیخته بازاریابی ممکن است تحت کنترل شرکت‌های بیمه قرار گیرند که جداگانه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند.‌بر اساس نتایج پژوهش، تأثیر عامل محیط قانونی بر رشد بازار بیمه های مسئولیت بیشتر از دیگر عوامل محیطی است و در میان عناصر آمیخته بازاریابی عنصر خدمت بیشترین تأثیر را بر رشد بیمه دارد.

۲-۴-۲٫ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

– کالایمانی [۲۹] (۲۰۱۲) نیز در تحقیقی با عنوان۷P از خدمات بازاریابی در بیمه ها و خدمات بانکی به تبیین این موضوع پرداخته‌اند و به اهمیت بازاریابی و آموزش کارکنان در فروش بیمه ها و افزایش مشتریان پی برده اند.

– مطالعات انجام شده توسط راجاگوپال [۳۰](۲۰۰۸) دلالت براین دارد که عملکرد دلالان و واسطه ها[۳۱] در ارتباط باکیفیت خدمات ارائه شده به مشتری ، بر رشد فروش و افزایش سهم بازار مؤثر است و عملکرد مثبت باعث جذب و حفظ مشتری و فروش بیشتر می‌گردد و میزان قابلیت لمس خدمات ، میزان پاسخ گو بودن در ارائه خدمات ، اعتماد ، دقت و درک صحیح مشتری از جمله عوامل تعیین کننده کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری می‌باشند.

– جولین[۳۲] و همکارانش ( ۲۰۰۷) پژوهشی درباره تاثیر اینترنت و عملکرد بازاریابی در کشور استرالیا انجام دادند و اثر اینترنت را در حوزه های عملکرد بازاریابی که شامل ارتباطات بازاریابی، تحقیقات بازاریابی، افزایش حجم فروش، کاهش هزینه ها، بهبود چهره تجاری و مزیت رقابتی بود، سنجیدند.

– هالی مک گاووک[۳۳] (۲۰۰۶) نیز در تحقیقی با عنوان روند بازاریابی بیمه در اسپانیا به تبیین این موضوع پرداخته و در تحقیق خود بازاریابی بیمه ای و محصولات ان را مورد توجه قرار داده و بر اهیم تبازاریابی محصولات و همچنین آموزش کارکنان در این زمینه تأکید نمودند.

تحقیقی که مرتون ( ۱۹۸۷ )، رز(۱۹۸۹)، برنان (۱۹۹۵) انجام داده‌اند، آن ها پیشنهاد می‌کنند که سبد محصولات بازاریابی مالی مشخصات بسیار مشابه ای با بازاریابی محصولات دیگر دارد . این مطالعه بیان می‌کند که سرمایه گذاران سهام شرکت های با کیفیت سودآوری بالا را نسبت به شرکت هایی که سهامشان کیفیت سود پایینی دارد ترجیح می‌دهند و شرکت‌های کارگزاری ‌به این ترجیحات و اولویت ها توجه کرده و تحلیل گران مالی وکارگزاران را به سوی شرکت‌های کیفی سوق می‌دهند.

جدول ۲-۱٫(خلاصه ای از مطالعات پیشینه های داخلی و خارجی مرتبط با موضوع تحقیق)