برای مطالعه یک موضوع لازم نیست که همه آن جامعه مورد مشاهده و بررسی قرار گیرد، بلکه در اغلب موارد مشاهده جزیی از آن کافی است. به تعبیر دیگر در بیشتر تحقیقات، نمونه گیری محقق را به مقصود می رساند. نمونه معمولاً گروهی از افراد جامعه را شامل می شود که معرف آن جامعه بوده و کم و بیش ویژگی ها و مشخصات افراد جامعه را داراست (سکاران، ۱۳۸۶).

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

معمولاً برای تعیین حجم دقیق نمونه ، هیچ رقم معین یا درصد ثابتی از افراد جامعه وجود ندارد. این امر ممکن است به ماهیت جامعه مورد نظر، داده های که باید جمع آوری و تجزیه و تحلیل شود و یا روش تحقیق بستگی داشته باشد(خویی نژاد، ۱۳۸۰). ازطرفی انتخاب نمونه با اندازه بسیار بزرگ مستلزم صرف هزینه ، وقت زیاد و داشتن نیروی انسانی ماهر است. از این رو در بسیاری از موارد امکان انتخاب چنین نمونه ی وجود ندارد. بنابراین برای صرفه جویی در این موارد محقق باید حدی را قائل شود و اندازه نمونه را چنان انتخاب کند که برآورد او درست و مطابق با ویژگی های آماری باشد. در پژوهش حاضر با بهره گرفتن از جدول کرجسی و مورگان تعداد ۲۴۸ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنان توزیع گردید که از این تعداد ۲۴۱ پرسشنامه برگشت داده شد.
۳-۴-۱- روش نمونه گیری
یکی از انواع روش های نمونه گیری روش نمونه گیری غیر تصادفی دردسترس است. در این نوع نمونه گیری هر یک از اعضای جامعه تعریف شده ، که از جهت بعد جغرافیائی و دیگر ابعاد برای محقق در دسترس باشند در نمونه آماری جای می گیرند. لذا از آنجائیکه سطح پژوهش گسترده و در کل استان اصفهان می باشد ، برای انتخاب افراد نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد.
۳-۵- ابزار جمع آوری اطلاعات
در پژوهش علوم رفتاری از ابزارهای مختلفی مانند پرسشنامه، مصاحبه و غیره جهت اندازه گیری متغیرها استفاده می شود. انتخاب نوع ابزار اندازه گیری بستگی به ماهیت موضوع ، اهداف پژوهش و آزمودنی ها دارد. انتخاب ابزار اندازه گیری مناسب یکی از مهمترین مراحل روش علمی پژوهش است که می تواند پژوهشگر را درجمع آوری اطلاعات کمک نماید. برای گردآوری اطلاعات روش ها و تکنیک های گوناگونی وجود دارد. یک محقق با توجه به اهداف تحقیق خویش و نیز ویژگی های نمونه تحقیق، از بین روش های گردآوری اطلاعات، باید از روش مناسبی استفاده نماید. «از پرسشنامه بیشتر در تحقیق کمی استفاده می شود، زیرا استاندارد بودن و ساختار منسجم پرسشنامه با روش کمی سازگار است» (گال و همکاران، ترجمه نصر و همکاران، ۱۳۸۷، ص۴۹۹). لازم به ذکر است رایج ترین وسیله گردآوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی پرسشنامه می باشد.
۳-۵-۱- پرسشنامه تسهیم دانش
پرسشنامه محقق ساخته تسهیم دانش توسط جعفری ۱۳۹۳ با ۲۴ گویه طراحی گردیده است. وی با بهره گرفتن از نظرات ازبک (۲۰۱۱) نسبت به طراحی این پرسشنامه اقدام و تسهیم دانش را در چهار بعد شامل تعاملات شخصی ، ارتباطات سازمانی ، تعامل با جامعه و همکاری های مکتوب معرفی نموده است.
جدول(۳-۱): توزیع سوالات تسهیم دانش

ردیف ابعاد سوالات
۱ تعاملات شخصی ۱ تا ۷
۲ ارتباطات سازمانی ۸ تا ۱۱
۳ تعامل با جامعه ۱۲ تا ۱۹
۴ همکاری های مکتوب ۲۰ تا ۲۴

جدول(۳-۲): طیف لیکرت پرسشنامه تسهیم دانش

گزینه انتخابی کاملا موافقم موافقم تا حدودی موافقم مخالفم کاملا مخالفم
امتیاز ۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...