1. تداوم روند سودآوری: هر چه قدر اخبار خوب یا بد در سود سال جاری، در سال‌های آینده نیز پایدار باشد، انتظار داریم ضریب واکنش سود آن شرکت بالا باشد لذا اگر اخبار خوب ،GN، سال جاری ناشی از معرفی موفقیت آمیز یک محصول جدید یا کاهش شدید هزینه توسط مدیریت باشد پاسخ بازار باید نسبت به زمانی که اخبار خوب متاثر از سود غیر منتظره فروش تجهیزات است، بیشتر باشد. سرمایه گذاران انتظار ندارند که سود های غیر منتظره ای که شناسایی شده است و ناشی از فروش تجهیزات ، اموال و ماشین آلات است در آینده نیز تکرار شود ‌بنابرین‏ واکنش آن ها نسبت ‌به این نوع سود های غیر عملیاتی کمتر و در نتیجه ضریب واکنش سود پایین تر خواهد بود.

 

    1. کیفیت سود: به ظاهر هر چه کیفیت سود بالا باشد انتظار ضریب واکنش سود بالاتری نیز خواهد رفت چرا که سرمایه گذاران بهتر می‌توانند از عملکرد جاری به عملکرد آتی شرکت پی ببرند.

 

    1. شباهت انتظارات سرمایه گذاران: سرمایه گذاران مختلف با توجه به اطلاعات پیشین و توانایی خود در ارزیابی اطلاعات صورت های مالی نسبت به سود خالص دوره بعد یک شرکت ، دارای انتظارات متفاوتی هستند. هر قدر انتظارات سرمایه گذاران ‌در مورد سود خالص و آینده شرکت شباهت بیشتری به هم داشته باشد اثر هر ریال از سود غیر منتظره بر قیمت سهام بیشتر می شود. در نتیجه ضریب واکنش سود خالص بالاتر خواهد بود.

 

  1. توان آگاهی دهندگی قیمت: با فرض یکسان بودن شرایط هرچه قیمت اطلاعات بیشتری را تبیین کتد محتوای اطلاعاتی سود حسابداری کمتر و ضریب واکنش سود پایین تر خواهد بود. یکی از علائمی که نشان دهنده بار اطلاعاتی قیمت می‌باشد، اندازه شرکت است. شرکت های بزرگ بیشتر مطرح هستند و مورد نظر رسانه های خبری قرار می گیرند. با این وجود تحقیقی را ایستن و زمجوزکی انجام دادند و ‌به این نتیجه رسیدند که اندازه و بزرگی شرکت نمی تواند به عنوان متغیر عمده ضریب واکنش سود را توجیه کند.

در این تحقیق عامل ریسک عدم پرداخت و تاثیر آن بر ضریب واکنش سود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

نتایج تحقیقات اجام شده ‌در مورد ضریب واکنش سود در جدول ۱-۱ نشان داده شده است.

 

جدول (۱-۱) نتایج تحقیقات انجام شده ‌در مورد ضریب واکنش سود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتایج اصلی دوره تحقیق محقق(محققین( تداوم روند سودآوری به عنوان اولین عامل مؤثر بر ضریب واکنش سود شناسایی و تعیین گردید

 

( کور مندی و لایپ ،۱۹۸۷، ص۳۴۰)[۹]

۱۹۸۰-۱۹۷۴ کور مندی و لایپ تنها عامل مؤثر به شکل منفی بر ضریب واکنش سود ریسک سیستمتاتیک است و عامل نرخ فرصت‌های رشد ، به شکل مثبت بر ضریب واکنش سود تاثیر گذار است

 

( کولین و کوتاری، ۱۹۸۹، ص ۴۹)[۱۰]

۱۹۸۷-۱۹۸۰ کولین و کوتاری تداوم روند سود آوری پس از کنترل متغیر های ریسک و رشد، عاملی مؤثر بر ضریب واکنش سود است

 

(استین و زیمچوسکی ، ۱۹۸۹ ، ص ۳۱)[۱۱]

۱۹۸۷-۱۹۸۱ استین و زیمچوسکی ضریب واکنش سود برای شرکتهی فاقد اهرم یا با سطح پایین اهرم نسبت به شرکت‌های اهرمی و یا با سطح بالای از اهرم بزرگتر است

 

(لی و فارقر، ۱۹۹۱،ص ۲۲)[۱۲]

۱۹۸۴-۱۹۷۰ لی و فارقر علاوه بر ریسک سیستماتیک ، ریسک عدم پرداخت) (Default Risk نیز کاهش دهنده ضریب واکنش سود است ۱۹۸۸-۱۹۸۷ هالیوال و رینولد رتبه بندی اوراق قرضه و نسبت بدهی ها به عنوان شاخص های ریسک عدم پرداخت در تشریح ضریب واکنش سود نقش دارد

 

(بیلینگز، ۱۹۹۹، ص ۵۱۰)[۱۳]

۱۹۹۶-۱۹۷۷ بیلینگز انشار و باز پرداخت بدهی ها که به ترتیب ، باعث افزایش و کاهش ریسک عدم پرداخت می گرردد، به دلیل وجود شاخص های غیر قابل اتکاء مانند عدم اندازه گیری دقیق مفاهیم مفهوم در تئوری های بنیادین ، ناپایداری مدل های اقتصادی و زیر سوال بودن سودمندی اصول بنیادی نظریه کلاسیک مالی بر طبق تحقیقات اخیر، به شکلی دقیق نمی تواند باعث کاهش و افزایش ضریب واکنش سود گردد

 

(یئو و کیم ، ۲۰۰۲، ص۱۱)[۱۴]

۱۹۹۳-۱۹۸۴ یئو و کیم دریافتند که میزان ضریب واکنش در شرکتهایی که دارای نسبت های بالای سود تقسیمی به جریان‌های نقدی آزاد و نسبت های اهرم کوچکترهستند و نیز شرکتهایی که دارای فرصت های رشد بالاتری هستند بزرگتر است ۱۹۹۸-۱۹۸۰ آریف و چنگ

 

۶-۱ فرضیه های تحقیق

 

فرضیه اصلی اول: بین سود غیر منتظره استاندارد شده و بازده غیر عادی انباشته در بازار سرمایه ایران ارتباط وجود دارد.

 

فرضیه اصلی دوم: ریسک عدم پرداخت بر ضریب واکنش سود تاثیر گذار است.

 

فرضیه اصلی سوم: ریسک سیستماتیک(بتا) بر روابط میان ریسک عدم پرداخت و سود غیر منتظره استاندارد شده و بازده غیر عادی انباشته تاثیر گذار است.

 

فرضیه اصلی چهارم: فرصت های رشد بر روابط میان ریسک عدم پرداخت و سود غیر منتظره استاندارد شده و بازده غیر عادی انباشته تاثیر گذار است.

 

فرضیه اصلی پنجم: اندازه شرکت بر روابط میان ریسک عدم پرداخت و سود غیر منتظره استاندارد شده و بازده غیر عادی انباشته تاثیر گذار است.

 

فرضیه اصلی ششم: پایداری سود شرکت بر روابط میان ریسک عدم پرداخت و سود غیر منتظره استاندارد شده و بازده غیر عادی انباشته تاثیر گذار است.

 

۷-۱ تعریف واژه ها و اصطلاحات:

 

ضریب واکنش سود[۱۵] : ضریب واکنش سود ، بازده غیر منتظره بازار را در واکنش به اجزای غیر منتظره سود گزارش شده اندازه گیری می‌کند (کوتاری ، ۲۰۰۱،ص ۶)[۱۶].

 

بازده غیر عادی[۱۷]: به عنوان تفاوت میان بازده واقعی شرکت با بازده مورد انتظار یا بازده کل بازار می‌باشد(همان منبع،ص ۹)۴.

 

سود غیر منتظره: به عنوان تفاوت بین سود واقعی کسب شده و سود مورد انتظار تعریف می شود (همان منبع،ص ۱۱)۵.

 

ریسک عدم پرداخت[۱۸]۶: این ریسک به معنی احتمال عدم توانایی واحد تجاری در پرداخت به موقع بدهی ها و ایفای تعهدات خود در سر رسید این بدهی ها می‌باشد ( لی و فارقر،۱۹۹۱ ،ص ۲۰)[۱۹]۷٫

 

پایداری سود[۲۰]۸: پایداری سود بیانگر این اموضوع است که چه مقدار از سود سال جاری در سال بعد نیز تکرار می شود (هالیوال و رینولد ، ۱۹۹۴، ص۴۱۵)[۲۱]۹٫

 

فصل دوم

 

مروری بر ادبیات تحقیق

 

۱-۲ مقدمه

 

حسابداری به عنوان مکانیزمی جهت ایجاد توان ارائه اطلاعات مربوط، علاوه بر ایجاد امکان تصمیم گیری بهتر سرمایه گذاران ، دارای منافع اجتماعی از طریق بهبود کارکرد بازارهای اوراق بهادار می‌باشد. تحقیقات حسابداری تأکید دارد که قیمت ها در بازار اوراق بهادار به اطلاعات حسابداری واکنش نشان می‌دهد که این واکنش نشان از محتوا و، بار اطلاعاتی و اطلاعات مفید حسابداری است که باعث تغییر عقاید و رفتارهای سرمایه گذاران می شود و میزان درجه مفید بودن ، به وسیله وسعت و اندازه تغییرات حجم و با به دنبال انتشار اطلاعات اندازه گیری می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...