پایان نامه -تحقیق-مقاله | ۲-۲۴ موانعی چند بر سر راه پیاده سازی کارت ارزیابی متوازن – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تعریف و ساخت سیستم ارزیابی متوازن، یک تجربه یادگیری بسیار مفید دارد و سازمان درک عمیقتری از آنچه در کسب و کار و علت و اثر ارتباطات بین عوامل دخیل است، به دست میآورد. در طول مرحله یکپارچهسازی سازمانی ارزیابی متوازن، فرایندهای گزارشگری و مدیریت عادی سازمان، یکپارچه میشوند. در داخل این فرایندها به طور معمول وظایف زیر باید صورت گیرد:
-
- به روز کردن ارزش معیارها
- تحلیل نتایج خروجیها از سیستم ارزیابی متوازن
پالایش و بهینه سازی مدل ارزیابی متوازن نقطه قوت ارزیابی متوازن، ساده بودن، منظم بودن و آسانی درک نتایج آن میباشد. و نباید این مزیتها را از دست بدهد.(Pandey, 2005) و این مرحله کمک شایانی به تحقق این نکته می کند.
۲-۲۳-۵ مرحله پنجم: عملیات
آنچه دانشگاهها در مورد ارزیابی متوازن بحث می شود با چیزی که در محیط حرفه ای قرار است پیاده سازی شود متفاوت است. به طوری که بعد از شروع استفاده از این ابزار مدیریت، تجربیات متعددی درباره ناکامی ارزیابی متوازن در نشریات علمی منتشر شد. در همین راستا، کاپلن و نورتن (۲۰۰۱) متوجه شدند.
شرکت های موفقی که راه حل ارزیابی متوازن را به کار برده اند، به یک الگوی سازگار در تنظیم راهبرد دست یافتند. آن ها بعد از مطالعات خود دریافتند که اصول زیر در سازمان های متکی به راهبرد، اجرا می شود:
اصل اول: بازگویی راهبرد به زبان واژهای عملیاتی پیاده سازی یک راهبرد، بدون توصیف عملیاتی ممکن نیست.
اصل دوم: در یک راستا قرار دادن ارکان سازمان، درجهت ایجاد هم افزایی اجزاء.
اصل سوم: تغییر شکل دادن راهبرد در هر کاری (در سازمان های متکی به راهبرد لازم است که همه کارمندان راهبرد را درک کنند و دستیابی به اهداف شرکتها به صورت مسئولیتهای مشخصی بین آن ها توزیع شود.)
اصل چهارم: ایجاد راهبرد برای یک فرایند پیوسته شرکتهای موفق با اتخاذ ارزیابی متوازن در حقیقت یک فرایند مدیریت راهبردی را پیاده سازی میکنند.
اصل پنجم: روسا و مدیران ارشد سازمانی باید به طور کامل بسیج شوند.(Kallas, 2006)
۲-۲۴ موانعی چند بر سر راه پیاده سازی کارت ارزیابی متوازن
وقتی مدیر تصمیم به پیاده سازی کارت امتیاز متوازن در سازمان میگردد. بلکه در مدیریت کارکنان نیز چالش روبرو می شود. پیاده سازی کارت امتیاز متوازن یک تغییر عمده است و طبیعی است که با مشکلاتی همچون موارد زیر روبرو گردد.
-
- احساس تهدید از بین رفتن امنیت شغلی
-
- عادت کارکنان به روش های کار قبلی.
-
- عدم تمایل کارکنان به انجام کار اضافی ( جمع آوری داده ها، ایجاد روشهای جدید و…)
-
- عدم پشتیبانی پیوسته و یکپارچه از سوی مدیریت
-
- کوتاه در مرتبط ساختن کارت امتیاز به سیستم گزارشدهی.
- مقاومت در برابر شفافسازی
راهکار بسیار مناسبی که مدیران می توانند برای مدیریت تغییر به هنگام پیاده سازی BSC اتخاذ نمایند، مشارکت دادن افراد گوناگون از واحدهای مختلف سازمانی و در سمتهای گوناگون است تا احساس پذیرش بهتری در کارکنان نسبت به رویکرد ارزیابی جدید ایجاد شود. (ملکی فر، شالچی فرد، ۱۳۸۴)
۲-۲۵ امتیازات روش ارزیابی متوازن
-
- وسیله ای برای عملی کردن استراتژی بنگاه از طریق ترجمه آن به هدفهای مشخص عملیاتی و معیارهای عملکرد.
-
- اجرای فرایند تغییر را در سازمان تسهیل می نماید.
-
- ابزاری است برای تمرکز کل سازمان به اموری در جهت احول بر عملکرد باید انجام گیرد.
-
- از طریق وحدت استراتژیک میتوانید یکپارچگی در وحدت نسبی را در بین برنامه های عملیاتی مختلف و عموماً غیر مرتبط مانند مهندسی مجدد، کیفیت جامع، طراحی مجدد فرایند و خدمات، مشتریان ایجاد نماید.
-
- اهداف و معیارهای کنترل مربوط به فعالیتهای هر بخش به صورت شفاف برای مدیران و کارکنان تبیین می شود.
- این روش دیدگاهی کل نگر را درباره سازمان و فعالیتهای آن در اختیار مدیران قرار میدهد که به کمک آن ارتباط اجزا با یکدیگر و کل معنی و مفهوم بهتری مییابد و تصور جدایی واحدها از یکدیگر به حداقل میرسد.
۲-۲۶ معایب کارت امتیازی متوازن
اگرچه چارچوب کارت امتیازی متوازن عملکرد را در سطوح مختلفی از سطح سازمانی گرفته تا سطح تجاری و فردی مورد بررسی قرار میدهد ولی در کاربرد آن دامها و معایبی وجود دارد. بعضی از کاستی های ذکر شده کارت امتیازی متوازن عبارتند از : (کوهزادی، ۱۳۸۹)
-
- وجود تعارض و تنش معنی دار ما بین مدیران عالی و بخشی به دلیل نادقیق وذهنی و زبانی بودن شاخص های کارت امتیازی متوازن و استفا ده از الگوهای نامناسب برای ارزیابی.
-
- کارت امتیازی متوازن در تعریف مجموعه ای از شاخص های کمی تحکیم کننده ارزشهای عملکرد چه در سطح انفرادی (شاخص عملکرد) و چه برای ادغام ویکپارچگی شاخ ها ضعیف است. به این ترتیب کارت امتیازی متوازن تکنیکی برای تخمین کمی سهم هر گروه شاخص در دستیابی به اهداف چه به طور نسبی وچه مطلق، فراهم نمیکند و همینطور اهمیت نسبی هر کدام از شاخص ها را در منظرخودش مشخص نمیکند.
- یکپارچه کردن نتایج نیز توسط کاربران کارت امتیازی متوازن به طور ذهنی انجام می شود.
۲-۲۷ نقاط قوت و ضعف کارت امتیازی متوازن با توجه به معیارها
در کل برای مدل ارزیابی متوازن و بیان نقاط قوت و ضعف آن معیارهای مد نظر قرار میگیرد که عبارتند از: (کاپلان و نوترون، ۱۳۸۸)
معیار ۱: اصول و پیش فرضهای مدل
معیار ۲: ساختار
این معیار، ساختار مدل را با توجه به مواردی نظیر دیدگاه مدل به ساختمان، جمعیت حوزه ها و عوامل معرفی شده، وضوح و روشنی حوزه ها، انعطاف پذیری ساختار مدل در صورت لزوم ایجاد تغییر در آن مورد بررسی قرار می دهند.
معیار ۳:کارمدی در اجرا.
این معیار، کارآمدی متدو لوژی را در اجراء با توجه به مواردی نظیر سهولت اجرا، فراگیری استفاده، وضوح روشهای ارائه شده، برای اجرای متدولوژی و متناسب متدولوژی با هدف عارضهیابی سازمانی مورد بررسی قرار میدهد.
-
- ۱ Balanced scorecard ↑
-
- ۲ Performance measurement ↑
-
- ۳ Strategy ↑
-
- ۴ Improvement ↑
-
- Azmi ↑
-
- Jiang Yan ↑
-
- Mehregan Omid ↑
-
- Norton& Kaplan ↑
-
- ۱Performance Measurement System ↑
-
- Ghalayini, Noblea& Crowe ↑
-
- Synergy ↑
-
- Andrew Lepp ↑
-
- Elnaz ↑
-
- Kaplan , Robert S-Norton, David P ↑
-
- Nair, Mohan ↑
-
- Farmer ↑
-
- Business Performance Measurement ↑
-
- Deming Quality Award ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 11:08:00 ق.ظ ]
|