۱-۵-۲- فرضیه های فرعی:

۱- استفاده ازدستگاه خودپرداز ‌در کنترل هزینه بانک سپه زاهدان تاثیر دارد.

۲- استفاده ازدستگاه خودپرداز درمدیریت ریسک بانک سپه زاهدان تاثیر دارد.

۳- استفاده ازدستگاه خودپرداز در مدیریت ارزش بانک سپه زاهدان تاثیر دارد.

۴- استفاده از اینترنت بانک ‌در کنترل هزینه بانک سپه زاهدان تاثیر دارد.

۵- استفاده از اینترنت بانک درمدیریت ریسک بانک سپه زاهدان تاثیر دارد.

۶- استفاده از اینترنت بانک در مدیریت ارزش بانک سپه زاهدان تاثیر دارد.

۷- استفاده از همراه بانک در کنترل هزینه بانک سپه زاهدان تاثیر دارد.

۸- استفاده از همراه بانک درمدیریت ریسک بانک سپه زاهدان تاثیر دارد.

۹- استفاده از همراه بانک درمدیریت ارزش بانک سپه زاهدان تاثیر دارد.

۱-۶ – روش تحقیق

در این پژوهش ابتدا از روش‌ آماری توصیفی‌ پیمایشی که‌ از معمول‌ترین‌ و مناسب ترین‌ روش ها می‌باشند استفاده‌ خواهد شد‌ و همچنین در جریان فرایند پژوهش از سایر روش های علمی و نیز آمار استنباطی به فراخور و نوع نیاز استفاده می‌گردد. قلمرو موضوعی پژوهش شامل بررسی تاثیر بانکداری الکترونیک بر بهبود عملکرد مالی بانک سپه می‌باشد. قلمرو زمانی آن سال ۱۳۹۳-۱۳۹۴ و قلمرو مکانی آن استان سیستان وبلوچستان شهرستان زاهدان است.

۱-۷ – روش گردآوری اطلاعات

روش گردآوری اطلاعات پژوهش از دو بخش تشکیل شده است که عبارت­اند از:

۱- مطالعات کتابخانه ­ای: برای بررسی ادبیات موضوعی تحقیق به صورت عمده از کتب، مقالات و منابع لاتین و فارسی حاصل از جستجو در اینترنت، بانک و منابع اطلاعاتی و کتابخانه­ ها استفاده

می­ شود.۲- تحقیقات می‌دانی: به منظور جمع ­آوری داده ­های مورد نظر و سنجش متغیرهای تحقیق، از پرسشنامه استفاده می­ شود. همچنین جهت تکمیل اطلاعات لازم، از ابزار مصاحبه با افراد متخصص در زمینه تحقیق نیز، استفاده می­ شود. ابزار جمع‌ آوری‌ اطلاعات‌ در این‌ پژوهش‌ پرسشنامه‌ است‌.

۱-۸-تعریف مفهومی وعملیاتی واژگان

تعریف مختصری از مؤلفه‌ های بانکداری الکترونیک، و مؤلفه‌ های عملکرد مالی بانک.

۱-۸-۱- بانکداری الکترونیک

فراهم آوردن امکانات دسترسی مشتریان به خدمات بانکی با بهره گرفتن از واسطه های ایمن و بدون حضور فیزیکی.در این پژوهش منظور از تاثیر بانکداری الکترونیک در بانک سپه نمره ای است که کارکنان بانک سپه در پاسخ به سوالات ۲۰ گویه ای پرسشنامه بانکداری الکترونیک می‌دهند.

۱-۸-۲- اینترنت بانک

اینترنت بانک را استفاده بانک‌ها از اینترنت برای ارائه خدمات بانکی به مشتریان و استفاده مشتریان از اینترنت برای ساماندهی، کنترل و انجام تراکنش بر روی حسابهای بانکی خود تعریف می‌کنند.در این پژوهش منظور از تاثیر اینترنت بانک سپه نمره ای است که کارکنان بانک سپه در پاسخ به سوالات ۱تا۹ پرسشنامه بانکداری الکترونیک می‌دهند.

۱-۸-۳- همراه بانک

به‌کارگیری تلفن‌های همراه در دریافت خدمات بانکی و مالی است. در این پژوهش منظور از تاثیر همراه بانک سپه نمره ای است که کارکنان بانک سپه در پاسخ به سوالات ۱۰تا۱۵ پرسشنامه بانکداری الکترونیک می‌دهند.

۱-۸-۴- دستگاه خود پرداز

دستگاهی الکترونیکی است که به مشتریان بانک این امکان را می‌دهد تا در هر زمان دلخواه به وسیله قراردادن کارت خاصی در دستگاه و وارد کردن یک گذرواژه از حساب خود پول دریافت کرده یا تراز حساب بانکی خود را وارسی کنند. در این پژوهش منظور از تاثیر همراه بانک سپه نمره ای است که کارکنان بانک سپه در پاسخ به سوالات ۱۶تا۲۰ پرسشنامه بانکداری الکترونیک می‌دهند.

۱-۸-۵- مدیریت ارزش

مدیریت ارزش ابزاری قوی برای حل مسئله است که می‌تواند هزینه ها را کاهش دهد، در حالی که عملکرد نیازهای کیفی را توسعه می بخشد.در این پژوهش منظور از تاثیر بانکداری الکترونیک بر مدیریت ارزش بانک سپه نمره ای است که کارکنان بانک سپه در پاسخ به سوالات ۱تا۹ پرسشنامه عملکرد مالی می‌دهند.

۱-۸-۶- مدیریت ریسک

مسئله اصلی در بانک ها، شناسایی، اندازه گیری و کنترل ریسک های مربوط به فعالیت های بانکی است.مهم ترین ریسک ها در فعالیت های بانکی را الف) ریسک اعتباری، ب)نرخ سود و ج)نقدینگی در این پژوهش منظور از تاثیر بانکداری الکترونیک بر مدیریت ریسک بانک سپه نمره ای است که کارکنان بانک سپه در پاسخ به سوالات۱۰تا۱۴ پرسشنامه عملکرد مالی می‌دهند.

۱-۸-۷- کنترل هزینه

کنترل هزینه یکی از مهمترین دلایل تمایز بانک سپه با عملکرد خوب با سایر بانک ها است. مدیران بانک سپه باید هزینه های عملیاتی را بهتر مدیریت کنند. در این پژوهش منظور از تاثیر بانکداری الکترونیک بر کنترل هزینه بانک سپه نمره ای است که کارکنان بانک سپه در پاسخ به سوالات۱۵تا۲۰ پرسشنامه عملکرد مالی می‌دهند.

فصل دوم

مطالعات نظری

۲-۱- مقدمه

این فصل شامل سه بخش می‌باشد. در بخش اول به بررسی مفاهیم و کلیات و سایر جنبه‌های مهم و کاربردی بانکداری الکترونیک می پردازد. بخش دوم به بررسی عملکرد مالی در بانک سپه و ارزیابی آن به همراه جنبه‌های مرتبط آن با پژوهش حاضر می پردازد. در نهایت، در بخش سوم پیشنه پژوهش در بخش داخلی و خارجی ارائه شده است.

۲-۲-تاریخچه بانکداری الکترونیک

پول الکترونیک، برای نخستین بار در سال ۱۹۱۸ در کشور آمریکا توسط بانک‌های فدرال رزرو مورد استفاده قرار گرفت. این بانک‌ها، پرداخت و انتقال وجوه را با بهره گرفتن از تلگراف در دستور کار خود قرار دادند. این بانک بعدها با توسعه مؤسسات تهاتری خودکار (در سال ۱۹۷۲)، زمینه استفاده گسترده از پول الکترونیک را فراهم کرد.اولین تجربه ساخت دستگاه خودپرداز به سال ۱۹۳۹ برمی‌گردد. این دستگاه که توسط سه مخترع به نام‌های لاتر، جرج و سیمجیان ساخته شد، مورد توجه بانک‌ها و سازمان‌ها قرار نگرفت. با وجود این تجربه ناموفق، سه مخترع دیگر با نام‌های دان وتزل، تام بارنز و جرج چستین در سال ۱۹۶۸، ساخت دستگاه خودپرداز را با مفهومی جدید آغاز کردند. ساخت اولین نمونه آن ها، پنج میلیون دلار هزینه در بر داشت. محصول این پروژه در سال ۱۹۷۳ به عنوان اولین دستگاه خودپرداز در بانک کمیکال در شهر نیویورک نصب شد.(هاشمیان و همکاران،۳۶:۱۳۹۱).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...