گرجی زاده(۱۳۸۶)با هدف بررسی رابطه مدیریت زمان و سلامت روانی و همچنین سبک های هویتی در بین دانش آموزان دبیرستانی ارسنجان،نشان داد که بین سبک هویتی اطلاعاتی دانش آموزان پسر و دختر تفاوت معناداری وجود دارد یعنی پسران بیشتر از سبک هویتی اطلاعاتی می‌کنند اما بین سبک هویت هنجاری و سردرگم(اجتنابی)دانش آموزان پسر و دختر تفاوت معنی داری وجود ندارد.همچنین نشان داغد که بین سلامت روانی دانش آموزان پسر و دختر،تفاوت معناداری وجود دارد و پسران از سلامت زروانی بالاتری برخوردارند و نیز بین انواع سبک هویت و سلامت روانی و همچنین بین انواع سبک های هویت و ابعاد سلامت روانی رابطه معنادار وجود دارد.

حسینی(۱۳۸۶)در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه هویت یابی و سلامت روان نوجوانان شاهد ۱۹-۱۷ ساله با نومنه ۵۱۵ نفری از دانش آموزان سال سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی نشان داد که بین هویت سردرگم و سبک هویت اطلاعاتی از نظر نشانه های افسردگی رابطه معنا دار وجود دارد و این میزان در سبک اطلاعاتی کمتر است.

عناصری(۱۳۸۶)در پ‍ژوهشی تحت عنوان رابطه بین سلامت روان و شادکامی دانشجویان دختر و پسر را مورد بررسی قرار داد.نتایج بیانگر آن است که بین سلامت روان و شادکامی ،رابطه معنی دار ی وجود دارد.همچنین بین عدم اضطراب و شادکامی و همینطور عدم افسردگی و شادکامی ،رابطه مستقیم وجود دارد.در حالی که بین کارکرد جسمانی و شادکامی و همچنین کارکرد اجتماعی و شادکامی رابطه معنی داری وجود ندارد.همچنین بین شادکامی آزمودنی ها در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری دیده نمی شود.

همچنین در تحقیقی که توسط شکری ،تاجیک اسماعیلی ، دانشور پور، غنایی، دستجردی، (۱۳۸۶). تحت عنوان تفاوت های فردی در سبک های هویت و بهزیستی روانشناختی دانشجویان صورت گرفت نشان داد که سبک هویت اطلاعاتی بر تعهد ، استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران و هدف در زندگی اثر مثبت و معنادار؛ سبک هویت هنجاری بر تعهد اثر مثبت و ‌معنادار و بر استقلال اثر منفی و معنادار، و سبک هویت سردرگم / اجتنابی بر تعهد، استقلال، رشد فردی و هدف در زندگی اثر منفی و معنادار نشان داد اثر غیر مستقیم سبک هویت اطلاعاتی از طریق تعهد بر مقیاس های استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران، هدف در زندگی و پذیرش خود مثبت و معنادار؛ اثر غیر مستقیم سبک هویت هنجاری از طریق تعهد بر مقیاس های استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران، هدف در زندگی و پذیرش خود مثبت و معنادار و اثر غیر مستقیم سبک هویت سردرگم/ اجتنابی از طریق تعهد بر مقیاس های استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران، هدف در زندگی و پذیرش خود منفی و معنادار به دست آمد.

۲-۴-۲-پیشینه پژوهش خارج از کشور

در پژوهش برزونسکی(۲۰۰۵)به بررسی رابطه بین سبک های هویت،بلوغ روانی-اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرداخت.نتایج نشان داد که،دانشجویانی که با سبک پردازش هویت اطلاعاتی وارد دانشگاه می‌شوند آمادگی بیشتری برای عملکرد موقتی در دانشگاه دارند.آن ها سطوح بالایی از خود مختاری تحصیلی،اهداف روش تربیتی و تحصیلی و سطوح بالاتری از تعهد را نسبت به سبک اطلاعاتی نشان می‌دهند ولی به لحاظ خود مختاری تحصیلی و عاطفی و میزان شکیبایی در روابط بین فردی از افراد سبک اطلاعاتی پایین تر هستند. تفاوت معناداری در کیفیت روابط بین فردی میان دو سبک هویت هنجاری و مغشوش (اجتنابی)مشاهده نشد.زنان در روابط بین فردی شکیبایی بیشتری را نسبت به دیگران از خود نشان دادند.

یافته های لیوراس و بوسما(۲۰۰۵) در برسی سبک های هویت و بهزیستی روانی دانشجویان،نشان دادند که ضریب همبستگی بین سبک هویت اطلاعاتی و همه خرده مقیاس های بهزیستی روانی مثبت و معنا دار است به استثنای خویشتن پذیری که رابطه اش بیا سبک هویت اطلاعاتی مثبت بوده ولی معنا دار نیست.سبک هویت هنجاری با خرده مقیاس های خویشتن پذیری ،تسلط محیطی،روابط مثبت با دیگران و هدف داشتن در زندگی همبستگی مثبت داشت،سبک هویت سردرگم(اجتنابی) با تمام خرده مقیاس های بهزیستی روانی همبستگی منفی معنا دار داشت. عامل تعهد هویت نیز با تمام این خرده مقیاس ها همبستگی مثبت معنا دار برقرار کرده بود.

برزونسکی(۲۰۰۳) به برسی ارتباط بین سبک های هویت و سطح سلامت عمومی در دانشجویان پرداخت.نتایج نشان داد که افراد دارای سبک هویت اطلاعاتی دارای بالاترین تعهد وسطح سلامت عمومی را در بین دو گروه دیگر داشتند.در افراد دارای سطح هویت هنجاری ،سطح تعهد بالا بود اما سطح سلامت عمومی متوسط بود . افراد دارای سبک هویت سردرگم/اجتنابی از پایین ترین سطح تعهد و سلامت عمومی برخوردار بودند.

در این تحقیق تفاوت معناداری بین زنان و مردان در اکتساب هویت و برخورداری از سلامت عمومی مشاهده نشد.

در پژوهشی دیگر برزونسکی(۲۰۰۳) در یک مطالعه به بررسی نقش تعهد در رابطه بین سبک های هویت و بهزیستی روانشناختی پرداخت.نتایج نشان داد تعهد به شیوه های گوناگون می‌تواند بر روابط بین این دو متغییر تأثیر بگذارد.در مدل مداخله مستقیم با سبک های پردازش هویت و تعهد هویت به طور مستقیم و مستقل با متغییر های مربوط به سلامت در ارتباط اند.در مدل واسطه ای،سبک پردازش و هویت از طریق میزان تعهد با سلاامت فرد رابطه دارد و در مدل اثر تعدیل گر،قدرت و جهت ارتباط بین سبک های پردازش هویت و سلامت با سطوح مختلفی از تعهد بالا یا پایین تغییر می‌کند.فقدان یک تعهد محکم احتمالاَ افراد با سبک مغشوش اجتنابی را در یک موقعیت بسیار اسیب پذیر قرار می‌دهد.علاوه بر این تحقیقات زیادی نشان می‌دهد،در مقایسه با افراد دارای سبک هنجاری و اطلاعاتی افراد د ارای سبک مغشوش دامنه ای از رفتارهای مشکل دار و مسائلی از قبیل اختلالالت خوردن،مشکلات مربوط به مدرسه و تعطیل ،واکنش‌های روان نژدی و افسردگی،استفاده از الکل و دارو به صورت ناادرست و زود هنگام را تجربه می‌کنند.

مطالعات ولز(۲۰۰۰)،نشان می‌دهد که اختلالات روان شناختی هنگامی که راهبردهای مقابله ای ناسازگار مثل تفکر،درجاماندگی،اجتناب و سرکوبی فکر اصلاح خود باورهای ناکارآمد را با شکست مواجهه می‌سازد تدام می‌یابند و باعث می‌شوند که اطلاعات منفی ‌در مورد خود افزایش یابند.

نورمی،برزونسکی،تامی و کینی(۱۹۹۷)در بررسی خود ‌به این نتیجه رسیدند که افراد دارای سبک هویت اطلاعاتی از سطح بالاتری از عزت نفس (زیر مقیاس شادکامی)برخوردارند و افراد دارای سبک هویت هنجاری ،خود پنداره باثبات تری دارند و افراد دارنده ی سبک هویت سردرگم (اجتنابی)نشانه های افسردگی بیشتری بروز می‌دهند.در نتیجه افرا دارای سبک هویت سردرگم (اجتنابی)شادی کمی را در مقایسه با دیگرسبک های هویت تجربه می‌کنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...