۴۹

۸۳۲/۰

۳-۱۰- روش­های آماری
جهت آزمون فرضیه ­های پژوهش، تعداد ۴۱۰ پرسشنامه در شهر ایلام توزیع شد و تعداد ۳۸۸ پرسشنامه جمع­آوری شد. داده ­های جمع­آوری شده در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از آمار توصیفی،آمار استنباطی استفاده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

الف)آمار توصیفی
ب) آمار استنباطی: آزمون کولموگروف اسمیرنوف، رگرسیون چندگانه، رگرسیون رتبه­ای و آزمون هم­خطی.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ­ها
۴-۱- مقدمه
پژوهشگر پس از اینکه روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده ­های مورد نیاز را برای بررسی سؤالات خود جمع­آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره­ گیری از تکنیک­های مناسب آماری که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری دارد، داده ­های جمع­آوری شده را دسته­بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت سؤالاتی را که تا این مرحله او را در تحقیق هدایت کرده ­اند، مورد بررسی قرار دهد و سرانجام بتواند پاسخی برای پرسش تحقیق بیابد. انواع روش­های تجزیه و تحلیل داده ­های پژوهش، با توجه به نوع تحقیق، مسئله تحقیق، ماهیت فرضیه ­ها، نوع نظریه­سازی، ابزار به کار رفته برای جمع­آوری اطلاعات و …. متفاوت هستند؛ ولی با این وجود می­توان اذعان نمود که این روش­ها دارای مراحل مشترکی هستند. از این منظر، تجزیه و تحلیل و گزارش­نویسی داده ­های پژوهش، فرآیندی چند مرحله­ ای است که طی آن داده­هایی که از طریق به کارگیری ابزارهای جمع­آوری اطلاعات فراهم آمده­اند؛ خلاصه، کدبندی، دسته­بندی و در نهایت پردازش می­شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل­ها و ارتباط­ها بین این داده ­ها به منظور بررسی سؤالات فراهم آید. بر این اساس در پژوهش حاضر تفسیر و تجزیه و تحلیل داده ­های جمع­آوری شده از جامعه مورد مطالعه، در قالب آمار تحلیل انجام گرفته است. به طوری که ابتدا داده ­های مربوط به هر یک از متغیرها که از پاسخ پرسشنامه ­های استفاده شده منتج شده است، در قالب شاخص­ های عددی آماری توصیف گردیده و شناخت کافی از پراکندگی و ویژگی­های جمعیت­شناختی و توصیف پاسخ ­دهندگان در بخش­های مختلف پژوهش حاصل شده است. در ادامه به بررسی روابط بین متغیرهای موجود در مدل مفهومی پژوهش پرداخته شده است و از طریق الگوهای آماری مناسب، سؤالات پژوهش مورد بررسی قرار گرفته­اند. گذر از مراحل بالا مستلزم استفاده از روش­های تحلیل آماری مناسب و اطمینان از دقت و صحت این استنباط­ها است که در طی پژوهش با حساسیت بالایی، رعایت و بازنگری شده ­اند.
۴-۲- تجزیه و تحلیل داده ­ها
بعد از گردآوری داده ­ها از نمونه معرف جامعه، نوبت به تحلیل داده ­ها می­رسد. در تجزیه و تحلیل داده ­ها سه هدف دنبال می­ شود: توصیف آماری اولیه از داده ­ها (آگاهی اولیه نسبت به داده ­ها)، آزمون برازش داده ­ها و آزمون سؤالات پژوهش (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۷).
۴-۲-۱- بخش اول: یافته های توصیفی
در این قسمت پس از گردآوری داده ­ها و اطلاعات با بهره گرفتن از آمار توصیفی که شاخص­ های مرکزی و پراکندگی مانند درصد فراوانی، نمودار و جداول مربوط می­باشد به توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پرداخته می­ شود.
۴-۲-۱-۱- توزیع فراوانی پاسخ­گویان بر حسب جنسیت:

جدول(۴-۱): توزیع فراوانی پاسخ­گویان بر حسب جنسیت

فراوانی مطلق

درصد فراوانی نسبی

زن

۱۹۶

۵۱%

مرد

۱۹۲

۴۹%

جمع

۳۸۸

۱۰۰%

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...