1. افزایش بازارها، مراکز خدماتی و تجاری مختلف

    1. افزایش تعداد آژانس های مسافرتی(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری ‌کلان‌شهر تبریز، ۱۳۹۱)

    1. افزایش مذاکرات با کشورهای ‌اروپایی‌ و غربی در جهت مبادله گردشگران مختلف

    1. تقویت بخش های مختلف سازمان صنایع دستی،میراث فرهنگی و گردشگری

    1. برگزاری مسابقات ورزشی همچون المپیک،جام جهانی رشته‌های مختلف در کشور.

    1. ایجاد پارک ها، مکان های تفریحی و گردشگری ‌بیشتر در مناطق مختلف علی الخصوص مناطق آزاد(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری ‌کلان‌شهر تبریز، ۱۳۹۱).

      1. خرید هواپیماهای جدید برای توسعه ناوگان هوائی کشور و خارج ساختن هواپیماهای فرسوده

    1. ایجاد یک شبکه در صدا و سیما با عنوان شبکه گردشگری به جهت آشنائی مردم ایران و سایر کشورها با جاذبه های گردشگری ایران.

    1. ترمیم و بازسازی بناهای فرسوده تاریخی، مساجد و…..

    1. توسعه راه های ریلی

    1. افزایش تعداد کشتی های تفریحی و قرار دادن امکانات مناسب در آن ها برای جذب گردشگران

    1. اعطای دستمزد بیشتر به کارمندان بخش گردشگری به جهت افزایش میزان خدمات

    1. افزایش جشن ها، مراسم تفریحی و….

    1. اختصاص سرویس های حمل و نقل راحت با قیمت مناسب برای گردشگران

    1. حمایت از تولید کنندگان صنایع دستی و برگزاری نمایشگاههایی تحت این عنوان.

    1. برگزاری نمایش گاه های صنایع دستی، طراحی،نقاشی،منبت کاری،مجسمه سازی و…

    1. توسعه منابع انسانی متعهد از طریق آموزش در بخش‌های متفاوت گردشگری.

  1. برگزاری بیشتر نمایش های تئاتر، کنسرت ها و موسیقی های مختلف در مراکز گردشگری(معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری ‌کلان‌شهر تبریز، ۱۳۹۱).

پس از مرور مفاهیم، تاریخچه، عوامل مؤثر بر گردشگری و توسعه آن در بخش بعدی این تحقیق به بررسی مفاهیم مربوط به موسیقی، تعاریف و انواع آن و… پرداخته می شود.

۲-۳ موسیقی

۲-۳-۱ تعاریف موسیقی

موسیقی شکلی از هنر است که احساس، عاطفه،ادراک وشناخت انسان را بدون نیاز به تکلم و زبان منتقل می‌کند(ضیایی، ۱۳۸۵).

موسیقی بیان کننده شادی ها، غم ها و حالات روحی بشر است و در بسیاری از موارد برای تخلیه هیجانات و برون افکنی احساسات استفاده می شود. صداهای موسیقیائی به صداهائی گفته می شودکه دارای زیر و بمی (نواک) باشند(فسایی، ۱۳۹۱).

موسیقی بیان احساسات انسان به وسیله اصوات است(فرهادی، ۱۳۸۸).

موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیله آواها گفته اند که مهم ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه ای که خوشایند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد(ضیایی، ۱۳۸۵).

۲-۳-۲ انواع موسیقی

موسیقی می‌تواند از طرق بی شماری در سبک های گوناگون تقسیم شود. ماهیت هنری موسیقی ‌به این معنی می‌باشد که این گونه طبقه بندی ها عمدتاً قراردادی و بحث برانگیز هستند، و احتمال همپوشانی نام سبک های متفاوت وجود دارد. الگوهایی که گاه برای رده بندی سبک های موسیقی استفاده می شود عبارت هستند از سه رده اصلی:

    • موسیقی هنری

    • پرطرفدار(پاپ)

  • سنتی(کاظمی، ۱۳۸۵).

۲-۳-۳ تاریخچه موسیقی

موسیقی هرگز از سیر اندیشه و تفکر آدمی دور نبوده است و به همین دلیل برای دستیابی به روند معقول تکامل آن، چاره‌ای نداریم جز آن که از ابتدا و از میان زندگی انسان‌های نخستین و سرزمین‌های مختلف به دنبال یافتن رخدادها و حوادثی باشیم که در طول تاریخ، موسیقی ملل را متأثر ‌کرده‌است. گر قصد داشته باشید که شناخت کل تاریخ موسیقی را فقط با موسیقی غرب و شناخت سونات‌ها و سنفونی‌ها آغاز کنیم، عملاً راه بیهوده‌ای رفته‌ایم چون این روش کار شناخت موسیقی را غیرممکن می‌سازد، تنها مطالعه در تاریخ است که کمک می‌کند تا قضاوت ما، از هر گونه اشتباه و خطا به دور بماند. در طول زمان، ابزار کار و روش کار گسترش یافت و از همان ابزار کار، به عنوان وسیله موسیقایی استفاده شد. در طول هزاران سال، موسیقی از آن فرهنگ اولیه فاصله گرفت و جایگاهی برای خود کسب کرد.قوانین روزانه برای آن وضع شد و حرکات بدن، که از ریتم کار نشئت می‌گرفت، به جزء لاینفک موسیقی بدل شد. این جریان چنان اهمیتی به دست آورد که با تنوع و گوناگونی بسیار تا به امروز، در تمام فرهنگ‌های جهان خودنمایی می‌کند(زندباف، ۱۳۸۸).

موسیقی در ابتدا صرفا شامل اصوات بود، اما همراه ریتم، ترکیب مناسب‌تری پیدا کرد. آواز چوپانان در اولویت بود. موسیقی آنان یک صدای کشیده و ساده بود که به عنوان صوت اصلی در ملودی به کار برده می‌شد. همچنین در طول سالیان دراز اصوات دیگری در کنار اصوات اولیه قرار گرفت. قدیمی‌ترین اسناد به دست آمده که نشان از فرهنگ متعالی دارد، متعلق به آسیای قدیم است. بررسی و جست‌وجوی محققان غرب، برای یافتن ریشه‌های فرهنگی، به جمع‌ آوری اسناد و الگوهای کشورهای باستان منجر شد و در این راه، حتی از خبرهای تصادفی، نامه‌ها و اتفاقات درون دربار گذشتگان هم بهره می‌برند. اما به دلیل فرار بودن موسیقی (یعنی اینکه خمیرمایه موسیقی صوت است و اصوات پدیده‌ای ناپایدار و فرارند و بدون وجود دستگاه‌هایی برای ضبط و حراست از آنان، در فضای لایتناهی محو می‌شوند.) از اسناد اولیه مربوط به موسیقی چیز زیادی به دست نیامده است. زمانی که اشکال موسیقی ثبت شدند، ریشه‌یابی آن آسان‌تر شد و کار محققان بیش از پیش به واقعیت نزدیک شد. ابتدا اروپائیان متوجه یونان شدند، چون در یونان فلسفه رشد وسیعی داشت و موسیقی جزئی از فلسفه یونان به شمار می‌آمد و به همین علت شکل منسجم‌تری به خود گرفته بود. حدود هزار سال بعد، چینی‌ها و سپس هندوستان و پس از آن مردم آسیای نزدیک (خاورمیانه) متوجه موسیقی شدند و تازه صدها سال بعد موسیقی به اروپا رسید. حدود هزار سال است که اروپائیان با موسیقی زندگی می‌کنند و از همان ابتدا سعی در ثبت آن داشتند که با اختراع نت ‌به این موفقیت دست یافتند. در اروپای قرون وسطی قادر به تفکیک ملودی‌ها از یکدیگر نبودند و با همان موسیقی وارداتی از شرق، موسیقی خود را شکل می‌دادند و آنچه را نمی‌دانستند با حدس و گمان پیش می‌بردند. تحقیقات نشان می‌دهد که مردم آسیا، موسیقی تک صدایی و تزیین شده‌ای به کار می‌بردند، ملودی‌های اولیه بر روی هم تأثیر می‌گذاشتند و نوازندگان هم به طور ترکیبی آن را اجرا می‌کردند(زندباف، ۱۳۸۸).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...