ب) پوست سخت چوبی یا درون بر[۴]
پ) غشاء کرمی رنگ متمایل به قهوه ای که مغز سفید و خوراکی گردو را پوشش می‌دهد.[۵]
میوه گردو از نظر گیاه ‌شناسی خشک ناشکوفا محسوب می‌شود که شکل آن گرد یا نیمه گرد کم و بیش کشیده یا تخم‌مرغی، نوک باریک، دارای دیواره ای است که مغز گردو را به دو قسمت متقارن تقسیم می‌کند (امیرقاسمی، ۱۳۸۴).
۲-۲- نیازهای آب و هوایی
به طور کلی درخت گردو خواهان آب و هوای مدیترانه‌ای است. نیاز سرمایی این گیاه ۶۰۰ تا ۸۰۰ ساعت طی پاییز و زمستان بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد می‌باشد. دماهای زیر صفر و یخبندان در اوایل بهار سبب سرمازدگی شاخه‌های جدید و به خصوص گل های آن می‌شود. از نظر مقاومت به سرمای زمستان نیز ارقام مختلف با هم متفاوتند ولی عموماً دمای پایین‌تر از  برای اکثر گونه‌ها و ارقام گردو مضر است. گرچه برخی از ارقام در روسیه و اوکراین تا  را نیز تحمل می‌کنند. دمای هوا در ماه های تابستان نباید از  تجاوز نماید و یا خیلی خنک باشد، زیرا دماهای بالا سبب آفتاب سوختگی پوست سبز و سیاه شدن مغز گردو می‌شوند و دماهای پایین نیز سبب تولید میوه‌هایی می‌شود که مغز آن ها به مقدار کمی پر شده است. درختان گردو معمولاً در ارتفاع ۷۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا میوه‌های بهتری تولید می‌کنند (وحدتی، ۱۳۸۲).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۳- خاک
این درخت خاک های عمیق (حدود ۱۲ متر عمق)، شنی لومی و یا رسی لومی را ترجیح می‌دهد. اسیدیته مطلوب خاک برای آن بین ۵/۶ تا ۸ می باشد و شوری خاک را حداکثر تا ۴ میلی‌موس بر سانتیمتر تحمل می‌کند. رطوبت زیاد خاک سبب پوسیدگی ریشه و طوقه و ریزش گل ها و میوه‌ها می‌گردد و از آنجا که گردو خیلی حساس به بیماری های ریشه‌
می باشد، زهکشی خاک برای این گیاه بسیار اهمیت دارد (وحدتی، ۱۳۸۲).
۲-۴- آبیاری
در صورتی که در آبیاری از روش غرقابی استفاده شود درخت گردو سالیانه به حدود ۵ تا ۷ هزار متر مکعب آب در هر هکتار نیاز دارد. آبیاری باید در تابستان حداقل یک بار در هفته به طور مرتب صورت گیرد با توجه به این که شرایط خاک باید به نحوی باشد که حالت آب گرفتگی مداوم پیدا نکند. در صورت استفاده از آبیاری قطره‌ای میزان نیاز آبی گردو در حدود ۳ تا ۴ هزار متر مکعب در هکتار می‌باشد که با در نظر داشتن این موضوع که از هر قطره چکان حدود ۴ لیتر آب در ساعت خارج می‌شود می‌توان تعداد قطره چکان لازم را بر حسب سن درخت و تعداد درخت در هکتار به آسانی محاسبه نمود. در شرایط دیم، گردو به حداقل ۷۶۰ میلی‌متر بارندگی سالانه نیاز دارد. از آنجایی که ۵ تا ۶ هفته پس از تشکیل میوه، حجم میوه به حداکثر خود می‌رسد، چنانچه نیاز آبی درخت در این دوران کافی نباشد، میوه‌ها حجم نهایی مطلوب را بدست نخواهند آورد و کوچک می‌مانند. لذا تأمین آب کافی در طی تابستان برای این درخت بسیار مهم است (وحدتی، ۱۳۸۲).
۲-۵- ترکیبات موجود در میوه درخت گردو و خواص آن
همان طور که گفته شد قسمت خوراکی میوه درخت گردو مغز آن است که ۴۰ تا ۶۰ درصد وزن آن را تشکیل می‌دهد. مغز گردو سرشار از پروتئین‌ها، چربی ها، مواد معدنی و انرژی فراوانی است که نسبت به سایر میوه‌های خشک بسیار غنی است (Martinez et al., 2006).
۲-۵-۱- پروتئین
مغز گردو، دارای ۱۸ نوع اسید آمینه مختلف می‌باشد که ۸ نوع از آنها اسیدآمینه ضروری می‌باشند (اسیدهای آمینه‌ای که توسط بدن انسان ساخته نمی‌شوند و باید حتماً درجیره غذایی اضافه شوند). علاوه بر این مغز گردو، مقدار قابل توجهی اسید آمینه تیروزین و سیستئین دارد که به عنوان اسید آمینه‌های نیمه حضوری محسوب می‌شوند. بنابراین مغز گردو یک منبع غذایی مکمل برای سایر غذاها می‌باشد (Charley, 1982). در جدول ۲-۱ میزان اسیدهای آمینه موجود در ۱۰۰ گرم مغز گردو نشان داده شده است.
جدول ۲-۱- اسیدهای آمینه موجود در ۱۰۰ گرم مغز گردو

اسیدهای آمینه موجود در مغز گردو میلی‌ گرم
ایزولئوسین ۵۶۶
لئوسین ۹۹۲
لیزین ۳۸۸
متیونین ۲۸۰
سیستئین ۳۴۵
فنیل آلانین آآآآآ ۶۵۸
نیروزین ۴۳۹
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...