ب- ‌بر اساس تجربه محقق هنگام پژوهش :

۱- دانشگاه ها ی علمی و کار بردی و همچنین دوره های کاردانی ،رشته‌های فنی و حر فه ای تقویت یافته و توسعه داده شوند .

۲- چگونگی ورود ‌به این مؤ سسات توسط مشاورین و مسوولین مدارس به طور کاملاًواضح جهت محصلین توضیح داده شود وتسهیلات در نظر گرفته شده ومنافع انتخاب این رشته ها به محصلین داده شود .

۳- انحصار مشاغل فنی و حر فه ای در سطح جامعه به منظور ورود فقط دانش آموزان فارغ التحصیل رشته‌های فنی و حرفه ای و ایجاد تهسیلات کافی به همین منظور .

۴ – حمایت مادی و معنوی از دیبیران این رشته ها و شبانه روزی کردن آن ها

۵ – برای ورود به رشته ها ی شاخه کار ودانش ذوق و استعداد آن ها در نظرگرفته شود نه وامانده و جا مانده از همه جااین رشته را انتخاب کنند .

۶- وسایل کمک آمزشی به حد کفایت در اختیار آموزشگاه و معلمین و هنر جویان قرار گرفته شود .

۷- دقت شود هنر جویان در محیط های کار بدون ترس از خراب شدن ابزار فعا لیت جدی داشته باشند.

پیشنهادی به محققان بعدی

۱- تحقیقی مشا ‌به این تحقیق در سطح کشور از هنر ستا ن های کار و دانش و فنی و حرفه ای صورت گیرد و نتایج یا تحقیقی که از تک تک استان های کشور به عمل آمده مقایسه گردد تا مشخص گردد گرایش های کدام یک از مناطق کشور ‌به این رشته ها قوی تر است .

۲-تحقیقی پیرامون بررسی میزان آگا هی والدین از این رشته ها به عمل آید .

۳- تحقیقی در زمینه بررسی دیدگاه جامعه نسبت ‌به این رشته ها ا نجام شود.

فهرست منابع

۱- قزوینی ، محقق( ۱۳۷۴)، در جریان شکل گیری و شناخت پدیدارهای فرهنگی .مجله کار و دانش : شماره ۲۴ تهران : ظفر

۲- صافی ، احمد (۱۳۷۴) ، سازمان و قوا نین آموزش وپرورش ، ا نتشارات : دانشگاه تهران

۳-شفیع آبادی ، عبدا…(۱۳۷۱) ، راهنمایی تحصیلی و شغلی . ا نتشارات : دا نشگاه پیام نور

۴- صفوی ، امان اله (۱۳۷۵) ، روند تکوینی و تطبیقی تعلیم و تربیت جها نی در قرن بیستم .تهران : اکباتان

۵- فرجاد ، محمد (۱۳۷۳) ، آموزش و پرورش تطبیقی ، جلد اول . تهران : سمت

۶- ‌فصل‌نامه آموزشی و خبری (۱۳۷۴) ، کار و دانش ، وزارت آموزش و پرورش : شماره ۲۴ اسفند ماه

۷- ‌فصل‌نامه تعلیم وتربیت (۱۳۶۵) ، نشریه سازمان پژوهش و برنامه ریزی . وزارت آموزش و پرورش : سال دوم ، شماره ۱ تهران : آرین

۸- بروس ، شوترز(۱۳۶۹) ، زندگی تحصیلی و شغلی . (طیبه زندی پور ، مترجم ) تهران : فردوس .

۹- (۱۳۶۹) لغتنامه عمید .جلد دوم : ا نتشارات امیر کبیر .

پیوست :

نمونه پرسشنامه اجرا شده

پیوست

نمونه پرسشنامه اجرا شده

هنرجویی عزیز:

با عرض سلام پرسشنامه ای که هم اکنون در اختیار شما است ، به منظور بررسی علل گرایش نوجوا نان به رشته‌های هنرستا نی و کار ودانش می‌باشد. لذا خوا هشمند است جهت رسیدن به نتیجه واقعی این پژوهش با جواب های صادقا نه ، خود ما را در این راه یاری فرمائید !

رشته تحصیلی : نام هنرستان یا دبیرستان :

شغل پدر : فرهنگی یا کارمند شغل آزاد پزشکی فنی یا مهندسی

گارگر یا کشاورز سایر

شغل مادر: خانه دار شاغل

معدل ترم اول : ۱۰ تا ۱۲ ۱۲ تا ۱۵ ۱۵ تا ۱۷ ۱۷ به بالا

معدل ترم دوم : ۱۰ تا ۱۲ ۱۲ تا ۱۵ ۱۵ تا ۱۷ ۱۷ به بالا

میزان تحصیلات پدر : بی سواد ابتدایی راهنمایی دیپلم فوق دیپلم لیسانس به بالاتر

میزان تحصیلات مادر: بی سواد ابتدایی راهنمایی دیپلم فوق دیپلم لیسانس به بالاتر

  • لطفاً پاسخ مورد نظر خود را با علامت ضربدر در پاسخنامه مشخص نمایید ؟

    1. تا چه میزان نسبت به رشته انتخا بی خود احساس علاقه می کنید؟

    1. آیا خارج از برنامه مدرسه به کار های غملی رشته خود اشتغال می ورزید ؟ در جه صورت بله تاچه حد ؟

    1. علاقه شما تا چه حد به دوران کودکی شما مر بوط است ؟

    1. تا چه میزان آمال و آرزو های شما با تحصیل در این رشته به نتیجه می‌رسد ؟

    1. تا چه میزان در کار های عملی خود دارای مهارت هستید؟

    1. چقدر به دلیل داشتن ابتکار در دروس عملی مورد تحسین اطرافیان قرار گر فته اید ؟

    1. به چه میزان در ادامه رشته درسی خود احساس راحتی و آرامش می کنید ؟

    1. به چه میزان در ادامه رشته درسی احسا س راحتی و آرامش می کنید ؟

  1. تا چه حدی تشویق دوستان شما در انتخاب رشته موثریوده است ؟

۱۰- تا چه میزان تشویق برادر و خواهر در انتخاب رشته شما نقش داشته اند؟

۱۱- والدین شما تا چه میزان در ا نتخاب رشته شما نقش داشته اند ؟

۱۲- در دوره راهنمایی تا چه اندازه تبلیغات هفته مشاغل در شما تاً ثیر داشته است؟

۱۳- در ا نتخاب رشته تا چه میزان به نظر و تشویق مشاور مدرسه توجه داشته اید

۱۴- دبیران درس علوم تجربی تا چه میزان در تحریم علاقه شما به رشته‌های انتخا بی تاً ثیر داشته اند؟

۱۵- تا چه حدی نظر دبیران سال گذشته در انتخاب رشته نقش داشته است؟

۱۶- نظر مدیر و معاونین و یا مربی پرورشی تا چه اندازه بر ا نتخاب شما اثر داشته است؟

۱۷- تا چه میزان آسا نی ورود به دوره فوق دیپلم در این ا نتخاب موً ثر است؟

۱۸ – تا چه اندازه نظر دبیران درس حرفه وفن در دوره راهنمایی در ا نتخاب رشته موً ثر بوده است؟

۱۹- اگر امکان ورود به کاردا نی پیوسته وجود نداشته باشد تا چه حد ممکن است به رشته نظری تغییر رشته بدهید؟

۲۰- به نظر شما تا چه حد پس از کسب دیپلم بلافا صله امکان پیدا کردن کار برای شما وجود دارد ؟

۲۱- تا چه اندازه امکان پیدا شدن کار برای شما نسبت به رشته‌های نظری آسان تر است؟

۲۲- تا چه اندازه بازار کار به وجود شما نیازمند است ؟

اگر نظر و پیشنهادی دارید می توانید در پشت همین ورقه مرقوم فرمایًید .

برگه پاسخنامه

۱- زیاد متوسط کم هیچ

۲- زیاد متوسط کم هیچ

۳- زیاد متوسط کم هیچ

۴- زیاد متوسط کم هیچ

۵- زیاد متوسط کم هیچ

۶- زیاد متوسط کم هیچ

۷- زیاد متوسط کم هیچ

۸- زیاد متوسط کم هیچ

۹- زیاد متوسط کم هیچ

۱۰- زیاد متوسط کم هیچ

۱۱- زیاد متوسط کم هیچ

۱۲- زیاد متوسط کم هیچ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...