R22

R21

A2

Rmn

Rm2

rm1

Am

Rij: نظر فردi اُم درباره عاملj اُم که در مقیاس ۵ گزینه­ای طیف لیکرت (۱ تا ۵) بیان شده است.
بهنجار کردن ماتریس تصمیم‌گیری: به منظور قابل مقایسه شدن، مقیاس‌های مختلف اندازه‌گیری ماتریس تصمیم‌گیری به ماتریس بهنجار شده یا ماتریس بی‌مقیاس موزون با بهره گرفتن از فرمول زیرتبدیل می‌شوند.

تعیین عامل ایده‌آل مثبت و ایده‌آل منفی: در این مرحله بایستی عوامل که از نظر پاسخ‌دهندگان به عنوان مهمترین عامل و کم‌اهمیت ترین عوامل مشخص شده‌اند، شناسایی شوند. به عبارتی:
گزینه ایده­آل مثبت
گزینه ایده­آل منفی
محاسبه اندازه جدائی (فاصله): در این مرحله بایستی میزان فاصله هریک از عوامل از ایده­آل مثبت و ایده­آل منفی تعیین شود.بنابراین فاصله گزینه i اُم با ایده­آل­ها با بهره گرفتن از روش اقلیدسی به شرح زیر است:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فاصله گزینه i اُم از ایده­آل مثبت
فاصله گزینه i اُم از ایده­آل منفی
محاسبه میزان نزدیکی هر کدام از عوامل به عامل ایده‌آل مثبت و ایده‌آل منفی: محاسبه مقدار Ci بر اساس فرمول زیر:
مقدار فاصله با ایده آل مثبت منفی
مقدار فاصله با ایده آل منفی + مقدار فاصله با ایده آل مثبت

و دسته بندی عوامل بر اساس ترتیبی نزولی Ci. به عبارت دیگر Ci هرچه بالاتر باشد درجه اهمیت عامل بالاتر است.
۳-۱۰- معرفی تکنیک AHP
تصمیم یک فعالیت روحی در انتخاب و قضاوت است و یکی از مهمترین مشخصه­های انسانی است، انسان در طول زندگی خود تصمیم­ های زیادی می­گیرد هر چند که برخی از آنها اهمیت چندانی برخوردار نمی ­باشد. هر چه مسئولیت و اختیارات انسان بیشتر باشد، تصمیم ­گیری دارای اهمیت و حساسیت بیشتری می باشد. از آنجا که اتخاذ تصمیم صحیح و به موقع می ­تواند تاثیر بسزایی در زندگی شخصی و اجتماعی انسان­ها داشته باشد، ضرورت وجود یک تکنیک قوی که بتواند انسان را در این زمینه یاری کند، کاملا محسوس می­­­باشد. برای تصمیم گیری­های پیچیده، اغلب مدلهای ریاضی برای ساده کردن و خلاصه کردن مسائل واقعی استفاده می­­شود تا تجزیه و تحلیل سیستماتیک را ممکن سازد، استفاده از مدل­های ریاضی مزایای ذیل را در بر دارد:
۱- ساده تر بودن تجزیه و تحلیل مسائل
۲- تعیین هدف یسیار واضح و روشن جهت مساله
۳- امکان محاسبات قیاسی مناسب و راحت
اگرچه برای برخی از مسائل تصمیم ­گیری پیچیده یا بسیار بزرگ، مدل­های ریاضی ضعیف می­باشد، زیرا تصمیم گیرنده برای انتخاب و قضاوت نمی­تواند برای تمامی پارامترهای مساله، مقادیر کمی تعیین نماید. به عنوان مثال انتخاب شغل شامل عواملی از قبیل حقوق، فرصت پیشرفت شغلی، محل کار و همکاران جدید می­باشد.
بنابراین پژوهشگران تحقیق در عملیات شروع به مطالعاتی در مورد یک قانون طبیعی مخفی شده در فرایند تصمیم ­گیری انسان کردند و توسعه مدلهای ریاضی به تدریج به سوی مدلهای تصمیم ­گیری ریاضی با در نظر گرفتن قضاوت و انتخاب انسانی متمایل شده است. در تصمیم گیری چند عاملی افراد به طور ذهنی و شهودی عوامل مختلفی را در تصمیماتشان در نظر می­گیرند و این مسایل باعث کاهش دقت و سرعت در تصمیم ­گیری می­ شود و تصمیم ­گیری را تا حد زیادی به فرد تصمیم گیرنده وابسته می­ کند. برای رفع این مشکل و یا حداقل کردن آثار جانبی روش های تصمیم ­گیری با معیارهای چندگانه طراحی شده است که هر کدام از قوانین و اصول خاصی پیروی کرده و دارای مزایا و معایبی هستند. فورمن معتقد است که یک سیستم تصمیم گیری چند معیاره باید دارای خصوصیات زیر باشد:
۱- امکان فرموله کردن مساله و تجدید نظر کردن
۲- در نظر گرفتن آلترناتیوهای مختلف
۳- در نظر گرفتن شاخصها و معیارهای مختلف
۴- امکان بکارگیری شاخصهای کمی و کیفی در فرایند تصمیم ­گیری
۵- منظور کردن نظرات افراد مختلف در مورد گزینه­ ها و شاخص ­ها
۶- امکان تلفیق قضاوتها برای محاسبه نرخ نهایی
۷- وجود یک مبنای تئوری قوی
AHP یک روش تصمیم گیری است که تصمیم گیرنده یا گروه تصمیم گیری را قادر می­سازد تا مساله مورد نظر خود را شکل داده و بر اساس ساختار حاصله، مقایساتی را جهت تعیین اولویت گزینه­ های مطرح در تصمیم گیری انجام دهد. این تکنیک برای اولین بار در سال ١٩٨٠ توسط توماس الساعتی مطرح شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...