پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – مبحث دوم: مبانی اصل استقلال قضایی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
به همین دلیل استقلال قضایی باید کامل و همه جانبه باشد. در برابر قوه مجریه، استقلال در برابر مسئولان قوه قضائیه استقلال در برابر افکار عمومی مد نظر قرار بگیرد در آینده به شرح آن ها خواهیم پرداخت.
مبحث دوم: مبانی اصل استقلال قضایی
عواملی وجود دارند که موجب شدهاند اصل استقلال قضایی که همان استقلال دستگاه قضایی و استقلال قاضی مورد توجه و التفات زیادی قرار بگیرد و به عنوان یک اصل مطرح گردد. عواملی همچون:
الف: تامین عدالت، که خداوند در قرآن به آن اشاره داشته: «خداوند حتی به اندازه سنگینی ذرهای ستم نمی کند و اگر کار نیکی باشد آن را دو چندان و بیشتر میسازد».[۱۳] با توجه به اهمیت موضوع عدالت و احترام به حقوق مردم و احقاق حق بر اساس مساوات، اگر در دستگاه قضایی قانون رعایت شود نوعی عدالت می باشد که در آینده به آن ها میپردازیم.
ب: اصلاح جامعه، اصلاح جامعه یکی از مهمترین اهداف قانون، اصلاح جامعه است. برای جلوگیری از هرج و مرج جامعه و برخورد با افراد خاطی و کسانی که موجب بر هم زدن نظم عمومی می شوند و اخلال در نظم و افکار عمومی می شوند قاضی ناگزیر باید از قانون اطاعت کند و در چهار چوب قانون به موضوع رسیدگی و حکم مقتضی صادر کند. این است که استقلال قاضی ظهور پیدا می کند و به کار می آید که در آینده به آن خواهیم پرداخت.
ج: تأمین نظم عمومی، در هر جامعهای نظم عمومی امر ضروری و اجتناب ناپذیری است و هیچ جامعهای نمیتواند بدون تأمین نظم عمومی و امنیت سالم بماند. ممکن است این نظم توسط افرادی از بین برود و برخورد بجا و بهنگام دستگاه قضایی مستقل میتواند امنیت از دست رفته جامعه را برگرداند … که درباره آن اشاره خواهد شد.
گفتار اول: تامین عدالت
۱-مفهوم عدالت
عدالت واژه ای است که کاربردهای متنوع در حوزه حقوق، فقه، اخلاق، کلام، اقتصاد، سیاست و سایر حوزه ها دارد. یکی از قدیمی ترین مفاهیمی که بشر همواره با آن روبرو بوده است و برای استقرار آن تلاش کردهاست عدالت است. مسئله اساسی این است که آیا میتوان میان این کاربردهای بسیار متنوع، معنایی مشترک یافت به گونهای که در مواردی عدالت کاربرد واحدی داشته باشد.
گستردگی دامنه کاربرد عدالت، صاحبنظران را به این فکر وا داشته است که به کمک تقسمبندی بر این پراکندگی غلبه کرده و مباحث را در ذیل مقولههای محدودتری اعمال کنند. در این مبحث ما سعی میکنیم تعاریف عدالت را از جنبههای گوناگون بررسی نماییم. از آنجا که عدالت به انصاف نزدیک است و گاه این دو مفهوم به جای هم به کار می روند، تبیین گستردهتر آن در این موضوع ضرورت دارد.
در اصطلاح علمی عدالت با توجه به موارد استعمال آن مفاهیم متعددی دارد که به آن ها اشاره می شود:
الف: عدالت در علم کلام: یعنی خداوند متعال هیچ کار قبیحی را مرتکب نمیشود. در قرآن کریم آمده است: «خداوند حتی به اندازه سنگینی ذرهای ستم نمی کند و اگر کار نیکی باشد آن را دو چندان و بیشتر می سازد».
ب- عدالت در فقه: در فقه عدالت کاربرد فراوانی دارد نظیر این که امام جماعت باید عادل باشد، قاضی باید عادل باشد؛ در این گونه موارد عدالت حالت نفسانی و ماندگاری است که انسان را از ارتکاب گناهان بزرگ و اصرار بر گناهان کوچک باز میدارد.
ج- عدالت در حکمت و عرفان: عبارت است از استواری، هماهنگی و تعدیل قوای نفس انسان به نحوی که هیچ یک بر دیگری نتواند غلبه کند. ابن ابی الحدید در شرح این کلام حضرت علی (ع) که انسان یا اهل افراط است یا اهل تفریط، میگوید: عادل کسی است که در صفات و اخلاق میانهرو باشد و ویژگیهای خوب اخلاقی که مابین دو ویژگی بد افراط و تفریط از نوع خود قرار دارد را در خود جمع کرده باشد، مثلاً اهل بخشش باشد نه اهل اسراف و تبذیر ولی جاهل کسی است که اعتدال و میانهروی را کنار گذاشته یا افراط میکند یا تفریط.
د- عدالت در حقوق: در علم حقوق، عدالت مفهوم گستردهای دارد. از جمله میتوان گفت که عدالت عبارت است از احترام به حقوق افراد و احقاق حق بر اساس مساوات. در برخی موارد به رعایت قوانین نیز عدالت گفته میشود، هر چند اگر قانونی بر مبانی درست و قابل قبول جامعه استوار نباشد، چنین قانونی نه تنها در مفهوم عدالت نمیگنجد، بلکه مغایر آن به شمار میآید. یکی از مبانی اعطای استقلال به قاضی این است که عدالت تامین گردد اگر قاضی استقلال نداشته باشد به بی عدالتی منجر میگردد.
۲-اقسام عدالت
الف: عدالت صوری و ماهوی
یکی از تقسیمات عدالت، تقسیم آن به صوری و ماهوی است. عدالت صوری یا شکلی، درصدد تأمین بیطرفی و مراعات ظواهر و تشریفاتی است که رعایت آن ها در سیستم حقوقی خاصی لازم دانسته شده است. در این نوع عدالت، قانون به طور یکسان درباره همه اجرا می شود ولی عدالت ماهوی با موضوع بحث ما یعنی انصاف ارتباط زیادی دارد، زیرا درصدد تأمین آرمانها و ضوابط انصاف و اخلاق است و از قانون فراتر می رود. عدالت صوری از درستی تصمیم دادگاه سخن میگوید که محک آن قانون است و عدالت ماهوی درستی قانون که ملاک تصمیم، قرار گرفته است بحث می کند که محک آن چیزی فراتر از قانون است. این تقسیم را هارت مطرح کردهاست.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 12:07:00 ب.ظ ]
|