دانلود مطالب پژوهشی در مورد : بررسی سطح ... |
در اقتصاد هزارۀ جدید، دانش به عنوان یکی از دارایی ها ارزشگذاری شده، توسعه یافته و اداره می شود. نویسندگان بسیاری استدلال نمودند که دانش به یک مزیت رقابتی مستقیم برای شرکتها تبدیل شده است و حتی میتوان گفت دانش قطعاً بهترین منبع و تنها مزیت رقابتی پایدار است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
برای بسیاری از کشورها درجۀ دانش کاربردی، یکی از کلیدهای اندازه گیری سرمایه های انسانی و صنعتی است. با توجه به تحولات موجود، این امر پذیرفته شده است که هستۀ اقتصاد مولد، تخصیص دوبارۀ زمین، نیروی کار، سرمایه و ماشین آلات به منابع فکری است که بر اطلاعات، دانش و فناوری تأکید دارند (آرمسترانگ، ۲۰۰۶؛ ایشاک و همکاران، ۲۰۱۰؛ سومی، ۲۰۱۱، به نقل از لاپینا و همکاران، ۲۰۱۴).
پیترسنج یکی از دانشمندان حوزۀ مدیریت و نویسندۀ کتاب پنج فرمان این مسئله را خاطر نشان می کند: در قرن جدید تنها چیزی که سبب سبقت شما را از بقیۀ رقبا می شود، یادگیری سریعتر است (صنایعی، ۱۳۸۷). از سوی دیگر، تجارت الکترونیک حوزهای است که نیازمند درجۀ خاصی از دانش و درک فنی به منظور پیادهسازی میباشد و هیچ تعجبی ندارد که فقدان آموزش یکی از موانع مهم آن محسوب شود (آلجفری و همکاران، ۲۰۰۳).
پیفلیگر و پیفلیگر (۲۰۰۳)، بیان کردند که افراد برای استفاده از کنترلهای امنیتی باید در زمینۀ نیاز به آنها، متقاعد شده باشند و باید درک کنند که چرا امنیت در یک موقعیت خاص مهم است. در این راستا سرنالو (۲۰۰۵)، از دیدگاه مدیریت ارشد یک شرکت بزرگ IT که امنیت را از بعد تجاری میبیند، بیان کرد که یک مورد سوء استفاده می تواند عامل هزینۀ بیشتری نسبت به ایجاد یک سیستم امنیتی باشد؛ در نتیجه درک این موضوع که هزینۀ آموزش کارکنان نسبت به خسارتهای ناشی از مجازات احتمالی به علت پایبند نبودن به قوانین یا مورد حمله قرار گرفتن سیستمهای شرکت کمتر است، ضروری میباشد. کارکنان باید قوانین را بدانند، در غیر اینصورت نمی توان پایبندی به مقررات را از آنها انتظار داشت. همچنین آموزش می تواند از اقدامات نامناسب آنها جلوگیری نماید، از سوی دیگر استفادۀ مؤثر از کنترلهای امنیتی، زمانی حاصل می شود که کارکنان از نیاز به امنیت، آگاهی داشته باشند؛ بنابراین لازم است که آگاهی کارکنان در رابطه با امنیت کلی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مورد ارزیابی قرار گیرد (پی فلیگر و پی فلیگر، ۲۰۰۳؛ سرنالو، ۲۰۰۵، به نقل از دروین و همکاران، ۲۰۰۷).
در نتیجه، اصطلاح آگاهی امنیتی اطلاعات برای اشاره به جایی به کار میرود که در آن کاربران یک سازمان، از مأموریت امنیتی خود آگاهی دارند. آگاهی امنیتی به عنوان تکنیک امنیت اطلاعات، یا رویهای که می تواند مورد سوء استفاده و سوء تعبیر قرار گیرد، یا به وسیلۀ کاربر نهایی مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه سودمندی نهایی خود را از دست بدهد، از اهمیت حیاتی برخوردار است (سیپونن[۱۴۳]، ۲۰۰۰). میتوان گفت که هدف از آگاهیبخشی امنیتی در سازمانها، کاهش خطای انسانی، سرقت، تقلب و استفاده بد از دارایی های کامپیوتری مهم است؛ از این رو یک فرهنگ امنیتی قوی در زمینۀ ICT نمیتواند بدون برنامه های آگاهی بخشی در یک شرکت، توسعه یابد (دروین و همکاران، ۲۰۰۷).
بر این اساس نمی توان هیچ پروژهای را در زمینۀ امنیت، جامع فرض کرد، مگر اینکه برنامۀ آموزشی جامعی برای کارکنان سازمان، به منظور تکمیل کردن فرایند در نظر گرفته شود. این برنامۀ آموزشی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
آموزش اجزا خاص سخت افزار و نرم افزار با راه حل
آموزش مدیریت سیستم به منظور آماده سازی مدیران و اپراتورها، برای چالشهای مدیریت اطلاعات
آموزشهای عمومی در مورد مسائل و حوزه هایی که به عنوان بخشی از برنامه با آن مواجه میشوند. این موضوع می تواند شامل موضوعات مربوط به امنیت داده، گرایشهای شبکۀ فناوریها و غیره باشد (گالس ورتی[۱۴۴]، ۱۹۹۶).
پیش بینی می شود که با افزایش آگاهی، اشتباهات مربوط به کارکنان به حداقل رسیده و در تئوری باطل شود و این موضوع باعث افزایش بهرهوری تکنیکهای امنیتی و رویه ها، از نقطه نظر کاربران گردد. اگرچه مسائل آموزشی و آگاهی، جزئی از مسائل امنیتی همۀ سازمانها در عصر جامعۀ اطلاعاتی هستند، اما طبیعت آنها به خوبی درک نشده است و در نتیجه با مباحثی مانند ناکارآمدی دستورالعملهای امنیتی یا برنامه ها در عمل مواجه هستیم.
به این ترتیب پذیرش کاربر و درونیسازی آگاهی امنیتی، باید به عنوان یک فرایند تدریجی و جزء اهداف بلند مدت در نظر گرفته شود. ماهیت نقطۀ عزیمت، برای آگاهی امنیتی اطلاعات باید توصیفی باشد، زیرا دستورالعملهای امنیت اطلاعات، یک نوع ضرورت محسوب می شود و باید در نظر داشت که ایجاد یک برنامۀ آگاهی امنیت اطلاعات، به عنوان واسطهای برای کاهش خطای کاربر نهایی، در مورد دستورالعملهای امنیتی، نیازمند یک رویکرد نظامند است. در این راستا جانسون (۲۰۰۶)، استدلال می کند که برنامه های آگاهی امنیتی چندین اثر مفید دارد که عبارتاند از: افزایش اعتماد به نفس، حفاظت بهتر، صحت و قابلیت، اطلاعات مطمئن، کمتر شدن حوادث نامطلوب داخلی، بهبود قابلیت های اخلاقی و تشخیص تواناییها و بهبود انطباق با قوانین و مقررات (جانسون، ۲۰۰۶، به نقل از هاگن و همکاران، ۲۰۰۸).
مدیریت منابع انسانی و مجهز شدن به کادر فنی کلیدی
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان پایه و اساس توسعۀ کشورها و معیار عمل برای هدایت و موفقیت سازمانها محسوب می شود که موفقیت در این زمینه، بستگی به اجرای موفقیتآمیز پروژه های خرد و کلان فناوری اطلاعات دارد، اما این امر دست یافتنی نیست مگر اینکه تمام جنبهها مخصوصاً با ارزشترین عناصر از جمله منابع انسانی، در نظر گرفته شود (توحیدی[۱۴۵]، ۲۰۱۱).
البته در حوزۀ مدیریت منابع انسانی بحثی که مطرح است، ضرورت دست یافتن به تلفیق راهبردی میباشد؛ به این معنی که باید در زمینۀ وجود تناسب بین راهبردهای کسب وکار و منابع انسانی، اطمینان حاصل نمود. تلفیق راهبردی، در واقع فرایند مرتبط ساختن سیاستها و فعالیتهای مدیریت منابع انسانی با راهبردهای روشن و صریح کسب و کار است. فرایند تلفیق درصدد تطبیق منابع انسانی موجود با مقتضیات متغیر سازمان برمیآید، این فرایند همچنین برای حصول اطمینان از اجرای راهبردی کسب و کار، صلاحیت مورد لزوم در همۀ سطوح سازمان را تعیین خواهد کرد، آنگاه ابتکارات توسعۀ منابع انسانی لازم، برای فراهم ساختن آن صلاحیتها را به کار خواهد گرفت و سرانجام فرایند مورد بحث، اهرمهای لازم برای اداره کردن تحول راهبردی را فراهم خواهد کرد (آرمسترانگ،۱۳۸۰).
علاوه بر این محققان، نظریه های مختلفی را به منظور پیش بینی اینکه چه دسته بندی از فعالیتهای منابع انسانی بیشترین اثر را دارد، ارائه نمودند. همچنین امروزه بحث مدیریت منابع انسانی استراتژیک نیز مطرح میباشد؛ لذا در این قسمت ابتدا بعضی از مدلهای مطرح در حوزۀ مدیریت منابع انسانی و خروجیهای آنها را نشان داده و سپس تعریف مختصری از مدیریت منابع انسانی استراتژیک ارائه میدهیم. در جدول (۲-۴) مدلهای منابع انسانی مطرح شده و خروجیهای حاصل از آنها نشان داده شده است.
جدول۲-۴ مقایسه مدلهای منابع انسانی (اقتباس از لاپینا و همکاران، ۲۰۱۴)
مدلها | خروجیها |
مدل هاروارد (۱۹۸۴) | خروجیهای منابع انسانی: تعهد[۱۴۶]، خبرگی[۱۴۷]، تناسب[۱۴۸]، اثربخشی هزینهها[۱۴۹]. نتایج بلند مدت: تندرستی فردی[۱۵۰]، اثربخشی سازمانی[۱۵۱]، تندرستی اجتماعی[۱۵۲]. |
مدل گست (۱۹۹۷) | خروجیهای مدیریت منابع انسانی: تعهد، کیفیت[۱۵۳]، انعطاف پذیری[۱۵۴]. خروجیهای رفتاری: تلاش/انگیزه[۱۵۵]، همکاری، درگیرشدن[۱۵۶]، شهروند سازمانی[۱۵۷]. خروجیهای عملکرد: سطح بالا: سودمندی، کیفیت، نوآوری. سطح پایین: غیبت، تعارض، شکایتهای مشتریان، گردش کار. خروجیهای مالی: سود، بازگشت سرمایهها. |
مدل بکر و هازولید (۱۹۹۷) | خروجیهای منابع انسانی: مهارت های کارکنان، انگیزۀ کارکنان، طراحی شغل و ساختارهای کاری. خروجیهای عملکرد: سودمندی، خلاقیت، تلاش بصیرتی، عملکرد عملیاتی بهبودیافته. خروجیهای مالی: سود، رشد، ارزش بازار. |
مدل پائول و آنانتارام (۲۰۰۳) | عملکرد عملیاتی: حفظ کارکنان، بهرهوری کارکنان، کیفیت محصولات، سرعت تحویل، هزینۀ عملیاتی. عملکرد مالی |
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1400-09-29] [ 01:39:00 ق.ظ ]
|