اهم یافته های این تحقیق :

الف – استفاده کنندگان اطلاعات مالی از ارتباط گزارشگری اجزای تشکیل دهنده سود بر ارزیابی کیفیت سود خالص آگاه هستند .

ب – عوامل سیاسی و اقتصادی جامعه بر گزارشگری اجزای تشکیل دهده سود و در نتیجه با ارزیابی کیفیت سود مرتبط می‌باشند .

ج – گزارشگری اطلاعات مربوط به اجزای سود ناخالص و هزینه های عمومی یا اداری و اطلاعات مربوط به هزینه استهلاک ، هزینه استقراض و مالیات و تغییرات غیر متعارف هزینه های اختیاری و دارایی‌های جاری ، ثابت و نامشهود ، بدهی‌های جاری ، غیر جاری و حقوق صاحبان سهام و اقلام غیر مترقبه با ارزیابی کیفیت سود مرتبط می‌باشند .

آقای علی صابری در سال ۱۳۸۰ به بررسی عوامل مرتبط با کیفیت سود در جامعه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای اخذ درجه کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی پرداخت . فرضیه های پژوهش وی به بررسی ارتباط بین قسمتهای مختلف شرکت (مانند : نسبت جاری ، نسبت سودآوری ، نسبت گردش داراییها ، رشد دارایی‌های ثابت ، اندازه شرکت ، دوره نگهداشت موجودیها ، نسبت رشد مجموع داراییها و …) و نظری به (P/E) پرداخته است . جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طول دوره سال‌های ۷۳ الی ۷۸ می‌باشد . در این تحقیق بعد از تعیین همبستگی بین متغیرهای مستقل یا متغیرهای وابسته از مدل رگرسیون جهت بررسی تأثیر هر یک از متغیرهای مستقل استفاده شده است . نتایج بررسی های وی نشان داد که نسبت سودآوری ، اندازه شرکت و نسبت گردش داراییها بر میزان کیفیت سود شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله مرثر بوده است و بین سایر متغیرهای مستقل و کیفیت سود ارتباطی شناسایی نشد (ناصرزاده ،سید یاسر۱۳۸۷).

در سال ۱۳۸۳ آقای امین ناظمی دانشجوی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز به بررسی رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام با تأکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است . ایشان در تحقیق خود ارتباط بین میانگین بازده عادی ، میانگین بازده غیرعادی شرکت‌های طبقه بندی شده بر اساس ارقام تعهدی را بررسی ‌کرده‌است . روش آماری تحقیق وی آمار توصیفی می‌باشد که محقق ابتدا میانگین ، میانه و انحراف معیار متغیرهای تحقیق را محاسبه نموده و سپس میانگین بازده عادی و غیر عادی سهام شرکت‌ها برای سال‌های ۱۳۷۷-۱۳۸۲ که بر اساس حجم اقلام تعهدی به ۵ گروه طبقه بندی شده محاسبه نموده است . سپس معناداری بین میانگین بازده عادی یا غیر عادی سهام که به ترتیب حجم اقلام تعهدی مرتب شده اند با بهره گرفتن از آزمون T بررسی شده است . نتایج این تحقیق نشان دهنده این است که نمی توان پذیرفت که بازده شرکت‌های با مقدار کم و زیاد اقلام تعهدی تحت تأثیر قرار می‌گیرد . به عبارت دیگر فرض تساوی میانگین بازده پذیرفته می شود . این موضوع می‌تواند نشانه ای از عدم عکس العمل بازار نسبت به میزان اقلام تعهدی توسط شرکت‌ها باشد .

خلاصه و جمع بندی

محققین ، تحلیل گران و سرمایه گذاران به دلیل اهمیت سود به عنوان یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد و تعیین کننده ارزش بنگاه های اقتصادی ناگزیر به ارزیابی سود گزارش شده توسط بنگاه های اقتصادی می‌باشد . برای ارزیابی این سود از مفهومی به نام کیفیت سود استفاده می شود . تعریف واحدی از کیفیت سود وجود ندارد ، تعریف عامی که مورد قبول اکثر تحلیل گران مالی نیز واقع گردیده بدین قرار است که آن ها کیفیت سود را به عنوان سود عادی مستمر ، تکرار پذیر و ایجاد کننده جریان نقدی حاصل از عملیات می دانند . آن ها معتقدند که کیفیت سود رقمی بین سود خالص گزارش شده و جریان نقدی حاصل از عملیات منهای اقلام غیر تکراری می‌باشد . تاکنون ، متخصصان مالی نتوانسته اند به یک محاسبه مستقل از سود که از آن ها کیفیت لازم را دارا باشد دست یابند . در این حالات ، متخصصان مالی با انجام تعدیلات مناسب ، می‌توانند به یک دامنه ای که به شکل صحیح تر نشانگر کیفیت نسبت به سود خالص گزارش شده باشد ، دست یابند . ‌بنابرین‏ مفهوم کیفیت سود ، یک امر تعریف شده ثابت نیست که بتوان به آن دست یافت ، بلکه مفهومی است نسبی که به ارتباط آن با دیدگاه ها و نگرشهای فکری بستگی دارد .

به طور کلی این فصل شامل ۲ بخش مبانی نظری و پیشینه تحقیق می‌باشد . در بخش مبانی نظری مفاهیم مختلف کیفیت سود از دیدگاه سودمندی تصمیم بر اساس چهارچوب نظری FASB و از دیدگاه بیان صادقانه سود هیکس مورد بحث قرار گرفت . مفاهیم کیفیت سود مورد بحث عبارت بودند از : ثبات ، توانایی پیش‌بینی ، مفهوم سری زمانی سود ، روابط بین وجوه نقد ، اقلام تعهدی و سود ویژگی‌های کیفی مربوط بودن ، قابلیت اتکا و قابلیت مقایسه و تأثیرگذاری در تصمیم . در بخش پیشینه تحقیق نیز یافته های تحقیقات انجام شده ‌در مورد کیفیت سود آورده شده است . در فصل سوم روش انجام تحقیق بحث می شود . فرضیه های تحقیق و مبانی اندازه گیری متغیرها تشریح و سپس جامعه و نمونه آماری ، منابع اطلاعات و روش های آماری مورد استفاده در تجزیه و تحلیل بیان می شود .

۲-۳-۲)پیشینه مرتبط با چرخه ی عمر:

۲-۳-۲-۱) پیشینه تحقیقات خارجی مرتبط با چرخه عمر شرکت

اوو و پنمن(۱۹۸۹) تأثیر چرخه عمر شرکت بر محتوای اطلاعاتی نسبت های مالی در پیش‌بینی بازده سهام را مورد بررسی قرار دادند. معیار تفکیک نمونه آماری متغیر های رشد فروش و نرخ رشد پایدار[۴۵] بوده که پس از محاسبه بر مبنای میانگین و انحراف معیار هر صنعت به متغیرهای استاندارد تبدیل شده که با مقایسه آن ها در دامنه معین در سطح زیر منحنی توزیع نرمال به مراحل تولد، رشد، بلوغ و افول تفکیک شدند. نتایج حاکی از آن بود که در سطح خطای ۵% :

۱٫ در مرحله تولد رابطه معناداری بین تغییرات بازده سهام و نسبت های مالی وجود ندارد.

۲٫ در مراحل رشد و بلوغ رابطه معناداری بین تغییرات بازده سهام و نسبت های مالی بر گرفته از صورت وضعیت مالی و ترازنامه وجود دارد. لذا این رابطه در خصوص نسبت های مالی بر گرفته از صورت گردش وجه نقد معنا دار نمی باشد.

۳٫ در مرحله افول رابطه معناداری بین تغییرات بازده سهام و نسبت های مالی بر گرفته از تمامی صورت های مالی وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...