دانلود فایل پایان نامه : راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد مدیریت دانش مشتریان بانک ... |
-یکپارچگی دادهها
-دادههای یکپارچه
-سازماندهی دادهها
دادههای مجدد سازماندهی شده
-انتخاب روش مدلسازی
روش مدلسازی
فرضیات مدلسازی
-تولید تست
طرح تست
-ساخت مدل
-تنظیمات پارامترهای مدل
شرح مدل
-ارزیابی مدل
ارزیابی مدل
پارامترهای اصلاح شده
-ارزیابی نتایج
ارزیابی دادهها
کاوش نتایج بر مبنای معیارهای موفقیت کسبوکار
مدلهای بهبود یافته
-بازبینی فرایند
بازبینی فرایند
-تعیین اقدامات بعدی
لیستی از اقدامات و تصمیمات ممکن
-بهکارگیری طرح
طرح توسعه
-نظارت و نگهداری طرح
طرح نگهداری و نظارت
-گزارش نهایی پروژه
گزارش نهایی
ارائه نهایی
-بازبینی پروژه
مستندات تجربی
۲-۸-۵- معرفی روشهای دادهکاوی
روشهای دادهکاوی در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته روشهای توصیفی و روشهای پیشبینانه تقسیم میشوند. روشهای توصیفی به خواص عمومی دادهها میپردازند. بدین ترتیب که الگوهایی قابل تفسیر توسط انسان از دادهها استخراج می کنند. در رویکرد پیشبینانه هدف پیش بینی رفتارهای آینده است. در این روشها از چند متغیر جهت پیش بینی مقادیر آینده استفاده می شود. تقسیم بندی برخی روشهای دادهکاوی در شکل ۲-۹ نشان داده شده است.
شکل ۲-۹ دستهبندی کلی عملکردهای دادهکاوی
در ادامه برخی از این روشها به طور مختصر معرفی خواهند شد.
۲-۸-۵-۱- دستهبندی[۷۵]
این روش از رایجترین، محبوبترین و قابل درکترین روشهای دادهکاوی میباشد. در این روش هر یک از نمونهها به یکی از گروهها یا دسته ها تخصیص مییابد. در روش دستهبندی هر نمونه با تعدادی خصوصیت[۷۶] که یکی از این خصوصیتها صفت کلاس مربوط به آن نمونه است، شناخته می شود. برای دستهبندی نمونهها جهت استخراج مدل، وجود صفت کلاس برای هر نمونه الزامی است. هدف از دستهبندی، یافتن مدلی بر اساس خصوصیت قابل پیش بینی یا کلاس هر نمونه به عنوان تابعی از سایر ویژگیهای آن نمونه میباشد [۱]. این روش به انتساب نمونهها به دستهها بر اساس صفتی قابل پیش بینی اشاره دارد [۲].
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مطابق شکل ۲-۹ از الگوریتمهای شاخص این روش میتوان درخت تصمیم گیری[۷۷]، شبکههای عصبی[۷۸] و ناوی بیز[۷۹] را نام برد. این الگوریتمها معمولاً به یک مقدار هدف نیاز دارند تا هر داده را به یکی از مجموعه کلاسهای از پیش تعریف شده منتسب کنند. به چنین الگوریتمهایی که برای یادگیری نیاز به مقدار هدف دارند الگوریتمهای با ناظر[۸۰] گویند.
دستهبندی در مسائل تجاری مانند مدیریت ریسک، تبلیغات هدفمند[۸۱] و تحلیل رویگردانی[۸۲] مشتری کاربرد دارد.
۲-۸-۵-۲- درخت تصمیم
مهمترین مدلی که در این رویکرد استفاده می شود، درخت تصمیم گیری میباشد. در این روش درختی ساخته می شود و در هر گره از آن آزمونی بر روی یک از ویژگیها انجام می شود و داده با توجه به مقدار مشخصه‑های خود در راستای یکی از فرزندان گره هدایت می شود، تا جایی که داده به برگ برسد. هر برگ نشان دهنده یک دسته میباشد [۱۱].
جدول ۲-۵ نمونه ای از یک مسئله دستهبندی را نشان میدهد. X1 تا Xm ویژگیهایی هستند که به کمک آنها کلاس (C1 یا C2) هر یک از نمونههای U1 تا Un مشخص می شود. aij مقدار مربوط به ویژگی j از نمونه i است.
جدول ۲-۵ نمونه دادههای مورد نیاز در یک مسئله مدلسازی به روش دستهبندی [۱]
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 01:44:00 ق.ظ ]
|