چای سبز

 

۱/۱۰

 

۱/۴۶

 

۱/۴۹

 

۱/۴۳

 

۱/۶۸

 

۱/۹۵a

 

۲/۳۱

 

۲/۰۰

 

۱/۸۳

 
 

SEM

 

۰/۰۰۷

 

۰/۰۱۲

 

۰/۰۱۰

 

۰/۰۰۹

 

۰/۰۲۱

 

۰/۰۲۹

 

۰/۰۳۲

 

۰/۰۲۱

 

۰/۰۱۶

 
 

معنی داری

 

ns

 

ns

 

ns

 

ns

 

ns

 

*

 

ns

 

ns

 

ns

 

ns اختلاف معنی دار نیست.
* اختلاف در سطح ۵ درصد معنی دار است (P<0/05).
در هر ستون حروف نامتشابه وجود تفاوت معنی دار میان میانگینها را نشان میدهد.
۴-۶- پارامترهای خونی
نتایج جدول ۴-۹ نشان داد، جوجههای تغذیه شده با آنتی بیوتیک بطور معنی داری از سطح کلسترول (p<0/01) و HDL (p<0/05) بالاتری نسبت به گروه شاهد برخوردار بودند. علاوه براین جوجههای که چای سبز استفاده کرده بودند، بطور معنی داری سطوح کلسترول و تری گلیسیرید پایینتری در مقایسه با گروه شاهد داشتند (p<0/01). استفاده از چای کامبوچا در این آزمایش بطور غیرمعنیداری میزان HDL خون را افزایش داد. جوجههای تغذیه شده با پروبیوتیک نیز بطور غیر معنیداری از سطح بالاتر HDL نسبت به گروه شاهد برخوردار بودند. همچنین استفاده از پری بیوتیک در این آزمایش بطور غیر معنی داری تری گلیسیرید را کاهش و HDL را افزایش بخشید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

با توجه به نقش باکتریهایی نظیر لاکتوباسیلوسها و بیفیدوباکترها در کاهش کلسترول خون، و همچنین نقش آنتی بیوتیک ویرجینیامایسین در مهار باکتریهای گرم مثبت (نظیر لاکتوباسیلوسها و بیفیدوباکترها) بخاطر نقش ضد باکتریایی ویرجینامایسین علیه باکتریهای گرم مثبت احتمال دارد آنتی بیوتیک ها کلسترول سرم را افزایش دهند. همچنین گزارش شده که در هنگام استفاده آنتی بیوتیک در نتیجه کاهش بار میکروبی روده، تحریک ایمنی کاهش پیدا میکند. این احتمال است که در غیاب تحریک ایمنی، نیاز به انرژی برای ایجاد پاسخ ایمنی کاهش یابد، در این حالت انرژی اضافه قابل دسترس (احتمالاً در فرم استیل-کوآ) صرف افزایش سنتز بافت چربی و کلسترول میشود، که این امر منجر به افزایش چربی حفره بطنی و کلسترول سرم میگردد (هامفری و همکاران، ۲۰۰۲؛ خووی دوانکیت و همکاران، ۲۰۰۴).
عبدالهی (۱۳۸۰)، سطوح مختلف پروبیوتیک دو سویه را بر روی جوجههای گوشتی آزمایش نمودند. در این آزمایش پروبیوتیک باعث کاهش غیر معنی داری در کلسترول پلاسما شد که به دز پروبیوتیک مورد استفاده بستگی داشت. در تحقیق دیگری که توسط فیوریلو (۲۰۰۲) صورت پذیرفت، مصرف پروبیوتیک و پری بیوتیک کاهش معنی داری در کلسترول سرم جوجه های گوشتی ایجاد نکرد. هرچند که در تیمارها روند کاهش کلسترول محسوس بود.
مکانیسمی که بوسیله آن میکروارگانیسمهای پروبیوتیک میتوانند غلظت لیپیدهای خون را کاهش دهند بطور دقیق روشن نیست. تعدادی از فرضیههایی که در این رابطه مطرح میباشند در زیر ذکر شده است، هرچند که اثبات این فرضیه ها نیازمند تحقیقات بیشتری است (هوسن و یویکن، ۱۹۹۹).

  • ایجاد فرآوردههای حاصل از تخمیر میکروبی مانند استات، پروپیونات و احتمالاً لاکتات ممکن است لیپیدهای سیستمیک و مقادیر کلسترول خون را تحت تأثیر قرار دهند.
  • باکتریهای تولید کننده اسید لاکتیک ممکن است کلسترول را مستقیماً جذب و مصرف نمایند.
  • دکونژوگه شدن اسیدهای صفراوی که توسط باکتریها انجام میگیرد ممکن است دفع مدفوعی این اسیدها را افزایش دهد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...