مقطع کارشناسی ارشد : مقالات و پایان نامه ها در رابطه با رابطه بین شایستگی ... |
۲.پژوهشی با عنوان"شایستگیهای مدیریت برای ارتقا اشتیاق کارمند” صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داده که بین مدیریت شایسته و اشتیاق کارمند رابطه معناداری وجود دارد.(Yaqoob et al, 2012)
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۳.تحقیق با عنوان"رهبر قابل اعتماد،اعتماد و اشتیاق کاری"صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان داده که رهبران قابل اعتماد، اعتماد پیروانشان بهرهبرارتقا داده که باعث اشتیاق شغلی میشود.همچنین اعتماد بین فردی اشتیاق شغلی کارکنان را پیش بینی کرده و ارتباط بین سبک رهبری و اشتیاق شغلی کارکنان را تعدیل می کند.(Ahmed, 2011 &Hassan)
۴.پژوهشی با عنوان"رابطه تعارض کار-خانواده و خانواده-کار با اشتیاق شغلی و میل ماندن در شغل در کارکنان یک شرکت پتروشیمی در ماهشهر"صورت گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر رابطه منفی معنی دار بین ابعاد تعارض کار-خانواده و خانواده-کار با اشتیاق شغلی و میل ماندن در شغل می باشد.(پیر حیاتی و دیگران،۱۳۹۱)
۵.پژوهشی با عنوان “استرس شغلی و اشتیاق کارمند"صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین استرس شغلی و اشتیاق کارمند همبستگی منفی بالا وجود دارد.(Iqbal et al, 2012)
۶.تحقیقی رابطه بین استرس نقش، تعارض نقش و ابهام نقش با اشتیاق شغلی و فرسودگی را مورد بررسی قرار داده که نتایج نشان داد استرس نقش یک پیش بین مهم اشتیاق شغلی و فرسودگی است.(Garcia, 2006)
۷.تحقیقی با عنوان"رابطه ابعاد انگیزش شغلی خود تعیین کنندگی با اشتیاق شغلی در کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان"صورت گرفته است.نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی دار بین سه بعد انگیزش شغلی خود تعیین کنندگی(انگیزش درونی، خودپذیر و درون فکنی شده) با اشتیاق شغلی و رابطه منفی معنی دار بین ابعادی که از نظر خود تعیین کنندگی در سطح پایین هستند(انگیزش بیرونی،بی انگیزگی درونی وبی انگیزگی بیرونی) با اشتیاق شغلی است.همچنین یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان میدهند که ابعاد انگیزش شغلی خودتعیین کنندگی رابطه معنیداری با ابعاد اشتیاق شغلی(جذب،نیرومندی و وقف خود) دارد.(نعامی و پیریایی،۱۳۹۰)
۸.پژوهشی با عنوان"عوامل فردی و بازده های کاری اشتیاق کارمند” صورت گرفته است. نتایج نشان می دهدکه تفاوت معناداری میان اشتیاق شغلی و سازمانی وجود داشته و از بین عوامل فردی موثر بر اشتیاق کارمند(ارتباط کارمند، توسعه و بهبود کارمند، حمایت کارمند)، حمایت کارمند عامل اصلی می باشد که بر اشتیاق و بازده های کاری موثر است.(Andrew & Sofian, 2011)
۹.تحقیقی با عنوان"اعتبار مدیر ارشد، شهرت سازمانی درک شده و اشتیاق کارمند"صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که اعتبار مدیر ارشدبا شهرت سازمانی درک شده و اشتیاق کارمند رابطه مثبتی داشته و شهرت سازمانی درک شده بر اشتیاق کارمند تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین ادراک کارمند از شهرت سازمانی اثرات اعتیار مدیریت ارشد بر اشتیاق کارمند را تعدیل می کند.(Men, 2012)
۱۰.پژوهشی با عنوان"چگونه رابطه رهبر-پیرو،اشتیاق شغلی و تداوم مدیریت استراتژیک منابع انسانی عملکرد شغلی کارکنان هتل لوکس چینی را شرح می دهد” صورت گرفته است.نتایج نشان می دهد که رابطه رهبر-پیرو با عملکرد شغلی کارمند رابطه مثبتی داشته که با اشتیاق شغلی تعدیل میشود. تداوم مدیریت استراتژیک منابع انسانی رابطه بین رهبر-پیرو و اشتیاق شغلی را تقویت می کند.(Li et al, 2012)
۱۱.پژوهشی با عنوان"درگیری گردشگری، اشتیاق شغلی و رضایت شغلی در میان کارکنان هتل” صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داده که درگیری گردشگری با اشتیاق شغلی رابطه مثبتی داشته و درگیری گردشگری و اشتیاق شغلی با رضایت شغلی ارتباط مثبتی دارد. اشتیاق شغلی رابطه بین درگیری گردشگری و رضایت شغلی را تعدیل میکند.(Yeh, 2013)
۳-۱) مقدمه
تحقیق بر طبق تعریف سکاران ، عبارت است از : « مجموعه فرآیندی که ما سعی میکنیم توسط آن، مشکلات را حل کنیم.
واقعیتی که امروز، همگان آن را می پذیرند ، تاثیر شگرفی است که پژوهش علمی بر رشد و گسترش علوم و دانش بشر گذاشته است و بیتردید توسعه کمی و کیفی جوامع، همگی مرهون تصمیم سازیها و تصمیم گیریهای است که بر پایه تحقیقات علمی صورت میگیرد. ( خاکی، ۱۳۸۶ ، ص ۸۶ ).
پس ، مهمترین بخش هر تحقیقی را کادر علمی و چگونگی جمع آوری اطلاعات و نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده تشکیل می دهند و از آنجا که آمار ، ابزار مناسبی برای تبدیل داده ها به اطلاعات است ، استفاده از آن در دانش مدیریت ، به نحو وسیعی رایج گردیده است، بنابراین انتخاب روش یا روشهایی که بتواند به بهترین وجه ، خصوصیات و ویژگیهای اطلاعات جمع آوری شده را تحلیل نماید ، از اهمیت خاصی برخوردار است.
مباحث مطرح شده در این فصل عبارتند از فرایند اجرای تحقیق، جامعه و نمونه آماری روشها و ابزار جمع آوری اطلاعات و همینطور روش تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات.
۳- ۲) فرایند اجرایی تحقیق
در این تحقیق ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و بر اساس مساله بیان شده، متغیرهای اصلی تحقیق شناسایی شد. سپس اطلاعات مورد نیاز استخراج و شاخص های مورد نیاز محاسبه شد و با بهره گرفتن از نرمافزار آماری SPSS ، تجزیه و تحلیل آماری آماده و در نهایت به آزمون فرضیه اقدام شد.
۳ - ۳) روش اجرای تحقیق
این تحقیق بر اساس طرح تحقیق از نوع توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس هدف از نوع کاربردی است. اجرای تحقیق توصیفی میتواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیمگیری باشد. تحقیق توصیفی شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه میشود. یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش میکند. (خاکی، ۱۳۸۶،ص ۱۰۴)
۳- ۴) جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از عناصری که حداقل در یک صفت مشترک باشند. (خاکی ،۱۳۸۶،ص ۲۵۰)
عنصر، چیز یا فردی است که عمل اندازهگیری در مورد آن انجام میشود. به بیان دیگر، جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق میخواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد.(سکاران،۱۳۸۱ ، ص۲۹۴).
جامعه مورد بررسی در این پژوهش، کارکنان شعب بانک کشاورزی استان گیلان میباشد. از آنجا که پژوهش پیرامون تمامی اعضا جامعه زمانبر بود و از نظر هزینه مقرون به صرفه نیست، پژوهشگر ناچار است اقدام به نمونهگیری نماید.
نمونه بخشی از جامعه است که معرف آن می باشد. به عبارت دیگر نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگیهای اصلی جامعه باشد (آذرومومنی،۱۳۷۹، ص ۱۸۲).
از آنجا که در این پژوهش ، حجم آماری که شامل کارکنان بانک کشاورزی استان گیلان هستند ، مشخص گردید ، برای تعیین حجم نمونه در جامعه معلوم ، از فرمول زیر استفاده میشود:
بر اساس این فرمول تعداد نمونه های این پژوهش محاسبه می گردد.
n = (534) (1/96)2(0/263)2/ (0/05)2(534-1)+(1/96)2(0/263)2 = ۲۲۳
n = حجم نمونه
e = خطای نمونهگیری
= مقدار متناظر در توزیع نرمال استاندارد با سطح اطمینان= % ۵ a
S2 = واریانس متغیر وابسته
تعداد کل جامعه آماری(کارکنان شعب بانک کشاورزی استان گیلان) ۵۳۴ نفر میباشد که طبق فرمول بالا تعداد ۲۲۳ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع نمونهگیری تصادفی ساده میباشد.
۳-۵) روش جمع آوری داده ها
گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق ، یکی از مراحل اساسی آن است و به لحاظ اهمیت آن، گاه به اشتباه ، روش های گردآوری داده ها را روشهای تحقیق می نامند. مرحله گردآوری داده ، آغاز فرآیندی است که طی آن ، محقق یافته های میدانی و کتابخانه ای را گردآوری میکند و با روش استقرایی به فشرده سازی آنها از طریق طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل میپردازد و فرضیه های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می دهد و در نهایت ، حکم صادر میکند و پاسخ مساله تحقیق را به اتکای آنها می یابد. به عبارتی ، محقق به اتکای اطلاعات گردآوری شده ، واقعیت و حقیقت را آنطوری که هست ، کشف مینماید. (خاکی،۱۳۸۶ ، ص ۲۳۴).روش جمعآوری داده ها در پژوهش حاضر ، روش میدانی بوده است.
۳ - ۶) ابزار جمع آوری داده ها
یکی از ابزارهای رایج تحقیقات برای جمع آوری داده ها ، پرسشنامه می باشد. پرسشنامه مجموعه ای از پرسشهاست که در آن از پاسخ دهنده خواسته میشود نظر خود را نسبت به آنها ارائه نماید. در تحقیق حاضر برای جمع آوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه استفاده شده است.
پرسشنامه این تحقیق شامل دو بخش سوالات عمومی و سوالات اختصاصی (شایستگی رهبر و مشاکت کار کنان) است. بخش اول به جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان پرداخته است. این بخش از چهار سوال تشکیل شده است که در موردجنسیت ، میزان تحصیلات،سن و سابقه پاسخ دهندگان می باشد. قسمت دوم شامل سوالات مربوط به سنجش شایستگی رهبر و مشاکت کار کنان به شرح جدول زیر است:
جدول ۳-۱) متغیرها، ابعاد و تعداد سوالات پرسشنامه
متغیرها | ابعاد | تعداد سوال | شماره سوال |
اشتیاق کار کنان | نیرومندی | ۶ | ۶-۱ |
وقف خود | ۵ |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 05:49:00 ق.ظ ]
|