علم با تزکیه

۲-۵-۳- چشم انداز ۱۴۰۴ و نسبت آن با استعدادهای درخشان

نظام تربیت‌رسمی‌و عمومی در افق۱۴۰۴، مبتنی است بر نظام معیار اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی و قوام بخش آن‌ ها؛ زمینه ساز تحقق جامعه دانایی محور متناسب با اقتضائات زمان ، برخوردار از توانمندی‌های تربیتی ممتاز در سطح منطقه، الهام بخش جهان اسلام و دارای تعامل سازنده با نظام‌های تربیتی در سطح جهان، توانمند در زمینه سازی برای شکوفایی استعدادها و شکل گیری هویت یکپارچه اسلامی -ایرانی – انقلابی متربّیان با توجه به هویت اختصاصی آنان؛ کار آمد، اثر بخش، یادگیرنده، عدالت محور، مشارکت جو و رقابت پذیر؛ برخوردار از مدیران آینده نگر ،کمال جو و تحول آفرین، مربیان مومن ،فکور، دلسوز و امین، زمینه ساز جامعه عدل جهانی (جامعه مهدوی).

۲-۵-۳-۱- مدرسه در افق چشم انداز[۱۳]

بر پایه این چشم انداز، مدرسه جلوه‌ای است از مراتب حیات طیبه و جامعه سالم ، کانون عرضه خدمات وفرصت‌های تربیتی، زمینه ساز درک و اصلاح موقعیت[۱۴] توسط متربّیان و تکوین وتعالی پیوسته هویت آنان بر اساس نظام معیار اسلامی، در چارچوب فلسفه و رهنامه‌ی نظام تربیت رسمی و عمومی و دارای ویژگی‌های زیر است:

    1. تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی در روابط و مناسبات (به ویژه نظم، وقت شناسی، جدیّت، همدلی، کرامت نفس،احترام و اعتماد)؛

    1. نقطه اتکای دولت و ملت در رشد و تعالی کشور و کانون تربیتی محله ، پاسخگو به نیازهای جامعه محلی

    1. برخوردار ‌از قدرت تصمیم گیری وبرنامه‌ریزی در حوزه های عملیاتی در چارچوب سیاست‌های ملی، منطقه‌ای و محلی

    1. دارای چشم انداز اختصاصی مورد توافق ذی نفعان در چارچوب سیاست‌های مصوب

    1. نقش آفرین در فرایند انتخاب آگاهانه و اختیاری مسیر زندگی فردی و اجتماعی متربیان بر اساس نظام معیار اسلامی

    1. دارای ظرفیت پذیرش تفاوت‌های فردی و پاسخ‌گوئی به مصالح، نیازها و علائق متربّیان؛

    1. یادگیرنده،کمال‌جو، خواستار تعالی مستمر فرصت های تربیتی، تسهیل‌کننده‌ یادگیری و تدارک بیننده‌ی خودجوش ظرفیت‌های جدید در خدمت یادگیری

    1. خود ارزیاب، رقابت پذیر و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی (نظام آموزشی)

    1. تأمین کننده‌ محیط امن، سالم، با نشاط، دوست داشتنی و برخوردار از هویت جمعی

    1. برخوردار از مربیان دارای هویت یکپارچه بر اساس نظام معیار اسلامی و شایستگی‌های حرفه ای (به ویژه مومن ، دانا، فکور، امین، با انگیزه، غمخوار و دارای کرامت نفس وسعه صدر؛)

    1. مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقد پذیر، حامی نوآوری و نواندیشی و خطرپذیر،

    1. بهره مند از ظرفیت عوامل سهیم و مؤثر و متکی بر مشارکت ذی نفعان(با تأکید برمربیان، متربیان و خانواده)؛

    1. برخوردار از بهره‌ فناوری آموزشی در سطح معیار؛ با توجه به طیف منابع و رسانه های یادگیری( اعم از مصنوع و غیر مصنوع)

    1. دارای ظرفیت تصمیم سازی برای نظام تربیت رسمی و عمومی

    1. دارای تعامل اثر بخش با نهادها و کانون‌های محلی نظیر مسجد، فرهنگ سرا، کتابخانه‌های عمومی

  1. دارای پیوند مؤثر با موضوعات و مسائل جامعه در مقیاس محلی، منطقه ای و ملی و حضور فعال در حیات اجتماعی

۲-۶- پیوست فرهنگی در آموزش و پرورش

آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی نیز به همراه خود پیامدهایی بر فرهنگ دارد و محمل بسیار مناسبی برای تقویت یا در صورت غفلت تضعیف انقلاب اسلامی خواهد شد. از نوع ساخت و ساز مدارس تا انتخاب معلمین و کادر اجرایی مدرسه و انتخاب دانش آموزان و تهیه و تدارک امکانات و تجهیزات آموزشی و نوع رفتار دانش اموزان و مدیران و معلمان در آموزش و پرورش می‌تواند تبعات و پیامدهای فرهنگی به همراه داشته باشد که اگر بتوان دقت کافی در جزئیات رفتاری و طرح های آموزش و پرورش داشته باشیم می توان تبعات و پیامدهای فرهنگی که به موجب این رفتار ها و طرح ها دچار می‌شویم را کاهش و یا از بین ببریم.

۲-۶-۱- پیوست فرهنگی مدارس استعدادهای درخشان

از آنجا که این نوع مدارس نقش تعیین کننده‌ای در تحولات حال و آینده انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و پیشرفت جامعه ایران دارند، ضرورت دارد به طور اختصاصی برای این مدارس یک نظام فرهنگی و تربیتی پویاتر تعریف و اجرا شود.

این تحقیق در نظر دارد با پیش‌بینی آثار و پیامدهای برای مدارسی که ورودی آن ها استعدادهای خاص و برجسته هستند، یک آسیب شناسی از برنامه های این مدارس انجام داده و راهکارهای ابتدایی برای مقابله با این آسیب ها ارائه دهد.

۲-۷- آشنایی با ارزیابی اثرات اجتماعی و تاریخچه آن

یکی از بخش های اصلی جامعهو تاثیرات اجتماعی، فرهنگ و تاثیرات فرهنگی جامعه می‌باشد که نیاز به ارزیابی و بررسی دارد.

تاثیر اقدامات توسعه‌ای بر جامعه و ارزش‌های آن واقعیتی پذیرفته شده و انکارناپذیر است و همین امر موجب شده است که در بسیاری از کشورها به منظور ارزیابی تاثیرات مربوطه و تلاش برای بهبود اثرات مثبت و تقلیل اثرات منفی آن اقدامات گوناگونی صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که در دنیای امروز به منظور بررسی تاثیرات اقدامات توسعه‌ای بر جامعه و ارزش‌های آن انجام می‌گیرد روش‌های مربوط به ارزیابی تاثیرات اجتماعی است.

به وسیله ارزیابی اثرات اجتماعی می‌توان نتایج عملکرد فردی و گروهی جمعیت‌های انسانی را معنا کرد و تاثیر این عملکرد را بر روش زندگی، کار، تفریح و ارتباطات آنان با یکدیگر شناخت. ارزیابی پیامدهای اجتماعی، شامل اثرات فرهنگی نیز می‌شود که می‌تواند در بایدها، ارزش‌ها و باورهای جوامع انسانی تغییراتی ایجاد کند.(صنایع‌گلدوز، ۱۳۸۷: ۳۶) یکی از کارکردهای اصلی ارزیابی تاثیر اجتماعی پیش‌بینی اثرات انواع تغییرات تعریف شده بر روی اجتماعات انسانی است. این پیش‌بینی‌ها تصمیم‌گیران را قادر می‌سازد تا مزایا و خوبی‌های مداخلات جایگزین و آلترناتیو را بررسی کنند. (بارج و رابرستون، ۱۹۹۸: ۱۸۹ ؛ کارلی و باستیلو، ۱۹۸۴: ۷).

۲-۷-۱- مروری بر انواع ارزیابی‌های موجود

اگر بخواهیم مروری مختصر برای انواع ارزیابی‌ها و محدوده کاری آن ها در این حوزه ها داشته باشیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

نوع ارزیابی

توصیف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...