اتاق بازرگانی بین‌المللی ‌در مورد تفسیر اصطلاحات تجاری مقرراتی تدوین و منتشر ‌کرده‌است که تقریباً در حمل کالا از کشوری به کشور دیگر مورد استفاده جهانی قرار دارد. مقررات مذکور هر چند سال یکبار بر حسب ضرورت توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی با عرف و عملکرد تجارت بین الملل تطبیق داده می‌شود. ‌به این ترتیب در سال‌های۱۹۸۰ ،۱۹۹۰و۲۰۰۰مقررات به روز شده است.

اینکو ترمز ۲۰۰۰ شامل ۱۳ اصطلاح می‌باشد که در ۴گروه تقسیم شده‌اند. ماهیت مختلف اصطلاحات تجاری با دسته بندی آن‌ ها در ۴ گروه، با استفاده ازحرف اول به عنوان شاخص گروهی که اصطلاح به آن تعلق داردمشهود می‌باشد.

گروه اول فقط یک اصطلاح تجاری دارد یعنی EXW.، ولی در گروه بعدی یعنی (F3)اصطلاح وجود دارد که عبارتند از(FOB,FAS,FCA) در گروه بعدی که گروه© ‌می‌باشد چهار اصطلاح(CFR،C1F،CPT،C1P)( International Chamber of Commerce)

مهم‌ترین اختلافات ماهوی بین اینکو ترمز ۱۹۹۰، ۲۰۰۰ مربوط می‌شود به:
۱-گذاشتن وظیفه ترخیص کالا برای صدور به عهده فروشنده تحت FAS (که قبلا بر عهده خریدار بود.)

۲- مشخص کردن اینکه در FCA وظیفه بارگیری کالا روی وسیله حمل ارسالی خریدار به عهده فروشنده و وظیفه دریافت کالا به صورت تخلیه نشده از وسیله حمل وارده به عهده خریدار می‌باشد. ۳- گذاشتن وظیفه ترخیص کالا برای ورود به عهده خریدار در DEQ (که قبلا به عهده فروشنده بود.) به علاوه در مواردی واژه های به کار رفته در اینکو ترمز ۲۰۰۰ برای یکنواختی و سهولت فهم تغییر یافته است. این اصطلاحات کلا به منظور انطباق با شرایط روز صورت گرفته و نتایج حاصله ممکن است به نظر بعضی‌ها ناچیز و کم اهمیت باشد. (دست باز، ۱۳۸۷، ص۴۲) پنج اصطلاح هم در گروه Dوجود دارند که عبارتند از DAF)، DES،DEQ، DDP،(DDU حرف F حاکی از این است که فروشنده باید کالا را به حمل کننده تعیین شده بدون ریسک و هزینه برای خریدار (تا زمان تحویل) تحویل دهد . حرف © حاکی از این است که حتی بعد از رسیدن به نقطه حساس تقسیم ریسک، فقدان یا آسیب دیدن کالا، فروشنده باید هزینه های خاصی را به عهده بگیرد. حرف D نیز حاکی از این است که کالا باید به مقصد ذکر شده برسد. در ذیل فهرستی از اصطلاحات۱۳ گانه اینکوترمز۲۰۰۰ بیان می‌شود:
۱- تحویل کالا در محل کار (EXW)
۲- تحویل کالا در محل مقرر به حمل کننده ( FCA)
۳- تحویل کالا در کنار کشتی ( FAS)
۴- تحویل کالا روی عرشه‌ی کشتی ( FOB)
۵- قیمت کالا و کرایه تا بندر مقصد ( CFR)
۶- قیمت کالا، بیمه و کرایه تا بندر مقصد ( CIF)
۷- پرداخت کرایه حمل کالا تا مقصد(CPT)
۸- پرداخت کرایه حمل و بیمه کالا تا مقصد(CIP)
۹- تحویل کالا در مرز(DAF)
۱۰- تحویل کالا روی عرشه‌ی کشتی در بندر مقصد(DES)
۱۱- تحویل کالا روی اسکله در بندر مقصد(DEQ)
۱۲- تحویل کالا درمحل مقرردرمقصد بدون ترخیص و بدون پرداخت حقوق وعوارض گمرکی(DDU) 13- تحویل کالا درمحل مقرردرمقصد با ترخیص و با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی(DDP)
‌در مورد اصطلاحات فوق باید گفت که هفت اصطلاح قابل استفاده برای انواع شیوه های حمل ونقل می‌باشند که عبارتند از:EXW، FCA ، CPT، CIP، DAF، DDU، DDP
این هفت نوع روش حمل را نیز به دو دسته تحویل به حمل کننده و تحویل در مرز تقسیم می‌کنند که اصطلاحات، FCA،CPTوCIPدردسته ی اول قرارمی گیرندبه این معنی که بایع ومشتری نقطه معینی را به هنگام انعقاد قرارداد تعیین می‌نمایند که کالا در آن محل تحویل شود و در مواردیکه نقطه معینی مشخص نشده باشد بایع حق انتخاب نقطه مناسب در محدوده‌ای که بتوان کالا را در اختیار حمل کننده قراردهد، دارد. اما ۳ اصطلاح DDP،DDU و DAF از اینکوترمز۲۰۰۰ در گروه تحویل در مرز قرار می‌گیرند. ‌در مورد ((تحویل در مرز)) نیز اینکوترمز نقطه‌ای را معین نموده است که محل تلاقی و تفکیکی مسئولیت‌های بایع ومشتری است، که تا رسیدن ‌به این موضوع باید اشاره کرد که توضیح هر یک از این اصطلاحات به طور مفصل در توان این پایان نامه نمی‌باشد و برای آشنایی بیشتر با این اصطلاحات به کتاب زیر رجوع شود: طارم سری، مسعود، ۱۳۸۷، اینکوترمز۲۰۰۰(ترجمه)، مؤسسه‌ی مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
نقطه تحویل کلیه هزینه های مربوط به کالا و حمل آن و هزینه های انجام تشریفات گمرکی لازم برای کالا و کلیه مسئولیت‌های تلف یا خسارت دیدن کالا بر عهده بایع است.
در اینکوترمز۲۰۰۰، ۶ اصطلاح دیگر به حمل و نقل کالا از طریق دریا اختصاص داده شده است که عبارتند از:
FAS، ۲-FOB، CFR، CIF، DES، DEQ
در اصطلاح FAS، تحویل هنگامی انجام می‌شود که کالا درکنار کشتی قرار می‌گیرد.
اما ۵ اصطلاح دیگر در دو گروه تحویل بر عرشه‌ی کشتی و تحویل در بندر مقصد قرار می‌گیرند.
اصطلاحات FOB،CFR وCIF در گروه تحویل و بارگیری بر عرشه‌ی کشتی)) قرار می‌گیرند. ‌به این معنا که وظیفه بایع ‌در مورد تحویل کالا هنگامی به پایان می‌رسد که کالا در بندر محل تعیین شده از نرده‌ی کشتی گذشته باشد. اما دو روش دیگر یعنیDES وDEQ در گروه ((تحویل در بندر مقصد)) قرار می‌گیرند، که وظیفه بایع ‌در مورد تحویل کالا هنگامی به پایان می‌رسد که کالا قبل از ترخیص برای ورود در بندر مقصد تعیین شده در عرشه‌ی کشتی در اختیار مشتری قرارگیرد. البته در هر چهار گروه ذکر شده تفاوت‌هایی بین اصطلاحات مذکور وجود دارد. (خزائی،۱۳۸۶،ص۲۰۳)

مبحث پنجم- نقض اساسی قرارداد

در این مبحث در قالب چند گفتار به بررسی نقض اساسی قرارداد پرداخته می شود.

گفتار اول- مفهوم نقض اساسی قرارداد در کنوانسیون

نقض اساسی قرارداد درر ماده ۲۵ کنوانسیون این گونه تعریف شده است :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...