*اینگرسول وواینر(۲۰۱۰) مطالعه ای با عنوان تأثیر استفاده از مواد آموزشی برای تدریس مهارت های اجتماعی انجام دادند.آن ها در این پژوهش نشان دادند که استفاده از فناوری های(تعاملی) ومحیط های واقعیت مجازی می‌تواند در بهبود وتوسعه مهارت های اجتماعی وارتباطی دانش آموزان مؤثر باشد.

*رایز و همکاران(۲۰۱۰) یک مطالعه موردی را با عنوان استفاده از رسانه های آموزش دیداری در تدریس به دانش آموز عقب مانده ذهنی در مقطع ابتدایی انجام دادند. در این پژوهش، دو دانش آموز بررسی شدند.آن ها مجموعه ای از رسانه های دیداری برای حل مسائل را برای یکی از این دو دانش آموز به منظور بهبود در حل تمرینات درسی به کار بردند. پژوهشگران مشاهده کردند که دانش آموزی که از رسانه آموزشی دیداری تعاملی استفاده کرده خودمختارتر،علاقمندتر وحتی ازلحاظ نیاز امنیتی واحترام ‌و ابراز احساسات اشتیاق بیشتری را برای ادامه به کار از خود نشان داد.

*لارسن(۲۰۰۹)،در پژوهشی تحت عنوان تأثیر فناوری های اطلاعاتی مواد دیداری وشنیداری بر منابع انسانی در سازمان پرداخت.نتایج نشان داد که مواد آموزشی به عنوان یک عامل تعدیل کننده،موجب افزایش مشارکت پذیری کارکنان وافزایش رضایت کارکنان در انجام فعالیت ها ودرنتیجه در اثربخشی وکارگروهی کلیه فعالیت های سازمان تأثیرگذار است.

*هالفنز (۲۰۱۲). در مطالعه ای به بررسی اثر آموزش شنیداری به روش چند حسی بر واکنش های مثبت اجتماعی کودکان با معلولیت های عمیق پرداخت. داستان گویی به شیوه ی چندحسی شیوه ای است که در آن یک داستان شخصی بیان می شود و بچه ها با تحریک حسی به جستجو و کشف اشیایی که متعلق به داستان هستند تشویق می‌شوند. این عمل به منظور بالا بردن سطح واکنش آن ها به قصه (اشیاء) و قصه گو صورت می‌گیرد. نمونه ی مورد مطالعه در این پژوهش شامل دو گروه آزمایش (۳۴ نفر) و کنترل (۲۰ نفر) بود. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش به روش مذکور بر واکنش های مثبت اجتماعی دانش آموزان تأثیر مثبت داشته و این نتایج بیانگر یک روش امید بخش برای کودکان و بزرگسالان است.

فصل سوم

روش شناسی تحقیق

۳-۲-روش تحقیق:

تحقیق حاضر در حیطه تحقیقات کاربردی جای می‌گیرد.پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی ،از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.

۳-۲- جامعه آماری

جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسرپایه پنجم ابتدایی شهرستان سرپل ذهاب می‌باشد که درسال۱۳۹۴مشغول به تحصیل هستند وتعداد آن ها طبق آمار دریافتی از مرکز آموزش وپرورش۱۹۸۷نفر می‌باشد.

۳-۳-روش نمونه گیری و حجم نمونه

نمونه آماری شامل ۴۵نفر دانش آموز پسر پایه پنجم ابتدایی(۲۵نفرگروه آزمایش و۲۰نفر گروه گواه) بود که با توجه به محدود بودن تعداد دانش آموزان پایه پنجم این مدرسه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند.بدین منظور از بین مدارس ابتدایی سرپل ذهاب یک مدرسه ،سپس ۲کلاس برای حجم نمونه انتخاب شد.

۳-۴- روش جمع‌ آوری اطلاعات

برای گردآوری اطلاعات از ابزارهای ،پرسشنامه،منابع کتابخانه ای مکتوب و الکترونیکی همچنین لوحه های آموزشی(نرم افزارهای رسانه ای) با درنظر گرفتن ویژگی های دانش آموزان استفاده شد.

۳-۵- ابزار های مورد استفاده

داده های مورد نیاز در این تحقیق، با بهره گرفتن از پرسشنامه جمع‌ آوری می شود. پرسشنامه مهارت های اجتماعی واتسون (فرم کودکان) که توسط ماتسون و همکاران در سال ۱۹۸۳ برای سنجش مهارت‌های اجتماعی افراد۴ تا ۱۸ ساله تدوین گردیده است. این مقیاس، دارای ۵۶ عبارت است که مهارت‌های اجتماعی کودکان را توصیف می‌کند.

۳-۶- روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها

تحقیق حاضر،از نوع نیمه آزمایشی می‌باشد، جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS22 و روش آمار توصیفی و استنباطی در قالب جداول و نمودارها، میانگین ،انحراف معیار………… در بخش استنباطی وآزمون های تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون t مستقل استفاده می شود.

۳-۷- روایی وپایایی پایایی ابزار مورداستفاده

اعتبار آزمون به دقت اندازه گیری و ثبات و پایایی آن مربوط است . به طور کلی آزمون در صورتی دارای اعتبار است که عاری از خطای اندازه گیری غیر نظام دار می‌باشد . خطای اندازه گیری غیر نظام دار که بر نمره های آزمون تأثیر می‌گذارند غیر قابل پیش‌بینی بوده و اعتبار تست را کاهش می‌دهد . مقصود از اعتبار یک وسیله اندازه گیری آن است که اگر خصیصه مورد سنجش را با همان وسیله ( یا وسایل مشابه ) تحت شرایط مشابه دوبار اندازه گیری کنیم ، نتایج حاصله تا چه حد مشابه ، دقیق و قابل اعتماد است . تحقیقات نشان داده‌اند که مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون از ثبات روان سنجی، پایایی بالای بازآزمایی و روایی افتراقی قابل قبولی برخوردار است .روایی پرسشنامه مهارت های اجتماعی با بهره گیری از نظرات کارشناسان با تجربه ومدرسان گروه روانشناسی در شیراز موردتأیید قرار گرفت.پس از آن از طریق یک مطالعه پیلوت پایایی پرسشنامه بررسی ومیزان آلفای کرونباخ در حیطه های آن۸۵% تعیین شد که نشان دهنده ی همسانی درونی مطلوب حیطه ها وپایایی بالای ابزار است(دهشیری۱۳۸۸).

ماتسون و همکاران برای بررسی پایایی مقیاس مهارت های اجتماعی، از ضریب آلفای کرونباخ و تنصیف استفاده کردند .مقدار ضرایب آلفای کرونباخ و تنصیف به دست آمده برای کل مقیاس یکسان و برابر ۸۶/۰ بود (ماتسون و همکاران، ۱۱۹۵) .

برای بررسی پایایی مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون از ضربی آلفای کرونباخ ودونیمه سازی استفاده شده است .مقدار ضریب آلفای کرونباخ ‌و تنصیف برای کل مقیاس یکسان وبرابر۸۶% بود همچنین برای تعیین روایی سازه آزمون از روش تحلیل عاملی با بهره گرفتن از مؤلفه‌ های اصلی استفاده شده است که مقدار ضریب kmo برابر با۸۶% بود. در پژوهش رضایی وحافظی(۱۳۹۱) که بر روی ۵۶۳ نفر دانش آموز پسر ودختر شیراز مورد بررسی قراردادند با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ خرده مقیاس های مهارت اجتماعی به شرح زیر به دست آمد:مهارت اجتماعی مناسبa=%97،رفتارهای غیر اجتماعی a=%91،پرخاشگری ورفتار تکانشی a=%97، برتری طلبی واطمینان زیاد به خود داشتن a=%93،رابطه با همسالان a=%92.

در این تحقیق برای سنجش اعتبار پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ اعتبار پرسشنامه ۸۸۴/۰ برآورد گردید ‌بنابرین‏ می توان گفت که پرسشنامه از ضریب اعتبار بالایی برخوردار می‌باشد .

که در این فرمول داریم :

واریانس هر یک از سؤالات

واریانس کل پرسشنامه

۳-۸-چگونگی نمره گذاری و تحلیل پرسشنامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...