مقالات و پایان نامه های دانشگاهی | ۱-۸ – ابزارها و روشهای جمع آوری اطلاعات و داده ها – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱-۷- روش تحقیق
تحقیق حاضر چون از اطلاعات واقعی استفاده کردهاست و می تواند در فرایند استفاده از اطلاعات کاربرد داشته باشد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی است و می تواند از نتایج آن برای ارتقای بینش اعضای جامعۀ بورس اوراق بهادار تهران استفاده شود. این تحقیق از نظر کنترل محقق بر متغیرها از نوع همبستگی میباشد و از نظر مکانیزم اجرا در زمرۀ تحقیقات پس رویدادی و اثباتی محسوب می شود و روش پس رویدادی روشی است که از روی اطلاعات گذشته و از روی معلول، به یافتن علت احتمالی می پردازد.
سپس جامعه آماری تحقیق که دربرگیرنده کلیه شرکتهای پذیرفته شده و فعال در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال ۱۳۸۷ تا پایان سال ۱۳۹۱ میباشد مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن شرکتهایی که ویژگیهای مدنظر را برای انجام این تحقیق نداشتند حذف گردیدند و در نهایت شرکتهای باقیمانده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. پس از آن متغیرهای مورد نظر تحقیق از منابع اطلاعاتی و پایگاههای اطلاعاتی مختلف و صورتهای مالی شرکتها استخراج شد و در نهایت مدل تحقیق و فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند.
۱-۸ – ابزارها و روشهای جمع آوری اطلاعات و داده ها
داده های مورد نیاز تحقیق به شیوه های مختلف جمع آوری گردیدند. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به مباحث تئوریک مانند ادبیات موضوع تحقیق از روش کتابخانه ای و برای گردآوری داده های مربوط به بخش های تجربی مانند داده های مربوط به متغیرهای تحقیق ازمنابع و پایگاه های اطلاعاتی مختلف مانند پایگاه های اطلاعاتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران، نرم افزارهای تدبیر پرداز، ره آورد نوین و بانک های اطلاعاتی و شبکۀ جهانی اینترنت، استفاده می شود.
پس از جمع آوری اطلاعات و داده ها با ورود اطلاعات به Excel متغیرهای تحقیق با بهره گرفتن از این نرمافزار محاسبه شد. سپس نتایج حاصل از اندازه گیری متغیرها به منظور محاسبات آماری وارد نرمافزار اویوز گردید. در تحقیق حاضر از آمار توصیفی[۵] برای توصیف متغیرهای تحقیق و نمونۀ مورد مطالعه استفاده شده و برای آزمون فرضیه های تحقیق از رگرسیون چندگانه با بهره گرفتن از داده های ترکیبی بهره گرفته شده است. در این تحقیق از آزمون های آماری همچون، آزمون های چاو، آزمون خود همبستگی، آزمون فرضیهها و آزمون معنا داری متغیر مستقل استفاده میگردد.
۱-۹- جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشند، که از ابتدای سال ۱۳۸۷ لغایت ۱۳۹۱ در بورس فعال بودهاند. دوره زمانی تحقیق، یک دوره ۵ ساله انتخاب گردیده است.
۱-۱۰- نمونه آماری
جهت انجام این پژوهش نمونه ای با شرایط خاص با هدف کم کردن انحرافات بالقوه برای انجام تحلیلهای مربوطه انتخاب شده است. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر حذف سیستماتیک (غربالگری)[۶] میباشد. بنابرین نمونه شامل شرکتهایی میباشد که دارای ویژگیهای زیر باشند:
-
- حداکثر تا ابتدای سال ۱۳۸۷ یا قبل از آن در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و تا پایان سال ۱۳۹۱ سهام آن مورد معامله قرار گرفته باشد و شرکت در طول سالهای مورد بررسی، تغییرسال مالی نداده باشد.
-
- شرکت جزصنعت واسطه های مالی نباشد.
-
- پایان سال مالی شرکت های نمونه منتهی به پایان اسفند ماه باشد.
- اطلاعات کامل و تفصیلی صورتهای مالی برای محاسبه متغیرهای تحقیق در دسترس باشد.
نمونه تحقیق با توجه به محدودیتهای فوق، یعنی بر اساس روش غربالگری تعداد ۸۵ شرکت واجد شرایط میباشد که به طور مستمر طی پنج سال در بورس تهران موجود بودند و اطلاعات مالی آنها در دسترس بوده است.
۱-۱۱- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
اساسا در هر کار تحقیقی، تعیین متغیر های تحقیق یکی از عمده ترین مراحل تحقیق میباشد. متغیر چیزی است که می تواند از لحاظ مقدار تغییر کند و معمولأ می تواند ارزش های عددی متفاوتی بپذیرد. در واقع متغیر ویژگی هایی است که پژوهشگر آن را مشاهده، کنترل و یا در آن دخل و تصرف می کند (آذر و مومنی، ۱۳۸۵).
در پژوهش حاضر متغیرهای تحقیق عبارتند از:
• کیفیت حسابرسی[۷]
در این پژوهش برای اندازه گیری کیفیت حسابرس از سه معیار اندازه حسابرس، تخصص حسابرس و دوره تصدی حسابرس به شرح ذیل استفاده گردیده است.
• اندازه حسابرس[۸]
اندازه حسابرس به عنوان مهمترین شاخص کمی اندازه گیری کیفیت حسابرسی محسوب می شود و در تحقیقات زیادی مورد توجه قرار گرفته است. به منظور اندازه گیری این معیار، مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی در زمره مؤسسات حسابرسی کوچک وسازمان حسابرسی به دلیل کارکنان زیاد و قدمدت بیشتر به عنوان مؤسسات حسابرسی بزرگ در نظر گرفته می شود(ستایش و قیومی،۱۳۹۱). تحقیقات نشان میدهد که اگر شرکت توسط یکی از مؤسسات بزرگ، حسابرسی شده باشد کیفیت اطلاعات آن بهتر است (احمدپور و همکاران، ۱۳۸۸). بنابرین در این تحقیق شرکتهایی که توسط سازمان حسابرسی، حسابرسی شدهاند با سایر شرکتها مقایسه میشوند.
این متغیر مصنوعی را از طریق گزارشهای حسابرسی شرکتها، جمع آوری و در شرکتهایی که حسابرسی آن ها توسط سازمان حسابرسی انجام گرفته بود مقدارآن یک، و در غیر این صورت صفر در نظر گرفته شده است. برای محاسبه اندازه مؤسسه حسابرسی از گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی استفاده شده است.
• دوره تصدی حسابرس[۹]
یکی از شاخص های اندازه گیری کیفیت حسابرسی و توانایی آن در اعتبار بخشی، دوره تصدی حسابرس است. هرچه دوره تصدی حسابرس بیشتر باشد، شناخت او ازصاحبکاروتخصص او در صنعت خاص بالاتر می رود و موجب افزایش کیفیت حسابرسی می شود (کاشانی پور و همکاران، ۱۳۹۱).
• تخصص حسابرس[۱۰]
تخصص حسابرس در صنعت شامل توسعه ایده های سازنده به منظور کمک به صاحبکاران در خلق ارزش افزوده، همچنین فراهم کردن دیدگاه ها ویا راه کارهای تازه برای برخی از موضوعاتی می شود که صاحب کاران در صنایع مربوط به خود با آن روبه رو میشوند. حسابرسان برای اینکه به عنوان حسابرس متخصص صنعت شناخته شوند باید: ۱) مسائل خاص صنعت را بشناسند ودرک کنند. ۲) درآن صنعت فعال باشند. ۳) سازمان های کلیدی در آن صنعت را بشناسند. ۴)چگونگی تاثیرمسائل خاص صنعت بر بخش های مختلف صنعت را بدانند. هرچند در سال های اخیر توجه زیادی به تخصص صنعت حسابرس معطوف شده، اما معیار واحدی برای اندازه گیری تخصص صنعت حسابرس وجود ندارد ( علوی طبری و عارف منش، ۱۳۹۲).
فرمول ۱-۱
فروش های حسابرسی شده یک شرکت توسط حسابرس
کل فروش صنعت مربوطه شرکت
= تخصص حسابرس
• اقلام تعهدی[۱۱]
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 11:27:00 ق.ظ ]
|