۵) گسترش یا توسعه
ایجاد روابط عمومی با افراد خیرخواه و اعضای سازمانهای غیرانتفاعی جهت کسب حمایتهای مالی و بهرهمند شدن از کمکهای داوطلبانه.
۶) مشاوره[۴۲]
رایزنی با مدیریت درباره مسایل عمومی و جایگاه و تصویر ذهنی شرکت.
۷) ارتباطات جمعی[۴۳]
فراهم کردن ارتباط داخلی و خارجی برای شناساندن بهتر شرکت یا مؤسسه.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

چنانچه به وظایف بالا که برای روابط عمومی عنوان شد دقت بیشتر میکنیم متوجه میشویم که برای انجام این وظایف و توسعه روابط گفته شده شرکت هزینهای سنگین را متحمل نمیشود. این در حالی است که در حوزه تبلیغات شرکت متحمل هزینه های بسیار گزافی میشود. از این روست که متخصصان بازاریابی تبلیغات را پرهزینه و در مقایسه با آن روابط عمومی را بیهزینه میدانند. البته ذکر بیهزینه بودن روابط عمومی اندکی اغراقآمیز به نظر میرسد و علت این اغراق که اغراقی نسبتاً منطقی نیز هست از آن حیث است که نسبت به هزینه بسیار بالایی که بر روی سایر عناصر ترویج میشود هزینهای که صرف روابط عمومی میشود عمدتاً ناچیز است و روابط عمومی اغلب با ایجاد روابط فردی و دوستانه اطلاعرسانی میکند. همانطور که گفته شد، روابط عمومی میتواند با هزینه بسیار کمتری (در مقایسه با تبلیغات) بر آگاهیهای مردم بیفزاید و آثار مثبت بیشتری نیز دارد. شرکتی که از روابط عمومی استفاده میکند اغلب مبلغی بابت استفاده از فضا یا زمان در رسانه ها پرداخت نمیکند بلکه مبلغی به کارکنان میپردازد تا خبرنامههایی را تهیه و پخش کند و بر رویدادها نظارت نمایند. اگر شرکت بتواند داستان جالبی خلق کند، آنگاه رسانه های گوناگون به سراغ شرکت میروند. این کار میتواند اثری همانند یک آگهی بازرگانی داشته باشد که باید میلیونها دلار برای آن هزینه کرد، روابط عمومی در مقایسه با تبلیغات از درجه اعتبار بیشتری در ذهن مشتری یا مخاطب برخوردار است، اما با وجود این همه توانایی های بالقوه اغلب واحد روابط عمومی را «فرزندخوانده بازاریابی»[۴۴] مینامند.
(۱) این اصطلاح اولین بار توسط مریمس[۴۵] به کار گرفته شده است.
زیرا عملکرد این واحد در راستای عملیات بازاریابی بسیار محدود و نوع فعالیت آن پراکنده بوده است. بازاریان غالباً استفاده چندانی از روابط عمومی نمیکنند یا اگر هم بکنند آن را زیاد جدی نمیگیرند. با این وجود استفاده معقول و حساب شده از یک برنامه روابط عمومی همگام با سایر ارکان ترکیب عناصر پیشبردی میتواند بسیار مؤثر افتد و توأم با صرفجوییهای اقتصادی باشد.
جدول ۳-۲ به طور خلاصه انواع مختلف روش های ترویج را با هم مقایسه مینماید. همانطور که ملاحظه خواهید نمود از حیث متغیرها و عوامل مختلف این ابزار مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتهاند.
جدول ۳-۲: مقایسه ویژگیهای عناصر آمیخته بازاریابی (روستا، ۱۳۷۸، ۲۶)

  پیشبرد فروش فروشندگی شخصی تبلیغات روابط عمومی
شکل ارتباط غیرمستقیم و غیرشخصی[۴۶] مستقیم و رودررو[۴۷] مستقیم و غیرشخصی[۴۸] غیرمستقیم و غیرشخصی
میزان کنترل بر فرایند ارتباطات متوسط بالا پائین متوسط
انعطافپذیری پیام متوسط
(پیامی مشابه برای بازارهای هدف متفاوت فرستاده میشود)
بالا
(پیام براساس ویژگیهای مخاطب فرستاده میشود)
پائین
(پیامی مشابه برای تمامی مخاطبان فرستاده میشود)
پائین
(هیچ کنترل مستقیمی وجود ندارد)
میزان بازخور متوسط زیاد کم کم
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...