روش تصنیف (دو نیمه کردن)
روش کودر – ریچارد سون
روش آلفای کرونباخ اشاره نمود.
در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای‌کرونباخ استفاده گردیده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند به کار می‌رود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره‌های هر زیرمجموعه سوال‌های پرسشنامه و ورایانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه می‌کنیم.

که در آن :
تعداد زیر مجموعه‌های سئوال‌های پرسشنامه یا آزمون = J
واریانس زیر آزمون Jام Sj2 =
واریانس کل پرسشنامه یا آزمون S2 =
بنابراین به منظور اندازه‌گیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ و با بهره گرفتن از نرم‌افزار Spss انجام گردیده است. بدین منظور یک نمونه اولیه شامل ۲۰ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از داده‌های به دست آمده از این پرسشنامه‌ها و به کمک نرم‌افزار آماری Spss میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای کل سئوالات عدد ۰.۸۶ درصد بدست آمد و برای تک تک مطابق جدول ۴-۶ بدست آمد. این اعداد نشان دهنده آن است که پرسشنامه مورد استفاده، از قابلیت اعتماد و یا به عبارت دیگر از پایایی بالای برخوردار می‌باشد.
جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد(بهبودی اصل،رحمانی یوشانلویی،۱۳۸۹).
جامعه آماری شامل معاونین(۸ نفر) ، مدیران(۳۱ نفر) ، روسای کل (۶۳ نفر) و روسای اداره(۹۸ نفر) ایران خودرو دیزل که در مجموع شامل ۲۰۰ نفربوده است.خاطر نشان می سازد اطلاعات آماری چارت سازمانی ، از واحد منابع انسانی شرکت ایران خودرو دیزل اخذ گردیده است.
قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی این تحقیق کلیه شرکت ایران خودرو دیزل می‌باشند.
قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی این پژوهش اوایل بهمن ماه سال ۸۹ تا اواخر تیر ماه می باشد.
نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه
گروه نمونه، یک مجموعه فرعی از جامعه آماری است که با مطالعه آن محقق قادر است نتیجه را به کل جامعه آماری تعمیم دهد(سکاران، ۱۳۸۱: ۲۹۵). یا به عبارت دیگر، تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه باشد را نمونه گویند(بهبودی اصل،رحمانی یوشانلویی،۱۳۸۹).
سه دانشمند به نامهای : کهن، مورگان و کرجسای، جدولی را ارائه کردند (جدول مورگان) که در آن تعداد نمونه با توجه به تعداد اعضای جامعه آماری مشخص می شود. به دلیل استفاده از داده های کمی در این تحقیق، برای برآورد تعداد نمونه از این جدول استفاده می شود. با توجه به جامعه آماری فوق (تعداد ۲۰۰ نفر) و رجوع به جدول مذکور تعداد کل نمونه آماری این تحقیق ۱۳۲ نفر خواهد بود.
روش های نمونه‌گیری
برای نمونه‌گیری می‌توان از روش های متنوعی استفاده نمود که مهمترین این روش‌ها به شرح زیر می‌باشد.
نمونه‌گیری تصادفی ساده
روش نمونه‌گیری سیستماتیک
نمونه‌گیری طبقه‌ای [۲۶]
نمونه‌گیری خوشه‌ای[۲۷]
نمونه‌گیری مرحله‌ای [۲۸]
در این تحقیق، به دلیل این که تعداد جامعه آماری مشخص می باشد و شانس مراکز برای انتخاب شدن باهم یکسان است لذا از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
فاز روش­های تجزیه­ و تحلیل داده ­ها مانند تحلیل عاملی برای شناسایی شاخص ها و برای ارزیابی آمادگی از آزمون میانگین جامعه آماری، تی استیودنت و آزمون فریدمن استفاده خواهد شد. تحلیل­ داده ­ها نیز به­وسیله نرم­افزار SPSS انجام خواهد شد.
آزمون t
آزمون t تک نمونه ای زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که یک نمونه از جامعه داریم و می خواهیم میانگین آن را با یک حالت معمول و رایج، استاندارد و یا حتی یک عدد فرضی مورد انتظار مقایسه کنیم.
در این آزمون، فرضیه مطرح شده در مورد میانگین جامعه در سطح خطای α مورد بررسی قرار می­گیرد. آماره t در این آزمون دارای درجه آزادی n-1 بوده و به کمک رابطه زیر محاسبه می­ شود. در این رابطه  میانگین نمونه،  خطای معیار  بوده که به صورت  محاسبه می­ شود(آذر و مومنی،۱۳۸۵).

این آزمون برای متغیرهای کمّی به کار می­رود و در مواردی برای تشخیص تاثیر یا عدم تاثیر یک متغیر(ها) در وضعیت مورد بررسی استفاده می­ شود. مثلاً جهت بررسی تاثیر یا عدم تاثیر هر یک از ۲۵ متغیر روی پدیده­ای معین، از این آزمون استفاده می­کنیم، به طوری که اگر میانگین هر متغیر از حد معینی بیشتر بوده، آن متغیر در پدیده مورد نظر موثر تلقی می­ شود(مومنی، ۱۳۸۶).
آزمون فرید من
این آزمون هنگامی به کار می‌رود که داده‌های آماری حداقل ترتیبی باشند و بتوان با مفهوم ترتیبی آنها را در رده‌بندی دو طرفه مرتب نمود.
به کمک این آزمون می‌توان متغیرهای موجود در تحقیق را از نظر یکسانی اولویت مورد آزمون قرار داد (بهبودی اصل، رحمانی یوشانلوئی، ۱۳۸۹).
آماره آزمون فریدمن  به شرح زیر تعریف می‌شود.

که در آن.
تعداد موارد یا پاسخ دهندگان = n.
تعداد متغیرهایی که رتبه‌بندی می گردند = k.
حاصل جمع رتبه‌های داده شده به متغیرها از سوی پاسخ دهندگان = R
فصل چهارم
بحث و نتیجه گیری
فصل چهار
مقدّمه
اساس و مبنای تصمیم‌گیری مدیران و سازمان‌ها در سطوح خرد و کلان، اطلاعاتی است که غالباً با بهره گرفتن از علم آمار و تحلیل داده‌ها در اختیار سیاست‌گذاران قرار می گیرد. آمار استنباطی روشی است که به وسیله آن می‌توان با بهره گرفتن از بخش‌کوچکی از داده‌ها، تصمیماتی را درباره مجموعه بزرگ‌تری اتخاذ کرد. به دلیل مقرون به صرفه نبودن و عدم امکان بررسی همه جامعه آماری، از آمار استنباطی استفاده می‌شود. آمار استنباطی در واقع بخش مهم و اساسی یک تحقیق علمی است. علیرغم گسترش شیوه‌های علمی آمار در قرن حاضر، کاربرد آن در علوم مختلف و به ویژه مدیریت رواج یافته است. تفسیر و تحلیل نتایج به دست آمده از تحقیقات به وسیله آمار و روش‌های آزمون فرضیه‌ها از صحت، دقت و اعتماد برخوردار است(بهبودی، رحمانی یوشانلوئی،۱۳۸۹). فرضیات تحقیق که بیانگر بررسی متغیرهای تحقیق می‌باشد، با بهره گرفتن از محاسبات متناسب که در علم آمار به آن پرداخته می‌شود، درست بودن و نبودن آنها بررسی و به جامعه مورد پژوهش تعمیم داده می‌شود.
محقق برای تجزیه­و­تحلیل­آماری و پاسخگویی به مسأله تدوین شده و یا تصمیم ­گیری در مورد رد یا تأیید فرضیه­ای که صورت بندی کرده است، می ­تواند از روش­های مختلفی استفاده نماید. استفاده از هر یک از این روش ها منوط به شرایطی است که محقق باید آنها را­ در رابطه با تحقیق خود مورد توجه قرار دهد. این روش­ها را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود:
آمار توصیفی
آمار استنباطی
برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده ابتدا در سطح توصیفی با بهره گرفتن از شاخص های آماری به توصیف و تلخیص ویژگی های جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق شامل سن، جنسیت، تحصیلات و … پرداخته می شود و سپس در سطح استنباطی بر اساس آزمون های آماری به رد یا قبول فرضیه های مطرح شده پرداخته می شود. در آمار تحلیلی این تحقیق به منظور آزمودن نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف و بررسی وضعیت آزمون تک نمونه ای(t-tes) استفاده گردیده است.
آمار توصیفی
در این بخش از تجزیه و تحلیل آماری به بررسی پرسشنامه‌های توزیع شده و چگونگی توزیع نمونه‌های آماری از حیث متغیرهایی چون جنسیت، سن و سطح تحصیلات پرداخته می‌شود. قابل ذکر است که آمار ارائه شده به صورت تفکیکی مختص به کلیه نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفته است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...