Caffeic acid

Rosmarinic acid

شکل ۲-۱ مسیر سنتز طبیعی کافئیک اسید، دهیدروکسی فنیل‌لاکتیک اسید و رزمارینیک اسید در برخی گیاهان. شیکیمیک اسید آمینواسیدهای ضروری معطر نظیر فنیل‌آلانین و تیروزین را مهیا می‌کند (السریشیا و همکاران، ۱۹۹۹).[۱۱۳]

ساختار شیمیایی سه ماده کافئیک اسید، دهیدروکسی فنیل لاکتیک اسید و رزمارینیک اسید نیز در شکل ۲-۲ آورده شده است.

شکل ۲-۲ ساختار شیمیایی کافئیک اسید، دهیدروکسی فنیل لاکتیک اسید و رزمارینیک اسید (السریشیا و همکاران، ۱۹۹۹).

۲-۶-۳-۱-۱- داروشناسی رزمارینیک اسید
رزمارینیک اسید به طور طبیعی باعث ایجاد عوامل غیراستروئید ضد التهاب می‌شود. رزمارینیک اسید در از بین بردن رادیکال‌های آزاد اکسیژن و کاهش فعالیت سیستم کمپلمانت موثر است. همچنین رزماری باعث عملکرد بهتر سیستم‌های داخلی بدن نظیر سیستم عصبی مرکزی، سیستم گردش خون و ماهیچه‌های ارادی می‌شود. اثر رزماری به دلیل ویژگی‌های خاص نامبرده شده، در درمان بسیاری از بیماری‌های انسانی نظیر روماتیسم، تصلب شرائین، بیماری‌های عروق کرونر، مسمومیت کبدی، سرطان، زخم روده، آب مروارید، آسم تنفسی، زخم معده و کمبود تحرک اسپرم به اثبات رسیده است [۱۸].
۲-۷- استفاده از رزماری در آبزی پروری
اعتمادی و همکاران (۱۳۸۷) پتانسیل ضد­باکتریایی و آنتی­اکسیدانی عصاره رزماری در افزایش عمر ماندگاری ماهی قزل­آلای رنگین­کمان را مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاصل نشان دهنده تاثیر معنی دار عصاره رزماری در به تعویق انداختن اکسیداسیون لیپید لاشه قزل آلای رنگین کمان بود به طوری که عصاره رزماری در شرایط خلاء عمر ماندگاری نمونه ها را ۴ روز نسبت به تیمار شاهد افزایش داد [۱۲]. نتایج تحقیقات وو و همکاران[۱۱۴] (۱۹۸۲) بیانگر یکسان بودن قدرت آنتی اکسیدانی عصاره رزماری با [۱۱۵]BHT و بیشتر بودن قدرت آنتی اکسیدانی آن نسبت به BHA[116] است [۷۴]. در مطالعه‌ای دیگر، کاهش معنی‌داری (۰۵/۰< p) در میزان مرگ و میر ماهیان تیلاپیا آلوده شده به باکتری S. iniae که از جیره حاوی عصاره خشک اتیل استات گیاه رزماری که حاوی مواد شیمیایی ضد میکروبی نظیر ترپن‌ها (۱,۸-cineol, o-pinene, a-pinene, limonene, terpineol-4-ol, a-terpineol)، کافور و پلی‌فنول‌ها (نظیر carnosic acid, rosmarinic acid) استفاده کرده بودند مشاهده شد [۱۶]. زیلبرگ و همکاران[۱۱۷] (۲۰۱۰) تاثیر مثبت پودر برگ خشک گیاه رزماری را در کنترل استرپتوکوکوزیس در ماهیان تیلاپیای نیل به اثبات رساندند. در تحقیق آن ها استفاده از پودر برگ رزماری به میزان ۸ درصد جیره به مدت ۵ روز باعث کاهش معنی دار تلفات همسان با تیمار تغذیه شده با آنتی بیوتیک اکسی تتراسایکلین بود [۸۱].
۲-۸- استفاده از مواد محرک رشد و سیستم ایمنی در فیل‌ماهیان جوان پرورشی
حسینی‌فر و همکاران (۲۰۱۲) اثر مخمر نان (Saccharomyces cerevisiae) را بر پارامترهای رشد، ویژگی‌های فیزیولوژیکی و فلور میکروبی روده بچه‌ماهیان فیل‌ماهی (Huso huso) مورد بررسی قرار دادند [۳۷]. صفرپور و همکاران (۲۰۱۱) اثر ویتامین E را بر پارامترهای رشد، ترکیب لاشه، خون‌شناسی و پارامترهای ایمنی‌شناسی فیل‌ماهیان جوان مورد بررسی قرار دادند [۶۱]. جلالی و همکاران (۲۰۰۹) اثر مقادیر مختلف ارگوسان را بر پارامترهای رشد، ترکیب لاشه، بازماندگی و تغییرات خون‌شناسی فیل‌ماهی مورد بررسی قرار دادند [۳۹]. فلاحتکار و همکاران (۱۳۸۵) تاثیر ویتامین C بر برخی پارامترهای رشد، نرخ بازماندگی و شاخص کبدی در فیل‌ماهیان جوان پرورشی را مورد بررسی قرار دادند [۱۱]. اکرمی و همکاران (۲۰۰۹) اثر پربیوتیک اینولین[۱۱۸] را بر پارامترهای رشد، فلور باکتریایی روده، ترکیب لاشه و پارامترهای خون‌شناسی فیل‌ماهیان جوان پرورشی مورد بررسی قرار دادند [۱۷]. اکرمی و همکاران (۲۰۱۱) در بررسی خود اثر الیگوساکارید[۱۱۹] انسانی را بر پارامترهای رشد، بازماندگی، ترکیب لاشه و برخی پارامترهای خون‌شناسی فیل‌ماهیان جوان پرورشی مورد بررسی قرار دادند [۵۹]. طاعتی و همکاران (۲۰۱۲) تاثیر پروبیوتیک ایمونوال[۱۲۰] را بر پارامترهای رشد، ترکیب لاشه و متغیرهای ایمونوفیزیولوژیکی فیل‌ماهیان جوان مورد بررسی قرار دادند [۶۷]. خواجه‌پور و همکاران (۲۰۱۱) اثر مقادیر مختلف سیتریک اسید[۱۲۱] را بر پارامترهای خون‌شناسی و بیوشیمیایی فیل‌ماهیان جوان مورد بررسی قرار دادند [۴۴]. حسینی‌فر و همکاران (۲۰۱۱) در بررسی خود تاثیر الیگوفروکتوز[۱۲۲] را بر پارامترهای خون‌شناسی و بیوشیمیایی سرم خون فیل‌ماهیان جوان پرورشی مورد بررسی قرار دادند [۳۶]. حیدریه و همکاران (۲۰۱۱) اثر مقادیر مختلف فیبر و ارگوسان را بر پارامترهای رشد، تعداد سلول‌های ایمنی و فعالیت لیزوزیمی فیل‌ماهیان جوان پرورشی مورد بررسی قرار دادند [۳۵]. طاعتی و همکاران (۲۰۱۱) در بررسی خود تاثیر پربیوتیک ایمونواستر[۱۲۳] را بر شاخص‌های رشد، ترکیب لاشه و شاخص‌های سیستم ایمنی فیل‌ماهیان جوان پرورشی مورد بررسی قرار دادند [۶۸]. ابراهیمی و همکاران (۱۳۹۱) اثر سطوح مختلف اسانس سیر بر شاخص‌های رشد، ‌تغذیه و ترکیب شیمیایی لاشه فیل‌ماهی (Huso huso) جوان پرورشی را مورد بررسی قرار دادند [۴].
فصل سوم
مواد و روش‌ها
۳-۱- سیستم پرورش
سیستم مورد استفاده برای نگهداری ماهیان، سیستم مداربسته بود که در سالن تکثیر و پرورش آبزیان واقع در مزرعه دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان قرار دارد. این سیستم از سه بخش اصلی به شرح زیر تشکیل گردید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱) سه مخزن ذخیره آب هر یک به حجم ۴ متر مکعب که در ارتفاع سه متری زمین نصب شده و با اتصالات پلی‌اتیلنی به یکدیگر و به لوله ورودی تانک‌های آزمایش متصل بود.
۲) تانک‌های پرورشی هریک با حجم ۱۰۰ لیتر و با ورودی و خروجی مجزا
۳) سیستم فیلتراسیون: شامل سه قسمت مجزا و تفکیک شده در یک مخزن با حجم حدود یک متر مکعب است که به ترتیب حاوی شن درشت،‌ شن ریز و پودر زئولیت بود.
آب مورد نیاز، از آب شهر تامین می‌گردید که ابتدا آب لوله‌کشی شهر به مخزن ذخیره به حجم ۲ متر مکعب وارد گردید. آب ذخیره شده به مدت ۲۴ ساعت به منظور کلرزدایی نگهداری و هوادهی می‌‌گردید. آب موجود در سه مخزن ذخیره با دبی حدود ۷/۰ لیتر بر دقیقه از طریق لوله‌های پلی‌اتیلنی به تانک‌های پرورشی وارد گردید. ۵ سری چهارتایی از تانک‌ها به صورت مجموعه‌های مجزا در کنار یکدیگر قرار داده‌شدند و آب خروجی هر مجموعه چهارتایی از تانک‌ها قبل از ورود به لوله جمع‌ آوری کننده، وارد یک تانک رسوب‌گیر می‌شد و بعد از ته‌نشین شدن فضولات، آب خروجی از طریق لوله جمع‌ آوری کننده وارد فیلتر می‌گردید. دو فیلتر شنی جهت حذف مواد زائد و فیلتر زئولیتی جهت حذف آمونیاک به کار می‌رفت. پس از انجام فیلتراسیون، آب تمیز توسط یک پمپ اتوماتیک مجددا وارد سه مخزن ذخیره آب در ارتفاع سه متری از سطح زمین شده و مجددا به روش ثقلی وارد تانک‌های پرورشی می‌گردید. نظافت تانک‌های پرورشی و تانک‌های رسوب‌گیر به صورت یک روز در میان و از طریق سیفون‌کردن انجام شد. روزانه به میزان ۱۰ درصد از آب سیستم به علت سیفون‌کردن و هم‌چنین شستشوی لوله خروجی کاسته می‌شد که برای جبران آن از آب کلرزدایی شده استفاده گردید. دمای آب دوبار در روز در ساعت‌های ۸ و ۱۸ اندازه‌گیری شد. پارامترهای فیزیکوشیمیایی آب شامل اکسیژن محلول، آمونیاک و pH بصورت هفتگی اندازه‌گیری شد. دوره نوری سیستم بصورت نور طبیعی (D10:L14) تنظیم گردید.
۳-۲- تهیه ماهیان و سازگاری
بچه‌فیل‌ماهیان مورد استفاده در این آزمایش حاصل تکثیر یک جفت فیل‌ماهی در فروردین ماه ۱۳۹۰ در کارگاه شهید مرجانی گرگان بود که در تیرماه همان سال به مزرعه دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان منتقل شد. در این آزمایش، چیدمان واحدهای آزمایشی به صورت تصادفی صورت گرفت. پس از عادت‌دهی بچه‌ماهیان به جیره‌های غذایی ساخته شده، تعداد ۱۲۶ قطعه بچه‌ فیل‌ماهی با ظاهر سالم (مانند عدم وجود ناهنجاری شکلی و خوردگی باله) با میانگین وزنی ۲۸/۵ ± ۹۴/۱۳۰ (میانگین ± خطای استاندارد) گرم برای انجام آزمایش انتخاب شد. برای این منظور از مخزن‌های ۱۰۰ لیتری موجود در مزرعه استفاده گردید.
۳-۳- تهیه عصاره رزماری
عصاره روغنی رزماری مورد نیاز برای انجام تحقیق پس از تهیه به صورت استاندارد در شرکت باریج اسانس کاشان، به منظور جلوگیری از تخریب ترکیبات شیمیایی آن تا زمان مصرف، در ظروف تیره و در دمای مناسب نگهداری شد.
۳-۴- ترکیب جیره‌های غذایی و نحوه تغذیه ماهیان
شش جیره آزمایشی شامل یک جیره فاقد عصاره رزماری و آنتی‌بیوتیک اکسی‌تتراسایکلین به عنوان شاهد (تیمار یک) ، یک جیره حاوی ۰۳/۰ گرم آنتی بیوتیک اکسی‌تتراسایکلین به ازاء هر کیلوگرم جیره غذایی (تیمار شش) و چهار جیره با مقادیر ۱/۰، ۱، ۱۰ و ۲۰ گرم عصاره روغنی رزماری به ازاء هر کیلوگرم جیره غذایی (به ترتیب تیمارهای دو، سه، چهار و پنج) تهیه گردید. مواد تشکیل‌دهنده جیره‌های آزمایشی به صورت مستقل تهیه شده و پس از آسیاب کردن برای تولید جیره‌های غذایی مورد استفاده قرار گرفت. اقلام جیره‌های غذایی با توجه به جداول استاندارد غذایی و احتیاجات غذایی فیل‌ماهیان جوان پرورشی تهیه گردید (۱،۲) و سپس به کمک نرم‌افزار [۱۲۴]WUFFDA نسخه ۱، مقدار مورد نیاز هرکدام تعیین و صحت آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. مواد تشکیل‌دهنده جیره‌های غذایی و آنالیز تقریبی آن‌ها در جدول ۳-۱ آورده شده است.
پس از آماده نمودن مواد اولیه تشکیل‌دهنده جیره‌ها (جدول ۳-۱)، ابتدا مواد اصلی (شامل آرد ماهی، آرد کلزا،‌ آرد سویا، آرد ذرت،‌ آرد گندم،‌ آرد جو، آرد پنبه دانه، گلوتن ذرت و مکمل ویتامینه) با نسبت ارائه شده در جدول ۳-۱ با یکدیگر مخلوط شده و پس از افزودن روغن ماهی (۶ درصد) و آب ( تا حدی که رطوبت مناسب برای پلت‌زدن فراهم گردد) به صورت ترکیب مرطوب در آورده شد. در جیره حاوی آنتی‌بیوتیک، پودر آنتی‌بیوتیک اکسی تتراسایکلین به مواد خشک جیره پایه اضافه شد. در جیره‌های حاوی عصاره رزماری، عصاره رزماری توزین و با روغن ماهی مخلوط و به مواد خشک جیره پایه اضافه شد. برای اندازه‌گیری عصاره رزماری و افزودن آن به جیره،‌ از استوانه مدرج ۱۰ میلی‌لیتر استفاده گردید. هر یک از جیره‌ها به طور جداگانه با چرخ گوشت با قطر منافذ ۲ میلی‌متر،‌ به صورت رشته‌هایی در آورده شد و رشته‌های حاصله، در هوای اتاق به کمک پنکه به مدت یک روز خشک شد. پس از خشک شدن، پلت‌ها به قطعات مناسبی شکسته شد و در کیسه‌های پلاستیکی تیره رنگ تا زمان مصرف درون یخچال با دمای ۴ درجه سانتی‌گراد قرار داده شد.
جدول ۳-۱ اجزای تشکیل‌دهنده جیره‌های غذایی (برحسب درصد)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...