دانلود پروژه و پایان نامه | هویّتیابی در فرهنگهای مختلف – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
برزونسکی (۱۹۸۹) سه سبک پردازش هویّت و تعهّد را مطرح میکند: سبک هویّت اطّلاعاتی[۷۱]، سبک هویّت هنجاری[۷۲]، سبک هویّت سردرگم/ اجتنابی[۷۳].
در سبک هویّت اطّلاعاتی، تمایل به بررسی راه حل های چندگانه برای مسأله به منظور جستوجوی چند جایگزین، قبل از متعهّد شدن به یکی از آنهاست. کسی که دارای این نوع سبک هویّتی است، در برقراری روابط بین فردی، سنجیدهتر و بهتر عمل میکند؛ شکیبایی بیشتری نسبت به کسانی که عقایدی متفاوت با آن ها دارد، نشان میدهد و نیاز کمتری به تأیید و تصدیق دیگران برای کسب اطمینان نسبت به خود دارد. همچنین این نوع افراد، مهارتهای مدیریّت زندگی را میشناسند و از استقلال عاطفی برخوردارند (حجازی و فرتاش، ۱۳۸۵). همچنین این افراد در مورد ساختار هویّت خود، شکّاک هستند و زمانی که با بازخوردهای ناهماهنگ روبهرو میشوند، تمایل به آزمون، تجدیدنظر و انطباق ساختار هویّت خود با اطّلاعات و شرایط جدید دارند. این افراد، خودکاوشی فعّال و منبع کنترل درونی دارند؛ دارای اهداف شغلی و تحصیلی روشن و مشخّص هستند و در محیط تحصیلی از خودمختاری تحصیلی برخوردارند (آقاجانی حسینآبادی، فرزاد و شهرآرای، ۱۳۸۳). این سبک هویّتی منطبق بر منزلت هویّتیافتگی مارسیا (۱۹۶۶) است.
سبک هویّت هنجاری متمایل به همنوا شدن با انتظارات خانواده و اجتماع و درجه بالایی از تعهّد به افراد مهم و استفاده از نظر آنهاست. افراد دارای سبک هویّتی هنجاری، نسبت به افرادی که سبک هویّتی اطّلاعاتی دارند، شکیبایی و خودمختاری عاطفی کمتری دارند (حجازی و فرتاش، ۱۳۸۵). این افراد، ارزشها و عقاید را بدون ارزیابی آگاهانه میپذیرند و درونی میکنند، با گروههای مرجع همنوایی زیادی دارند و در جستوجوی تأیید و تصدیق دیگراناند. آن ها به جستوجوی اطّلاعات نمیپردازند، مگر اینکه یک منبع معتبر آن را تأیید کند. مردان در مقایسه با زنان به اجتناب اجتماعی میپردازند، احساس خودکارآمدی اجتماعی کمتری دارند و کمتر از زنان در جستوجوی حمایت و تأیید اجتماعیاند (آقاجانی حسینآبادی و همکاران، ۱۳۸۳). این سبک هویّتی منطبق بر سبک هویّتی دنبالهروی مارسیا (۱۹۶۶) است.
سبک هویّتی اجتنابی، تمایل به تعلّل و به تأخیرانداختن تصمیمگیریهای شخصی و اجتناب از پرداختن به موضوع هویّت دارد. این افراد، روابط ضعیفی با همسالان خود برقرار میکنند و روابط اجتماعی سطح پایینی از نظر صمیمیّت، گشودگی و شکیبایی و اعتماد دارند (حجازی و فرتاش، ۱۳۸۵). این سبک هویّتی منطبق بر منزلت سردرگمی مارسیا (۱۹۶۶) است.
تعهّد به رفتار در موقعیتهایی که « قاطعیّت خود » یا « تعهّد » وسوسه میشود به شکل دیگری رفتار کند، ثبات میبخشد. تعهّدات برای افراد احساس هدفمندی و جهتگیری به همراه داشته و به مثابه یک چارچوب مرجع عمل میکنند که در محدوده آن ها رفتار و بازخورد، ارزیابی و تنظیم میگردد (شکری، شهرآرای، دانشپور و دستجردی، ۲۰۰۶). مطالعات نشان دادهاند که قدرت تعهّد با تصمیمگیری سنجیده و حسابشده و مقابله مسألهمدار رابطه مثبت و با اهمالکاری، دلیلتراشی، جهتگیری مبتنی بر دیگری، تمایل به تجربه وحشت قبل از تصمیم و کمرویی کلّی رابطه منفی دارد (برزونسکی، ۱۹۹۰، a1992؛ برزونسکی و فراری[۷۴]، ۱۹۹۶؛ به نقل از شکری، تاجیک اسماعیلی، دانشورپور، غنایی و دستجردی، ۱۳۸۶). همچنین مطالعات نشان دادهاند که تعهّد هویّت با سبکهای پردازش هویّت رابطه دارد. افراد با جهتگیریهای پردازش اطّلاعاتی و هنجاری در مقایسه با افراد سردرگم/اجتنابی، تعهّدات و قراردادهای فردی قویتری نشان میدهند (برزونسکی، ۱۹۹۰).
-
هویتیابی در فرهنگهای مختلف
- هویتیابی فردی:
در برخی فرهنگها بر رشد فرد به عنوان یک فرد تأکید میگردد، شاید تا حدودی به این دلیل که سنّت اینگونه جوامع به استقلال و اتّکای به خود تأکید دارد، از اینگونه جوامع و فرهنگها میتوان آمریکا را مثال زد (رولن[۷۵]، ۱۹۶۹؛ به نقل از ابوالقاسمی، ۱۳۸۶).
-
-
- هویتیابی جمعی یا گروهی:
-
در بعضی فرهنگها هویتیابی و احساس ارزشداشتن از طریق روابط نزدیک با دیگران و عضوبودن در یک نظم اجتماعی متشّکل تشویق میشود. برای مثال در کشور ژاپن، جامعه بار سنگینی بر دوش ژاپنیها میگذارد و آموختن چگونگی پذیرفتن این محدودیّتها و فشارها اولین قدم عمده در راه بالغشدن است (رولن، ۱۹۶۹؛ به نقل از ابوالقاسمی، ۱۳۸۶). با وجود این، حتّی در فرهنگهایی که تأکید نسبتاّ زیادی بر هویّت گروهی در برابر هویّت فردی میشود، باز هم لازم است فرد از خود تصوّر فردی متمایز و با ثبات رأی داشته باشد یعنی فردی که تا اندازهای از دیگران جداست. در زبان ژاپنی نیاز به یکیکردن هویّت فردی و گروهی در عبارت «گذاشتن دیگران در درون خود» بیان میشود، که برای نشاندادن مطلوبیّت همدلی و پذیرابودن دیگران به کار میرود.
-
-
- هویتیابی فردی و گروهی:
-
در برخی فرهنگها و جوامع، رشد احساس هویّت تلفیقی از دو هویّت فردی و گروهی است و بین این دو نوع هویتیابی هماهنگی مناسب وجود ندارد؛ از یک سو بر استقلال و اتّکای خود تأکید میشود و از سوی دیگر بر روابط نزدیک و عضوبودن در یک نظم اجتماعی تأکید میشود و در نهایت هویّت منسجم و مستحکمی ایجاد نشده و میزان از خودبیگانگی افزایش مییابد. جوامع در حال پیشرفت از اینگونه فرهنگها هستند ( ابوالقاسمی، ۱۳۸۶).
-
- دیدگاههای بین فرهنگی
اغلب روانشناسان اعتقاد دارند که کسب هویّت نقش اساسی در رشد نوجوان دارد. با وجود این، سؤالاتی در اینباره مطرح است که چگونه کسب هویّت به عنوان یک تکلیف، جنبهای جهان شمول دارد. برای مثال، میرنا[۷۶] (۱۹۷۱؛ به نقل از بیابانگرد، ۱۳۷۶) خاطرنشان میسازد که به کودکان در بسیاری از فرهنگ ها (بهویژه کودکانی که فقیر هستند)، چون هنگام نوجوانی باید کار کنند، اجازه داده نمیشود تا یک تعویق روانی ـ اجتماعی را تجربه کنند. چنین کودکانی هرگز فرصت ندارند تا برای دستیابی به معنای واحدی از هویّت، نقشها، اعتقادات و احساسات مختلفی را تجربه کنند.
دیانا بومریند[۷۷] (۱۹۷۵؛ به نقل از بیابانگرد، ۱۳۷۶) بر این باور تأکید میکند که کسب هویّت فقط برای نوجوانان غربی طبقه متوسّط یک وظیفه اساسی و تعیینکننده است. او میگوید که تجربه نوجوانان غربی در قبل از بلوغ متفاوت از تجربه نوجوانان سایر کشورهای دنیا است. در بسیاری از کشورها افراد ۱۳ ساله یا کمی بزرگتر، مسئولیّتهای بزرگسالان را به عهده میگیرند و دوره نوجوانی را که خاصّ فرهنگ غربی است فراموش میکنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-24] [ 12:18:00 ب.ظ ]
|