۲-۲۰) معیارهای عملکرد شرکت
معیارهای سنجش عملکرد جز اصلی سیستمهای کنترلی مدیریت است. برنامه ریزی خوب و تصمیمهای کنترلی، نیازمند چگونگی عملکرد واحدها است. مدیریت سطح بالا باید مدیران و کارکنان را برای دستیابی به اهداف سازمان تحریک نماید. ارزیابی عملکرد بازار ، پیش نیازی در جهت تخصیص منابع است و مقایسه مبالغ پیش بینی و واقعی، رهنمودی در جهت تخصیصهای آتی به شمار می آیند. این معیارها را می توان در دو شاخه معیارهای سنتی و نوین دسته بندی کرد (صمدی، لرگانی، ۱۳۸۷،ص۶)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۲۱) معیارهای مالی سنتی
۲-۲۱-۱) بازده سرمایه گذاری
یک معیار حسابداری مبتنی بر سرمایه گذاری است و شامل همه عناصر سودآوری (درآمد ، هزینه و سرمایه گذاری) می باشد.
بازده سرمایه گذاری نشان می دهد که مدیر می تواند با کاهش سرمایه گذاری در داراییهای ثابت و جاری به سود تعیین شده دست یابد، یعنی داراییهای بلااستفاده.
۲-۲۱-۲) سود باقیمانده
عبارت است از: بازده مورد انتظار سرمایه گذاری – سود عملیاتی- سود باقیمانده (سرمایه گذاری نرخ بازده مورد انتظار) – سود عملیاتی – سود باقیمانده به حالضرب نرخ بازده مورد انتظار و سرمایه گذاری T هزینه های منتسب سرمایه گذاری گفته می شود.
۲-۲۱-۳) بازده فروش
بازده فروش یکی از اجزای بازده سرمایه گذاری در روش تحلیلی سودآوری دوپونت[۳۱] است.
۲-۲۱-۴) سود هر سهم
سود هر سهم نشان می دهد که به ازای هر سهم، چه میزان عایدی به دست آمده است و هر چه قدر نتیجه نسبت بیشتر باشد، گویای عملکرد مطلوب شرکت می باشد. از این نسبت برای ارزشیابی سهام نیز استفاده می شود که با توجه به قیمت بازاری سهام (قیمت معاملاتی)، ارزش سهام در آینده نیز معلوم می گردد.
۲-۲۱-۵) قیمت به سود هر سهم
شاخص سنجش عملکرد شرکت در بازار سرمایه است و نشان می دهد که هر سهم به ازای عایدی، به چه قیمتی در بازار سرمایه معامله شده است. هر چه نسبت بالا باشد، گویای عملکرد مطلوب شرکت در بازار سرمایه است.
۲-۲۲) معیارهای مالی نوین
۲-۲۲-۱) ارزش افزوده اقتصادی (EVA)
ارزش افزوده اقتصادی ، معیاری اس که جهت نظارت کلی در زمینه خلق ارزش شرکت به کار برده می شود. ارزش افزوده اقتصادی راهبرد نیست، بلکه روشی است که نتایح را اندازه گیری می کند (صمدی، لرگانی، ۱۳۸۷). مقیاس ارزش افزوده اساسا برای اندازه گیری عملکرد مدیریت که مبتنی بر توانایی مدیران در افزودن بر ارزش شرکت است، مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین ، این مقیاس ها توسط تحلیل گران اوراق بهادار نیز به کار گرفته می شوند. در مورد ارزش افزوده اقتصادی، عملکرد سالانه مدیریت را از طریق مقایسه سود عملیاتی خاص منهای مالیات تعدیل شده با هزینه کل سرمایه ، مورد ارزیابی قرار می دهند. اگر سود عملیاتی خالص منهای مالیات تعدیل شده در طی یک سال مشخص بر مقدار واحد پولی هزینه سرمایه پیشی گرفت ، این شرکت دارای ارزش افزوده اقتصادی مثبت برای یک سال است و برای سهامداران خود ارزش افزوده به همراه خواهد داشت. بر عکس ، هر گاه ارزش افزوده اقتصادی منفی باشد، شرکت در طی یک سال نتوانسته است به اندازه کافی سود کسب کند و نمی تواند هزیه سرمایه خود را پوششش دهد و ارزش شرکت پایین می آید.
EVA=NOPAT-C% (TC)
NOPAT – سود عملیاتی خالص پس از کسر مالیات
بخش سوم :
پیشینه تحقیقات انجام شده
۲-۳- تحقیقات داخلی
بیگلر در پایان نامه خود با هدف بررسی ارتباط بین معیارهای ساختار سرمایه اجتماعی و ویژگی های عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از طریق ضریب همبستگی پیرسون و آزمون ANOVA رابطه بین ساختار سرمایه اجتماعی و ویژگیهای عملکردی برای ۱۱۷ شرکت طی سالهای ۱۳۸۲-۱۳۷۹ را بررسی می کند. و به این نتیجه می رسد که بین ساختار سرمایه و بازده سرمایه گذاری ، بازده حقوق صاحبان سهام ، بازده سهم، نسبت سود قبل از کسر مالیات و نسبت سود عملیاتی به فروش رابطه معنادار وجود دارد(بیگلر،۱۳۸۵،۱۲۸).
دباغ (۱۳۸۰) در مطالعه ای با هدف بررسی تجربه به کارگیری انواع سیاست های اشتغال زایی در کشورهای مختلف نظیر کشورهای OECD از طریق ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.در این مطالعه ۱۱۴ شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان می دهد میزان سرمایه اجتماعی برنامه های فعال و حمایتی کشورها برای بهبود عملکرد بازار متفاوت بوده و کشورها برای گروه های خاص نوجوانان و بیکاران بلندمدت برنامه های فعال بازار را به کار گرفته اند(دباغ، ۱۳۸۰،ص۲۰)
ابراهیمی کردلر (۱۳۸۹) به بررسی تاثیر نوع مالکیت نهادی بر عملکرد بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای (۱۳۸۵-۱۳۷۷) پرداختند.در این مطالعه که با روش همبستگی پرسون انجام شد تعداد ۹۵ شرکت پذیرفته شده در بورس به عنوان نمونه انتخاب شدند . برای اندازه گیری عملکرد بازار شرکت ها از سه شاخص کیونابینز، بازده دارایی ها و اشیه سود خالص استفاده گردیده است (ابراهیمی کردلر ،۱۳۸۹،ص۱۲).
موسوی (۱۳۸۹) به بررسی ارزیابی تاثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.روش مورد بررسی در این مطالعه همبستگی پیرسون و آزمون ANOVA بود.و از تعداد ۳۵۰ شرکت پذیرفته شده در بورس به عنوان جامعه آماری، تعداد ۱۰۲ شرکت به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. نتیجه به دست امده از این تحقیق این است که رابطه معنی داری بین سرمایه اجتماعی و عملکرد شرکت وجود دارد (موسوی،۱۳۸۹،ص۷)
۲-۳-۱-تحقیقات خارجی
چانگ[۳۲] و هیسه[۳۳] (۲۰۱۱) به بررسی رابطه بین اجزای سرمایه ی اجتماعی و سه عملکرد عملیاتی، مالی و بازار بورس تایوان در صنعت الکترونیک پرداختن. برای اندازه گیری سرمایه ی اجتماعی از مدل ضریب ارزش افزوده اجتماعی تعدیل شده استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که رابطه عملکرد عملیاتی با سرمایه ی اجتماعی بکار گرفته شده مثبت و با سرمایه ی ساختاری و انسانی رابطه ای ندارد. همچنین اجزای سرمایه اجتماعی با عملکرد مالی رابطه منفی دارد(Cheng,2006,p.180&Hiceh)
مادیتینس[۳۴] و همکاران (۲۰۱۱) به بررسی رابطه بین اجزای سرمایه ی اجتماعی با عملکرد مالی و بازار در بورس یونان پرداختند. برای محاسبه ی سرمایه اجتماعی از روش ضریب ارزش افزوده اجتماعی استفاده کرده اند. نتایج تحقیق نشان دهنده عدم رابطه معناداری بین سرمایه ی اجتماعی و عملکرد مالی و بازار سهام است و تنها رابطه سرمایه انسانی با بازده حقوق صاحبان سهام تایید شده است (Maditinos,2011,p.115)
Jounghae Bang, (2005) می گوید مشتری و عرضه کننده در بازار و از طریق روابط کاری برای مبادله ارزش(محصولات، خدمات، زمان و اطلاعات) با یکدیگر ملاقات می‌کنند. به جهت تحلیل این ارتباط دو دیدگاه اصلی وجود دارد که عبارتند از ارتباط مبادله‌ای و ارتباط بازاریابی.در دیدگاه اول معمولاً روابط کوتاه مدت در نظر گرفته شده و تنها به مبادله جاری توجه می‌شود و به بازگشت و حفظ مشتری توجه نمی‌شود. اما در دیدگاه دوم آنچه اهمیت بیشتری دارد، حفظ مشتری و برگرداندن وی به بنگاه است. در این دیدگاه ارتباط با مشتری به چشم یک دارایی نگاه می‌شود که می‌تواند به عنوان منبعی برای مزیت رقابتی شرکت باشد. همچنین در دیدگاه حاضر، بازار محوری و مدیریت دانش مشتری از ارکان اساسی تلقی می‌گردد. بازار محوری به نرمها و فرهنگ حاکم بر شرکت در تعامل با بازار اشاره دارد و دانش بازار شرکت نیز به فرایند ایجاد و به دست آوردن دانش از بازار توجه دارد.( Jounghae Bang,2005,p.32)
«نول» (۲۰۰۰)، ارزش واقعی یک شرکت در ارزشی نهفته است که آنها برای مشتریان خود ایجاد می‌کنند و در سایه آن ارزش مشتری، به شرکت باز می‌گردد. از این رو، لازم به یادآوری است که ارزش در جمع‌ آوری اطلاعات بیشتر و یا تکنولوژی پیشرفته‌تر نیست. ارزش در دانش مشتری و چگونگی استفاده شرکت از این دانش برای مدیریت ارتباطات با مشتریان خود نهفته است. اگر شرکت‌ها داده‌های مشتری را به دانش درباره مشتری تبدیل کنند و سپس از این دانش برای ایجاد ارتباطات استفاده کنند، در این صورت وفاداری ایجاد می‌گردد و به تبع آن منجر به سودآوری می‌گردد. از جمله نتایج بالقوه ارزش مشتری حاصل از این فرایند عبارتند از : هزینه پایین جذب مشتری، عدم نیاز به جذب مشتریان زیاد برای حفظ روند کسب و کار، کاهش هزینه‌های فروش، قابلیت بالای سودآوری، حفظ مشتری، افزایش وفاداری و ارزیابی قابلیت سودآوری مشتری.(Newell, 2000, pp.30-1).
زایتون[۳۵] و نیان[۳۶] رابطه بین ساختار سرمایه اجتماعی و عملکرد شرکت ها را با بهره گرفتن از اطلاعات ۱۶۷ شرکت اردنی در طول سالهای ۲۰۰۳-۱۹۸۹ مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که بین نسبت بدهیهای کوتاه مدت به کل دارایی، نسبت کل بدهی به کل دارایی، نسبت بدهیهای بلند مدت به کل دارایی و نسبت کل بدهی به کل حقوق صاحبان سهام با نسبت ROA رابطه معنا دار وجود دارد(Tian & Zeitun,2007:40).
در سال های اخیر توجه ویژه ای به موضوع عملکرد بازار شرکت ها در مباحث بازاریابی شده است. بررسی ادبیات موضوع نشان می دهد که:
۱) کشین[۳۷] در سال ۲۰۰۶ با بررسی ۱۵۷ شرکت تولیدی کوچک در ترکیه به رابطه مثبت بین استراتژی های نوآوری و بازارگرایی با عملکرد بازرگانی این شرکت ها تاکید نمود (Halit Keskin,2006, pp429–۴۳۸)
۲) لی و تسی [۳۸] در سال ۲۰۰۵ ضمن مطالعه ی عملکرد شرکت های خدماتی ئر تایوان دریافتند که استراتژی های بازار محوری و یادگیری محوری با عملکرد بازرگانی رابطه مستقیم دارند (Lee Tien, Tsai Hsin-Ju Shang, 2005, pp 325-348)
۳) رهی و همکارانش[۳۹] در سال ۲۰۱۰ ضمن بررسی شرکت های کره ی جنوبی به رابطه مستقیم بین نوآوری و عملکرد بازرگانی تاکید نموده اند (Rhee Jaehoon,Park b aekyung,Lee c DoHyung,2010, pp65–۷۵).
۴) گرینستین[۴۰] در سال ۲۰۰۸ با روش فراتحلیل به رابطه مثبت بین بازارمحوری و نوآوری تاکید نمود (Grinstein Amir,2008, pp115-134).
۳-۱) مقدمه
در این فصل روش پژوهش مورد استفاده پژوهش حاضر شرح داده خواهد شد. نوع پژوهش، مراحل انجام پژوهش، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری، روش و ابزار جمع آوری داده ها، روایی و پایایی پرسشنامه و روش های آماری مورد استفاده به طور کامل بیان خواهد شد. با بهره گرفتن از این روش تحقیق در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده های پژوهش پرداخته می شود.
تحقیق را می توان تلاش منظم و سازمان یافته برای بررسی مسأله ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گام هایی است که طراحی و پیگیری می شوند تا پاسخ هایی برای مسأله مورد علاقه ما در محیط کاری بدست آید. مجموعه فرآیندی که سعی می کنیم توسط آن مشکلات را حل کنیم تحقیق می نامند. تحقیق مستلزم یک رشته فعالیت هایی است که به درستی اندیشیده شده اند و به دقت به اجرا در می آیند و در نهایت این امکان را برای ما فراهم می آورند که بدانیم مشکلات سازمانی را چگونه باید حل کرد یا دست کم به حداقل رسانید. از این رو،‌ تحقیق در بردارنده فرآیندهای جست و جو، بررسی، آزمودن و آزمایش است. این فرآیندها را باید بطور منظم، به دقت، منتقدانه،‌ عینی و منطقی به اجرا درآورد. نتیجه نهایی شامل کشف واقعیات جدیدی است که به ما کمک می کند تا با مشکل موجود برخورد اخلاقی و انسانی ناظر بر موضوع تحقیق و وسعت و امکانات اجرایی آن دارد؛ در این مرحله از تحقیق پژوهشگر بایستی معلوم کند که برای مسأله انتخابی او چه روش تحقیقی مناسب است. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیق تر، آسانتر و سریعتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخ هایی برای پرسش های تحقیق مورد نظر کمک کند (سعیدی، ۱۳۸۶، ص ۶۵).
در یک تحقیق جهت آزمون فرضیه‌ها و یافتن پاسخ برای سوال مطرح شده، پژوهشگر مجبور است که داده‌هایی را در مورد متغیرهای مورد بررسی پیدا کند و برای کار باید به سرشماری و یا نمونه‌گیری بپردازد اما قبل از این عمل، در هر پژوهش باید مشخص شود که این داده‌ها توسط چه ابزارها یا روشهایی از جامعه یا نمونه آماری جمع‌‌آوری می‌شوند و همچنین برای توصیف و تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌‌آوری شده نیز بایستی از تکنیک‌ها و روش های آماری استفاده‌ شود و در نهایت به منظور استنتاج و با استنباط نتایج حاصله روش تحقیق در چارچوب موارد فوق مشخص شود. در این فصل، نوع پژوهش، جامعه، نمونه، روش نمونه گیری، روایی و پایایی ابزار جمع‌ آوری داده ها و روش های آماری مورد استفاده توضیح داده می‌شود.
۳-۲) روش تحقیق
پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی است؛ زیرا محقق به دنبال بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل است و نتایج حاصله می تواند مورد استفاده مدیران و مسئولین شرکت های تولیدی در اردبیل و همچنین علاقه مندان به موضوع مورد مطالعه قرار گیردبا توجه به این که در پژوهش حاضر از روش میدانی نظیر پرسشنامه جهت جمع آوری داده های پژوهش در زمینه سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار استفاده شده است، می توان بیان کرد پژوهش حاضر میدانی بوده و از نظر ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است.
۳-۳) مراحل اجرای پژوهش
در اجرای پژوهش حاضر مراحل زیر صورت پذیرفت:
تدوین چار چوب مفهومی با بهره گرفتن از اطلاعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک موجود و مشاهده سایت های اینترنتی مرتبط.
تدوین فرضیه هایی با بهره گرفتن از مبانی نظری و پیشینه تجربی پژوهش.
مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد در خصوص ترکیب و شمای کلی پرسشنامه و نحوه طراحی آن، سوالات مصاحبه در قالب کلی فرضیه ها و سوالات پژوهش بوده است.
طراحی ابزار پرسشنامه با همکاری و بهره گیری از نظرات متخصصین و صاحبنظران در حوزه سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار و جمع آوری اطلاعات بر اساس چارچوب نظری و فرضیه های پژوهش.
بررسی نتایج بدست آمده و یافته های پژوهش با بهره گرفتن از دانش موجود و تحلیل های آماری صورت گرفته.
ارائه پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج پژوهش.
جهت برآورد حجم نمونه ابتدا به بررسی نرمالیته متغیر وابسته در پیش آزمون پرداخته میشود در صورت تایید فرض صفر از روش فرمول و در غیر این صورت از جدول مورگان بهره می گیریم.
آزمون کولمو گروف –اسمیرنوف(k-s )
جهت استفاده از تکنیک های آمار پارامتریک بایستی توزیع مقادیر متغیر وابسته نرمال باشند که این کار نیز با آزمون کولموگروف- اسمیرنف آزمون می شود.
متغیر عملکرد بازار دارای توزیع نرمال می باشد:
متغیر عملکرد بازار دارای توزیع نرمال نمی باشد:
جدول۳-۱) آزمون کولموگروف- اسمیرنف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...