در این پژوهش به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تعهد زناشویی (آدامز و جونز، ۱۹۹۷)، صمیمیت زناشویی (اولیاء، ۱۳۸۵) و پرسشنامه بخشودگی زناشویی (پولارد و اندرسون، ۱۹۸۸) استفاده شده است.
۳-۴-۱ پرسشنامه تعهد زناشویی
این پرسشنامه ۴۴ سؤالی بوده و میزان پایبندی افراد به همسر و ازدواجشان و ابعاد آن را اندازه گیری میکند. این آزمون توسط آدامز و جونز (۱۹۹۷) تهیه شده است و سه بعد تعهد زناشویی را اندازه گیری میکند. این ابعاد عبارتند از؛ تعهد شخصی[۱۱۳] : تعهد نسبت به همسر که مبتنی بر جذابیت همسر است (سؤالات ۱، ۴، ۸، ۱۰، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۱، ۲۴، ۲۵، ۲۷، ۲۸، ۳۱، ۳۲، ۳۵، ۳۶، ۳۸، ۴۴). تعهد اخلاقی[۱۱۴] : تعهد نسبت به ازدواج که مبتنی بر تقدس و حرمت رابطه زناشویی است (سؤالات ۳، ۶، ۹، ۱۳، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۶، ۲۹، ۳۰، ۳۴، ۳۷، ۴۱). تعهد ساختاری[۱۱۵] : تعهد نسبت به همسر و ازدواج که مبتنی بر احساس اجبار و تداوم ازدواج یا ترس از پیامدهای طلاق است (سؤالات ۲، ۵، ۷، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۳۳، ۳۹، ۴۲، ۴۳) (عباسی مولید، ۱۳۹۰).
آدامز و جونز در ۶ پژوهش گوناگون به منظور به دست آوردن اعتبار[۱۱۶] و روایی[۱۱۷] پرسشنامه، آن را روی ۴۱۷ نفر متأهل، ۳۴۷ نفر مجرد و ۴۶ نفر مطلقه اجرا کردند. در این مطالعات میزان همبستگی هر پرسش با نمره کل پرسشنامه بالا و معنادار بود و به طور کلی ابعاد این پرسشنامه از بیشترین حمایت تجربی و نظری برخوردار بود. آدامز و جونز میزان پایایی هر یک از مقیاس ها را به این شرح به دست آورند: تعهد شخصی ۹۱/۰ تعهد اخلاقی ۸۹/۰ تعهد ساختاری ۸۶/۰ (عباسی مولید، ۱۳۸۸). جهت تعیین روایی پرسشنامه در ایران از روش روایی محتوایی و صوری استفاده شد. به این صورت که بعد از روایی ظاهری پرسشنامه، روایی محتوا توسط ۵ نفر از اساتید مشاوره دانشگاه اصفهان تأیید گردید و برای اعتبار آن بر روی ۴۰ زوج، آزمایش شد و آلفای کرونباخ ۸۵/۰ به دست آمد. آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر ۸۷/۰ به دست آمد. نمرهگذاری آزمون توسط یک مقیاس لیکرتی ۵ درجه ای (از کاملاً مخالفم = ۱ تا کاملاً موافقم= ۵) صورت می گیرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۴-۲ پرسشنامه صمیمیت زناشویی
این پرسشنامه توسط اولیاء در سال ۱۳۸۵ ساخته شده است. شامل ۸۷ سؤال و دارای ۹ خرده مقیاس است که عبارتند از: صمیمیت هیجانی[۱۱۸] (سؤالات ۱۱-۱)، صمیمیت عقلانی[۱۱۹] (سؤالات ۱۹-۱۲)، صمیمیت جسمانی[۱۲۰] (سؤالات ۲۵-۲۰)، صمیمیت اجتماعی – تفریحی[۱۲۱] (سؤالات ۳۳-۲۶)، صمیمیت ارتباطی[۱۲۲] (سؤالات ۴۴-۳۴)، صمیمیت معنوی[۱۲۳] (سؤالات ۵۳-۴۵)، صمیمیت روانشناختی[۱۲۴] (سؤالات ۶۴-۵۴)، صمیمیت جنسی[۱۲۵] (سؤالات ۷۲-۶۵) و صمیمیت کلی (سؤالات ۸۷-۷۳).
به منظور بررسی روایی همزمان پرسشنامه صمیمیت زناشویی از مقیاس صمیمیت واکر و تامپسون[۱۲۶] (۱۹۸۳) استفاده شده است. نتایج نشان داد که همبستگی بین آزمون صمیمیت زناشویی اولیاء و مقیاس صمیمیت واکر و تامپسون برابر با ۹۲/. است که در سطح ۰۱/۰ معنادار میباشد. برای تعیین پایایی آزمون از آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب اعتبار آن از طریق محاسبه ضریب آلفا ۹۸/۰ گزارش شده است (اولیاء، ۱۳۸۵). هم چنین در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ ۹۶/۰ به دست آمده است.
۳-۴-۳ پرسشنامه بخشودگی
به منظور سنجش بخشودگی از مقیاس سنجش بخشش در خانواده استفاده شد. این مقیاس در سال ۱۹۸۸ توسط پولارد و اندرسون تدوین شد. این پرسشنامه ۴۰ پرسش و دو بخش دارد که بخش نخست آن بخشودگی را در خانواده های اصلی و بخش دوم آن میزان بخشودگی را در خانواده هستهای (همسران) میسنجد. این مقیاس پنج مؤلفه را ارزیابی میکند که این مؤلفه ها عبارتند از: درک واقع بینانه (سؤالات ۲۳، ۲۲، ۲۱، ۱۳، ۱۲، ۷، ۶، ۱)، تصدیق (سؤالات ۳۳، ۳۲، ۳۱، ۱۸، ۱۱، ۹، ۸، ۲)، جبران (سؤالات ۳۰، ۲۸، ۱۹، ۱۶، ۱۵، ۱۴، ۴، ۳)، دلجویی (سؤالات ۳۸، ۳۶، ۲۹، ۲۷، ۲۶، ۲۵، ۲۴، ۱۷) و احساس بهبودی و سبکبالی (سؤالات ۴۰، ۳۹، ۳۷، ۳۵، ۳۴، ۲۰، ۱۰، ۵).
پولارد و همکاران (۱۹۹۸) در پژوهشی بر روی ۲۲۹ زن و ۱۱۳ مرد، ضریب آلفای کرونباخ را ۹۳/۰ گزارش کردند. هم چنین پولارد و همکاران (۱۹۹۸) به منظور بررسی روایی این پرسشنامه، با بهره گرفتن از یک نمونه ۳۴۲ نفری، این پرسشنامه را با مقیاس خودمختاری ورثینگتون[۱۲۷] و مقیاس اخلاق رابطه ای[۱۲۸] همبسته کردند. نتایج تحلیل نشان داد که خرده مقیاس های این پرسشنامه از روایی همگرای مطلوبی برخوردار هستند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که مقیاس بخشش خانواده دارای اعتبار سازه قابل قبولی است. بهاری و سیف (۱۳۸۳) به هنجارهایی جهت بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سنجش بخشش در خانواده در جامعه پرداختند. در زمینه اعتبار مقیاس بخشش در خانواده، ضریب اعتبار این مقیاس برابر با ۵/۸۴/۰ محاسبه شد که مطلوب میباشد. در زمینه روایی سوالات پرسشنامه میتوان بر محاسبه ضریب تمیز و بار عاملی برای سوالات مقیاس بخشودگی در خرده مقیاس ها تاکید کرد. میزان ضریب نسبی مقیاس سنجش بخشش ۸۸/۰ به دست آمده که این رقم معرف ضریب تمیز مطلوب برای این مقیاس میباشد. آلفا کرونباخ در پژوهش حاضر ۸۴/۰ به دست آمد.
۳-۵ شیوه تجزیه و تحلیل داده ها
جهت تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و روش های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) استفاده شده است. داده های گردآوری شده با بهره گرفتن از Spss16 تحلیل گردید.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
در این فصل یافته‌های پژوهش در قالب دو قسمت یافته‌های توصیفی و یافته‌های استنباطی ارائه شده است. در قسمت یافته های توصیفی، شاخص‌های آماری گروه نمونه از قبیل فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، کمینه و بیشینه نمرات ارائه شده است. در بخش یافته‌های استنباطی که با هدف بررسی فرضیه‌های پژوهش انجام شده است، با بهره گرفتن از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تصمیم گیری در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش فرضیه‌های پژوهش صورت گرفته است.
۴-۱ یافته‌های توصیفی
در این قسمت اطلاعات جمعیت شناختی افراد شرکت کننده که شامل سن، مدت ازدواج، میزان تحصیلات و تعداد فرزندان میباشد ارائه شده است. جدول زیر میانگین و انحراف استاندارد سن و مدت ازدواج را نشان میدهد.
جدول ۴-۱ اطلاعات توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی سن و مدت ازدواج افراد شرکت کننده

  میانگین انحراف استاندارد کمینه بیشینه
سن ۱۹/۳۸ ۰۹/۸ ۲۳ ۵۵
مدت ازدواج ۰۶/۱۵ ۹۲/۷ ۵ ۳۳

جدول ۴-۱ اطلاعات جمعیت شناختی افراد مورد مطالعه را در متغیرهای سن و مدت ازدواج نشان می‌دهد. بر این اساس میانگین و انحراف استاندارد سنی افراد نمونه ۰۹/۸ ± ۱۹/۳۸ سال می باشد. همچنین کمترین سن در نمونه ۲۳ سال و بیشترین سن ۵۵ سال بوده است. همچنین میانگین و انحراف استاندارد مدت ازدواج نمونه مورد مطالعه ۹۲/۷ ± ۰۶/۱۵ سال می‌باشد که بین ۵ تا ۳۳ سال پراکنده شده‌اند. توزیع فراوانی تحصیلات افراد شرکت کننده نیز در جدول ۴-۲ ارائه شده است.
جدول ۴-۲ توزیع فراوانی تحصیلات افراد شرکت کننده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...