فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
در این فصل درصدد هستیم که نتایج به دست آمده در فصل چهارم را مورد بحث و بررسی و مقایسه با پیشینه های داخل و خارج کشور قرار دهیم.
۵-۲ نتیجه گیری
فرضیه اصلی : نگرش مذهبی ، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش بینی رضایت شغلی را دارندبا توجه به نسبت F بدست آمده که در سطح بالاتر از ۹۵% معنی دار بود رگرسیون متغیر ملاک بر سه متغیر پیش بین معنی دار شد و می توان گفت احتمال این که نسبت F بدست آمده به طور تصادفی حاصل شده باشد کمتر از ۰۵/۰ است . با توجه به این جدول و مقدار R2 بدست آمده به عنوان ضریب همبستگی چند متغیری می توان گفت که حدود ۳۳ درصد واریانس متغیر رضایت شغلی توسط ترکیب خطی سه متغیر پیش بینی کننده یعنی نگرش مذهبی، خودپنداره ، حمایت اجتماعی بدست آمد .
در تبیین فرضیه حاضر، می توان بیان داشت، از آنجایی که رضایت شغلی مفهوم پیچیده و چند بعدی است و با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد. تنها یک عامل موجب رضایت شغلی نمی شود بلکه ترکیب معینی از مجموعه عوامل گوناگون سبب می گردد که فرد شاغل در لحظه معین از زمان از شغلش احساس رضایت نماید و به خود بگوید از شغلش راضی است و از آن لذت می برد(بریری،۱۳۸۴). همچنین رفتارها و باورهای مذهبی، تأثیر مشخصی در معنادار کردن زندگی و رضایت افراد دارند، رفتارهایی مانند عبادت، زیارت و توکل به خداوند می توانند از طریق ایجاد امید و تشویق به نگرش های مثبت، افزایش عزت نفس، موجب آرامش درونی افراد گردند. داشتن معنا در زندگی، امیدواری به یاری خداوند در شرایط مشکل زا، بهره مندی از حمایت های اجتماعی و معنوی، احساس تعلق داشتن به منبعی والا همگی از جمله روش هایی هستند که افراد مذهبی با دارا بودن آن ها می توانند در مواجهه با حوادث آسیب رسان ، فشار کمتری را متحمل شوند (پولنر ،۲۰۱۰)، همچنین احساس کفایت فرد از حمایت اجتماعی با خودپنداره شخص رابطه داشته و همچنین افزایش سطح عزت نفس می تواند رضایت شغلی را پیشبینی کرده و موجب ارتقا رضایت شغلی شود(عابدی،۱۳۸۱).از طرفی بهره مندی از حمایت اجتماعی خانواده و دوستان می تواند نقش مهمی را در مراحل مختلف زندگی ایفا کرده فرد را در مقابل تنش های ناشی از نقص عضو و بیماری محافظت نماید و نتایج منفی روانی ناشی از نقایص فیزیکی را کاهش دهد. بعلاوه با ارتقای سازگاری، توانایی مقابله با تنش را در فرد افزایش می دهد(العربی[۱۰۳]،۲۰۰۳)، از این رو با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان بیان داشت نگرش مذهبی ، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش بینی رضایت شغلی را دارند.نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پرتو عین الدین (۱۳۸۷)،گل رضایی (۱۳۹۱)، خسروی (۱۳۸۸) ،رضائیان و نائیجی (۱۳۸۸)،احمدی و همکاران (۱۳۸۹)،قلی زاده و همکاران (۱۳۸۹)،یزدی و جعفری (۱۳۸۹) ،پور سلطانی و همکاران (۱۳۹۰)،حبی و همکاران (۱۳۹۰) ،روحی و همکاران (۱۳۹۰) ،سفری وهمکاران (۱۳۹۲)،عسکری و همکاران ( ۱۳۸۸ ) ،نادری وهمکاران(۱۳۹۲) ،بلورساز مشهدی وهمکاران (۱۳۹۳)،کریمی وهمکاران (۱۳۹۳)،گرونبرگ [۱۰۴] (۱۹۷۶)،جاج[۱۰۵] (۱۹۹۳) ،والیس و ویز (۱۹۹۵)،احمدی و همکاران(۱۳۸۹)،رابینز (۱۹۹۶)،خسروی(۱۳۸۸)،چک وهمکاران(۱۹۸۶)،واترز و مور (۲۰۰۲)، همسو می باشد.
فرضیه فرعی اول : بعد اعتقادی، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش بینی رضایت شغلی را دارند.
با توجه به نسبت F بدست آمده که در سطح بالاتر از ۹۵% معنی دار است رگرسیون متغیر ملاک بر سه متغیر پیش بین معنی دار شد و می توان احتمال این که نسبت F بدست آمده به طور تصادفی حاصل شده باشد کمتر از ۰۵/۰ شد . با توجه به این جدول و مقدار R2 بدست آمده به عنوان ضریب همبستگی چند متغیری می توان گفت که حدود ۳۲ درصد واریانس متغیر رضایت شغلی توسط ترکیب خطی سه متغیر پیش بینی کننده یعنی بعد اعتقادی ، خودپنداره ، حمایت اجتماعی بدست آمد .
در تبیین فرضیه حاضر می توان بیان داشت، از آنجایی که مقدمات مقدر همه در نظر افراد بزرگ جلوه می کند، در دوره های بعدی بخصوص با رشد قوای فکری ، فرد در می یابد که به نوعی اعتقاد و ایمان دینی نیاز دارد، تا از آن به عنوان یک وسیله دفاعی در مقابل نقصان عقلی خود استفاده نماید. او به خوبی در می یابد که برای پیروزی بر مشکلات این دنیای خشن و بی رحم ،احتیاج به عشق و ایمان دارد. بدین ترتیب مذهب که عقل عشق و ایمان را در بر می گیرد برای فرد کم کم حقیقت پیدا می نماید، گرچه بیشتر افراد مذهبی مدعی اند که دیانت آنها با توجه به قوای طبیعت پدیدار گشته. زیرا ظواهر طبیعی و حوادث اسرار آمیز اعتماد آنها را به نیروی ماوراء طبیعی افزایش داده و موجب افزایش عزت نفس می شود و بدین ترتیب شخص در نتیجه تلاشی که برای یافتن یک سیستم جامع اعتقادی می نماید تا او را به کل هستی مربوط سازد تا هدف و جهتی برای خود پیدا نماید که همچون سند اطمینانی در زندگی منظور گردد، به همین دلیل انتظار داریم افراد بالغ مذهبی باشند و در واقع هم چنین هستند.(صادقی،۱۳۵۶).از طرفی با توجه به اینکه رضایت شغلی برخاسته از عوامل درونی و خصوصیات فردی از یک سو و عوامل فیزیکی ومحیطی از سوی دیگر است. رضایت شغلی ناشی از عوامل درونی و خصوصیات فردی، در واقع نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال است. رضایت شغلی به عنوان وضعیت عاطفی خوشایند حاصل ارزشیابی فرد از موقعیت شغلی خویش است و در رابطه با ویژگی ها و ابعادشغلی تعریف می شود(آکر[۱۰۶]،۱۹۹۹٫به نقل از باقری،۱۳۸۳) و با توجه به اینکه مطالعات مختلف نشان می دهند حمایت اجتماعی بعنوان یکی دیگر از مولفه های تاثیر گذار بر بهبود رضایت شغلی دارای نقش مهمی بوده و در کاهش آثار منفی استرس های فراوان ناشی از محیط و جامعه تاثیر دارد(برکمن،۲۰۰۰).از این رو با توجه به نتایج پژوهش، می توان بیان داشت بعد اعتقادی، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش بینی رضایت شغلی را دارند .

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های والیس و ویز (۱۹۹۵)،احمدی و همکاران(۱۳۸۹)،رابینز (۱۹۹۶)،خسروی(۱۳۸۸)،چک وهمکاران(۱۹۸۶)،واترز و مور (۲۰۰۲)، همسو می باشد.
فرضیه فرعی دوم : بعد تجربه ای، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش بینی رضایت شغلی را دارند.
با توجه به نسبت F بدست آمده که در سطح بالاتر از ۹۵% معنی دار شد ، رگرسیون متغیر ملاک بر سه متغیر پیش بین معنی دار شد و می توان گفت احتمال این که نسبت F بدست آمده به طور تصادفی حاصل شده باشد کمتر از ۰۵/۰ می باشد . با توجه به این جدول و مقدار R2 بدست آمده به عنوان ضریب همبستگی چند متغیری می توان گفت که حدود ۳۴ درصد واریانس متغیر رضایت شغلی توسط ترکیب خطی سه متغیر پیش بینی کننده یعنی بعد تجربه ای ، خودپنداره ، حمایت اجتماعی بدست آمده است .
در تبیین فرضیه حاضرمی توان بیان داشت، از آنجایی که تجربه دینی با احساسات، تجربیات و درون فرد دیندار مرتبط است. احساسات و عواطف دینی وجه عالی تری از دینداری است که کاملاً قلبی و درونی بوده و برخلاف مناسک و مراسم آیینی نمود بیرونی ندارد و با تکیه بر کارکرد دین در پاسخدهی به مسائل بشری، شاهد رفع اضطراب و کاهش نگرانیهای انسان به دلیل گم شدن در مسیر و در نتیجه جلوگیری از بی عملی او هستیم. در واقع دین با ارائه کارکرد سه گانه تعیین وضعیت کنونی فرد و اجتماع، هدف نهایی و مسیر شناخت، آرامش روحی را در فرد ایجاد می کند.دین از طریق معنا بخشی و انسجام بخشی روابط بین فردی، نظم موجود در زندگی را تثبیت می کند و موجب افزایش سطح رضایت فرد می گردد (همیلتون ،۱۳۸۹) و با توجه به اینکه خودپنداره یکی از عوامل تعیین کننده رفتار انسان است و در حقیقت برداشت و قضاوتی که افراد از خود دارند که تعیین کننده چگونگی برخورد آنها با مسائل مختلف است(مکی و اسمیت،۲۰۰۲).در یک نگرش کلی ، خودپنداره یک ارزیابی کلی از ارزش خویش است.ارزیابی از ارزش خود ، میزان آگاهی افراد از توانایی ، اهمیت و ارزشمند بودن خویش براساس تجربیات گذشته است. در واقع هر چه فرد از خودباوری و خودپنداره بالاتری برخوردار باشد از موقعیت و کارآمدی بالاتری برخوردار بوده و از آسیب های روانی _اجتماعی نیز مصون خواهند ماند.(شیهان،۱۹۸۸؛ترجمه میرهاشمی و گنجی،۱۳۸۳). بدین گونه بین انتظارات شاغل و برآورده شدن آنها ، توازن برقرار می شود.در نتیجه شاغل ، نگرشی مثبت به شغل پیدا می کند که موجب رضایت او می گردد.از این رو با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان بیان داشت بعد تجربه ای، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش بینی رضایت شغلی را دارند .نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های بلورساز مشهدی وهمکاران (۱۳۹۳)،کریمی وهمکاران (۱۳۹۳)،گرونبرگ (۱۹۷۶)، همسو می باشد.
فرضیه فرعی سوم : بعد پیامدی، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش بینی رضایت شغلی را دارند .
با توجه به نسبت F بدست آمده که در سطح بالاتر از ۹۵% معنی دار است رگرسیون متغیر ملاک بر سه متغیر پیش بین معنی دار است و می توان احتمال این که نسبت F بدست آمده به طور تصادفی حاصل شده باشد کمتر از ۰۵/۰ است. با توجه به این جدول و مقدار R2 بدست آمده به عنوان ضریب همبستگی چند متغیری می توان گفت که حدود ۳۲ درصد واریانس متغیر رضایت شغلی توسط ترکیب خطی سه متغیر پیش بینی کننده یعنی بعد پیامدی ، خودپنداره ، حمایت اجتماعی بدست آمده است.در تبیین فرضیه حاضرمی توان بیان داشت، از آنجایی که مذهب عبارتست از تأثیر احساسات و رویدادهایی که برای هر انسانی در عالم تنهایی و دور از همه وابستگی ها روی می دهد، به طوری که انسان از این مجموعه در می یابد که بین او و آن چیزی که آن را امر خدا می نامد، رابطه برقرار می کند که این رابطه یا از راه قلب یا از روی عقل و یا به وسیله اجرای مراسم و اعمال مذهبی برقرار می گردد. به نظر او انسان احساس می کند که در وجود او یک عیب و نقص بزرگ موجود است که موجب نا آرامیها و مشکلات اوست و همچنین حس می کند که هر گاه با قدرتی ما فوق خود ارتباط حاصل کنیم می توانیم خود را از نا آرامی ها و ناراحتی ها نجات دهد. همچنین رفتارها و باورهای مذهبی، تأثیر مشخصی در معنادار کردن زندگی و رضایت افراد دارند، رفتارهایی مانند عبادت، زیارت و توکل به خداوند می توانند از طریق ایجاد امید و تشویق به نگرش های مثبت، افزایش عزت نفس، موجب آرامش درونی افراد گردند. داشتن معنا در زندگی، امیدواری به یاری خداوند در شرایط مشکل زا، بهره مندی از حمایت های اجتماعی و معنوی، احساس تعلق داشتن به منبعی والا همگی از جمله روش هایی هستند که افراد مذهبی با دارا بودن آن ها می توانند در مواجهه با حوادث آسیب رسان ، فشار کمتری را متحمل شوند (پولنر ،۲۰۱۰).از این رو با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می توان بیان داشت بعد پیامدی، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش بینی رضایت شغلی را دارند .نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های پرتو عین الدین (۱۳۸۷)،گل رضایی (۱۳۹۱)، خسروی (۱۳۸۸) ،رضائیان و نائیجی (۱۳۸۸)،احمدی و همکاران (۱۳۸۹)،قلی زاده و همکاران (۱۳۸۹)،یزدی و جعفری (۱۳۸۹) ، همسو می باشد.
فرضیه فرعی چهارم : بعد مناسکی، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش بینی رضایت شغلی را دارند
با توجه به نسبت F بدست آمده که در سطح بالاتر از ۹۵% معنی دار است رگرسیون متغیر ملاک بر سه متغیر پیش بین معنی دار است و می توان احتمال این که نسبت F بدست آمده به طور تصادفی حاصل شده باشد کمتر از ۰۵/۰ است. با توجه به این جدول و مقدار R2 بدست آمده به عنوان ضریب همبستگی چند متغیری می توان گفت که حدود ۳۴ درصد واریانس متغیر رضایت شغلی توسط ترکیب خطی سه متغیر پیش بینی کننده یعنی بعد مناسکی ، خودپنداره ، حمایت اجتماعی بدست آمده است.
در تبیین فرضیه حاضرمی توان بیان داشت، از آنجایی که نظام اعتقادی در هر دینی وجود دارد، اما این اعتقادات به صورت مناسک نمود عینی می یابند. تمام ادیان بنابر اقتضای نوع الهیات خود، نحوه خاصی از عمل و زیست را بر مؤمن الزام می کنند که همان عمل دینی است. این عمل خواه ناخواه، در پرتو نظام فقهی و اخلاقی سامان می پذیرد. بعد عمل یا مناسک، اعمال دینی مشخصی نظیر عبادت های فردی، نماز، روزه، صدقه، ذکات و … را در برمی گیرد. گلاک و استارک در تشریح بعد مناسکی بر این نکته تأکید کرده اند که در عملیاتی کردن این بعد، علاوه بر مشارکت در فعالیت های مناسکی، تفاوت های مربوط به ماهیت یک عمل و معنای آن عمل نزد فاعلان آن نیز بررسی می شود(آرون،۱۳۸۶) همچنین مذهب شامل رهنمودهایی برای زندگی و ارائه دهنده سامانه باورها و ارزش هاست که این ویژگیها می توانند رضایت شغلی افراد را متاثر کنند(هانلر و گنچوز ،۲۰۰۵).ادی (۱۹۹۹)کارکرد های دین را حمایت، هویت بخشی و انسجام بخشی عنوان می کند. در این رویکرد دین عاملی برای کاهش انزوای اجتماعی، تحکیم همبستگی اجتماعی، زمینه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...