فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | طبقه بندی نظریه های مشاوره: – 3 |
۳-۶- مجموع نمرات درسهای مرتبط با شاخه، در دوره راهنمایی و پایه اول دروه متوسطه دانش آموز در صورت انتخاب درس کارگاه خوداتکایی حداقل ۷۰ و در صورت عدم انتخاب با حذف درس کارگاه خوداتکایی حداقل ۶۰ باشد به عبارت دیگر معدل درسهای مرتبط با شاخه از ۱۰ کمتر نباشد.
۴-۶- دانش آموز برای ورود به برخی از رشتههای مهارتی در شاخه کاردانش علاوه بر احراز شرایط فوقالذکر باید ضوابط خاص رشته (در محدوده درسهای پایه اول) را که معاونت آموزشی تعیین میکند کسب کند.
تبصره: نمرات دوره راهنمایی دانش آموزی که به دلایل موجه نظیر: شرکت در امتحانات جامع دوره راهنمایی، شرکت در امتحان تعیین پایه (موضوع ماده هفتاد (۷۰) این آیین نامه، تحصیل در مدارس غیر ایرانی خارج از کشور، و بروز حوادثی از قبیل، سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی و … فاقد نمرات پایه های اول و دوم و سوم راهنمایی تحصیلی است به شرح ذیل محاسبه میشود:
الف- چنانچه نمرات پایه اول یا دوم و یا هر دو پایه دوره راهنمایی موجود نباشد نمرات درسهای مرتبط پایه سوم راهنمایی برای درسهای همنام پایه های مذکور نیز منظور میشود و با رعایت سایر ضوابط در نمونه برگ شماره یک هدایت تحصیلی ثبت میگردد.
ب- چنانچه نمرات پایه سوم دوره راهنمایی موجود نباشد نمونه برگ شماره یک هدایت تحصیلی بر اساس نمرات درسهای مرتبط پایه اول متوسط با رعایت سایر ضوابط تنظیم میشود.
ماده ۱۱۰: بررسیهای مشاورهای مندرج در بند ب ماده یکصد و هشت (۱۰۸) به شرح زیر میباشد:
با توجه به اهمیت بررسیهای مشاورهای که در طول تحصیل دانش آموز، از طریق گردآوری اطلاعات و به شیوه های گوناگون انجام میشود. ۵۰ امتیاز به این قسمت اختصاص داده شده است. در این بررسیها مشاور موارد زیر را در نظر میگیرد و امتیاز آن را محاسبه میکند.
۱٫ نظر اولیای دانش آموز
۵ امتیاز
۲-نظر دانش آموز
۵ امتیاز
۳-نظر معلمان درسهای مربوط
۱۰ امتیاز
۴-نتایج آزمونهای رغبت و استعداد (هر کدام ۱۰ امتیاز)
۲۰ امتیاز
۵- نظر مشاور بر اساس بررسی پرونده تربیتی تحصیلی
۱۰ امتیاز
تبصره: هر یک از موارد یاد شده بر اساس شیوه نامههای مربوط و جدول پیوست و با توجه به وظیفه مشاور در این خصوص تنظیم میشود.
ماده ۱۱۳: کلید امتیازهای نمرات دانش آموز:
۱-۱۳- امتیاز هر یک از دانش آموزان به شرح زیر تعیین میشود و در نمونه برگ هدایت تحصیلی ثبت میشود. با در نظر گرفتن ۵۰ امتیاز برای نمرهها، امتیاز هر یک نمره برابر ۵/۲ خواهد بود.
(امتیاز هر یک نمره ۵/۲=۲۰:۵۰) بدین صورت اگر دانش آموزی معدل نمراتش در شاخه یا رشتهای ۱۵ باشد در مجموع، امتیاز نمرههای وی در آن شاخه یا رشته برابر ۵/۳۷ خواهد بود.
(۵/۳۷=۲۵/×۱۵)
تبصره: در محاسبه امتیاز معدل تا یک رقم اعشار محاسبه درج شود.
کلیدهای امتیازهای آزمون:
۲-۱۳- اجرا، تصحیح، نمرهگذاری و تفسیر نتایج آزمونهای مربوط به هدایت تحصیلی از وظایف مشاور است که در خصوص اجرای آزمونهای مذکور میتواند از همکاری سایر عوامل اجرایی واحد آموزشی بهرهمند شود.
امتیازهای مربوط به آزمون شامل موارد زیر میباشد.
آزمون رغبت ۱۰ امتیاز (مطابق با شیوه نامه مربوط)
آزمون استعداد ۱۰ امیتاز (مطابق با شیوه نامه مربوط)
تبصره ۲- امتیاز آزمون استعداد و رغبت رشته علوم و معارف اسلامی همانند رشته ادبیات و علوم انسانی میباشد.
تبصره ۳- در مواردی که دانشآموز هیچ یک از درسهای هنر یا کارگاه خود اتکایی را انتخاب نکرده باشد امتیاز نظر معلم برای شاخه کاردانش به امتیاز نظر مشاور در نمودن برگ شماره ۵ اضافه میشود.
۳-۱۳- امتیازهای نمونه برگ نظر خواهی از دانش آموزان (۵ امتیاز)
انتخاب اول
انتخاب دوم
انتخاب سوم
انتخاب چهارم
انتخاب پنجم
انتخاب ششم و انتخاب نکرده
پنج امتیاز
چهار امتیاز
سه امتیاز
دو امتیاز
یک امتیاز
صفر امتیاز
۴-۱۱۳- امتیازهای نمونه برگ نظر خواهی از والدین (۵ امتیاز)
انتخاب اول
انتخاب دوم
انتخاب سوم
انتخاب چهارم
انتخاب پنجم
انتخاب ششم و انتخاب نکرده
پنج امتیاز
امتیاز
سه امتیاز
دو امتیاز
یک امتیاز
صفر امتیاز
۵-۱۱۳- امتیازهای نمونه برگ نظر خواهی از معلمان (۱۰ امتیاز)
عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
ضعیف
بیجواب
ده امتیاز
هشت امتیاز
شش امتیاز
چهار امتیاز
دو امتیاز
صفر امتیاز
ماده ۱۱۴: هدایت تحصیلی دانش آموزان واحدهای آموزشی بزرگسالان، ایثارگران، استعدادهای درخشان، استثنایی، داوطلبان آزاد و دانش آموز تطبیقی تابع ضوابط خاص خود میباشد.
ماده ۱۵۵- شیوه نامه اجرایی هدایت تحصیلی دانش آموزان توسط اداره کل مشاوره و بهداشت مدارس تنظیم و به استانها ابلاغ میشود.
موضوع: آئین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسط روزانه (سالی- واحدی) موضوع بخشنامه شماره ۰۰۲۷۷/۴۰۰-۳۱/۷۸ در جلسات ۲۳۲ و ۲۲۳ و ۲۳۴ و ۲۳۶ و ۲۳۷ مورخ ۴/۷۸ و ۵/۵/۹۷ و ۱۱/۵/۷۹ و ۲۵/۵/۷۹ و ۸/۶/۷۹ مورد بازنگری قرار گرفت و در پنج فصل و ۱۱۵ ماده و ۹۶ تبصره و به تصویب گروه دوم شورای تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش (هیئت اجرایی نظام جدید آموزش متوسطه) رسید، صحیح است به موارد اجرا گذارده شود (مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش ۱۳۸۶:۵۰۵ الی ۵۱۵)
طبقه بندی نظریه های مشاوره:
گروهی از نظریه پردازان سعی کردهاندکه نظریه های مشاوره را در پیوستاری از نظریه های عاطفی و شناختی ارائه دهند و نظریه های رفتاری را در حد میانی این دو قرار دهند اما بهترین طبقه بندی مربوط به رادولف و تامسون[۲۷] (۲۰۰۳) میباشد که به جای یک پیوستار دو بعدی مدلی از روابط هماهنگ میان افکار، احساسات و رفتار به وجود میآورند. آن ها با تمرکز بر روی نوع مداخله، ۸ نظریه عمده مشاورهای را به قرار زیر طبقه بندی میکنند:
عاطفی (احساس کردن) شامل: مشاوره مراجع محوری، گشتالت درمانی
رفتار (رفتار کردن) شامل: مشاوره رفتاری، واقعیت درمانی، روان شناسی فردی
شناختی (فکر کردن) شامل: رفتار درمانی عقلانی – عاطفی، رفتار درمانی شناختی، مشاوره روان تحلیل گری، و تجزیه و تحلیل مقابلهای (حسینی نژاد ۱۳۸۹؛ ۱۴۲).
نظریه روان تحلیلی:
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 11:01:00 ق.ظ ]
|